Show je kasboekje

Thanks had het inmiddels gevonden maar heb android helaas, dus vandaar dat hij niet in de store te vinden was haha

1 like

Deze is me ooit via het forum aangeraden voor Android.

Toch best pijnlijk om te zien.

Inkomen: €1087
Stagevergoeding: 270
Salaris: 400
Huurtoeslag: 102
Stufi: 315

Uitgaven: €522
Huur: 409
Netflix: 11
Kobo: 10
Weight watchers: 20
Spotify: 5
Regionale belastingen: 55
Swap fiets 12
Volkskrant: 6,50

Ouders betalen mijn zorgverzekering en telefoon, dus zorgtoeslag gaat ook heen.

Heb dus 588 euro per maand te besteden. Hou alleen geen cent over, nadat ik boodschappen en leuke dingen gedaan heb. Maar schiet ook mijn ov kosten voor voor ongeveer 300 euro, dus opzich ben ik nog wel trots. Nu hopen dat ik snel mijn ov kosten terug krijg zodat naar mijn spaarrekening kan want dat lukt nu niet.

Nee helaas niet! Had ernaar gekeken vorig jaae maar je mag echt maar heel weinig spaargeld ervoor hebben dus kom niet in aanmerking als ik het me goed herinner :frowning: Thanks voor de tip iig!

1 like

Ik ben zo mateloos geïrriteerd na een proefberekening die ik heb gemaakt. Ik werk nu 40 uur in de week en met mijn huidige salaris heb ik geen recht op toeslagen. Als ik een dag minder ga werken heb ik wel recht op toeslagen. Daardoor wordt het verschil slechts drie tientjes per maand!

Ik weet dat Nederland zo werkt met al die toeslagen e.d. Maar ik werk me al jaren helemaal uit de naad terwijl ik net zo goed een dag minder had kunnen werken. Die drie tientjes gaan het verschil niet maken.

:triumph::triumph:

Kan iemand me geruststellen en zeggen: “Neeeee, Twijfelaar, dit is natuurlijk helemaal niet hoe het werkt. Je rekent jezelf te vroeg rijk.”

Want ik ben bijna in staat PER DIRECT een dag ontslag te nemen.

Edit: Ik heb niemand om met me mee te kijken of dit klopt. Waar kan ik dan het beste terecht? Ik wil het wel allemaal zeker weten voordat ik halsoverkop beslissingen maak.

3 likes

Hmm raar, want meestal moet je met extra werken toch wel meer overhouden dacht ik omdat de toeslag langzaam afloopt naarmate je meer gaat verdienen. Maar veel meer dan proefberekening maken kun je ook niet, want als je de belastingdienst bellen, zullen zij dezelfde berekening maken. Dus als jij bruto de juiste bedragen hebt ingevuld, dan zal het toch moeten kloppen. Hoeveel euro per maand krijg je minder loon als je van 5 naar 4 gaat?

Bruto loon bij 5 dagen is 1997 en toeslagen 0; resterend na alle uitgaven 671
Bruto loon bij 4 dagen is 1556 en toeslagen 258; resterend na alle uitgaven 637
Bruto loon bij 3 dagen is 1167 en toeslagen 419; resterend na alle uitgaven 447

Zou heel goed kunnen, ik heb ook weleens uitgerekend dat het me €3 per uur opleverde om meer te werken door het verliezen van toeslagen. Ik neem aan dat je huurt? Is je loon het bruto bedrag en krijg je hier geen onregelmatigheidstoeslag ofzo meer op?

Toeslagen lopen ook niet heel geleidelijk af vind ik, een euro teveel verdienen en je gaat van best significante maandelijkse bijlage naar niks

1 like

Als je kijkt naar de cijfers die ik net gedropt heb, dan ziet het er inderdaad niet erg geleidelijk uit, bizar

Ik heb het even aangepast, het loon is bruto inderdaad want de Belastingdienst gaat ook uit van het bruto salaris voor het berekenen van je toeslagen.
Verder huur ik inderdaad, dus het gaat om huurtoeslag en de zorgtoeslag.

Ik weet niet wat een onregelmatigheidstoeslag is, dus ik denk niet dat dat bij mij van toepassing is.

Tja dan vrees ik dat je met die proefberekening gelijk hebt. Je hebt ook rekening gehouden met vakantiegeld en eventueel een dertiende maand?

Verder kan een huisgenoot/partner nog van invloed zijn en mag je niet teveel spaargeld hebben, maar die vragen ben je ongetwijfeld tegen gekomen.

Ja dan zit je inderdaad net op zo’n grens. Had toch altijd het gevoel dat het bij mij wel iets geleidelijker afliep, maar tussen 20.000 en 25.000 zit inderdaad een enorm verschil zie ik. Dan levert het je waarschijnlijk netto inderdaad weinig op om die extra dag te werken. En idd wat @Rebus zegt wel even rekening houden met dertiende maand of eventueel andere bonussen.

@Rebus @Annie Ja, tijdens de proefberekening heb ik aangegeven dat vakantiegeld er niet bij in zit en dat ik een 13e maand krijg uitgekeerd.

@Goldenmilk @Harrrie Ik werk in het onderwijs dus in deeltijd ontslag nemen (voor een halve dag, hele dag of meer) kan heel makkelijk, onderhandelen over mijn salaris is daarentegen amper een optie. Ik kan het wel aankaarten, maar de kans is groter dat ze daar niet in meegaan. En eerlijk gezegd werk ik liever 4 dan 5 dagen, dus ik weet niet of het aankaarten veel zin heeft als ik met de toeslagen slechts op een paar tientjes per maand minder uitkom.


De Belastingdienst maakte deze proefberekening trouwens:
Jaarinkomen 5 dagen 28.038
Jaarinkomen 4 dagen 21.846
Jaarinkomen 3 dagen 16.385

1 like

Ik vind het wel vreemd dat 4 dagen geen 80% is van het fulltime inkomen. Hoe zou dat kunnen?

Hm, wacht, ik heb zojuist gemaild om een nieuwe berekening voor 4 en 3 dagen omdat laatst CAO bepaald het salaris omhoog is gegaan. Het jaarinkomen 5 dagen is gebaseerd op dat nieuwe inkomen (salarisstrookje november 2018) en de jaarinkomens 4 en 3 dagen zijn gebaseerd op het oude salaris (proefberekening van augustus 2018, voordat het salaris omhoog ging).

Scherp opgemerkt dus. :face_with_monocle: Ik wacht sowieso die nieuwe berekeningen af en dan zal ik even controleren hoe de verhouding tussen 3-4-5 dagen ligt, desnoods navragen bij personeelszaken hoe het zit als dat niet helemaal evenredig blijkt te zijn.

Mijn vriend en ik hebben overigens ook wel echt geluk met toeslagen. Vind ik heel fijn, maar ook wel apart. Als ondernemer heb je allemaal aftrekposten en dat geldt dus ook gewoon voor je toeslagen. Wij verdienen eigenlijk te veel om recht te hebben op huurtoeslag, maar doordat hij voor meer dan 10.000 kan aftrekken, krijgen we het gehele bedrag :thinking:

In principe is het gewoon een deeltijdpercentage. Dus je kunt de berekening voor 4 dagen (of 3) zelf maken door het jaarinkomen na de cao wijziging *80% of *60% te doen.

Dit soort kleine loonsverhogingen moet je overigens wel scherp op blijven wanneer je toeslagen ontvangt en net rond de grens van €22.000 per jaar verdient. Zoals eerder opgemerkt kan €100 bruto meer per JAAR al betekenen dat je helemaal geen recht meer hebt, en dus honderden euro’s aan toeslagen terug moet betalen. Dat kan erg zuur uitpakken en dan kan je zelfs beter een weekje onbetaald verlof opnemen oid, dus wel scherp op blijven mocht je het aanvragen.

Verder begrijp ik je keuze om vier dagen te gaan werken heeeel goed als je er netto nauwelijks op inlevert, zou ik zeker ook gedaan hebben!

2 likes

Als het simpelweg * 0,8 zou zijn, dan kom ik uit op 22.430. Dat is dus alweer te veel om in aanmerking te komen voor de toeslagen. Elk jaar rond augustus verander je van salaristrede, dus dat betekent bovendien dat het in de praktijk hoger uit zal vallen dan 22.430.

De grens ligt geloof ik op €22.700 voor 2019 (voor de huurtoeslag, zorgtoeslag ligt hoger) dus misschien nét een bedrag aan toeslagen. Maar als je in je cao nog stijgt in salaris trede, dan is het oppassen inderdaad. Misschien is 28 uur nog een optie?

2 likes