Show je kasboekje

wist je dat je wegenbelasting ook per maand kunt betalen? dan hoef je het niet op te sparen.

1 like

Misschien een gek idee, maar wellicht kan je je ouders vragen om elke maand bijvoorbeeld €200 minder over te maken en de rest voor je apart te zetten? Eventueel geleidelijk afbouwen van €50 naar €200 minder ofzo? Dat zou een goede stok achter de deur kunnen zijn, ik kan me voorstellen dat de drempel om extra geld te vragen bij je ouders hoger is dan “gewoon” opmaken wat op je rekening staat.

Edit: ik zit nu een beetje te tellen maar je vaste lasten plus je 55€ noodzakelijke variabele lasten, zijn samen €938. Als je vanaf februari nog €1.095 aan inkomsten hebt dan heb je elke maand nog maar €150 ruimte voor kleding, verzorging, leuke dingen en extra’s. Dan ben je misschien te hard voor jezelf, want ik vind het helemaal niet exorbitant dat je dat opmaakt. Heb je ergens ruimte om in je vaste lasten te snijden?

1 like

Ga eens na of je alle luxe dingen en extra’s echt nodig hebt iedere maand. Kan het ook om de 2 of 3 maanden?

Extra boodschappen, waarom extra als je al boodschappen doet? Hier kun je strenger in worden. Eet je af en toe graag iets lekkers, schaar dat gewoon onder je standaard boodschappen. Is maaltijd-plannen iets voor je? Dan kun je gerichter boodschappen doen en hoef je minder vaak naar de supermarkt waardoor je met meer extra’s thuis komt dan de bedoeling is.

Verzorging, zijn elke maand kapper en dure supplementen echt nodig? Kapper zou wellicht ook eens in de 6 of 8 weken kunnen. Supplementen heb je meestal niet nodig tenzij op advies van een arts of diëtist,

Kleding, zelfde geldt hiervoor. Je hebt vast een kast vol. Probeer iets te bedenken waardoor je creatiever kunt zijn met wat je hebt. Ik leerde laatst over een capsule-wardrobe, dan wissel je elk seizoen je kleding in je kast om, de rest stop je weg in bewaardozen. Winterkleding draag je toch niet in de zomer, enz. Op die manier heb je een legere kast en dus meer overzicht in wat je hebt en wat je kunt combineren. En voor je het weet is het weer een nieuw seizoen en dan wissel je weer alles om en is het net of je een volledig nieuwe garderobe hebt.

Bijna 50 euro per week voor koffie en cadeautjes etc. Probeer eens 5 euro per week minder te besteden aan zoiets. Oftewel, geen spullen meer voor in huis en een koffietje minder. Is ook weer 20 euro in de maand.

Fijn! Je hebt al wat duurzame keuzes gemaakt en door het op te schrijven helpt ook in de bewustwording. Gaat vast helemaal goed komen!

(Ben zelf ook niet perfect met geld hoor, maar van een afstandje mee denken is altijd makkelijker dan kritisch naar jezelf kijken haha)

1 like

Je betaalt wel zorgpremie maar krijgt geen zorgtoeslag. Heb je daar geen recht op?

Is iemand bekend met de app/bank Moneyou? Zag dat voorbij komen bij een influencer en het ziet er wel heel handig uit. Volgens mij kun je o.a. een betaalrekening openen en je geld in verschillende potjes beheren. Dus als je per maand x aan eten wilt uitgeven stel je dat potje daarop in en kun je dus heel precies je geld beheren? Het is van ABN. Ben wel benieuwd of mensen hier dat gebruiken.

2 likes

Thanks! Ik ga binnenkort maar eens uitzoeken hoe of wat.

Weet eigenlijk niet of de ABN ook bezig is met duurzaamheid enzo… Laatst zag ik bij Lisagoesvegan dat de Rabo investeert in de vleesindustrie en daar heb ik nu al mijn rekeningen. Maar overstappen lijkt me lastig want ik heb ook allerlei beleggingen aan mijn spaarrekening gekoppeld. (0 verstand van, is iets wat mijn ouders voor me gedaan hebben toen ze mijn spaarrekening openden)

Moneyou is wel betrouwbaar iig. Rente is ook beter dan op de meeste andere spaarrekeningen. Je kan het geld er gewoon steeds op en afhalen, terwijl je bij de meeste spaarrekening met deze rente het vast moet zetten oid. Maar als je duurzaam wil dan moet je hier niet voor gaan. Het is van ABN, maar wel echt opzich zelf staand trouwens. Het is niet echt dat ze in de kantoren van ABN je met je rekening van Moneyou kunnen helpen. Ze hebben ook een eigen klantenservice enzo.

Dankje voor de info! Wil toch liever gaan kijken naar een duurzame bank

Ik ben op dit moment minder gaan werken (32uur) vanwege opleiding en betaal via mijn loon ook deels de opleidingskosten.
Ik merk dat ik het moeilijk vind om te sparen nu met minder inkomsten, terwijl als ik het zo onder elkaar zet het makkelijk moet kunnen hmm. Goede stok achter de deur.

Op dit moment:

In:
± 2230

Uit:
1100 gezamenlijke rekening (hypotheek e.d.)
32 telefoon
105 zorgverzekering
26 lenzen
55 sportabbonement
185 reiskosten
250 sparen

In:
€1850,- loon
€65,- zorgtoeslag

Uit:
€60,- telefoon
€140,- zorgverzekering
€100,- benzine
€300,- naar m’n vriend voor het huis
€20,- DUO
€235,- lease auto + wegenbelasting
€600,- sparen

En de rest gaat vooral op aan kleding en make-up.

1 like

Dit topic en die financieel app hebben me echt gemotiveerd om het allemaal wat beter in kaart te brengen!

1 like

Hoezo krijg je zo veel zorgtoeslag? Ik verdien minder en heb geloof ik recht op een tientje of twintig euro per maand

(Ik vraag het altijd pas achteraf aan dus ik weet het bedrag per maand niet zeker)

@Espoir

Ik denk wel dat het een goede vraag is want toen ik al minder dan dit verdiende had ik geen recht meer op zorgtoeslag! Ik zou het wel checken bij de belasting voordat je alles moet terugbetalen aan het eind van het jaar (of misschien al over 2018 als dit al een tijdje zo is).

Ik heb er juist laatst over gebeld toen m’n salaris veranderde en toen ging ik van 99 euro naar 65 euro. In mijn salaris zit ook €200,- reiskostenvergoeding (alleen ben ik maar de helft kwijt aan benzine), dus mijn salaris zonder reiskosten is natuurlijk wel een stukje lager.

Dan zal dat het wel zijn. Gelukkig maar. Terugbetalen is niks. :face_with_thermometer:

1 like

Wel lief dat jullie meedenken! @Twijfelaar @Dragoste

1 like

Wie financiert mest en stank? Jawel, dat is de Rabobank!

Ik had het een tijdje (toen ik nog studeerde/minder verdiende) best op orde. Ik moet het weer eens goed gaan uitpluizen.

Wij verdienen samen zo’n €4500.

Beide maken we 600 euro over naar de gezamenlijke rekening. Van die €1200 gaat:

  • hypotheek €600
  • gas/water/licht €80
  • gemeentelijke lasten/afvalstoffen €90
  • internet/netflix €40
  • boodschappen €300
  • ditjes en datjes (koffie, thuisbezorgd, bios) €100

edit: Mijn vriend betaalt de verzekering van het huis alleen. Hij verdient wat meer, dus dat vind hij niet erg.

Van de €1500 die ik zelf overhoud gaat er vast uit:

  • zorgverzekering €100
  • auto belasting en verzekering €90
  • auto benzine €150
  • spotify en telefoon €20

Blijft over €1150. Daarvan gaat:

  • spaarpot afbetalen starterslening €500
  • spaarpot vakantie €100

De overige €550 is voor fun stuff. Uit eten, kleding, uitjes, cadeautjes, games. En als ik overhoud probeer ik meestal nog dat spaarpotje starterslening voller te krijgen. (Als wij die straks afbetalen, hebben we in principe €10.000 van ons huis al afbetaald.)

Samenvatting

Ik vraag me trouwens af hoe interessant dit is voor anderen, maar het is wel even megahandig voor mijn eigen inzicht!)

4 likes

Ik vind het interessant hoor! Zo krijg ik als thuiswonende student wat inzicht in vaste lasten en andere kosten.

1 like