Show je kasboekje

Ik heb nog niet echt iets uitgebreid, werk nog maar een half jaar en woon thuis zonder grote plannen.

maandelijks in
€1650 (loon)

maandelijks uit
€350 (kostgeld)
€104 (treinabonnement)
€ 8 (netflix)

En dat is het eigenlijk :’) Ik zet sowieso €1000 op mijn spaarrekening, nu goed doorsparen zodat ik tegen de zomer een auto kan kopen, jammer genoeg is tweedehands geen optie omdat er geen goede markt is voor automaten. Het resterende geld (€188) is voor kleine dingen maar vaak gaat dat naar eten, makeup, boeken of games :’)

Door wat posts hier begin ik wel al na te denken over hoe ik alles ga verdelen voor als ik mijn grootste vooruitzicht (die auto) gekocht heb, maandelijks €100 sparen voor reizen lijkt me bijvoorbeeld leuk.

(Nieuwsgierig) maar waarom is er volgens jou geen goede tweedehands markt in automaten?
Onze laatste twee auto’s zijn tweedehands automaten. (Honda jazz)

Ik weet niet of het helemaal hier thuis hoort… maar ik heb mijn maandelijkse vaste lasten in excel staan als “kasboeken”. Echter merk ik dat ik vrij veel geld uitgeef aan eten/snacks buiten de deur en aan spullen bij de Etos/Kruidvat/Hema enzo. Hoeveel dit is zou ik graag inzichtelijk willen maken (door bijvoorbeeld categorieën: verzorging, gezond eten, ongezond eten, spullen voor in huis). Heeft iemand hier een idee voor? Zodat ik op een laagdrempelige wijze (liefste via mijn telefoon) er inzicht in kan krijgen en dan ook beter zie waar ik kan besparen

Niet voor op je telefoon, maar er is zo’n afas programma waarin je je rekeningoverzicht kunt uploaden. Dat programma (afas kasboekje oid) labelt zelf al vrij veel uitgaven, en je kunt die labels zelf ook nog aapassen. Vind het heel handig maar merk dat ik het niet echt bijhou want je moet eerst via je bank je overzicht downloaden en dat dan in dat programma uploaden. Duurt me te lang, maar is wel handig voor een overzicht een keertje.

1 like

Sommige apps moet je koppelen aan je bank maar ik merk dat ik dat wel een beetje spannend vind dus liever niet doe. Maar alles handmatig invoeren is wel irritant.

1 like

Leuk dit soort topics!

Ik werk 36 uur en woon (nu nog) samen in een huurapp -> net koophuis gekocht.

Maandelijks in:
Salaris: 2350
Bijdrage vriend auto: 100

Maandelijks uit:
Gezamenlijke rekening: 775 (Huur/gwl/boodschappen)
Leaseauto: 300
Zorgverzekering: 123
Verzekering overig: 5

Gezamenlijk sparen: 100
Zelf sparen: 250

Ik houd dus ongeveer 900 euro over om ‘vrij’ te besteden per maand. Meestal houd ik 450 euro ‘bestedingsruimte’ aan en geef ik mijzelf 200 euro kleedgeld, haha. De rest zet ik dan weer op mijn spaarrekening als extra buffer.

Knap dat je dat al zo lang netjes bij hebt gehouden! Ik heb wel eens een poging gewaagd maar merk dat ik vrij snel afhaak :sweat_smile: hoop dat dat met een fijne app minder is :see_no_evil: heb net Buddy gedownload, ga dat een tijdje uitproberen denk ik

Het valt me op dat de meeste best wel veel geld hebben om gewoon te besteden. Mijn man en ik hebben elk 175 euro per maand. Dat is dan puur voor dingen voor onszelf.
De rest betalen we van de gezamenlijke rekening.
Sparen doen we ook vooral gezamenlijk. We hebben wel beide een kleine spaarrekening van max 1000 voor als we iets groters voor onszelf willen kopen.

2 likes

Betaal je geen zorgverzekering?
Overigens kun je op marktplaats genoeg tweedehands automaten vinden hoor. Ik heb een super goede gekocht uit 2002!

Ja dit valt mij ook op! Ik geef mezelf 180 en als ik iets van kleding wil kopen (lang niet elke maand), doe ik dat van mn spaarrekening. Maar ik geef mezelf bewust niet teveel om vrij te besteden omdat het gewoon opgaat dan ipv sparen.

1 like

er zijn sowieso al minder automaten op de markt in België en op het moment is de hele tweedehandsmarkt volledig ontregeld omdat iedereen zijn diesel aan het verpatsen is voor een benzine motor. Benzine is dus direct weg en diesel overspoelt te markt. Nu kan ik in principe wel een diesel kopen maar dat zou dom zijn, en ik zou eventueel een hybride of elektrisch model overwegen.

verzekering staat nog op naam van mijn ouders, ik denk dat je in nl direct van je 18e zelf moet betalen? In BE sta je standaard tot je 25ste of dat je begint te werken op de zelfde verzekering als je ouders, ik moet nu dus gewoon wachten tot ik mijn papieren krijg en dan zal ik wel zien. Ik heb eigenlijk ook geen idee hoeveel dat kost :’)

1 like

Werk je ‘s avonds en krijg je daar te eten? Anders is €100 voor boodschappen per maand wel heel karig begroot. Ik vind het al heel knap als ik onder de €50 per week kan blijven en als ik dan ook nog wasmiddel, wc papier, olijfolie, kruiden etc moet kopen, komt het daar sowieso ver boven uit.

Ik dacht al, dan had ik wel willen weten bij welke supermarkt jij shopt haha

2 likes

Oh ja, de Belgische markt. Waar vergeet ik vaak zulke feiten over forumleden! Foei

Importeren een idee?
Weet er zelf niets van hoor. Maar onze jazz is nieuw gekocht in Duitsland.

1 like

90 euro betaal ik voor 1jaar bij Partena en dan heb ik hospitalisatie via het werk.

1 like

oh netjes, had verwacht dat het duurder ging zijn (wij zitten thuis ook bij partena)

1 like

Het systeem dat jij en je man hebben dat zou ik ‘later’ als we ons koophuis hebben ook willen.

Alles op één hoop, jezelf zakgeld geven per maand en een kleine spaarrekening voor grotere uitgaven voor jezelf zodat je nooit gezeur hebt over dingen dat de ene veel meer koopt dan de ander.

Bevalt dit systeem jullie goed? Of zitten er ook wel nadelen aan?

1 like

Ik vind het echt knap hoe weinig jullie uitgeven aan boodschappen. Ik heb niet zo’n overzichtelijk lijstje maar mijn vriend en ik geven maandelijks wel 450 euro uit. (Hoewel soms betalen we er ook wel drankjes van of thuisbezorgd of zo.)

@Kryptonite @Alicante
Ik ben ook wel benieuwd naar de voordelen van dit systeem tegenover andersom: Je geld zelf houden en een gezamenlijk potje voor uitgaven en sparen.

1 like

Dat had ik eerst ook met mijn vriend. Nu doen we weekboodschappen en hebben we een grotere vriezer en zijn we veel goedkoper uit.

1 like