Ik wil ook wel delen! Maar ik wil er ook wel even bij zetten dat we (mijn man en ik) hier kritisch naar moeten gaan kijken omdat we vinden dat we echt teveel geld uitgeven en te weinig (kunnen) sparen. Vooral boodschappen en ‘losse’ uitgaven (even naar Kruidvat of zo) lopen soms echt de spuigaten uit en daar schaam ik me een beetje voor.
We hebben ieder een eigen rekening en een gezamenlijke rekening. Van de gezamenlijke rekening betalen we het grootste deel van de vaste lasten en boodschappen, maar er zijn ook wat vaste lasten die we ieder nog van onze eigen rekening betalen omdat we die nog moeten overzetten of omdat we dat om bepaalde redenen zo willen houden. Elke maand storten we beiden een bepaald deel van ons salaris naar de gezamenlijke rekening (naar rato, want mijn man verdient meer dan ik). We werken beiden overigens 32 uur (allebei HBO functie, ik werk zelf in het toerisme in een marketingfunctie). Oh en we hebben één kind van 1 jaar.
Inkomen persoonlijke rekening
Salaris: € 1950
Kinderopvangtoeslag: € 615
Uitgaven persoonlijke rekening
Telefoon: € 20
Zorgverzekering: € 140
Motorrijtuigbelasting: € 35
Spotify: € 10
Postcodeloterij: € 14,50
Hello fresh: € 180 (gemiddeld, we doen soms 3 en soms 4 maaltijden per week)
Goede doelen: € 25
Overige (kleding, leuke dingen cosmetica etc.): € 245 (gemiddelde van afgelopen 3 maanden)
Gezamenlijke rekening € 1615 (€ 1000 van mezelf en de kinderopvangtoeslag van € 615)
Sparen: € 100 tot 300, wisselend
*de cursieve kosten zouden we eigenlijk over moeten zetten om de gezamenlijke rekening, maar mijn man betaalt van zijn persoonlijke rekening bijvoorbeeld weer de woonverzekering, streaming abonnementen etc.
Gezamenlijke rekening inkomsten (ongeveer): €3400 (inleg van ons beiden + kinderopvangtoeslag
Uitgaven
Vaste lasten:
Hypotheek: € 890
Kinderopvang: € 860
Sparen kind: € 50
Water: € 15
Eneco: € 147
TV/internet: € 51
Wegenbelasting: € 21
ANWB: € 11
Variabel (gemiddelde over de laatste drie maanden):
Benzine: € 136 (zal nu wel meer worden
)
Boodschappen: € 650 (is dus nog exclusief Hello Fresh, echt veel vind ik)
Thuisbezorgd: € 130
Overig (leuke dingen, kleding kind, onvoorziene kosten etc.): €450
En zo komen we precies uit. Maar er valt veel te besparen denk ik.