Show je kasboekje

Ik heb ook niet gezegd dat ik in alle opzichten diervriendelijke en milieuvriendelijke keuzes maak. Ik had dit punt ook achterwege kunnen laten, maar wil juist mijn volledige koopkeuzes laten zien omdat dit dan inderdaad de consequentie is en het de vraag is of ook jij (algemeen, niet persoonlijk) die keuze zou willen maken.

Een andere keuze is dan ook weer om beperkt (200 gram) vlees per maaltijd te gebruiken als we vlees eten. Dat is voor 2 personen avondeten en een portie lunch voor mij.

Nog niet gezegd, maar misschien ook ter geruststelling van sommigen: ik geniet gewoon lekker van het leven, ook op het gebied van eten.

5 likes

Wejo boodschappen 150? Hoe dan

1 like

Ik heb net ook een lijstje gemaakt en schrok van wat ik over zou moeten houden. Bleek ik mijn energiekosten nog niet ingevuld te hebben dus dat over te blijven bedrag is nu een heel stuk lager. :smiling_face_with_tear:

1 like

Ooh dit vind ik ook wel interessant om te doen. Ik was hier vroeger altijd heel erg mee bezig vooral met de kosten van boodschappen. Tijdens mijn studie deed ik het met 80 euro per maand incl. verzorgingsproducten etc. Nu ik er minder op let is het een stuk meer. Ik probeer er wel vaak nog wat op te letten en ik haat voedselverspilling, mijn partner kijkt hier minder naar. Geef wel steeds meer geld uit aan gemak door lange werkdagen.

Inkomsten: 2119 netto (inclusief reiskosten) in het onderwijs
Zorgtoeslag (waar ik vast geen recht meer op heb): 111
Inkomsten partner: ongeveer hetzelfde
Partner betaalt de particuliere huur, die is 672 incl. gas/water/licht/internet. Ik betaal vrijwel altijd de boodschappen/thuisbezorgd en alle benzinekosten.

Variabele kosten:
Boodschappen: 250/300 (maar soms dan ook weer 500/600)
Benzine: 220 (wordt helaas steeds meer)

Vaste lasten:
Zorgverzekering/uitvaartverzekering e.d.: 157,20
Amazon: 2,99
Telefoon: 12,45
NPO Plus (blijkbaar?): 2,95
Sportschool + zwemmen: 29 (al moet ik deze echt opzeggen want ik heb geen tijd)
Postcodeloterij: 14,50
Sparen: ±1000

Winkelen en dergelijke geef ik momenteel vrij weinig aan uit. Binnenkort moet ik ook DUO gaan afbetalen en we willen ooit een grotere woning maar dat wil niet vlotten. Dure kosten, zoals de jaarlijkse heffingen en nieuwe auto, nieuwe banden en dergelijke delen we vaak samen.
Ook probeer ik mezelf meer geld te geven voor een dagje weg/dagje spa en leuke dingen voor mezelf. Hier heb ik alleen niet veel tijd voor omdat ik probeer af te studeren.

2 likes

Ik zou zsm checken of je geen recht meer hebt op toeslagen, dat moet je allemaal terug betalen namelijk.

13 likes

Hahah ja, altijd als ik een lijstje maak met zaken waarop ik kan bezuinigen (koffie, kaas, wijn, thee) denk ik nah, leven wordt een stuk minder leuk zo

8 likes

Ik was mijn telefoon plus internet vergeten!! Maar dan houd ik nog steeds een hoog bedrag over. Ga m’n bankrekening uitpluizen.

1 like

@Spaarlamp Ja klopt! Ik heb genoeg spaargeld om het terug te betalen als het nodig is. Staat wel op mijn lijstje om uit te zoeken. Maar thanks voor de waarschuwing :blush:

6 likes

jaaa ik snap het soms ook niet maar woon wel bij de goedkoopste boodschappenwinkel ever.

1 like

@SpeedOfSound hier hetzelfde hoor! Even onze uitgaven bij de super van afgelopen maand bekeken, schrok me dood :upside_down_face:

2 likes

Ik heb een heel nutteloos advies/voorbeeld maar betaal niet mee aan de hypotheek :sweat_smile: ten eerste dit huis is niet van mij en zal bij scheiding ook niet voor de helft van mij zijn, ten tweede wij hebben het zo verdeelt dat ik boodschappen betaal en mijn man alles voor het huis omdat hij sowieso veel meer verdient

1 like

2p huishouden. Wij laten ons salaris op de gezamenlijke rekening storten en geven onszelf zakgeld. Met ons samenlevingscontract en gezamenlijke koophuis was dat het makkelijkste en werkt voor ons het beste.

Inkomsten:

Salaris: 4550,- (excl vakantiegeld en eindejaarsbonus). Ik werk 38 uur op de binnendienst als starter, vriend werkt in de horeca 40 uur. Vriend verdiend meer dan ik maar het is redelijk gelijk. 29 en 30 jaar oud.

Uitgaven:

Hypotheek: 765,-

GWL: 112,- (zitten momenteel op zo’n 350,- terugkrijgen)

Tv/internet: 49,-

Streamingdiensten: zo’n 40,-

Telefoon: 43,-

Postcodeloterij: 30,-

Verzekeringen (zorg, auto’s, huis etc): 393,-

Zakgeld: 500,-

Efteling abonnement: 40,-

MRB: 60,-

Benzine: 550,-

Boodschappen: 300,-

Uit eten/bestellen: 150,-

Eten hond: 40,-

Gemeentelijke belastingen: 107,-

Totaal: 3179,-

Van het zakgeld doen we dingen die we alleen doen, kopen we kleren, gaan we naar de kapper etc. Indien een van ons daarin tekort komt en het is niet elke maand, kan je zoiets na overleg ook van de gezamenlijke rekening afhalen. Mits dit niet altijd gebeurt natuurlijk.

Van alles wat we over houden (kleine 1350,-) verdelen we in verschillende potjes zoals cadeaus, onderhoud huis, auto’s, hond etc. Wij werken volgens het principe dat als het salaris binnen komt wij eerst alle rekeningen apart zetten en dan pas onze potjes gaan vullen. Uit eten en boodschappen zitten we vaak wel hoger maar we proberen er beter op te letten.

Beide geen studieschuld, maar spaargeld hebben we op dit moment te weinig naar ons zin. Spaargeld is voor ons het geld wat we hebben buiten de potjes om. We hebben vorig jaar in 1 maand 2 nieuwe auto’s gekocht en dat gat zijn we nog steeds aan het opvullen. Als we eenmaal wat meer hebben, willen we kijken om dit te kunnen gaan beleggen.

1 like

Wij hebben het ook erg hoog (4 personen), zo rond de €800 per maand.
Ik heb ook al eens bij de Nibud zo’n boodschappenvergelijker ingevuld en ons boodschappenbudget op dat advies (€600) ingesteld.
Nou, daar gaan we iedere maand dus ruim overheen.

Never forget de ex van een vriendin van mij, die veel verdiende terwijl zij bijstand kreeg. Hij wilde uitjes en dus ook vakantie 50/50 splitten waardoor ze vaak niet konden want hij wilde niet budget op vakantie en vertikte het om meer te betalen dan zij. Ze mocht ook niet bij hem wonen want ze wilde geen huur aan hem betalen. De relatie heeft nog verrassend lang stand gehouden.

8 likes

Leuk om te doen, zal het ook globaal eens opnoemen. Ik werk in de kinderopvang 35 u pweek/4 dagen. Ik ben 30. Woon samen in een koophuis. Wij werken volgens het principe dat we beide hetzelfde bedrag inleggen op een gezamenlijke rekening. Daarvan gaan alle gezamenlijke kosten voor het huis, boodschappen etc. Persoonlijke kosten gaan van onze persoonlijke rekeningen af. Mijn zorgverzekering heb ik al betaald voor dit jaar.

Inkomsten 1800 netto
Uitgaven:
-1000 gezamenlijke rekening
-175 duo aflossing studieschuld
-30 telefoonrekening

Ik werk met potjes en probeer altijd mijn geld te verdelen. Wanneer ik niet uitkom haal ik hier weer wat uit.

• 100 sparen rijbewijs (Ik ben bezig met afrijden)
  • 150 sparen aanschaf eigen auto
  • 50 zorgkosten 2022 (heb dit jaar al veel pech gehad en een hoog eigen risico)
    -100 spaarrekening buffer

De rest van mijn geld gaat op aan kleding, etentjes, cadeautjes etc. De ene maand kom ik beter uit als de andere.

Onze gezamenlijke rekening:
Inkomsten:
2000 (inleg mij en vriend)
-900 hypotheek (bruto dus eind van het jaar krijgen we best veel terug)
-150 verzekeringen huis en auto
-300 boodschappen incl bezorgkosten
-50 kosten katten (drie katten)
-180 g/w/l met de huidige prijzen gaan we helaas omhoog in kosten

Overig geld gaat altijd op aan gezamenlijke etentjes, dagjes weg, kosten voor klussen in huis, benzine etc.

2 likes

Ik moet ook altijd wel janken dat mijn huur zo tering hoog is en ik makkelijk een hypotheek zou kunnen betalen maar ik geen lening krijg bij de bank want ik ‘verdien te weinig’ :clown_face:.

19 likes

Er zijn al wel mogelijkheden om een hogere hypotheek te krijgen als je een hoge huur betaalt voor jouw inkomen Duurhuurders hypotheek: wat is er mogelijk? | De Hypotheker

2 likes

Okay ik ben eruit (denk ik)

Inkomen
Salaris € 2.300,00
Uitgaven
Sociale huur € 735,00
Verzekering € 135,00
Rechtsbijstand+inboedel € 30,00
Energie € 90,00
Twitch € 10,00
HBO Max+NL Ziet+WOW € 15,00
Lening € 105,00
Duo € 150,00
Boodschappen + thuisbezorgd € 400,00
Katten € 75,00
Medicijnen € 30,00
Reiskosten € 50,00
Internet € 35,00
Telefoon € 50,00
Leuke dingen € 200,00
Kleding € 50,00
€ 2.160,00
Over € 140,00

Mijn salaris is zonder IKB (deze is bij mij ongeveer 500 euro bruto per maand mag ik laten uitbetalen wanneer ik wil). Ik werk 32 uur per week en woon alleen. Mijn ouders betalen als verjaardagscadeau mijn eigen risico dit jaar dus dat scheelt.

Hier heb ik niet afvalstofheffingen (al afbetaald) en gemeentelijke belastingen (nog 3x70) bij berekend. Water durf ik echt niet te zeggen, ik kocht vorig jaar een Tubble en daarna schrok ik mij rot van de waterkosten. Dus sindsdien ben ik daar ook op aan het letten en is nu geloof ik 30 euro per kwartaal.

Voor mijn katten heb ik een apart dierenarts potje en doe ik 1x in de 2 maanden een grote bestelling bij Zooplus

Leuke dingen doen fluctueert erg en zijn ook hoog omdat mijn vriend bij schuldhulpverlening loopt. Waardoor er voor hem geen geld is om leuke dingen te doen. Als we dit willen dan betaal ik het volledig. Of schiet ik het voor als hij dit wilt. Want er hangt nog veel schaamte en gedoe omheen. En onbegrip vanuit de omgeving ook. Wat ik begrijp vanuit hem maar ik vind het niet erg om dit te betalen. Ik heb ook echt ruzie met hem moeten maken om hem maar te laten accepteren dat ik het echt niet erg vind om dingen te betalen.

Als het goed is komen er snel voor hem betere tijden aan qua geld.

Nu is dat soms dan 50 euro. Maar de afgelopen 2 maanden zijn we een weekend weg geweest (hotel € 100 + uit eten € 60 + bioscoop € 20 euro + drankje op terras € 30 euro). En twee keer naar het theater (bij elkaar ongeveer met drankje in de pauze € 130 want had mazzel met aanbiedingen).

Op boodschappen kan ik zeker besparen door minder bij thuisbezorgd etc te bestellen. Daar kan ik echt nog wel mee aan de slag. Deze maand heb ik ook veel gunstiger bij picnic besteld. Soms doe ik HF maar alleen als ik korting kan krijgen (heb nu ook nog een 50% box openstaan).

Aangezien sparen nog steeds niet echt lukt (ben al blij als er 50 euro over is na een maand). Ga ik met mijn volgende salaris het eens streng bijhouden. Want zelfs tijdens een relatief dure maand zou ik wel iets moeten overhouden. Alleen net vervelend dat ik de volgende maand ook 800 euro (bruto) IKB laat uitbetalen omdat de vakantie betaald moet worden.

9 likes

Ben nog aan het bijlezen dus sorry als dit vijgen na pasen zijn.

Mijn vriend is mee in mijn koophuis komen wonen en betaalt m’n hypotheek niet mee af. Wel betalen we 50/50 voor water, gas, elektriciteit, woning-, brand- en familieverzekering. Kadastraal inkomen (denk dat dit iets Belgisch is) betaal ik alleen. Als er iets structureels betaald moet worden: bv. De cv-ketel, dan betaal ik die. Voor dingen in de tuin, decoratie, meubels enz. splitten we.

Ooit de bedoeling om samen een huis te kopen, dus vind dit het eerlijkst. Zo kan mijn vriend ondertussen nog goed sparen voor zichzelf.

8 likes

Toen ik met mijn vriend in zijn koophuis ging wonen hebben we alles behalve de aflossing naar rato gesplitst. Ongeveer wat @trompeloeil ook zegt. Heb dus ook meebetaald aan de rente en kreeg naar rato hra terug. Grote investeringen deed hij, kleine dingen betaalde ik aan mee. We waren al samen toen hij het huis kocht en hebben samen verbouwd. Nu we samen wat gekocht hebben heb ik een deel van mijn spaargeld ingebracht om zijn aflossing te compenseren. In ruil daarvoor deel ik mee in de overwaarde (dit is vooraf besproken).

3 likes