@Tostibrood antwoord in woontopic!
Ik ben door een aantal van jullie wel geïnspireerd om straks meer te gaan beleggen. Heb nu een paar duizend euro in m’n beleggingen zitten maar stop er nu niet structureel meer iets in omdat m’n focus nu meer ligt bij sparen. Als ik m’n spaardoel (30k voor m’n 30e woep woep) heb gehaald ga ik denk ik switchen
We hebben de afgelopen maand bijna 900 euro aan boodschappen uitgegeven één kind, geen huisdieren, en dit zijn geen luiers en doekjes voor het kind. En we bestellen gemiddeld twee keer per week eten.
Ik ga mezelf binnenkort maar een budget geven. Ik dacht dat het altijd wel meeviel omdat de Appie voor 100-150 per keer aan weekboodschappen komt brengen maar we geven ook nog eens superveel uit bij even snel boodschappen halen tussendoor.
Eten jullie dan ook alles op of wordt er veel weggegooid (geen judgement maar ben oprecht benieuwd omdat je zegt dat je ook 2x per week besteld)
Voor de grap moet eens op Google intypen rendement berekening over bijv 30 jaar lang 100€ p maand sparen met 7% je schrikt je een ongeluk
We eten alles op. Enige wat in de prullenbak belandt is eten wat mijn kind niet op eet (binnenkort gaan we een compostbakje kopen).
Het kan echt wel goedkoper hoor, we letten er absoluut niet op. Maar mijn man kan zo al voor 15 euro exclusief avondeten op een dag eten. Klinkt niet als veel maar dat x30. Ook al is het niet dagelijks, het is toch behoorlijk veel geld.
Moet wel zeggen dat we deze maand geen keuken hadden dus veel magnetronmaaltijden die echt veel duurder zijn dan een gekookte maaltijd. En toen we weer een keuken hadden ben ik losgegaan bij Crisp haha.
Ik vind het zelf met boodschappen ook wel fijn dat ik inmiddels ietsje luxere keuzes kan maken. Een vriendin van mij geeft heel weinig geld uit aan boodschappen maar zij eet ook best wel karig vind ik persoonlijk. Zij ontbijt bijv. met havermout met water, terwijl ik plantaardige yoghurt eet met wat zaden/pitten, muesli en fruit. Tja, dat is dan gelijk een stukje prijziger. En zij heeft bijv altijd maar één soort thee in huis en ik vind het lekker voor mezelf en leuk voor bezoek om minstens tien smaakjes te hebben. En ik koop als het even kan ook graag eieren, zuivel en vlees/vis (voor partner, ben zelf vegetariër) biologisch. En daarnaast bestelt zij bijv. nooit eten of haalt nooit een maaltijdsalade en dat vind ik zelf ook lekker en leuk om af en toe te doen! Voelt wel prettig dat ik inmiddels dat soort keuzes kan maken en niet op ieder duppie hoef te letten. Maar vriendin in kwestie heeft hierdoor bijv. wel veel meer spaargeld omdat zij veel beter op dat soort kosten let! Dus dat is ook weer wat waard natuurlijk. Maar in het hier en nu vind ik mijn manier persoonlijk prettiger.
Heb ik gedaan maar ik vind het niet lekker haha. In Amerika heb ik het ook een tijdje gehad en die gerechten hadden veel meer smaak. In Nederland vind ik het weinig soeps.
Het is ook niet per se het avondeten, ik kook regelmatig voor een paar euro, maar alles eromheen. Mijn man eet graag vega bacon á 5 euro per pakje, bijvoorbeeld. Daar doet hij twee keer mee. Ik eet graag lekkere kaasjes, duur broodbeleg, dat soort dingen.
Maar na mijn vakantie ga ik eens proberen het voor veel minder te doen zodat we dat extra bedrag gewoon in de spaarpot kunnen stoppen ipv onze buik.
Wat waren de goeie tips?
Wij hebben 450€ ingesteld als budget voor boodschappen maar gaan er ook best vaak overheen, vaak van die tussendoor dingen
Ik / wij vinden Marley spoon lekkerder!
Misschien proberen waard, al is het maar 3 boxen haha, met korting
Bij HF staat wel aangegeven hoe je beter op je zoutinname kan letten. Wij gebruikten bv altijd half, zoutarm bouillonblokje en voegden geen extra zout toe.
Maar zijn na bijna een jaar HF gestopt omdat de vega recepten zo vaak met halloumi waren of veel kaas, terwijl als we zelf vega koken daar zelden kaas in zit. En vond twee personen 40 euro vegetarisch echt gewoon te duur, ik heb ook een voorkeur om alles volkoren te eten in kleine porties en veel peulvruchten te gebruiken, dat viel ook tegen.
Ik zal ook nog even een (kas)boekje opendoen. Ik woon parttime samen (afstandsrelatie) en daarom zijn onze financien gescheiden. Alles wat we samen uitgeven, zoals boodschappen en vakanties, delen we door 2. Hieronder de uitgaven voor mij alleen; sommige bedragen zoals gemeentebelasting zijn wel voor een meerpersoonshuishouden.
Inkomen
Salaris: 2364 netto (excl. vakantiegeld, eindejaarsuitkering, reiskostenvergoeding en nog wat andere kleine vergoedingen)
Thuiswerkvergoeding: 41
Uitgaven
Vast
Huur (sociale huur): 594
Energiekosten: 63
Water: 14
Gemeentebelastingen: 27
Internet: 45
Aflossing DUO: 215 (los extra af)
Aflossing privelening: 100
Sparen vakantie: 130
Sparen grote aankopen: 60
Sparen voor barre tijden: 200
Sparen laptop/telefoon: 50
Beleggen: 40 (beleg nog niet maar maak vast een potje aan)
Zorgverzekering: 112
Andere verzekeringen (aansprakelijkheid, inboedel): 11
Telefoon: 16
Andere abonnementen (NS, bieb, krant): 26
Sportschool: 43
Bank en creditcard: 6
Giften: 20
Variabel (gemiddelden)
Reservering tandarts: 9
Boodschappen: 200 (streven, meestal rond 225; met z’n tweeen tussen 500-550)
OV/deelauto: 75
Huishoudelijk: 30
Afhalen/uit eten: 60
Kleding: 90
Persoonlijke verzorging: 75
Vrijetijdsbesteding: 30
Cadeaus: 35
Overig/onvoorzien: 30
Ben tevreden met de balans uitgeven/sparen; wel vind ik m’n internet te duur dus ben zojuist overgestapt! Als ik m’n spaardoel bereikt heb (9.000 achter de hand voor als ik zonder inkomen kom te zitten) wil ik gaan beleggen. Ik heb ook een noodfonds van 1500 (dat ik ook gebruik voor medische kosten).
Edit: Ik ben uiteraard ook blij met mijn relatief lage huur en ik blijf hier lekker zitten tot de woningmarkt gefixt is.
Ik vind €45 voor internet niet super duur, waar zat je bij en ben je nu naar toe gegaan? En wat voor abonnement heb je dan?
Ik zat bij KPN (gewoon laagste snelheid, volgens mij 50 Mbit/s) en ga nu naar Ziggo, dan kom ik uit op net iets meer dan 30 per maand.
Gezamenlijk inkomen van mij en mijn vriend: 4700 netto per maand exclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering. We kunnen ook dankzij het werk van mijn vriend gratis gebruik maken van een auto.
Huur (particulier): | 645 |
---|---|
Abonnementen streaming: | 25 |
Ziggo: | 53 |
Boodschappen en thuisbezorgd: | 430 |
Verzekering huis + ongevallen: | 10 |
Gemeentelijke belastingen: | 42 |
GWL: | 153 |
Cadeautjes: | 25 |
Verzorging: | 50 |
Telefoon: | 45 |
Zorgverzekering: | 215 |
Horeca: | 200 |
Kleding: | 120 |
OV: | 20 |
Totaal zo’n 2030 euro per maand. Sommige dingen zijn een schatting, cadeautjes en kleding verschilt weer per maand natuurlijk. We houden flink wat geld over, dat we zoveel mogelijk proberen te sparen voor onze nieuwbouwwoning waar we over ongeveer twee jaar gaan wonen. Over een jaar worden onze vaste lasten hoger ivm de dubbele lasten omdat de bouw dan start. Op het ‘hoogtepunt’ zullen we dan ongeveer per maand aan huur/hypotheek kwijt zijn wat we nu aan alle bovengenoemde kostenposten betalen. Gelukkig is onze huur niet zo hoog, could be worse
Je kan toch ook particulier huren als het onder een bepaald bedrag uitkomt?
De hele prijs, ik woon er al erg lang en de huur is in die jaren nog geen 100 euro gestegen.
Maar of je woning onder sociale of geliberaliseerde huur valt, is afhankelijk van de huursom bij aanvang contract, en of de huursom toen onder de sociale huurgrens lag. Wat de huur nu is, zegt dus niet zoveel @Suikerklontje @Konijntje @loekieie
@Konijntje oke mijn fout. Ik ging het even checken voor ik stellig reageerde en de eerste 3 sites die ik tegen kwam gaven precies het antwoord hoe ik het in mijn hoofd had dus vandaar.