Show je kasboekje

Ik zal ook nog even een (kas)boekje opendoen. Ik woon parttime samen (afstandsrelatie) en daarom zijn onze financien gescheiden. Alles wat we samen uitgeven, zoals boodschappen en vakanties, delen we door 2. Hieronder de uitgaven voor mij alleen; sommige bedragen zoals gemeentebelasting zijn wel voor een meerpersoonshuishouden.

Inkomen
Salaris: 2364 netto (excl. vakantiegeld, eindejaarsuitkering, reiskostenvergoeding en nog wat andere kleine vergoedingen)
Thuiswerkvergoeding: 41

Uitgaven
Vast
Huur (sociale huur): 594
Energiekosten: 63
Water: 14
Gemeentebelastingen: 27
Internet: 45
Aflossing DUO: 215 (los extra af)
Aflossing privelening: 100
Sparen vakantie: 130
Sparen grote aankopen: 60
Sparen voor barre tijden: 200
Sparen laptop/telefoon: 50
Beleggen: 40 (beleg nog niet maar maak vast een potje aan)
Zorgverzekering: 112
Andere verzekeringen (aansprakelijkheid, inboedel): 11
Telefoon: 16
Andere abonnementen (NS, bieb, krant): 26
Sportschool: 43
Bank en creditcard: 6
Giften: 20

Variabel (gemiddelden)
Reservering tandarts: 9
Boodschappen: 200 (streven, meestal rond 225; met z’n tweeen tussen 500-550)
OV/deelauto: 75
Huishoudelijk: 30
Afhalen/uit eten: 60
Kleding: 90
Persoonlijke verzorging: 75
Vrijetijdsbesteding: 30
Cadeaus: 35

Overig/onvoorzien: 30

Ben tevreden met de balans uitgeven/sparen; wel vind ik m’n internet te duur dus ben zojuist overgestapt! Als ik m’n spaardoel bereikt heb (9.000 achter de hand voor als ik zonder inkomen kom te zitten) wil ik gaan beleggen. Ik heb ook een noodfonds van 1500 (dat ik ook gebruik voor medische kosten).

Edit: Ik ben uiteraard ook blij met mijn relatief lage huur en ik blijf hier lekker zitten tot de woningmarkt gefixt is.

4 likes

Ik vind €45 voor internet niet super duur, waar zat je bij en ben je nu naar toe gegaan? En wat voor abonnement heb je dan?

1 like

Ik zat bij KPN (gewoon laagste snelheid, volgens mij 50 Mbit/s) en ga nu naar Ziggo, dan kom ik uit op net iets meer dan 30 per maand.

3 likes

Gezamenlijk inkomen van mij en mijn vriend: 4700 netto per maand exclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering. We kunnen ook dankzij het werk van mijn vriend gratis gebruik maken van een auto.

Huur (particulier): 645
Abonnementen streaming: 25
Ziggo: 53
Boodschappen en thuisbezorgd: 430
Verzekering huis + ongevallen: 10
Gemeentelijke belastingen: 42
GWL: 153
Cadeautjes: 25
Verzorging: 50
Telefoon: 45
Zorgverzekering: 215
Horeca: 200
Kleding: 120
OV: 20

Totaal zo’n 2030 euro per maand. Sommige dingen zijn een schatting, cadeautjes en kleding verschilt weer per maand natuurlijk. We houden flink wat geld over, dat we zoveel mogelijk proberen te sparen voor onze nieuwbouwwoning waar we over ongeveer twee jaar gaan wonen. Over een jaar worden onze vaste lasten hoger ivm de dubbele lasten omdat de bouw dan start. Op het ‘hoogtepunt’ zullen we dan ongeveer per maand aan huur/hypotheek kwijt zijn wat we nu aan alle bovengenoemde kostenposten betalen. Gelukkig is onze huur niet zo hoog, could be worse :wink:

2 likes

Je kan toch ook particulier huren als het onder een bepaald bedrag uitkomt?

11 likes

De hele prijs, ik woon er al erg lang en de huur is in die jaren nog geen 100 euro gestegen.

5 likes

Maar of je woning onder sociale of geliberaliseerde huur valt, is afhankelijk van de huursom bij aanvang contract, en of de huursom toen onder de sociale huurgrens lag. Wat de huur nu is, zegt dus niet zoveel @Suikerklontje @Konijntje @loekieie

5 likes

@Konijntje oke mijn fout. Ik ging het even checken voor ik stellig reageerde en de eerste 3 sites die ik tegen kwam gaven precies het antwoord hoe ik het in mijn hoofd had dus vandaar.

2 likes

Wij geven 180€ a 200€ per week uit aan eten. Gezin van 4. Heb 1 kind dat heel slecht eet, en andere is nog klein dus je kan rekenen op portie van 3 volwassenen. Vind dat niet heel gek want hoor dit wel vaker in mijn omgeving. Doe geen hello fresh maar wel merkproducten, en koop groenten en fruit in een bio winkel. De rest 100% bij de AH. Woon in Belgie.

1 like

Waar is de tijd dat ik +/- €100 per maand rekende voor boodschappen :sob:

2 likes

Waarschijnlijk was dat in een tijd dat boodschappen nog betaalbaar waren. 1995 ofzo

22 likes

Ksst m’n leeftijd is privé ja :older_woman:

3 likes

Ik zou ook een beter inzicht in onze financiën willen krijgen want wij modderen maar aan en moeten beter gaan sparen voor grote kosten die eraan zitten te komen.

Hoe raden jullie aan om hieraan te beginnen? Een maand of drie alles opschrijven qua inkomsten en uitgaven en op basis daarvan een budget proberen op te stellen wat dan daarna nog kan bijgesteld worden? En doen jullie dat op papier of in excel of?

Oh en die potjes die ik hier ben tegengekomen: zijn dat allemaal aparte spaarrekeningen of hoe werkt dit?

Boodschappen hou ik heel old school bij in een notitieboekje. Eerst bewaarde ik ook bonnetjes maar daar bleek ik nooit naar te kijken, hah. Maar is wel fijn als je aan het eind van de maand denkt; ‘waar heb ik die €100 pw aan uitgegeven?!’ Ook hebben wij op de laptop een bestandje met het inkomen en alle uitgaven op een rijtje. Dat vind ik ook wel overzichtelijk en kan je makkelijk aanpassen.

Potjes kan je maken bij sommige banken op je spaarrekening. Ik heb privé rabobank en daar kan het, gezamelijk sns en daar kan het ook (speciaal op uitgezocht) al vind ik rabobank fijner werken omdat je daar per potje ziet wat je erin en eruit doet, bij sns zie je alleen het geheel van de spaarrekening.

1 like

Ik heb één spaarrekening (bij ASN) en daar kan je zulke spaarpotjes maken met een naam en doelbedrag. Vind het zelf super fijn werken!

2 likes

Ik heb hier echt nog nooit van gehoord. Dit Is niet gebruikelijk in België volgens mij. Lijkt me wel heel handig ja!

en @11PM Er is software voor zoals You Need A Budget (?) maar daar moet je wel voor betalen. Zelf hou ik het bij in Excel, heb zelf een bestandje in elkaar geknutseld maar je kan ook voorbeelden vinden online. Ik zou in ieder geval gaan voor iets dat bij je past en dat jij overzichtelijk vindt.

Mijn potjes zijn idd ook spaarpotjes bij de bank, superhandig!

4 likes

Hier YNAB. Vinden wij fijn werken! We maken automatisch een X bedrag over naar de spaarrekening alleen hoeft dat niet synchroon te lopen in YNAB. Wij houden YNAB aan om te kijken of we nog wat over houden uit de potjes of we ergens anders minder in kunnen sparen.

Mijn eigen bank heeft wel dat sparen in potjes en kan je je uitgaven checken waar het allemaal heen gaat, de bank van de gezamenlijke rekening niet helaas.

2 likes

Ik heb een tijdje de app Spendee gebruikt, vond die heel handig. Enige nadeel is dat je het wel consequent moet bijhouden, maar dat heb je met een schriftje of excell ook natuurlijk.

2 likes

Ik kan 1 jaar gratis YNAB (You Need A Budget) gebruiken, omdat ik student ben. Ik vind het echt heel handig, het is het eerste systeem dat ik zo lang volhou, me echt inzicht geeft en me blijft motiveren om m’n uitgaven te beperken. Alleen jammer dat het best duur is als je moet betalen :smiling_face_with_tear:, dus ik weet nog niet wat ik na dit jaar ga doen, want ik merk wel dat ik er geld door bespaar.

1 like