Je moet het maar willen. Tja als je zo op de centen zit word je wel sneller rijk.
Zijn ze ook zo bij vrienden en familie?
Je moet het maar willen. Tja als je zo op de centen zit word je wel sneller rijk.
Zijn ze ook zo bij vrienden en familie?
Zelf opscheppen over je inkomen en hoeveel geld je hebt. Terwijl je partner waarmee je samen woont en een kind hebt het krap heeft is wel een heel nieuwe level van schaamteloos.
Interessant topic om te lezen! Ook de discussie over partner en kinderen.
Ik ben single en ben sinds november mijn uitgaven heel zorgvuldig aan het bijhouden (ik had het gevoel dat mijn geld een beetje aan het verdampen was, veel meer dan vroeger, en ik wil een beetje toewerken naar de aankoop van een huis). Ik had helemaal geen idee waar mijn geld aan op ging en ik ben heel benieuwd wat het gemiddeld zal geven als ik alles 1 jaar heb bijgehouden.
Inkomsten: +/- 2500 euro
Loon en maaltijdcheques: varieert behoorlijk, maar ik denk dat ik nu gemiddeld rond de 2500 euro zit (netto), zonder eindejaarspremie en vakantiegeld.
Vaste kosten: 793,5 euro
Huur: 570 euro (verbruik, internet, etc. inbegrepen)
GSM: 10 euro
Netflix/streaming: 5 euro
Spotify: 5 euro
Vakbond: 18 euro (hier krijg ik jaarlijks wel nog 145 euro van terug)
Goede doelen: 20 euro
Bank: 3 euro
Patreon: 2,5 euro
Verzekeringen: voorlopig gemiddelde zit op 160 euro voor de voorbije maanden (ziekte, huur, auto, familiale, hospitalisatieplan, rechtsbijstand), maar dit fluctueerde nogal de laatste maanden.
Jaarlijkse vaste kosten: 2570 euro: 214 per maand
Belastingen: 1600 euro
Studie en studieboeken: 800 euro (schatting)
Dropbox: 120 euro
Lidgeld: 50 euro
Variabele kosten: 1110 euro
Dit zijn mijn voorlopige gemiddelden van de voorbije 5 maanden. Nog niet alles is helemaal representatief, maar dit wordt er wel steeds beter op natuurlijk.
Boodschappen: 300 euro
Uit eten/afhalen: 100 euro
Transport (OV en diesel): 200 euro
Onderhoud en kosten auto: voorlopig nog geen betrouwbaar gemiddelde, omdat ik onlangs erg grote kosten heb gehad.
Kledij/spullen/gezondheid/verzorging/cadeaus: 240 euro
Reizen: 150 euro
Hobbyâs (uitstapjes, boeken, etc.): 120 euro
Sparen:
Volgens deze gemiddelden blijft er dan 382,5 euro per maand over om te sparen. Toch wat minder dan ik zou willen, want ik wil graag iedere maand minstens 500 euro sparen.
Pensioensparen: 990 euro per jaar
Beleggen: 50 euro per maand (net mee begonnen, dus ben dit wat aan het uitproberen)
Ontwikkelingsfonds (microkredieten): 500 euro per jaar
Haha wij doen dit! Maar dit is vooral een combi van dat ik het een vervelend idee vind als ik te weinig zou betalen en het feit dat ik t lui ben voor de handeling âbetalenâ en dus altijd mijn vriend laat afrekenen als we ergens zijn. Een keer in de paar weken kijken we wat we hebben gepind/uitgegeven en dan verrekenen we. Is misschien 5 minuten werk (maar kan me voorstellen dat het vet kut klinkt we hebben ook echt een excel haha).
Verder hebben we ook helemaal gescheiden rekeningen en betalen we naar rato alle gedeelde lasten (maar nu verdienen we evenveel dus handig want alles 50/50)
Eens. Krijg van hem altijd lil kleine vibes. Blij dat contact echt minimaal is.
Maar waarom dan niet een gezamenlijke rekening, daar allebei evenveel geld op storten en daar alles van betalen? Dat scheelt je dan toch de handeling van checken wat er de afgelopen weken is betaald door wie (oke meestal je partner dus bij jullie, maar dan nog kijken wat was samen en wat prive) en het aan elkaar overboeken?
Plus als je daar echt alleen gezamenlijke dingen van betaald, geeft het vind ik ook een lekker makkelijk overzicht van wat de gezamenlijke lasten zijn.
Nee dan pakken ze altijd uit met dure en kwalitatieve producten, kaasjes van de boer, speciale wijn, etc. Ze houden echt van goed eten zegmaar Dus echt alleen naar elkaar zo gierig.
Ja goed punt, dit is een gekke gedachtekronkel van mijn vriend en CEO (Chief Excelsheet Officer). Hij denkt dat een extra rekening méér gedoe is, want dat âmoet je dat ook bijhoudenâ. Er zit eigenlijk nul logica in, maar hij is blij met zijn sheet en dat is ook wat waard.
Dat snap ik. Ik heb ook bij mijn vriend aangegeven dat ik het helemaal zou begrijpen als hij niet zou willen meebetalen aan mijn schuld.
Het zit zo: ik heb altijd veel zelf moeten betalen en mijn schuld is dus letterlijk mijn kamerhuur en studiekosten. Voor leuke dingen en luxe heb ik altijd gewerkt naast mijn studie. De ouders van mijn vriend hebben zijn studie + huur bekostigd.
We hebben wel afgesproken dat mocht mijn vriend ooit nog verder willen studeren, dat we dat dan ook samen betalen. Want hij betaald nu indirect mee aan mijn master die ik al heb afgerond voordat we elkaar kenden .
Ja dit doen wij ook hoor! Niet ALTIJD of op de cent na, maar ik ga er niet vanuit dat hij voor mijn make-up gaat betalen haha (maar wel voor mijn pil en menstruatieproducten uiteraard ). Hij koopt soms ook snacks voor zichzelf die hij zelf wil opeten en dan stort ie dat ook terug. Voelt zo het eerlijkst voor ons!
Wij zeggen ook dat we niet willen dat mijn vriend meebetaald aan mijn studieschuld, maar indirect doet hij dat natuurlijk wel. Al het geld komt bij ons dus op één rekening en ik maak een X bedrag van mijn loon over naar mijn eigen rekening om te sparen voor mijn studieschuld. Ja, het komt van âmijn loonâ maar als ik geen studieschuld had, hadden we dat bedrag gezamelijk kunnen uitgeven. Hij heeft er dus zeker âlastâ van. Overigens wel zo geregeld dat bij uit elkaar gaan vrijwel alles 50/50 gaat maar mijn studieschuld wel mijn studieschuld blijft.
Als je wilt pensioen sparen kun je beter kijken naar een beleggingsrekening bijv bij asn met duurzame fondsen en aandelen. Er zijn allerlei rekenmodellen te vinden hoeveel geld je daarmee spaart bijv 30 jaar lang 7 % rendement keer 100 ⏠per maand ik zeg maar wat (het is alleen niet precies te voorspellen natuurlijk)
Haha iedereen moet het ook zelf weten natuurlijk ik zou daar veel te veel een chaoot voor zijn ik doe maar wat
Vaak gaan belegingen goed. Maar beleg met geld dat je kan missen. Het blijft een risico.
Inkomsten
Salaris: 3.483 (Incl. Reiskosten, zorgverzekering. Excl. 13e maand, bonus en vakantiegeld)
Hypotheekrenteaftrek: 103
Totaal = EUR 3.586
Uitgaven
Hypotheek: 750
GWL: 120 (schatting, variabel contract nu)
Private lease: 415
Eigen risico: 39
Ziggo: 53
Netflix/Spotify/Videoland: 20
VVE: 70
Duo: 52
Telefoon: 34
Krant: 20
Goede doelen: 30
Postcodeloterij: 15
CV ketel: 15
Verzekeringen (huis, reis): 35
Totaal: EUR 1.668
Over na aftrek van de kosten: EUR 1.918
Dit verdeel ik over verschillende potjes:
Boodschappen: 250
Horeca/leuke dingen: 250
Tanken: 200
Shoppen (beauty/kleding): 300
Onverwachts: 200
= EUR 1.200
Er blijft dan 718 euro over. Hiervan doe ik 500 naar mn spaarrekening en 100 naar een beleggingsrekening (binnenkort misschien de verhouding eens aanpassen). Rest gaat op aan sportschool (zo af en toe haha), of iets onverwachts. Gemeentelijke lasten betaal ik jaarlijks en mân zorgverzekering gaat van mân salaris af.
Ik heb nu ongeveer 12.000 op mân spaarrekening staan en 1.700 op mân beleggingsrekening.
Ik ben heel tevreden en heb nooit zorgen maar besef me ook heel goed dat dit een luxe is. Ben al wel wat ouder en werk al ongeveer 10 jaar in de financiĂ«le sector. Ik kan vast meer sparen (spaar ook nog van mân vakantiegeld, bonus, 13e maand), maar geniet ook van het nu. Mân vader is vlak voor zân pensioen overleden en ik ben zelf ernstig ziek geweest. Lekker van het nu genieten, de garantie dat je je pensioen haalt heeft niemand
Ja zoals het nu is voel ik die stress inderdaad niet. Maar bij het maken van de studieschuld heb ik nooit gedacht oh shit als dat maar goed komtâŠ
In mijn eentje had ik met deze studieschuld nooit een fatsoenlijk huis kunnen kopen en ben ik wel benieuwd hoeveel ik kwijt was geweest aan huur etc. Ik denk dat ik dan die stress wel had ervaren. Weet niet hoe jouw situatie nu is en hoeveel je per maand aflost?
Vooral dat laatste inderdaad. Soms heb ik het gevoel: sparen, sparen, sparen. (Als ik weer eens Porterenee luister of FIRE Instagram accounts bekijk) Wie weet komt er een ander huis op ons pad dus dan hebben we veel eigen geld nodig.
Maar aan de andere kant denken we ook: ja we leven nu, straks staat dat geld te verstoffen, kopen we eerst geen ander huis en geld op de rekening is ook maar geld, dus geven ons geld âmakkelijkâ uit.
Ja we blijven sowieso daarnaast ook maandelijks zelf voor hem sparen om hopelijk dat soort situaties te voorkomen. Hebben alleen echt de ballen verstand van beleggen (ook nog nooit in verdiept) dus wil dat eerst echt goed snappen voordat ik eraan begin
Wow, feminist icon
Grapje hĂš