Na het lezen hoop ik maar dat iedereen met hoge bedragen al een stuk langer werken dan wij
Ik zie door dit topic eigenlijk ineens hoe MEGA duur kinderopvang is zeg, jeetje! (Ik heb zelf geen kinderen in mijn omgeving dus ik had daar niet echt weet van.)
Inkomsten:
Salaris: 2400 netto exclusief vakantiegeld en dertiende maand.
Uitgaven:
Huur: 820
GWL: 40
Internet: 30
Mobiel: 10
Netflix + HBO: 10
Kobo plus: 10
Aflossen studieschuld: 120
Zorgverzekering: 130
Openbaar vervoer: 50 (wisselt wel heel erg per maand, maar dit is het gemiddeld denk ik)
Totaal 1220
Ik heb daarnaast nog wat losse dingen zoals een bibliotheekabonnement en kortingskaart voor de trein die ik eens per jaar betaal. Ik geef wel echt veel geld uit aan boodschappen en buiten de deur eten.
Van wat ik over hou probeer ik minstens 300 euro te sparen per maand, maar in coronatijd lukte het wel om meer te sparen. Nu geef ik weer meer geld uit aan horeca en uitjes.
Ik ben parttime postbezorger/auteur/uitgever. Helaas nog steeds op de grens van het bijstandsniveau
Ja zeg!!! Alhoewel ik gelukkig ook zie dat met wat lagere inkomens je een heel groot gedeelte aan toeslag krijgt.
Ik hou van kasboekjes! Hier werk ik inmiddels 9 jaar, salaris is inmiddels x2.5 gegaan, dat had ik bij mijn eerste baan echt niet gedacht, toen was het 40 uur stom werk voor een rotsalaris.
Inkomsten: 3500 (ZZP, dit keer ik mezelf maandelijks uit, in 3 jaar opgebouwd van 1000 pm naar dit dus wel wat wisselend, ik werk gemiddeld 28 uur pw) + vriend 3200 (37 uur)
Uitgaven:
Sparen: 500
Beleggen: 2400
Hypotheek: 950
Zorg: 250
Verzekeringen/wegenbelasting: 150
GWL: 300
Televisie/3 telefoons/Netflix: 100
Gemeente: 150
Overige vaste lasten: 150
Boodschappen: 800
Schoonmaakster: 150
Benzine: 200
Kleding, uitjes, aankopen: 600
Twee kids die geld kosten + gek op eten dus vooral onze variabele lasten zijn altijd enorm hoog.
In alle hypotheek verhalen bij banken spraken ze altijd over netto. En dat vind ik belachelijk. Ik mort bruto kunnen betalen, mogelijk gaat de hypotheekrenteaftrek eraf. En je moet het eerst uitgeven voordat het binnenkomt.
Ik vind het slecht4 zaak van de bank.
Bruto! Met jaarlijkse teruggave hypotheek rente. Lekker spaarpotje.
Je betaald toch altijd bruto? Of kan je de teruggave maar de bank laten storten? Net als bij KOT?
Je kan ook kiezen voor maandelijkse terugbetaling hypotheekrenteaftrek
Ja oké, maar dan wordt het alsnog bruto afgeschreven toch?
Bijv bij kinderopvangtoeslag kan je kiezen: uitbetalen aan opvang. En dan krijg je alleen nog een afschrijving voor het rest bedrag. Maar dat kan niet bij hypotheken toch
Dit is de reden dat ik 2 dagen werk i.p.v. 3 haha. Onder de streep komt ‘t op hetzelfde neer hier. Dus heb ervoor gekozen om dan een dag extra bij m’n kind te zijn i.p.v. te werken voor de opvang.
Ja het wordt volgens mij sowieso bruto afgeschreven idd. Ik weet ook niet precies hoe het zit met maandelijkse betaling, want wij hebben jaarlijks. Maar als je hypotheek op de 1e vd maand wordt afgeschreven en je krijgt je terugbetaling op de 25e, snap ik wel dat sommige mensen dan naar netto gaan. Want dan is alleen je eerste betaling het volledige bedrag en krijg je daarna eerder je terugbetaling dan dat de volgende afschrijving is
Interessant om te zien! Wat doe je voor werk als ZZPer?
Op de korte termijn snap ik wel dat als je er financieel niet direct op vooruit gaat dat je dan minder gaat werken in plaats van extra kinderopvang af te nemen maar het heeft ook hele langdurige effecten. Denk bijvoorbeeld aan minder pensioenopbouw, dat blijf je vanaf je 67e voor de rest van je leven merken. Maar ook je ww en ziekteuitkering valt een stuk lager uit als er iets gebeurt
Marketing & communicatiehoek. Veel geïnvesteerd in netwerk, uurprijs steeds verder omhoog en nu pluk ik de vruchten daarvan. Voor mij een goede beslissing geweest, maar de relatieve onzekerheid moet je wel liggen natuurlijk.
Jeeh iemand die ook spaargeld vermeld love it
Ja, en ik denk dat je ook nog mee zou moeten wegen dat je met meer dagen werken meer kans maakt op promotie/andere functie met bijbehorend hoger salaris. Lijkt me zeker geen gegeven dat het onder de streep niks uitmaakt.
Achtergrondinformatie: docent LB 10, 9 jaar werkervaring. Straks ga ik de LC scholing volgen en ben ik docent LC. Ik werk fulltime. Samen met mijn vriend hebben we een koophuis en hij werkt ook fulltime en verdient meer dan mij.
DUO schuld: nu nog rond de €32.000
Inkomsten:
€3052 (inclusief reiskosten woon werk en declaraties dienstreizen, exclusief vakantiegeld en 13e maand).
Onderstaande 2 uitgaven zijn mijn deel, mijn vriend maakt hetzelfde over naar de rekeningen.
Uitgaven:
Vaste lasten €882 ieder waarvan de oorspronkelijke bedragen zijn per maand:
- Hypotheek €1064,61
- Private lease auto: €451
- Water: €13,54
- Elektriciteit €50 (krijg we eind jaar terug want 0 op de meter)
- Verzekeringen: €55
- Internet €66,60
- Bloomon €47,90
Boodschappen ieder: €263
Dus mijn deel naar de gezamenlijke dingen: €1145
Privé uitgaven:
Onderwijsbond: €19 (krijg ik einde van het jaar terug)
Mobiel: €25
DUO Schuld: €300
Bol abonnement Kobo: €10
Zorg: €98
Reserveren benzine: €225
Mijn deel naar de spaarrekening €625
Privé sparen: €275 (verschilt per maand, als ik iets heb gekocht voor mezelf dan minder of niets)
Beleggen €150
Voor @tskkie
Spaarrekeningen alles samen (verdeeld over potjes) €23k
Beleggingsrekening samen: €4000
Verder geven we jaarlijks veel geld uit aan vakanties (3-4 per jaar) en hebben we geen kinderen (en geen wens ook).
Ik kom uit een gezin waar geen geld was uit werk en mijn ouders voor hun bijstandsuitkering werkten. We hadden het zeker niet slecht want mijn moeder kan goed met geld omgaan. Maar geen vakanties, geen baby Born, geen auto rijbewijs die zij voor mij betaalden, geen geld voor studie.
En ik ben wel de eerste in het gezin met een hbo diploma, een koophuis en kan soms niet bevatten hoe goed ik het nu heb. Vind het vaak ook ongemakkelijk tegenover m’n familie en praat er met hun niet echt over. Met vriendinnen wel.
Vind dit soort reacties altijd zo jammer als iemand er al voor gekozen heeft thuis te zijn. Ja het maakt uit, tegelijkertijd ben je onder aan de streep ook een dag meer bij je eigen kind en blijkbaar wil je dat anders zou je het niet doen. Het probleem zit hem niet op het individuele vlak, maar op het feit dat we het niet als werk zien als je voor je kind zorgt. Hoop dat elke ouder goed nadenkt over de financiële toekomst, maar het is niet zo zwart wit als enkel het geld en wat het meest lucratief is.