Show je kasboekje

Inkomen IVA uitkering €1065

‘Huur’ €150
Boodschappen €160
Energie €50
Water €10
Ziggo €18
Zorgverzekering €152
Rabo €4,65
Wegenbelasting €35
Autoverzekering € 27,14
Netflix €6
Tmobile €14
Videoland €9,99
Benzine €50
Samen sparen €50
Hond + konijnen €70
Tandarts sparen €30
Eigen Risico € 38,50
Zelf sparen €60

= € 169

De ‘huur’ word in een apart potje gezet. Mijn vriend heeft een koophuis waar ik nu ook woon. Mochten we ooit samen een huis kopen word het potje daar voor gebruikt, zo niet gebruiken we het ooit wel ergens anders voor. Gaan we toch ooit uit elkaar is dat geld voor mij (al zou ik het dan toch het liefste willen delen want anders voelt het niet goed)
Tv en internet en Energie betaal ik naar rato al wil ik dit wel veranderen aangezien de stook kosten door mij nogal hoog zijn in de winter aangezien ik altijd thuis ben.

Van het geld dat overblijft betaal ik dingen zoals cadeau’s, uitjes en heel af en toe kleding en kapper. Wat daarna nog overblijft spaar ik

4 likes

Heeft niemand hier Rabobank die heeft automatisch al je inkomsten en uitgaven in categorieën gezet. Ik hou zelf nooit bij wat ik uitgeef dat doet Rabo app voor me :joy:

Die categorieën klopten nooit bij mij, was zoveel tijd kwijt om telkens de categorie aan te passen :unamused:.

4 likes

Klopt bij mij ook niet!

4 likes

Ohhh haha bij mij klopt soms iets kleins niet gaat dan om 10€ ofzo maar in grote lijnen eigk wel

Ik wil ook wel delen! Maar ik wil er ook wel even bij zetten dat we (mijn man en ik) hier kritisch naar moeten gaan kijken omdat we vinden dat we echt teveel geld uitgeven en te weinig (kunnen) sparen. Vooral boodschappen en ‘losse’ uitgaven (even naar Kruidvat of zo) lopen soms echt de spuigaten uit en daar schaam ik me een beetje voor.

We hebben ieder een eigen rekening en een gezamenlijke rekening. Van de gezamenlijke rekening betalen we het grootste deel van de vaste lasten en boodschappen, maar er zijn ook wat vaste lasten die we ieder nog van onze eigen rekening betalen omdat we die nog moeten overzetten of omdat we dat om bepaalde redenen zo willen houden. Elke maand storten we beiden een bepaald deel van ons salaris naar de gezamenlijke rekening (naar rato, want mijn man verdient meer dan ik). We werken beiden overigens 32 uur (allebei HBO functie, ik werk zelf in het toerisme in een marketingfunctie). Oh en we hebben één kind van 1 jaar.

Inkomen persoonlijke rekening
Salaris: € 1950
Kinderopvangtoeslag: € 615

Uitgaven persoonlijke rekening
Telefoon: € 20
Zorgverzekering: € 140
Motorrijtuigbelasting: € 35
Spotify: € 10
Postcodeloterij: € 14,50
Hello fresh: € 180 (gemiddeld, we doen soms 3 en soms 4 maaltijden per week)
Goede doelen: € 25
Overige (kleding, leuke dingen cosmetica etc.): € 245 (gemiddelde van afgelopen 3 maanden)
Gezamenlijke rekening € 1615 (€ 1000 van mezelf en de kinderopvangtoeslag van € 615)
Sparen: € 100 tot 300, wisselend

*de cursieve kosten zouden we eigenlijk over moeten zetten om de gezamenlijke rekening, maar mijn man betaalt van zijn persoonlijke rekening bijvoorbeeld weer de woonverzekering, streaming abonnementen etc.

Gezamenlijke rekening inkomsten (ongeveer): €3400 (inleg van ons beiden + kinderopvangtoeslag

Uitgaven
Vaste lasten:
Hypotheek: € 890
Kinderopvang: € 860
Sparen kind: € 50
Water: € 15
Eneco: € 147
TV/internet: € 51
Wegenbelasting: € 21
ANWB: € 11

Variabel (gemiddelde over de laatste drie maanden):
Benzine: € 136 (zal nu wel meer worden :smiling_face_with_tear:)
Boodschappen: € 650 (is dus nog exclusief Hello Fresh, echt veel vind ik)
Thuisbezorgd: € 130
Overig (leuke dingen, kleding kind, onvoorziene kosten etc.): €450

En zo komen we precies uit. Maar er valt veel te besparen denk ik.

8 likes

Ik schrik in deze overzichten elke keer weer van hoe duur kinderopvang is. Voor hoeveel dagen is dit? Wij hebben (nog) geen kind maar als de opvang evenveel is als de hypotheek is dat wel iets om rekening mee te gaan houden.

1 like

2 dagen :upside_down_face:

3 likes

Mijn baby gaat 3 a 4 dagen naar de opvang en dat kost ongeveer 1400 euro per maand. Het is wel iets duurder omdat we een flexibel contract hebben omdat ik onregelmatig werk. Wij verdienen allebei niet zo veel en krijgen daardoor ongeveer 1000 euro toeslag per maand.

2 likes

Het kabinet wil een plan invoeren dat kinderopvang gratis gaat worden! Dus dat bied hopelijk wat perspectief

2 likes

Inkomsten:
netto loon 1100-1600 euro per maand incl reiskostenvergoeding, excl vakantiegeld (20-36 uur per week en onregelmatige zzp inkomsten)
zorgtoeslag 111 euro

Uitgaven:
huur 860, daar zit water, gemeentebelastingen en tv internet bij in (edit: dit moet 818 zijn)
elektra en gas 150 euro
boodschappen 250 euro
zorgverzekering 90
andere verzekeringen 10 euro
kobo plus 10 euro
telefoon 20 euro
ns abbo 30 euro (ook deels voor reiskosten naar werk bij weekenddiensten)
overige reiskosten rond de 30 euro meestal

Bij een maand wat meer loon gaan we eens wat eten halen, uit eten of een kledingaankoop. Vriend heeft geen inkomen en betaalt zelf zijn zorgverzekering van de zorgtoeslag, verder consumeert hij niet zoveel.

Als we het een maand niet redden dan gaat er iets van de spaarrekening af. Ik ben op zoek naar een beter betaalde baan nu. Het voelt soms echt wel kut, het is een fysiek zware baan en dan een hongerloontje. De investering van ‘mijn lichaam’ vind ik het niet waard achteraf gezien, maar ik wilde deze functie een keer proberen.

Ik wilde het graag hier posten omdat het een wat completer beeld geeft, ik was wel geintimideerd door al die hoge salarissen! Toch geeft het soms wel rust dat we het ook met dit inkomen kunnen redden, en we kunnen qua boodschappen zelfs nog wel omlaag als het echt nodig is. En kobo plus kan uiteraard ook eraf maar we lezen beide veel dus het is een investering in ontspanning. Ik denk wel dat we terugkrijgen van Eneco, we zitten vaak onder het geplande verbruik.

36 likes

Mijn inkomen op 40 hr: 1950
Inkomen (uitkering vriend) 1300
Totaal 3250.

Lasten die we samen dragen rato 70% voor mij 30% voor hem.
Huur 920 incl voorschot stookkosten
Gemeentelijke belastingen 71
Water 21
Internet 32,50
Energie 50
Boodschappen 300
Totaal: 1400

Prive voor mij
Verzekering 172 (komt door vergoeding van extra fysio voor lipoedeem).
Afbetaling premie zorgverzekering 39
Auto verzekering 56
Wegenbelasting 28
Mobiel 15
Sportschool 20
Videoland 9
Inboedel/aansprk verz. 11
Benzine ±100
Totaal 450

Mijn kosten zijn: 980 + 450 = 1430.

Sparen
Buffer 75
Samen op vakantie 75
Vakantie met vriendin 50
Onvoorziene kosten 50
Kleding: 50
Totaal 300.

Spaargeld: 150 euro (haahahahahahahahhaa :clown_face: ), maargoed dat komt doordat we vorig jaar volledig nieuwe meubels hebben gekocht en ik nu minder kan sparen door de 70 - 30 rato maar dat is niet erg.

Wij gooien niet alles op 1 hoop. Dit hebben we geprobeerd alleen kan mijn vriend niet goed sparen en vooruit kijken, hij heeft dit vroeger nooit geleerd (zoals hij zelf zegt) en heeft nooit een ouder gehad die met hem keek naar geldzaken.
Nu is hij netjes uit te schulden en gaat hij vanaf volgend jaar werken en leren, dus dan kan hij eindelijk de uitkering stopzetten en wat meer verdienen.
Hij wilde graag dat alles word gespaard op mijn rekening en alle betalingen ook gedaan worden via mijn rekening. Dus hij maakt elke maand een X bedrag over waarmee ik alle kosten netjes betaal en de rest op spaar.

13 likes

Wel pas na 2025 helaas

3 likes

Heb jij geen recht op huurtoeslag?

1 like

Het is naar rato :grimacing:. Heel veel mensen zeggen ratio, maar het is rato. Ik krijg altijd een errortje als ik het lees hihi.

15 likes

Je krijgt alleen huurtoeslag onder een bepaalde huur (max 760 ofzo)

Zo krom

2 likes

Ja maar dat gaat om netto huur en dit is incl van alles.

Ja, maar hier zitten andere kosten in verwerkt zoals GWL en gemeentebelasting, de kale huur kan best onder dat bedrag zitten

3 likes

@Luipaard oja true, ik zat niet op te letten

1 like