Show je kasboekje

@superheroes Ja, met het afsluiten van een hypotheek wordt het wel weer lastig inderdaad, althans schijnt zo te zijn (zelf weet ik er weinig vanaf).

@moet Ik spaar ook de restantjes, daardoor gaat het ongemerkt best snel. Ik heb elke maand wisselende bedragen over. De ene maand minder dan 100 euro en deze maand was het geloof ik iets van 220 euro. Die gaan dan ‘ongemerkt’ mee richting mijn spaarrekening en dat telt best lekker op!

@Pax Ik herken dat gevoel ook. Ik wilde het ook niet meer hebben en heb mijn studieschuld toen in een keer afbetaald. Voelt goed, is niet per se verstandig. Nou is het wegwerken van schulden trouwens per definitie ‘verstandig’ maar belastingtechnisch kan het hebben van een studieschuld dus voordelig zijn. Raar eigenlijk!

@NewBlood Klinkt goed, ik zeg doen! Je kan veel sparen zo te lezen als je 15k kan sparen in 12 maanden.

@hummus Ga ervoor, leuk!

3 likes

Ja ik moet nog even een nieuwe berekening maken maar ik ga al iets harder dan gepland. Volgens mij spaar ik al +100 euro ‘teveel’ afgelopen jaar, dus als het goed is komt dat wel goed. Ik heb de afgelopen jaren ook af en toe (een deel van) m’n 13e maand en vakantiegeld er in gedaan als extraatje dus dat scheelt nu ook.

M’n vriend is bijna afgestudeerd dus het ligt er even aan hoe snel hij een baan heeft anders is mijn 30kvoor30 inleg onze buffer zodat we wel onze vaste lasten kunnen betalen haha. Maar wie weet heeft ie zo een baan en dan kan dat geld weer naar het spaarpotje!

Bij mij zit mijn studieschuld trouwens in deze 30k! Hoop dat ik ‘m dan in 1x kan afbetalen voordat we evt een huis willen kopen

1 like

Ik weet niet wat een hoge studieschuld is in dit geval, maar kwam er zelf recent achter dat ik studieschuld (20k) meegerekend (ook nieuwe stelsel), zonder vast contract toch best nog een aardig bedrag kan lenen. Verschil tussen meerekenen in nieuwe en in oude stelsel is best groot.

Oke maar gelukkig realiseer je je dat nu dan, dan kun je jezelf er wel op voorbereiden. Anders was je het misschien vergeten. :slightly_frowning_face:

Ah thanks! Ik moet eigenlijk ook eens met een hypotheekadviseur oid gaan praten voordat ik echt hard ga aflossen.

1 like

Ik ben al 31 dus ik doe lekker niet mee :stuck_out_tongue:

Maar ff eerlijk, sinds ik zzp komt er veel meer binnen (en ik hou netjes apart voor IB) dus heb mijn spaarrekening gelukkig weer kunnen spekken, voor wie zich mijn post uit augustus nog kan herinneren.

1 like

Ah, wat fijn. Hoe bevalt het verder om eigen baas te zijn? En bepaal je nu dan zelf wat je jezelf maandelijks uitbetaalt? Ik ben niet zo bekend met ZZP’en.

Ik had mezelf als doel gesteld om 25k te sparen voor mijn 30e. Is namelijk al binnen een jaar. Echter krijg ik waarschijnlijk een flinke meevaller van een paar duizend euro dus ga eens rekenen of die 30 wellicht tóch haalbaar is…

1 like

Heel goed! Die twee dagen in de week zijn heerlijk. En ja, ik kan zelf kiezen wat ik mezelf uitbetaal, zolang het er is natuurlijk. Ik heb ervoor gekozen om iedere maand hetzelfde bedrag uit te betalen en heb begin vh jaar (schooljaar voor mij, dus augustus) een begroting gemaakt en adh daarvan dat maandbedrag gekozen. Maar er zijn natuurlijk beroepen waar je veel korte klussen hebt en niet zo kunt begroten in het begin, dus ik ken ook mensen die zichzelf de ene maand 800e betalen en de volgende 2300e. Kan ook.

1 like

@Bertie Elke maand hetzelfde bedrag lijkt me wel zo fijn. Ga je jezelf elk schooljaar een trede erbij geven? :nerd_face:

@cappuccino Lekker zeg, die meevaller. Waar kunnen we ons aanmelden? :flushed:

1 like

You betcha! Twee zelfs, gewoon omdat ik leuk ben.

1 like

Mijn studentenkasboekje:

Mijn huur is ongeveer €540 maar ik ontvang huurtoeslag van zo’n €190. Ik heb een studenten week OV maar daarnaast nog NS weekend vrij voor €25 en zo’n €5 aan andere kosten voor bus/metro/tram in het weekend. Verder doe ik meestal weekboodschappen voor ongeveer €30 en soms komt er tussendoor nog iets bij. Kosten voor studie zijn printen, collegeblokken etc. Boeken heb ik niet nodig.

Ik ben best bewust bezig met mijn financiën en probeer altijd wel een goed overzicht te houden van wat ik uitgeef. Uitgaven van boodschappen probeer ik onder controle te houden door 1x per week te gaan en kleding koop ik veel tweedehands. Het enige waar ik niet graag op bespaar is uit eten gaan of drankjes doen, soms kan dat wel oplopen als ik vaker buiten de deur afspreek met vriendinnen.

11 likes

G/W/L, internet etc zitten allemaal bij de huurprijs van m’n kamer in. Verzekeringen betalen m’n ouders tot volgend jaar, als het goed is ben ik dan ook afgestudeerd. Spotify/Netflix/ZiggoGo is een familieaccount waar ik niet voor betaal :sweat_smile:

3 likes

Schermafbeelding 2020-10-25 om 11.43.38

Zorgverzekering betaal ik altijd aan het begin van het jaar volledig zodat ik 25 euro kan besparen. Dit is excl. gemeentelijke belastingen. Heb maandelijks 250 euro ‘zakgeld’ die gebruik ik o.a. daarvoor.

5 likes

Wat fijn dat je ouders de ruimte hebben je zo te steunen en wat lief ook dat ze dat doen!

2 likes

Financiële meevaller is niet altijd een meevaller in “het leven”:sweat_smile:

12 likes

Ik moest even nadenken wat je daarmee bedoelt, maar ik denk dat ik het snap… Financiële meevallers zoals bv. een erfenis kunnen op andere vlakken heel vervelend zijn (eufemistisch uitgedrukt). Bedoel je zoiets?

Ik beleg ook een deel in o.a. aandelen maar zie dat ook als sparen dus heb dat meegerekend.

1 like

Ik vind 10% van je netto inkomen altijd een goed streven. Alles daarboven is mooi meegenomen.

1 like

Oke ik ga binnenkort ook mn kasboekje delen en I need help :sweat_smile:.

2 likes