Wij geven 180€ a 200€ per week uit aan eten. Gezin van 4. Heb 1 kind dat heel slecht eet, en andere is nog klein dus je kan rekenen op portie van 3 volwassenen. Vind dat niet heel gek want hoor dit wel vaker in mijn omgeving. Doe geen hello fresh maar wel merkproducten, en koop groenten en fruit in een bio winkel. De rest 100% bij de AH. Woon in Belgie.
Waar is de tijd dat ik +/- €100 per maand rekende voor boodschappen
Waarschijnlijk was dat in een tijd dat boodschappen nog betaalbaar waren. 1995 ofzo
Ksst m’n leeftijd is privé ja
Ik zou ook een beter inzicht in onze financiën willen krijgen want wij modderen maar aan en moeten beter gaan sparen voor grote kosten die eraan zitten te komen.
Hoe raden jullie aan om hieraan te beginnen? Een maand of drie alles opschrijven qua inkomsten en uitgaven en op basis daarvan een budget proberen op te stellen wat dan daarna nog kan bijgesteld worden? En doen jullie dat op papier of in excel of?
Oh en die potjes die ik hier ben tegengekomen: zijn dat allemaal aparte spaarrekeningen of hoe werkt dit?
Boodschappen hou ik heel old school bij in een notitieboekje. Eerst bewaarde ik ook bonnetjes maar daar bleek ik nooit naar te kijken, hah. Maar is wel fijn als je aan het eind van de maand denkt; ‘waar heb ik die €100 pw aan uitgegeven?!’ Ook hebben wij op de laptop een bestandje met het inkomen en alle uitgaven op een rijtje. Dat vind ik ook wel overzichtelijk en kan je makkelijk aanpassen.
Potjes kan je maken bij sommige banken op je spaarrekening. Ik heb privé rabobank en daar kan het, gezamelijk sns en daar kan het ook (speciaal op uitgezocht) al vind ik rabobank fijner werken omdat je daar per potje ziet wat je erin en eruit doet, bij sns zie je alleen het geheel van de spaarrekening.
Ik heb één spaarrekening (bij ASN) en daar kan je zulke spaarpotjes maken met een naam en doelbedrag. Vind het zelf super fijn werken!
Ik heb hier echt nog nooit van gehoord. Dit Is niet gebruikelijk in België volgens mij. Lijkt me wel heel handig ja!
en @11PM Er is software voor zoals You Need A Budget (?) maar daar moet je wel voor betalen. Zelf hou ik het bij in Excel, heb zelf een bestandje in elkaar geknutseld maar je kan ook voorbeelden vinden online. Ik zou in ieder geval gaan voor iets dat bij je past en dat jij overzichtelijk vindt.
Mijn potjes zijn idd ook spaarpotjes bij de bank, superhandig!
Hier YNAB. Vinden wij fijn werken! We maken automatisch een X bedrag over naar de spaarrekening alleen hoeft dat niet synchroon te lopen in YNAB. Wij houden YNAB aan om te kijken of we nog wat over houden uit de potjes of we ergens anders minder in kunnen sparen.
Mijn eigen bank heeft wel dat sparen in potjes en kan je je uitgaven checken waar het allemaal heen gaat, de bank van de gezamenlijke rekening niet helaas.
Ik heb een tijdje de app Spendee gebruikt, vond die heel handig. Enige nadeel is dat je het wel consequent moet bijhouden, maar dat heb je met een schriftje of excell ook natuurlijk.
Ik kan 1 jaar gratis YNAB (You Need A Budget) gebruiken, omdat ik student ben. Ik vind het echt heel handig, het is het eerste systeem dat ik zo lang volhou, me echt inzicht geeft en me blijft motiveren om m’n uitgaven te beperken. Alleen jammer dat het best duur is als je moet betalen , dus ik weet nog niet wat ik na dit jaar ga doen, want ik merk wel dat ik er geld door bespaar.
Inkomen IVA uitkering €1065
‘Huur’ €150
Boodschappen €160
Energie €50
Water €10
Ziggo €18
Zorgverzekering €152
Rabo €4,65
Wegenbelasting €35
Autoverzekering € 27,14
Netflix €6
Tmobile €14
Videoland €9,99
Benzine €50
Samen sparen €50
Hond + konijnen €70
Tandarts sparen €30
Eigen Risico € 38,50
Zelf sparen €60
= € 169
De ‘huur’ word in een apart potje gezet. Mijn vriend heeft een koophuis waar ik nu ook woon. Mochten we ooit samen een huis kopen word het potje daar voor gebruikt, zo niet gebruiken we het ooit wel ergens anders voor. Gaan we toch ooit uit elkaar is dat geld voor mij (al zou ik het dan toch het liefste willen delen want anders voelt het niet goed)
Tv en internet en Energie betaal ik naar rato al wil ik dit wel veranderen aangezien de stook kosten door mij nogal hoog zijn in de winter aangezien ik altijd thuis ben.
Van het geld dat overblijft betaal ik dingen zoals cadeau’s, uitjes en heel af en toe kleding en kapper. Wat daarna nog overblijft spaar ik
Heeft niemand hier Rabobank die heeft automatisch al je inkomsten en uitgaven in categorieën gezet. Ik hou zelf nooit bij wat ik uitgeef dat doet Rabo app voor me
Die categorieën klopten nooit bij mij, was zoveel tijd kwijt om telkens de categorie aan te passen .
Klopt bij mij ook niet!
Ohhh haha bij mij klopt soms iets kleins niet gaat dan om 10€ ofzo maar in grote lijnen eigk wel
Ik wil ook wel delen! Maar ik wil er ook wel even bij zetten dat we (mijn man en ik) hier kritisch naar moeten gaan kijken omdat we vinden dat we echt teveel geld uitgeven en te weinig (kunnen) sparen. Vooral boodschappen en ‘losse’ uitgaven (even naar Kruidvat of zo) lopen soms echt de spuigaten uit en daar schaam ik me een beetje voor.
We hebben ieder een eigen rekening en een gezamenlijke rekening. Van de gezamenlijke rekening betalen we het grootste deel van de vaste lasten en boodschappen, maar er zijn ook wat vaste lasten die we ieder nog van onze eigen rekening betalen omdat we die nog moeten overzetten of omdat we dat om bepaalde redenen zo willen houden. Elke maand storten we beiden een bepaald deel van ons salaris naar de gezamenlijke rekening (naar rato, want mijn man verdient meer dan ik). We werken beiden overigens 32 uur (allebei HBO functie, ik werk zelf in het toerisme in een marketingfunctie). Oh en we hebben één kind van 1 jaar.
Inkomen persoonlijke rekening
Salaris: € 1950
Kinderopvangtoeslag: € 615
Uitgaven persoonlijke rekening
Telefoon: € 20
Zorgverzekering: € 140
Motorrijtuigbelasting: € 35
Spotify: € 10
Postcodeloterij: € 14,50
Hello fresh: € 180 (gemiddeld, we doen soms 3 en soms 4 maaltijden per week)
Goede doelen: € 25
Overige (kleding, leuke dingen cosmetica etc.): € 245 (gemiddelde van afgelopen 3 maanden)
Gezamenlijke rekening € 1615 (€ 1000 van mezelf en de kinderopvangtoeslag van € 615)
Sparen: € 100 tot 300, wisselend
*de cursieve kosten zouden we eigenlijk over moeten zetten om de gezamenlijke rekening, maar mijn man betaalt van zijn persoonlijke rekening bijvoorbeeld weer de woonverzekering, streaming abonnementen etc.
Gezamenlijke rekening inkomsten (ongeveer): €3400 (inleg van ons beiden + kinderopvangtoeslag
Uitgaven
Vaste lasten:
Hypotheek: € 890
Kinderopvang: € 860
Sparen kind: € 50
Water: € 15
Eneco: € 147
TV/internet: € 51
Wegenbelasting: € 21
ANWB: € 11
Variabel (gemiddelde over de laatste drie maanden):
Benzine: € 136 (zal nu wel meer worden )
Boodschappen: € 650 (is dus nog exclusief Hello Fresh, echt veel vind ik)
Thuisbezorgd: € 130
Overig (leuke dingen, kleding kind, onvoorziene kosten etc.): €450
En zo komen we precies uit. Maar er valt veel te besparen denk ik.
Ik schrik in deze overzichten elke keer weer van hoe duur kinderopvang is. Voor hoeveel dagen is dit? Wij hebben (nog) geen kind maar als de opvang evenveel is als de hypotheek is dat wel iets om rekening mee te gaan houden.
2 dagen