Ik ben sinds vorig jaar afgestudeerd en nu aan het werk. Dat heeft bij ons wel wat veranderd.
———-
Inkomsten totaal: €5636
Mijn inkomen: €1933 (25u)
Belasting combinatiekorting: €207
Vriend inkomen: €3256 (32u)
Kinderopvangtoeslag: €240
——————-
Uitgaven gezamenlijk totaal: €1529,27
Kattenverzekering: €15
Netflix €11,99
Spotify €4,99
Ketelonderhoud abonnement €11,54
Ventilatieonderhoud abonnement €6,10
Kinderopvang: €442
Gas: €160
Rekening: €3,05
Goed doel: €10
Elektra: €45
Mobiels: €20
Kpn: €58,73
Bib: €4,50
Verzekering auto 1: €23
Verzekering auto 2: €23
Huisverzekeringen: €29,35
Wegenbelasting auto 1: €19
Wegenbelasting auto 2: €32
Water: €35
Boodschappen: €375
Benzine: €200
Onze inkomsten komen op de gezamenlijke rekening, vanaf daar maken we zakgeld naar onszelf over:
Zakgeld ik: €900
Zakgeld vriend: €1200
Dit gaat allemaal lang niet op, maar daar sparen we ook persoonlijk van. Ik geef daarvan ook nog ruim aan goede doelen elke maand en we betalen onze sport, individuele uitjes, kleding, etc. daarvan. Ik ook mijn DUO aflossing (91€) Gezamenlijke uitjes gaan van de gezamenlijke rekening, alsook de kosten voor ons kind. Wat over blijft op de gezamenlijke rekening gaat naar de gezamenlijke spaarrekening, meestal zo’n 1000-1400 euro. Daarnaast spaar ik zelf ook zo’n 400-500€ per maand, vriend ook zelf ongeveer 800€ per maand. Totaal sparen gemiddeld €2000-2500 per maand dus.
We hebben nu geen hypotheek, door veel sparen en overwaarde op ons vorige huis hebben we hypotheekvrij kunnen kopen. We hebben 1,5 jaar geleden een woning gekocht voor 250k. Ik heb nog een studieschuld (30k), maar ik heb momenteel geen haast met aflossen. Op de spaarrekening staat nu ongeveer 65k. We maken geen potjes, betalen alles gewoon van de spaarrekening. Zorgkosten, auto onderhoud, vakanties etc betalen we van het vakantiegeld en spaarrekening.
Ik kom uit een gezin met weinig geld, mijn moeder kon wel goed met geld omgaan, maar heeft weinig kansen gehad. Het voelt daarom vervelend hier over te praten in mijn gezin, ik koop voor mijn moeder wel vaak wat duurdere spullen die ze nodig heeft maar niet kan betalen en trakteer veel op uitjes. Toch wil ze vaak niks aannemen. Vind het soms lastig om mee om te gaan, vriend en ik praten met onze omgeving vaak daarom niet over geldzaken, mensen weten bv ook niet dat we geen hypotheek hebben.