Show je kasboekje

Ik snap je punt en heb er zelf geen moeite mee.
Ten eerste kan ik nooit financieel gelijk zijn aan hem. Wat hij doet qua werk en inkomsten kan ik nooit evenaren. Mocht er iets gebeuren met hem of met mij hebben we dat goed geregeld!

Geld hebben en verdienen speelt daar bij ons geen rol als in: ik ben meer waard dan jij.
Ik ben net zoveel waard in ons huwelijk als hij. Ik zorg voor onze kinderen, zorg voor het huishouden. Regel heel veel zodat hij dat niet hoeft te doen.

Hij hoeft toch ook niet z’n hand bij mij op te houden voor een schone onderbroek. Of z’n hand voor een bordje eten wat ik met liefde voor ons gezin kook.
Hij zorgt voor mij en ik zorg voor hem.
Misschien ouderwets maar wij zijn heel gelukkig als gezin.

32 likes

Dat vind ik ook een enorm verschil en vervelend als gemiddelde. Maar we hoeven die frustratie toch niet te richten op bijv @Spaties als zij tevreden is met haar situatie?

5 likes

Even hierop aanvullend. Er bestaat in ons gezin ook geen zijn geld. Het is ons geld

5 likes

Vrienden (nu eerder kennissen) van ons hebben soortgelijke constructie.
Hele boekhouding er naast wie wat betaald. Eigen boodschappen betaald ieder voor zich en voor kind kopen ze samen bijvoorbeeld. Maar gaat vrij ver in details. Ook met lenen etc.
Ook scheve verhouding mbt inkomen.

4 likes

Precies!
Ik vind het ook fijn om bij de kinderen te zijn nu ze klein zijn. Over een jaar of twee komt mijn tijd wel weer.

3 likes

Als ik ergens niet tegen kan zijn het stellen die helemaal exact bijhouden wie wat wat betaald en dat dan helemaal door de helft gaan delen enz dan denk ik echt van jeetje dat kan toch ook een beetje op gevoel??? Of de ene kan toch best een keer een lunch betalen en de ander die nieuwe pan???

7 likes

Ja ik ook,mijn man ook (vrienden van zijn kant zeg maar) En erg blij met de gezamenlijke rekening. We gebruiken het als voorbeeld hoe we het niet willen.

5 likes

Ik voelde dat niet zo hoor. No worries!

2 likes

Was inderdaad ook een tip die wij kregen toen we gingen samenwonen vd notaris!

@anon3219017 dat is idd een flink verschil. En ik denk ook een maatschappelijk probleem, maar daar is dit wellicht niet het juiste topic voor. In andere topics is het daar ook wel vaker over gegaan.

Als ik naar mezelf kijk, ik riep vroeger om het hardste dat ik carriere gingen maken, niet minder ging werken als er kinderen kwamen etc. En toen was ik zwanger en dacht ik nee dat wil ik helemaal niet. Maar het is bij mij echt vanuit mezelf gekomen en niet vanuit mijn man of druk van anderen en in onze eigen omgeving zie ik dat helaas wel veel gebeuren. Mijn man is trouwens sinds dit jaar ook een dag minder gaan werken. Op een dag dat ik ook thuis ben, dus ultieme luxe. Maar geeft mij ook de mogelijkheid makkelijk meer te werken als dat nodig is (zoals bv deze week werk ik ook op woensdag van 10-20u, tot dit jaar had ik dan moeten hopen dat ik oppas kon regelen voor die extra dag of dat mijn man vrij kon nemen en nu kan dat gewoon).

3 likes

Dit lijkt me ook echt veel tijd kosten. Ik betaal door omstandigheden momenteel heel veel voor mijn vriend, maar ik zou echt te lui zijn om dit bij te houden. Misschien is het wel anders wanneer je het geld niet kunt missen, maar denk dat dat bij de genoemde stellen niet aan de orde is

2 likes

Een collega van mij ook, haar vriend en zij zijn volgens mij echt al 20 jaar samen als t niet langer is. Hij goede baan, zij in een slecht betaalde winkel. En dan 50/50 doen qua dingen waardoor hij dus eigenlijk veel meer overhoud. Soms dan willen ze op vakantie en dan kan zij haar deel niet betalen. Dan denk ik echt wtf. Snap niet dat je zo wil leven.

10 likes

Ja klopt dat is in mijn omgeving ook alleen bij stellen die het heel goed hebben, jaarlijks luxe vakantie hebben, weekendjes weg, etentjes, veel kunnen kopen en dan zo alles precies bijhouden, vreselijk

2 likes

Eigen boodschappen?? Gaan ze dan ook per gram berekenen hoeveel van het gerecht door ze wordt gegeten??

Al denk ik soms wel ā€˜ah dat zou makkelijk zijn’ want mijn man eet alleen maar dure dingen (hij is geen fijnproever, gewoon specifiek) maar lijkt me echt geen leven om alles uit te rekenen.

2 likes

Ik hoorde van een collega (vorig jaar, voor grote stijging energieprijzen) dat ze vond dat de bijdrage van haar vriend aan de gezamenlijke rekening omhoog moest want hij ging wel thuiswerken en zij niet, dat moest zij toch niet in de portemonnee gaan voelen!!! Kan daar ook echt niet bij maar goed, kan ook niet in hun portemonnee kijken natuurlijk

6 likes

Dat is toch erg haha. Doet me denken aan een kennis die moet huur betalen aan zijn vriendin (zij heeft een koopwoning en hij is bij haar in gaan wonen), maar dat moet van haar wel ā€œmarktconformā€ zijn. Ofwel hij betaald heel veel huur aan haar, niet in verhouding met de hypotheek. Vind dat ook wel vrij heftig :sweat_smile:

14 likes

Haha nee dat niet. Maar bijvoorbeeld producten wat een ander wel of niet eet.
Zij doet alle boodschappen maar rekent dan in meerdere delen af. Of stuurt soort rekening eens in de zoveel tijd.

Voor het kind ook. Ergste vond ik nog dat ze heel gul vond/zei dat hij soms extra voor kind betaalt.

Ik dacht dat mag ook wel, jij neemt meeste verzorging op je, waardoor je minder kan werken en hij meer en hij verdiend zoveel meer. Hij loopt altijd op te scheppen hoeveel hij verdiend etc. En zij is heel open erover dat soms krap voor haar is (maar ze o zo gul mag lenen). Dus vandaar dat we de details ook weten. Hij heeft het vaak over mijn x ipv ons x.

Een van de redenen dat we niet echt vrienden meer zijn, het opscheppen en alleen maar over geld praten.

3 likes

Mijn vriend had dit ook met zijn ex… zij verdiende ruim modaal, hij net minimumloon en zij wou alles splitten IPV naar rato. Snap dat echt niet. Hij vertelde dit toen we het over eventueel samenwonen hadden ik zei dat het wel eerlijk moet blijven qua verdeling (ik verdien ook een stuk meer dan hij nu). Dan vind ik het logisch dat ik iets meer bijdraag dan hij. Als het tegen die tijd nog zo is.

Ik ken ook zo’n stel. Verdienen allebei echt heel goed plus hebben beide een koophuis in centrum Rotterdam dat ze verhuren (:exploding_head:). Maar alles houden ze gescheiden qua geld, behalve de zorg voor de kinderen. Echt tot de cent nauwkeurig, het gaat ook altijd over geld als ik ze spreek.
Toppunt was haar kerstkado aan hem afgelopen kerst: zij betaalde het gourmetten met de schoonouders (zijn ouders dus). Dat was zijn kado.

11 likes

Jeetje dan woon je gewoon samen met je huisjesmelker

22 likes

Haha nee, wat Ć©rg. Dit is echt wel het toppunt van ja… van wat eigenlijk?

6 likes