Show je kasboekje

Ik vind de poll lastig haha, heb 'm niet ingevuld.
Maar nu dit topic toch nieuw leven in is geblazen hierbij mijn kasboekje. Veel veranderd tov een jaar geleden.

Ik woon alleen!

Inkomen: 2750 netto

Uitgaven:
Huur: 1094 incl servicekosten
Zorgverzekering: 100
Telefoon: 16
OV: 50 (dit reserveer ik ivm automatisch opladen maar gaat dus ook regelmatig niet op)
DUO: 163 :cry:
Lenzen: 10
Bijdrage vriendinnenweekend: 15
Tv/internet: 40
Elektra/gas: 68
Water: 13
Sporten: 70
Ditzo: 10 (inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering)
Netflix: 8
Boodschappen: 160 (met dit budget probeer ik het te doen)
Budget voor leuke dingen etc: 200

Totaal: 2017

De rest spaar ik. Sommige maanden kom ik niet uit met m’n budgetten voor boodschappen en leuke dingen maar ik probeer me er wel aan te houden ivm sparen.

13 likes

Ik spaar niet volgens een regel, omdat mijn salaris per maand wisselend is. Maar ik heb sowieso meer dan 50% woonlasten, want ik ben alleen en heb 2 katten (die ook niet evenveel kosten elke maand). En heb daarnaast een inkomen rond bijstandsniveau (nu nog).

Ik kan soms zoveel stress krijgen (zoals nu) over geld. Op het moment hebben wij helemaal geen geldproblemen, hebben we zelfs heel veel ruimte om te sparen. Maar straks, als we in deze markt gedwongen worden tot een hoge hypotheek en we (hopelijk) 1 of 2 kindjes hebben rondlopen die ook geld kosten, en kinderopvang, dan overzie ik het allemaal niet meer. Ik heb al een uitgebreid kasboek en kan heel goed zien wat waarheen gaat… Maar ik ben gewoon heel goed in het vooruit denken welke kosten we gaan hebben, maar niet vooruit denken in hoe ons salaris omhoog gaat… Herkent iemand dit? Ik durf hierdoor haast geen veranderingen in mijn financiĆ«le situatie te maken omdat ik bang ben dat we het niet redden straks. Mijn vriend snapt er niks van en is net boos naar boven vertrokken omdat ik alleen maar kan doemdenken over het aangaan van een hypotheek en dat dan voor 30 jaar vast ligt, terwijl ik die 30 jaar helemaal niet kan overzien ouzo. Help??

4 likes

Ik herken het wel. Ik ben opgegroeid met weinig geld in mijn jeugd en nu hebben vriend en ik het heel goed maar toch kan ik soms paniek hebben vanwege de vaste lasten en dat ik meer wil sparen terwijl we al flink sparen elke maand. Ook omdat er altijd sluimerend wel de angst is om te verliezen wat ik nu heb.

Wat mij helpt bij dit soort grote dingen zoals een huis kopen, keuken kopen, bruiloft plannen en kinderwens is research doen en in Excel kasstroomschema’s maken. Dat helpt mij om in te zien wat we kunnen betalen en wanneer. Voor kinderen heb ik uitgezocht hoeveel inkomen we verliezen en hoeveel maandelijkse en eenmalige kosten erbij komen kijken. Maar desondanks vliegt het me weleens naar de keel. Na yoga of ademhalingsoefeningen gaat het dan wel beter

3 likes

Ja om deze reden heb ik een hypotheek die 1 van ons qua maandelijkse kosten kan dragen evenals alle vaste (nodige) lasten. Afhankelijk van waar je wilt wonen en wat je verdient, weet ik niet of dat een optie is. Voor de duidelijkheid, niet de hypotheek kunnen overnemen zelf / maar de kosten kunnen dragen.

En daarbij gekozen voor een lineaire aflossing, want dan wordt het steeds minder. Met het idee dat onze salarissen de komende jaren meer worden, we zo eventuele ruimte hebben voor of minder werken en/of kosten kinderen (of een combinatie van).

Overigens ook mede omdat mega veel stellen uit elkaar gaan en in een slechtere markt snel van je huis af moeten me niet top lijkt. Of iemand uit eigen keuze of gedwongen zonder werk komt te zitten en het geen paniek hoeft te betekenen etc.

Ik heb het dus niet tot in de detail inzichtelijk, met welk geld waar heen gaat maar wel dat er ruim voldoende over blijft en dat steeds ā€œmeerā€ wordt.

Ik kan overigens ook voor vriendinnen in paniek raken, die (relatief) dure huizen kopen, kindjes willen en het liefst willen stoppen met werken. Wil mezelf dat niet aandoen, krijg nu al paniek dat die eventuele partner z’n baan mega kut vind en/of wordt ontslagen ofzo 🄲

5 likes

Je kan eventueel ook spelen met FinSnap, een tool van Aegon om je financiƫle toekomst te plannen. Je kan door het invullen van (best wat, dat wel) gegevens zien hoe je er financieel voor staat nu, hoe je er voor zal staan op je pensioenleeftijd en spelen met wat er gebeurt als je meer/minder gaat werken e.d. Gaf ons best wat inzicht in de financiƫle situatie.

2 likes

Ik heb enerzijds een geruststelling, anderzijds een waarschuwing :wink:

Als je een huis koopt en kinderen krijgt leer je jezelf vaak ook een andere instelling aan. Zeker als je er je nu al van bewust bent zul je ervoor zorgen dat je bestedingen in lijn lopen met je inkomsten. Dat is misschien even wennen, maar dat lukt vaak prima. Omdat je leefstijl verandert (meer thuis, minder uitjes etc) is je bestedingspatroon vaak ook anders en kun je hier rekening mee houden. Mocht je toch tegenvallers hebben dan kun je vaak aanspraak maken op regelingen (meer kinderopvangtoeslag, kindgebonden budget, etc.)

Wel goed om even te onthouden is dat, hoewel salarissen meestal stijgen na verloop van tijd, je vaak ook minder gaat werken als je kinderen krijgt. Je gaat er dus niet vanzelfsprekend financieel op vooruit. En dan kost KDV idd ook nog geld. Sommige mensen hebben een breed opvangnetwerk met opa’s en omas ed die veel overnemen. Wij hadden dat niet en zijn dus beiden minder gaan werken Ć©n hebben opvang. Dat is financieel echt wel iets om rekening mee te houden.

Maar vrees niet teveel voor de toekomst, meestal loopt het echt wel los en het feit dat je er nu al mee bezig bent zegt ook wat over dat je bewust hiermee bezig bent. Dat is al een heel belangrijke stap!

2 likes

Ik had dat ook. En uiteindelijk gaat het gewoon. Ik dacht, hoe kan ik ooit hypotheek betalen als ik nu net red. Hypotheek is 3x zoveel en het gaat. Toen nog kind erbij, kdv is net zoveel als de huur van onze vorige woning (dan hebben we toeslag er al afgehaald, anders was meer) en het gaat alsnog. Had ik me nooit kunnen voorstellen.
Sparen lukt niet veel meer maar, ik shop nogg best veel en het gaat.
Mijn man is wel meer gaan verdienen. En ik ook wel wat maar niet zoveel als hem extra.
Ik maakte me er ook veel te druk over omdat ik weet hoe het is weinig te hebben en daar absoluut niet meer heen wil. Maar dacht, moet ik daarvoor mijn kinderwens laten schieten als we beiden gewoon goed inkomen hebben. Het was echt mijn (doem) denkwijze.

3 likes

Wat zijn overige inkomsten?

Wel chill dat je per maand bijna 3x je salaris krijgt

Hoe kan het dat je 15 euro per maand betaald aan spotify?

Omg ik wist dat kinderopvang duur was, maar zo duur.
Wel een net overzicht :ok_hand:

Goed om te zien dat het in NL wel fijn is geregeld qua wat je krijgt aan tegemoetkomingen.

3 likes

@Konijntje Ja dat vind ik ook fijn om te zien. Ik werk parttime en had dan altijd het idee dat ik financieel afhankelijk van mijn partner zou zijn mochten we uit elkaar gaan. Maar ik wist niet dat je zoveel tegemoetkomingen kon krijgen als je zou werken! Dus toch fijn om te weten dat je er dan niet heel slecht bij zou zitten.

1 like

Gelukkig valt het netto mee. Vind dat je altijd wel veel terug krijgt met de kinderopvangtoeslag. Ligt natuurlijk aan je inkomen en situatie maar volgens mij krijg je bijna nooit niks terug.

Het gaat inderdaad in percentages. Hoe meer je verdient hoe meer je betaalt. Volgens mij betalen de meeste ouders ongeveer 2/3 van de kosten zelf.

2 likes

Haha love je laatste zin.

3 likes

Ik! Had het ook steeds verdeeld in allemaal potjes op mijn bank maar dat vond ik wel onhandig, de hele
tijd over en weer boeken. Het heeft mijn wel echt inzicht gegeven hoeveel ik bijvoorbeeld aan boodschappen en ditjes en datjes uitgaf zonder dat ik het door had. En vooral al die kleine bedragen. Dat dan ineens je potje toch al leeg is terwijl je voor je gevoel amper iets heb uitgegeven.

Ja! Ik geef mezelf 225 voor lunch/koffie op werk/kapper/drogist/horeca/cadeaus/OV etc, 75 voor kleding en spaar nu 90 euro per maand voor een nieuwe laptop en telefoon, en ik spaar maandelijks 60 euro voor jaarlijkse vaste kosten; eigen risico, lidmaatschappen (oa bibliotheek), tandarts etc. Lekker veel potjes dus :smiley:

1 like

Goed bezig! Ja, ik werk ook met budgets voor variabele kosten. Geeft me heel goed inizicht in wat ik waaraan uitgeef. Bij jou zijn er misschien nog uitgaven die je nu niet hebt opgenomen in je overzicht? Bijv. cadeaus, huishoudelijke uitgaven zoals schoonmaakmiddelen, nieuwe lampjes, etc. (ervan uitgaande dat ā€˜onderhoud huis’ over reparaties e.d. gaat). En misschien nog een categorie vrije tijd/sport?

En zoals @tessel heb ik ook een potje voor vaste kosten die per jaar (of onregelmatig) betaald moeten worden, en een potje voor nieuwe laptop/telefoon.

Ik heb wel Ć”ltijd moeite om m’n potjes ā€˜kleding’ en ā€˜persoonlijke verzorging’ niet te overschrijden…

1 like

Cadeaus voor familie en gezamenlijke vrienden, en huishoudelijk spul (kleine dingen) zit in de pot boodschappen/horeca/onvoorzien. Als het daar niet meer in zit halen we het van onze grote gezamenlijke spaarrekening of uit het cash potje in huis (met geld uit marktplaats verkopen en koopzegels). Wat in dat cash potje overblijft nemen we altijd mee op vakantie.

Jaarlijkse uitgaven zoals WOZ en andere gemeentelijke belastingen betalen we van de hypotheek teruggave en van teruglevering zonnepanelen, dus daar sparen we niet extra voor. Mijn vriend heeft ongeveer hetzelfde salaris en we hebben geen kinderen dus alle spaarpotten zijn ruim gevuld verder.

Ik dacht nog over extra potjes na inderdaad! Teveel potjes vind ik ook niet heel relaxed denk ik, zoals vrije tijd/sport of telefoon. Dat soort dingen haal ik het gewoon van mijn spaarrekening als ze niet maandelijks terugkomen.

Denk net als jij lastig ga vinden om niet over budget kleding heen te gaan. Wel gek want ik houd niet teveel spullen en ruim ook vaak op (en gooi oude dingen die we niet gebruiken of die ik niet draag gauw weg/verkopen) maar toch altijd weer de dwang om nieuwe kleren te kopen.

1 like

Ik geef mezelf 130 euro ā€œzakgeldā€ per maand voor overbodige/onverwachte uitgaven. Zoals uiteten, toevallig iets tegenkomen bij de kringloop. Maar moet eerlijk zeggen dat als ik echt krap zit ik max 50 euro extra overboek en dan de volgende maand meer spaar.