Show je kasboekje

Inkomsten:

Inkomen: 1285 euro (excl. vakantie- en eindejaarsuitkering)
Huurtoeslag: 196 euro
Zorgtoeslag: 110 euro
Overig inkomen: 300 euro

Totaal: 1891 euro

Uitgaven:

Vaste lasten:

Huur: 642 euro
Huur zonnepanelen: 16,50 euro
Gas/stroom: 90 euro (contract is net afgelopen en krijg behoorlijk wat terug dus betaal eigenlijk teveel maar laat het zo staan ivm hoge gasprijzen nu)
Water: 15 euro
Gemeentelijke belastingen: 41 euro
Telefoon: 9 euro
Tv/internet: 53 euro
Autoverzekering: 33 euro
Wegenbelasting: 20 euro
Zorgverzekering: 147 euro
Inboedelverzekering en AVP: 15 euro
Duo: 45 euro
Betaalpakket: 2 euro :clown_face:
Media (Netflix/Videoland/HBO Max/Amazon Prime): 18 euro
Bioscoopabonnement: 21 euro

Totaal: 1167,50 euro

Sparen:

280 euro verdeeld over verschillende potjes (algemeen, auto, eigen risico etc.).

Ongeveer 440 euro over voor boodschappen (280-300 euro), benzine en een keer uit eten, iets leuks doen of kleding.

Ik probeer de laatste tijd wat te besparen op boodschappen want ik ben alleen en vind het wel erg veel. Ook ben ik bezig met solliciteren naar een andere functie waarbij ik hopelijk wat meer uren kan maken en ook meer ga verdienen.

3 likes

Wat is ‘overig inkomen’ :smirk:

1 like

als kinderopvang gratis word gaan er meer vrouwen werken en dus meer fte´s.

3 likes

Haha :smirk:

Ik krijg maandelijks geld van mijn ouder.

3 likes

Naar rato is dan wel weer erg ratio

2 likes

Maar er is nu al personeelstekort toch? Dat gaat dan toch niet opgelost worden als t gratis wordt. Bedoel denk dat de meeste niet dat werk willen doen. En kan t niemand kwalijk nemen want t betaald echt niet goed. Plus vaak ook kutdiensten.

2 likes

Als ik opleiding gratis krijg wil ik best in kinderopvang werken

1 like

Er zijn veel bbl opleidingen. Als je er op googled vind je vaak kinderopvangorganisaties die dan je opleiding betalen.

@Ikgebruiklievergeennaam Dat wist ik niet. Dat zou mooi zijn als t zo werkt.

3 likes

Ik denk eigenlijk niet dat het zo werkt, of dat het maar beperkt een tekort opvult. In Nederland heerst er toch heel erg een cultuur van dat je je kinderen niet 4 dagen naar de opvang brengt want dan ben je een slechte ouder. En veel mensen wíllen ook helemaal niet 4 of 5 dagen werken.

2 likes

ik denk dat als kinderopvang gratis wordt dat zeker wel voor een kentering kan zorgen. Je hoort toch best wel vaak dat mensen niet willen werken voor de kinderopvang.

3 likes

Ik zou zelf niet meer gaan werken, maar wel blij zijn met de 200 euro (nu nog, ben zwanger dus straks meer) die het me zou besparen per maand. Wij hebben geen hoog inkomen, maar alsnog kost het redelijk wat geld. Geld dat ik liever zou sparen (voor mijn kind) of steken in een duurzamer leven.

3 likes

Als kinderopvang gratis wordt worden de wachttijden ellenlang? Is er geen plek voor kindjes en ploppen de alternatieve niet gesubsidieerde opvang-initiatieven als paddestoelen uit de grond.

3 likes

Gratis bestaat niet. Ook niet in de kinderopvang. Het geld moet ergens vandaan komen, waar wordt er dan op bezuinigd? En waarom moet iemand met een hoog inkomen ook recht hebben op gratis opvang? En voor mensen die weinig verdienen wordt al het grootste gedeelte vergoed.

6 likes

Bij ons in het dorp is het probleem personeel èn locaties. Ze kunnen niet eens aan de huidige vraag voldoen. Wij wilden een dag extra: wachtlijst is 1.5jr.
Ik zie het voorlopig echt niet gratis worden. Of wel, maar dan zonder effect op de werkvloer. Want dan gaan misschien meer mensen ipv 2 naar 3 dagen - maar kunnen ze die 3e dag pas over 1.5-2jr werken ivm alle wachtlijsten of opleidingen / gebouwen die nog gebouwd/gevolgd moeten worden :see_no_evil:

@Greenliving en dat is ook waar. Ik stel mezelf die vraag ook wel eens. Vind ik dat iemand die een half miljoen per jaar verdiend ook voor 0€ z’n kind naar de opvang moet kunnen brengen.
Maar ik heb daar na een jaar nog steeds even veel voors als tevens voor en ben dus eh neutraal denk ik :rofl:

1 like

Haha precies dat! Ik ben van mening dat het toeslagenstelsel anders moet, maar inderdaad. Waarom moet iemand die een half miljoen per jaar verdient zijn kinderen ook gratis naar de opvang brengen. Terwijl het juist zou moeten gaan om gelijke kansen.

3 likes

Maar in NL is natuurlijk ook de zorg inkomsten afhankelijk. Lage inkomens krijgen zorgtoeslag; hoge inkomens betalen dus meer “zelf” voor zorg. Lagere inkomens krijgen huurtoeslag, dus hogere inkomens betalen meer “zelf” (bij huur hè, de hypotheek rente aftrek die vaker bij hogere inkomsten voorkomt buiten beschouwing). Zorg en wonen is hier ook geen basis behoefte. Dus in dat rijtje plaats ik kinderopvang dan Bijv ook als hogere inkomens mogen daar best “zelf” in bijdragen.

Maar dit is dus een van mijn tegen argumenten waar dus net zoveel voors tegenover staan. Zoals de gene die jij noemt haha

2 likes

Precies. En dat het hand in hand gaat met langer verlof Bijv. En dat er in NL (geen idee van andere landen) ook nog een inkomens verschil is. En dan bedoel ik niet in man/vrouw binnen een functie, maar de typische vrouwen jobs (verpleegkundige- onderwijs, kinderopvang) betalen wel echt fors minder. Dat maakt, los van gratis kdv, ook dat je nu met betaald kdv snEller als vrouw denkt: ja laat maar, een dag meer werken levert amper wat op

2 likes

Zorg is nog veel meer inkomensafhankelijk, want je werkgever betaalt een bijdrage zorgverzekeringswet voor je, die een percentage van je inkomen is. Die persoon die een half miljoen verdient betaalt dus ook ten minste €35.000 aan zorg.
Dat je een heel klein stukje zelf moet betalen, maakt dat het dan meteen geen basisvoorziening meer? Wegonderhoud wordt ook betaald door de motorrijtuigenbelasting (en dus niet door de fietser), maakt dat de openbare weg dan ineens geen basis/algemene voorziening meer?

Ik denk dat het prima is als er een eigen bijdrage komt die inkomensafhankelijk is trouwens hoor, lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch.

2 likes

Zeker! Meer zoals bij jullie, max €400 ofzo en minder als je minder/niets verdient.

2 likes

Vast inkomen van vioollessen: 1300
Huurtoeslag: 375
Zorgtoeslag: 111
———————-
Totaal: 1786

Huur incl gwl: 935
Zorgverzekering: 133
Gemeente belasting: 45
Zakelijke lasten: 200
Internet/telefoon: 44
Spotify: 10
Goede doelen: 10
Boodschappen: 200
Totaal: 1567

Over: 219

Alle concerten die ik speel gaat de opbrengst van in een spaarpot. Deze maand is dat 500 euro, maar het is ook vaak wekenlang stil qua optredens. Het inkomen uit lesgeven is enigszins stabiel maar varieert elk jaar doordat er weer leerlingen stoppen/bijkomen. Voelt wel wat spannend altijd, maar het is nog nooit zo hoog geweest.
Ik geef weinig geld uit aan kleding en ga bijna nooit uit eten/bestel bijna nooit eten. Die 200 euro spaar ik eigenlijk altijd, ik vind het met mijn kwetsbaarheid een vereiste dat mijn spaarrekening groeit.

31 likes