Show je kasboekje

Of een schadevergoeding of uitkering door ziekte of ongeval bijvoorbeeld.

Wel echt afhankelijk van je inkomen en of je een samenwonende partner hebt toch? Zou het eerder in percentages willen weten. Bij mij is het echt afhankelijk van de rest van de (vaste) lasten van die maand.

Ja dat is in mijn geval ook echt onmogelijk. Verbaas me daar ook beetje over, dat dat meest gekozen optie is!

1 like

Op 2 inkomens spaarden we (voor ons) vrij veel, ongeveer 900 euro per maand. Nu op 1 inkomen sparen we minder dan 100 euro per maand.

Maar dat spaargeld hoeft niet per se van je partner te zijn als je samenwoont en meer dan €500 p maand spaart. Dit kun je ook alleen sparen (en dat je partner dan ook voor zichzekf spaart). Maar dan is het wel mede mogelijk gemaakt door het kunnen delen van vaste lasten.
Edit; zie nu een andere optie erbij staan never mind.

1 like

Het ligt natuurlijk ook veel aan beide inkomens hoeveel er gespaard kan worden.

Sparen is toch altijd aan zoveel factoren gebonden? En dan zijn er inderdaad keuzes die je kunt maken om te besparen, maar niet op alles.

Indien je en relatief duur huis hebt gekocht en hoge hypotheek hebt bouw je in zekere zin vermogen op, dus ook een ā€˜spaarpotje’. Al helemaal nu je verplicht moet aflossen. Het is alleen niet zichtbaar op je bank.

Is ook nog afhankelijk uit hoeveel personen je huishouden met 1 inkomen bestaat. Wij zitten met 2 volwassenen en 1 kind op een opleidingssalaris, dus kunnen alleen sparen als er extra’tjes binnenkomen.

2 likes

Soms denk ik van hoe ga ik al die uitjes/vakanties en kleding weer betalen als we weer een ā€œnormaalā€ leven hebben. Ik heb nu geen nieuwe kleding nodig want ik zit toch alleen maar thuis, en die uitjes/vakanties die niet meer plaatsvinden scheelt ook veel geld. Maar ik zie het niet terug in de hoogte dat ik nu spaar. Het wordt lastig als die ook nog betaald moeten worden.

5 likes

Ik merk het alleen in mijn persoonlijke potjes met uitgaven aan kleding/kapper/sport/leuke dingen etc. Daar had ik eerst met 300 per maand altijd tekort, en nu red ik het met 150 goed. Minder naar de stad = minder prikkels tot kopen. Voorheen kocht ik regelmatig dingen bij de sissyboy/hema/sostrene etc, en daar kom ik nu veel minder.
Maar verder niets. Het geld dat opging aan buiten de deur eten gaat nu net zo hard op aan luxere boodschappen of klusjes in huis.

Mijn streven is 750 euro per maand te sparen, met een ā€œminimumā€ van 600, daarin geef ik mezelf wat speling als ik bijvoorbeeld gemeentelijke belastingen moet betalen. Dat is gemiddeld zo’n 25% van mijn inkomen, 55% gaat naar vaste lasten (m’n huur is al 900 euro en ik woon alleen) en de rest is voor leuke dingen. Het geld dat naar vaste lasten gaat is een behoorlijk bedrag elke maand dus in die zin doet het wel ā€œpijnā€

Edit: sorry @itakepictures, had geen reactie op jou moeten zijn

1 like

Helaas sparen we nu niks op maandelijkse basis maar kopen heel veel babyspullen van de lopende. Wel gaat al het geld dat we extra krijgen (vakantiegeld, eindejaarsuitkering, teruggave bd) direct naar de spaar waardoor we over een jaar gezien best wat sparen. Maar 500 pm hebben wij nooit kunnen sparen. Geen idee waar het mis gaat maar voel ook niet echt de noodzaak om het uit te zoeken.

1 like

Ik heb net even gekeken hoeveel ik per maand aan boodschappen uitgeef en het is zo’n €200 p maand. Wtf zeg :sweat_smile: (hier zitten geen toiletartikelen/huishoudelijke producten bij, dus met dat erbij nog een stuk meer). Ik heb het tijden met €140 kunnen doen dus ik moet toch echt iets veranderen. Sowieso moet ik ook soms dingen weggooien omdat ik te veel heb ingekocht, dat is op maandbasis al een tientje denk ik.

2 likes

Ik zou al blij zijn met 200 maar ik ben echt een boodschappendebiel en moet schaamtevol bekennen dat ik te vaak dingen weg moet gooien…

4 likes

Ik ook hoor, en erge is dat ik Uber/thuisbezorgd ook paar keer per maand laat komen of de snackbar bezoek dus ik geef ook nog meer geld aan eten uit… Terwijl ik dan dus ook eten in de koelkast had liggen.
Ben ook wel meer/duurder gaan snacken door mijn vriend, dat hakt er ook wel in geloof ik :sweat_smile:

1 like

Ja vooral omdat ik het jaren met veel minder heb kunnen doen.
ā€œProbleemā€ is ook dat hier dichtbij geen goedkope supermarkt zit. Dus als ik daar dan eens ben heb ik de neiging om veel in te kopen, maar resultaat is dan dat ik veel te veel heb gekocht en dan moet weggooien.
Boodschappen zijn ook echt duurder geworden laatste jaar/jaren, minder goede aanbiedingen enzo. Dus ook zich is het ook niet gek dat het stijgt, maar ik vind elke dag ongeveer €7 p dag uitgeven aan boodschappen best veel. Zeker als dat betekent dat ik niet eens elke dag ervan eet daar dus nog thuisbezorgd/Uber/snackbar bijkomt. Misschien moet ik dat ook minderen. :sweat_smile:

2 likes

Hoe sparen jullie:

• Altijd hetzelfde bedrag, zet ik er gelijk op als ik mijn salaris ontvang
  • Altijd hetzelfde bedrag, zet ik er op een ander moment op
  • Ik zet al mijn salaris op mn spaarrekening en haal daar de dingen die ik nodig heb vanaf
  • Ik zet er een bedrag op (maar niet altijd hetzelfde) gelijk als ik mijn salaris heb
  • Ik zet er een bedrag op (maar niet altijd hetzelfde) op een ander moment
  • Ik laat alles op mn betaalrekening staan en als ik salaris heb gekregen, zet ik het verschil op mn spaarrekening
  • Ik heb het geautomatiseerd
  • Ik doe het handmatig
  • Ik doe nog iets anders
  • Ik spaar niet

0 stemmers

Ik geef niet veel geld uit aan boodschappen, maar wel aan thuisbezorgd :joy: des te meer je bestelt des te minder boodschappen je nodig hebt… nu ik niet uit kan gaan, gaat een groot deel van dat geld naar thuisbezorgd.

4 likes

Een vast bedrag gaat gelijk naar m’n spaarrekening zodra ik salaris heb, dat doe ik handmatig. En als er aan het einde vd maand nog veel geld op m’n lopende rekening staat gaat de rest ook naar de spaarrekening, dat gaat automatisch (op 100 euro na). Sinds corona is het echt een stuk meer dus sparen gaat nu hard!

2 likes

Ik heb een periodieke overboeking voor een vast bedrag. Die heb ik ingesteld op de dag nadat mn salaris is gestort. En sinds corona maak ik eind vd maand alles wat nog op mn lopende rekening staat ook over.

2 likes