Show je kasboekje

Ja precies, hier in Zweden zien ze het gewoon als een basisvoorziening. Je betaalt ook voor de plek, onafhankelijk van het aantal uur dat je kind uiteindelijk gaat.

Je betaalt hier maximaal ongeveer 150 euro per maand, en afhankelijk van je inkomen wordt dat lager. Ik las laatst van iemand die maar 20 euro per maand betaalde. Je moet overigens wel zelf voor de luiers zorgen. Maar voor dit bedrag krijgen ze ook nog een warm ontbijt, warme lunch en twee snackmomenten. In de groep van mijn dochter (3-6 jarigen) hebben ze 1 pedagoog per 5 kinderen. De gemeente regelt hier alle kinderopvang.

5 likes

Ik denk dat veel mensen 50/50 doen ook als dat niet (helemaal) naar rato is, ik ook. Waar valt dat onder?

4 likes

Geven jullie jezelf dan even veel zakgeld?

Wij hebben 50-50 afgesproken maar dat is inmiddels naar rato. Soms met een klein verschil.

4 likes

Wij doen eerlijk gezegd maar wat. We hebben geen gezamenlijke rekening, al zeggen we al jaren dat we dit moeten aanmaken. Bij hem gaan er wat zaken af en bij mij, maar we houden het niet actief bij ofzo. Als er iets groots gekocht moet worden kijken we wie er geld heeft en die betaald haha.

8 likes

Dit principe (wat onze maatschappij normaliseert maar wat echt woestmakend is) wordt beschreven door de Wet van Sullerot. Vroeger waren onderwijzers bv. hoofdzakelijk mannen, zodra meer vrouwen in het onderwijs gingen werken ging de status (en beloning) van het beroep naar beneden.

11 likes

Mijn spaargeld situatie is denk ik totaal anders dan anderen maar wij zijn wel zo goed als in gemeenschap van goederen getrouwd waarbij alleen erfenissen erbuiten vallen. Toch hebben wij gescheiden spaarrekeningen gewoon omdat we dat prettig vinden :joy: ik krijg persoonlijk gewoon een fijn gevoel van het zien hoeveel ik in mijn eentje hebt gespaard
Mijn spaarrekening 3500€
Mijn belegspaarrekening 4000€
Man spaarrekening: 10.000€
Gezamenlijke crypto’s (hier is meer geld ingestoken door man dus obviously) variërend wat het waard is maar momenteel rond de 60k waard

5 likes

Wij doen dus de zakgeld methode en sparen samen. Van het zakgeld (€200 p.p.) kan ik nauwelijks sparen maar zet ik wel wat geld opzij voor cadeautjes voor eigen vrienden of voor hem etc. Het spaargeld dat we al hadden blijft van onszelf (hij heeft meer dan ik), maar wordt dus wel alleen maar lager ipv meer. Maar wij zetten nu dus echt in op gezamelijk sparen. Mochten we ooit uit elkaar gaan, dan gaat dat ook door de helft en blijft ons individuele spaargeld nog steeds van onszelf.

Ik vind dit voor nu een fijne methode maar ik verwacht eerlijk gezegd later wel wat wrijving over bepaalde dingen hierdoor; ik heb nu bijvoorbeeld nog geld opzij gezet voor een nieuwe telefoon etc maar over een aantal jaar zou die ook weer vervangen moeten worden. Gezien mijn spaarrekening nauwelijks aangevuld wordt, zou dat ooit van de gezamelijke rekening moeten. Maar mijn vriend en ik verschillen nogal van mening qua hoe duur een telefoon mag zijn. Dat soort dingen gaan op termijn wel een ding worden als je niet apart van elkaar spaart.

5 likes

Toen wij samen een huis kochten hebben wij beide even veel spaargeld ingelegd. Daardoor had ik nog 15k over en mijn man niets meer. Ik kocht van mijn spaargeld een auto voor ons samen, stond op mijn naam. En zonnepanelen want dat wilde ik graag. De auto is nu verkocht en het geld is naar het gezamenlijk potje gegaan, omdat mijn man een lease auto van het werk heeft. Waar ik nu ook van profiteer.

Nu hebben wij beide weinig spaargeld (€1000), op onze eigen spaarrekening, want sparen nu alleen samen. Als wij uit elkaar gaan, gaat alles wat wij samen opgebouwd hebben door de helft. En eigen spullen blijven van ons zelf. Ik heb zelf niet de behoefte om zelf een super grote buffer te hebben als wij samen een mooie buffer hebben.

Moet wel zeggen dat wij eigenlijk nooit een discussie hebben over geld. En staan er nu ook hetzelfde in. Als ik een nieuwe telefoon wil dan kan ik die kopen van het gezamenlijk geld. Is wel zo dat wij er gelijk is staan en niet zomaar een dure aankoop doen zonder er goed over nagedacht te hebben en bespreken dit altijd wel met elkaar.

Misschien niet altijd de meest veilige optie alles samen, maar voor ons voelt het goed.

7 likes

Ik weet niet of je kinderen hebt maar de zakgeld methode is bij ons het eerlijkste. Wij doen het al ongeveer 5 jaar zo.

Ik werk de helft van mijn man, maar ben wel die uren met de kinderen bezig. Dus mijn man heeft dit zo voorgesteld en ben daar wel heel tevreden mee.

3 likes

ik denk ook wel dat dat dingen echt veranderen als je samen een kind of een huis hebt, als je gezamenlijk ergens verantwoordelijkheid voor draagt is het mijn versus zijn ook minder duidelijk. Je kan niet alles op een weegschaal afwegen en dan lijkt mij de gedachte dat je het samen doet ook leiden tot eerlijk zullen we alles delen en dus gelijk zakgeld.

1 like

Hier ook al jaren de zakgeldmethode en toen we een kind kregen vorig jaar zijn we getrouwd in een soort van gemeenschap van goederen (aangezien hij veel vermogen heeft opgebouwd in zijn bv en zijn salaris kunstmatig lager houdt, en ik mijn bonussen altijd overmaakte naar onze spaarrekening). We zijn nu 13 jaar samen, dat maakt misschien ook een verschil? Alles wat we hebben opgebouwd qua vermogen en carrière hebben we bereikt toen we samen waren.

1 like

Mijn eigen spaargeld is en blijft van mij, maar wij hebben incidenteel wel eens eigen spaargeld op onze gezamenlijke spaarrekening gestort. We storten dan allebei hetzelfde bedrag, omdat onze spaarrekening ook 50/50 verdeeld wordt als we uit elkaar zouden gaan.

Voor mijzelf houd ik een buffer aan van 10.000 euro. Ik wil echt te allen tijde onmiddellijk weg kunnen als ik dat zou willen en niet nog een half jaar hoeven sparen voor ik mijn partner kan verlaten oid. En ook wil ik een nieuwe laptop kunnen kopen als ik daar zin in heb, of op een dure vakantie gaan als ik dat wil. Mijn partner vindt het een beetje onzin, zeker omdat we samen spaargeld hebben waarvan de helft van mij is, maar ja, wie zegt dat hij niet op een slechte dag dat volledige bedrag naar zijn eigen rekening overmaakt? Ik zou dan helemaal niets meer hebben en gevangen zitten, dat risico wil ik niet lopen.

8 likes

Ik had er dus voordat ik er hierover had gelezen nog nooit over gehoord, maar ik ga het dit weekend met mijn man over de zakgeld methode hebben. We doen nu naar rato, maar we sparen voor alle grote dingen toch samen. We hebben evenveel spaargeld dus dat maakt eigenlijk ook niet uit. Ik wil niet alles op een hoop, want ik vind het gewoon fijn dat we zelf nog kunnen bepalen waar we geld aan uitgeven zonder gevoel te hebben dat je je moet verantwoorden. Dat mijn man duizend verschillende kabeltjes en computer dingetjes kan kopen, en nog een surfplank erbij (okee dat laatste heb ik wel een veto op gezet ivm ruimte gebrek en zoveel surft hij niet meer hahahaha) of iets anders voor een hobby waar hij zich weer in heeft gestort, en dat ik denk: ja je doet maar, zolang we maar genoeg kunnen sparen voor spaardoel X en y.
Kunnen we net zo goed de zakgeld methode doen denk ik.

1 like

Ik vind de zakgeld methode zo kinderachtig klinken? Bovendien hoe erg is het uiteindelijk als 1 van de 2 meer of minder geld overhoudt? Misschien heeft diegene die meer overhoudt duurdere hobbies of koopt diegene meer nieuwe spullen zoals vaatwassers etc

6 likes

Sowieso kunnen er talloze redenen zijn waarom de een meer verdient dan de ander. Lijkt me in een langdurige relatie wel zo fijn als je hetzelfde te besteden hebt. Niet dat de een amper iets te besteden heeft en de ander 1000 euro vrij kan besteden.

11 likes

Ja het is misschien het eerlijkst want waarschijnlijk verdien je idd nooit precies evenveel. En waarsch hou je ook niet precies evenveel over als je niet de zakgeld methode hanteert. Maar is dat erg als je allebei goed kunt leven? En met eventuele uit elkaar gaan allebei genoeg spaargeld hebt bijv

2 likes

Ik ben het ook met je eens. Ik vind het een wassen neus. (Maar ja, wie ben ik?)

1 like

Bij ons werkt zakgeldmethode heel goed. Mijn ouders hadden daar vroeger altijd gezeik over, bijv als mn vader volgens mn moeder een kop koffie teveel had gedronken ergens, of mn moeder weer teveel kleren had gekocht volgens mn vader. Daar heb ik geen behoefte aan :+1:t3:

2 likes

Maar daar zeg je iets heel belangrijks, als je allebei goed kan leven. Heel vaak zal dit niet het geval zijn. Bv bij mijn collega. Dan moet ze soort van de vakantie terugbetalen aan dr vent omdat zij t niet in 1 keer kan dokken. Nou in een lange relatie vind ik dat zeer ongezond. Als je t dan zo naar rato in wil vullen(vind ik met verschillende inkomens ook niet eerlijk) zeg dan als “rijke” joe deze vakantie doe ik ofzo.

8 likes