Show je kasboekje

Het probleem is niet dat je te weinig verdient voor een hypotheek. De leennormen in Nederland zijn al enorm soepel. Het probleem is dat je te veel huur betaalt, een hypotheek met dezelfde lasten is geen oplossing. Dat plan van De Hypotheker dat @Tostibrood noemt is daarom ook echt geen goede oplossing, want je bent alsnog een veel te groot deel van je inkomen kwijt aan wonen.

Edit: oh ik wil nog even toevoegen dat elke oprekking van de leennormen ervoor zorgt dat de huizenprijzen worden opgestuwd en daarmee indirect ook weer de huurprijzen. Als je dat andersom ook nog eens gaat doen (als ik 1500 huur kan betalen kan ik dat ook aan hypotheek) kom je in een opwaartse spiraal.

11 likes

Ik werk 36 uur per week in de financiële sector, netto salaris incl. vakantiegeld en 13e maand: €3.015. Ik woon samen met mijn vriend dus de vaste lasten (o.a. hypotheek, boodschappen etc) zijn al door 2 gedeeld. Zorgverzekering betaal ik jaarlijks volledig vooruit (1% korting yeah). De gemeentelijke belastingen betaal ik altijd direct van mijn spaarrekening dus hier hou ik geen rekening mee in mijn maandelijkse uitgaven.

Uitgaven
Hypotheek (bruto) € 979,00
Boodschappen € 250,00
Inboedel en opstal € 21,00
G/W/L € 100,00
Overlijdensrisicoverzekering € 6,15
Streamingsdiensten € 39,00
Mobiel € 12,00
Autoverzekering € 43,00
Wegenbelasting € 25,00
Benzine € 50,00
Bankkosten € 4,00
Ziggo € 35,00
Zwemabonnement € 26,00
Zakgeld € 125,00

Totale uitgaven: €1.715

Over: €1.300

• €500 naar beleggingsrekening
  • €800 naar spaarrekening

Het deel naar mijn beleggingsrekening wil ik gaan verhogen naar €750 als de verbouwingen aan mijn nieuwe woning zijn afgerond en mijn spaarbuffer voldoende is aangevuld.

Stand spaargeld: €19.000 (hiervan moet nog een badkamer en tuin worden gerenoveerd)
Stand beleggingen: €3.000

4 likes

Ik heb in mijn eigen omgeving ook mensen die dit roepen, dat ze wel iets voor €1200,- mogen huren maar geen hypotheek kunnen krijgen. Maar een verschil tussen huren en kopen zijn ook onderhoudskosten; als onze cv kapot gaat, er iets vervangen moet worden etc. moeten wij daar zelf voor op kunnen draaien. Als je huurt en de cv gaat kapot, klop je aan bij je huurbaas en die regelt en betaalt het.

Nu gaat dit natuurlijk echt niet voor iedereen op, maar ik ken zat mensen die bv voor €1200,- in de maand huren en naast hun andere vaste lasten en andere dingen geen geld meer overhouden. Dan heb je toch een behoorlijk probleem als je maandelijks €1200,- aan hypotheek betaald en je cv gaat kapot.

Denk daarom ook dat het goed is dat er oa naar je woonquote wkrdt gekeken bij een hypotheek (percentage van je inkomen wat je aan hypotheeklast kwijt mag zijn).

6 likes

Ja, dat komt er inderdaad ook bij.

Er is een idee ontstaan dat kopen per definitie beter is dan huren. Als huiseigenaar geniet je aanzien, als huurder ben je toch eigenlijk wel een beetje een sulletje. Maar dat is geen natuurwet, maar bewuste framing door politieke keuzes.

Nou ja, ik ben nu Cody Hochstenbach in minder scherpe bewoording aan het napraten, maar ik raad jullie allemaal zijn boek Uitgewoond aan. Het is ontluisterd, boosmakend en legt heel helder uit uit hoe de huidige wooncrisis tot stand is gekomen.

Verdere woondiscussie in het woontopic om @Lula tevreden te houden :slight_smile:

13 likes

Maar dit is toch flauw. Er zijn toch ook zat mensen met een hypotheek die aan het einde van de maand niets overhouden en ook geen kapotte cv-ketel kunnen betalen.

8 likes

Ik ben sinds vorig jaar afgestudeerd en nu aan het werk. Dat heeft bij ons wel wat veranderd.

———-

Inkomsten totaal: €5636
Mijn inkomen: €1933 (25u)
Belasting combinatiekorting: €207
Vriend inkomen: €3256 (32u)
Kinderopvangtoeslag: €240

——————-

Uitgaven gezamenlijk totaal: €1529,27
Kattenverzekering: €15
Netflix €11,99
Spotify €4,99
Ketelonderhoud abonnement €11,54
Ventilatieonderhoud abonnement €6,10
Kinderopvang: €442
Gas: €160
Rekening: €3,05
Goed doel: €10
Elektra: €45
Mobiels: €20
Kpn: €58,73
Bib: €4,50
Verzekering auto 1: €23
Verzekering auto 2: €23
Huisverzekeringen: €29,35
Wegenbelasting auto 1: €19
Wegenbelasting auto 2: €32
Water: €35
Boodschappen: €375
Benzine: €200

Onze inkomsten komen op de gezamenlijke rekening, vanaf daar maken we zakgeld naar onszelf over:

Zakgeld ik: €900
Zakgeld vriend: €1200

Dit gaat allemaal lang niet op, maar daar sparen we ook persoonlijk van. Ik geef daarvan ook nog ruim aan goede doelen elke maand en we betalen onze sport, individuele uitjes, kleding, etc. daarvan. Ik ook mijn DUO aflossing (91€) Gezamenlijke uitjes gaan van de gezamenlijke rekening, alsook de kosten voor ons kind. Wat over blijft op de gezamenlijke rekening gaat naar de gezamenlijke spaarrekening, meestal zo’n 1000-1400 euro. Daarnaast spaar ik zelf ook zo’n 400-500€ per maand, vriend ook zelf ongeveer 800€ per maand. Totaal sparen gemiddeld €2000-2500 per maand dus.

We hebben nu geen hypotheek, door veel sparen en overwaarde op ons vorige huis hebben we hypotheekvrij kunnen kopen. We hebben 1,5 jaar geleden een woning gekocht voor 250k. Ik heb nog een studieschuld (30k), maar ik heb momenteel geen haast met aflossen. Op de spaarrekening staat nu ongeveer 65k. We maken geen potjes, betalen alles gewoon van de spaarrekening. Zorgkosten, auto onderhoud, vakanties etc betalen we van het vakantiegeld en spaarrekening.

Ik kom uit een gezin met weinig geld, mijn moeder kon wel goed met geld omgaan, maar heeft weinig kansen gehad. Het voelt daarom vervelend hier over te praten in mijn gezin, ik koop voor mijn moeder wel vaak wat duurdere spullen die ze nodig heeft maar niet kan betalen en trakteer veel op uitjes. Toch wil ze vaak niks aannemen. Vind het soms lastig om mee om te gaan, vriend en ik praten met onze omgeving vaak daarom niet over geldzaken, mensen weten bv ook niet dat we geen hypotheek hebben.

19 likes

Misschien heb ik dan nooit geluk. Maar mijn huur stijgt best wel vaak en dan ook echt wel tot het maximum, ik heb geen CV maar een boiler die ik zelf moet huren, ik heb een lekkage maar willen ze niet fixen.
Ik snap echt waar je vandaan komt. Maar het idee dat als je huurt en dan de huurbaas ff alles voor je regelt is ook wel achterhaald. Ik moet kei veel bewijzen aanleveren en ze zoeken zelf echt de randjes op wat ze wel of niet kunnen maken en daarnaast gaat daar maaaaaanden overheen voordat het gedaan word.
Daarnaast word het gedaan op hun manier, dus weer een goedkope oplossing ipv een duurzame oplossing waardoor het probleem na een aantal jaar gewoon weer terug komt.
Ik wil besparen door mijn woning te verduurzamen, maar dat kan niet want ik mag niks en kan niks laten doen in een huurwoning terwijl dit wel veel kosten onder aan de streep zou schelen.
Er worden stiekeme kosten in rekening gebracht zoals service kosten waar je niks van terug ziet, administratiekosten (oke die heb ik terug gevorderd) etc etc.

En ik mag in mijn handen klappen dat ik een woning heb. Maar ik zou liever een huis kopen. Dan mag ik ook een keer een andere vloer inleggen, gaatje in de muur slaan zonder dat mijn borg van 1000 euro ook weer weg is.

Sorry het zit me hoog met huren, dus dit is geen aanval maar meer al mijn frustraties.

27 likes

Maar er zit natuurlijk wel een verschil tussen een hypotheekbedrag kunnen krijgen dat qua maandelijkse lasten even hoog is als je veel te dure huur en de normen die nu gelden voor alleenstaanden.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk: ik zou €1150-€1200 kale huur kunnen betalen als je kijkt naar de inkomensnormen van makelaars in de buurt. Maar in m’n eentje kan ik een hypotheek krijgen van €775 bruto per maand/215K hypotheek. Daar gaat nog een beetje hypotheekrente vanaf en het wordt aangeraden om per maand 1 procent van de woningwaarde apart te zetten voor onderhoud dus dan kom je op €950 woonkosten ongeveer als je HRA eraf haalt.

Daar zit toch nog best een gat tussen, €1200 huur kunnen betalen en ‘maar’ voor €750 pm een hypotheek kunnen krijgen. Ik kan me voorstellen dat je met maatwerk dan op €900 hypotheek uit kan komen, inclusief reservering onderhoud kom je dan nog steeds rond de €1115 pm uit die je prima op kan brengen. Maar je maakt wel meer kans als je ipv 215K 260K kan lenen. (nog steeds bar weinig kans in deze markt in mijn regio maar het gaat om het voorbeeld)

Ook @Suikerklontje

2 likes

@Tostibrood antwoord in woontopic!

1 like

@Xiomara @Barbamama ik reageer ook even verder in het woontopic :wink:

2 likes

Ik ben door een aantal van jullie wel geïnspireerd om straks meer te gaan beleggen. Heb nu een paar duizend euro in m’n beleggingen zitten maar stop er nu niet structureel meer iets in omdat m’n focus nu meer ligt bij sparen. Als ik m’n spaardoel (30k voor m’n 30e woep woep) heb gehaald ga ik denk ik switchen

3 likes

We hebben de afgelopen maand bijna 900 euro aan boodschappen uitgegeven :grimacing: één kind, geen huisdieren, en dit zijn geen luiers en doekjes voor het kind. En we bestellen gemiddeld twee keer per week eten.

Ik ga mezelf binnenkort maar een budget geven. Ik dacht dat het altijd wel meeviel omdat de Appie voor 100-150 per keer aan weekboodschappen komt brengen maar we geven ook nog eens superveel uit bij even snel boodschappen halen tussendoor.

3 likes

Eten jullie dan ook alles op of wordt er veel weggegooid (geen judgement maar ben oprecht benieuwd omdat je zegt dat je ook 2x per week besteld)

3 likes

Voor de grap moet eens op Google intypen rendement berekening over bijv 30 jaar lang 100€ p maand sparen met 7% je schrikt je een ongeluk

2 likes

We eten alles op. Enige wat in de prullenbak belandt is eten wat mijn kind niet op eet (binnenkort gaan we een compostbakje kopen).

Het kan echt wel goedkoper hoor, we letten er absoluut niet op. Maar mijn man kan zo al voor 15 euro exclusief avondeten op een dag eten. Klinkt niet als veel maar dat x30. Ook al is het niet dagelijks, het is toch behoorlijk veel geld.

Moet wel zeggen dat we deze maand geen keuken hadden dus veel magnetronmaaltijden die echt veel duurder zijn dan een gekookte maaltijd. En toen we weer een keuken hadden ben ik losgegaan bij Crisp haha.

2 likes

Ik vind het zelf met boodschappen ook wel fijn dat ik inmiddels ietsje luxere keuzes kan maken. Een vriendin van mij geeft heel weinig geld uit aan boodschappen maar zij eet ook best wel karig vind ik persoonlijk. Zij ontbijt bijv. met havermout met water, terwijl ik plantaardige yoghurt eet met wat zaden/pitten, muesli en fruit. Tja, dat is dan gelijk een stukje prijziger. En zij heeft bijv altijd maar één soort thee in huis en ik vind het lekker voor mezelf en leuk voor bezoek om minstens tien smaakjes te hebben. En ik koop als het even kan ook graag eieren, zuivel en vlees/vis (voor partner, ben zelf vegetariër) biologisch. En daarnaast bestelt zij bijv. nooit eten of haalt nooit een maaltijdsalade en dat vind ik zelf ook lekker en leuk om af en toe te doen! Voelt wel prettig dat ik inmiddels dat soort keuzes kan maken en niet op ieder duppie hoef te letten. Maar vriendin in kwestie heeft hierdoor bijv. wel veel meer spaargeld omdat zij veel beter op dat soort kosten let! Dus dat is ook weer wat waard natuurlijk. Maar in het hier en nu vind ik mijn manier persoonlijk prettiger.

8 likes

Heb ik gedaan maar ik vind het niet lekker haha. In Amerika heb ik het ook een tijdje gehad en die gerechten hadden veel meer smaak. In Nederland vind ik het weinig soeps.

Het is ook niet per se het avondeten, ik kook regelmatig voor een paar euro, maar alles eromheen. Mijn man eet graag vega bacon á 5 euro per pakje, bijvoorbeeld. Daar doet hij twee keer mee. Ik eet graag lekkere kaasjes, duur broodbeleg, dat soort dingen.

Maar na mijn vakantie ga ik eens proberen het voor veel minder te doen zodat we dat extra bedrag gewoon in de spaarpot kunnen stoppen ipv onze buik.

Wat waren de goeie tips?
Wij hebben 450€ ingesteld als budget voor boodschappen maar gaan er ook best vaak overheen, vaak van die tussendoor dingen

3 likes

Ik / wij vinden Marley spoon lekkerder! :yum:
Misschien proberen waard, al is het maar 3 boxen haha, met korting :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Bij HF staat wel aangegeven hoe je beter op je zoutinname kan letten. Wij gebruikten bv altijd half, zoutarm bouillonblokje en voegden geen extra zout toe.

Maar zijn na bijna een jaar HF gestopt omdat de vega recepten zo vaak met halloumi waren of veel kaas, terwijl als we zelf vega koken daar zelden kaas in zit. En vond twee personen 40 euro vegetarisch echt gewoon te duur, ik heb ook een voorkeur om alles volkoren te eten in kleine porties en veel peulvruchten te gebruiken, dat viel ook tegen.

1 like