Show je kasboekje

Dankjewel voor het meedenken, ik ga dit op een later moment nog eens goed doornemen.

@Twijfelaar dat het zoveel scheelt en voor je gevoel niet loont om fulltime te werken kan wel kloppen hoor.
Ik werk zelf nu 24 uur en heb vanaf volgende week een baan erbij waardoor ik vanaf dan 40 uur werk. Dan heb ik geen recht meer op mijn toeslagen.
Ik verdien (naar rato) iets minder bij mijn 2e baan en weet nog niet precies hoeveel ik netto ga overhouden, maar ik weet al wel dat ik met 40 uur werken uiteindelijk netto maar een klein beetje meer (max €200, wss eerder €100/€150) ga overhouden dan bij 24 uur werken + toeslagen. Voelt heel krom idd.

Ik ben wel heeeel blij dat ik nu van dat gedoe met toeslagen af ben en niet meer bij elke euro meer verdienen me zorgen hoef te maken over die toeslagen en eventueel terugbetalen enzo. Dus dat gevoel van onafhankelijkheid (+ dat die 2e baan heel leuk is en goed voor mn cv en ontwikkeling) is me dat meer werken eigenlijk wel waard.

1 like

Maar bijna het dubbele werken voor maar een paar honderd extra weegt toch niet op tegen zo veel uren aan vrije tijd en je toeslagen inleveren? Wat dat betreft worden we niet echt aangemoedigd door de overheid.

2 likes

Normaal gesproken idd niet. Als mijn huidige baan (van die 24u) zou zeggen dat ik bij hen meer uren kon maken had ik dat wss ook niet gedaan, want die baan vind ik stom. Die 2e baan is echter zo leuk, past zo goed bij mij én is zo goed voor mn cv, dat ik het dat waard vind. Plus dat is tijdelijk en ik hoop stiekem dat ze me na dit contract voor meer uren willen aannemen zodat ik weg kan bij baan 1. Anyway, in mijn persoonlijke situatie is me dat dus wel waard.
Maar het voelt idd een beetje alsof meer werken ontmoedigd wordt. Maar dan is weer de vraag of de toeslagen omlaag moeten bij minder werken of dat je langer recht zou moeten hebben op toeslagen. Ik neig naar het eerste denk ik.

1 like

Aangezien je in het onderwijs werkt: heb je op jouw school gelijke dagen? Alleen dan geldt dat elke dag 0,2 wtf is. Anders zit je als je bijvoorbeeld de maandag laat vallen op <0,8 wtf en als het de woensdag wordt op >0,8 wtf. Ook nog iets om rekening mee te houden.

Net rond de toeslagen zitten is altijd een beetje zuur, je werkt wel harder maar merkt daar niet veel van. Minder gaan werken door wel de toeslagen te kunnen krijgen noemen ze de armoede val. Soms moet je even door de zure appel heen bijten en hard werken om daardoor kans te maken op een promotie of loonsverhoging. Uiteindelijk ga je er dan in de rest van je leven wel op vooruit. Weet natuurlijk niet of dat in alle situaties zo is, in sommige banen heb je nou eenmaal niet zoveel kans op promotie of salarisverhoging, maar dit is zeker iets om in je achterhoofd te houden bij het maken van een beslissing denk ik l.

9 likes

Elke dag is 0,2 bij ons. Goed dat je het zegt!

1 like

Ik woon en werk in België dus ken jullie systeem van zorg- en huurtoeslagen niet echt.
Maar waar ik ook rekening mee zou houden is dat je 13e maand, vakantiegeld en uiteindelijk ook jouw pensioen wordt berekend op je brutoloon ( en eventuele andere voordelen die je krijgt van je werk maar dat gebeurt minder in Nederland dacht ik bv. premies, ecocheques,…) . Dus dat is ook iets om bij stil te staan.

5 likes

Oehhhhh, daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Dankjewel.

1 like

In
€1564 loon
€1407 loon partner
€4 gedeeld Netflix account
€60 - €260 overige inkomsten
Totaal: €2975,- (exc. overige inkomsten)

Uit
€400 huur
€218,65 Zorgverzekering (2x)
€124 KPN& Vodafone mobiel
€118 GWL
€109,27 autoverz/bel
€100 schoonmaakster
€45,43 DUO
€32,97 abonnementen
€31,90 sport
€28,42 Verzekeringen
€25 belasting- terugbetaling toeslag
€1233,64 +/-

Sparen €500 - €700

Van de rest van het geld doen we boodschappen, tanken we, uitjes, kleding, kapper etc.
We hebben allebei een eigen rekening waar we een deel van het overgebleven geld op hebben staan.
Wij mogen absoluut niet klagen.

2 likes

Ik zit ook bij Anderzorg en heb dezelfde verzekering als jij. Ik betaal voor mn tandarts 13,50 pm en heb werelddekking voor 0,95 pm.
@Rebus collectief had ik eerst via de werkgever van mn vader, maar dat was duurder dan wat ik nu heb. Via mn eigen werkgever is het volgens mij ook duurder

Fijn topic! Ik heb echt een gat in mijn hand en schrok net wel een beetje dat ik zoveel ongemerkt uitgeef. De app die hierboven staat dus ook maar meteen gedownload.

IN:
2550 nettoloon

UIT:
335 huur incl alles (betaal een totaalbedrag aan mijn vriend die een eigen appartement heeft)
83 zorgverzekering
15 rekening en overige verzekeringen
250 DUO
17 telefoon
20 parkeervergunning
100 abonnementen (OneFit en Swapfiets)
60 bijtelling auto wordt al met loon verrekend, tankpas van werkgever

Bij elkaar is dat 820 dus houd iets meer dan 1700 over voor sparen, boodschappen en leuke dingen doen.

Ik spaar meestal 300 euro per maand maar ik ga dat vanaf nu opschroeven naar 500 euro per maand. Ga namelijk in 2019 een aantal maanden met onbetaald verlof ivm reis.

2 likes

Zou je niet liever meer sparen nu als je van plan bent met onbetaald verlof te gaan?

Edit: ik weet trouwens niet of dit soort reacties op de kasboekjes gewenst zijn. Ik vraag het zonder enig oordeel, maar kan me voorstellen dat het anders opgevat wordt.

2 likes

Dat overweeg ik wel, maar omdat ik al redelijk wat heb staan kom ik met dit spaarbedrag al heel goed uit. Aan de andere kant kan het natuurlijk prima. Ik ben gewoon niet echt een spaarder, maar probeer mijn mindset wel wat te veranderen.

Wat mij betreft geen enkel probleem!

Inkomsten: 1100 ongeveer (ik ben zelfstandig, geef dit mezelf per maand. Ik verdien wel ietsje pietsje meer maar blijf erg zuinig omdat ik toch een beetje wil proberen te sparen.)
huur incl alles en huurtoeslag: 590
boodschappen: 200
verzekeringen incl toeslag: 40
viool: 60
telefoon: 14
lenzen: 20
wat over is, voor leuke dingen ofzo. Of voor de volgende maand. Love het muzikanten pauperleven <3

1 like

Omdat ik graag wil weten wat ik per maand nodig heb doe ik dat soort dingen (bedrag/3). En jaarlijkse dingen (bedrag/12).

Wij delen dat bijvoorbeeld door het aantal maanden! Dus als je bijvoorbeeld €30 per 3 maanden betaald aan water, schrijf ik €10 per maand op voor water.

3 likes

hoe heb jij t van dollars naar euros gekregen?

Ik zou het echt niet weten. Gebruik deze app nu al 1,5 jaar denk ik.