Show je kasboekje

Mijn eigen spaargeld is en blijft van mij, maar wij hebben incidenteel wel eens eigen spaargeld op onze gezamenlijke spaarrekening gestort. We storten dan allebei hetzelfde bedrag, omdat onze spaarrekening ook 50/50 verdeeld wordt als we uit elkaar zouden gaan.

Voor mijzelf houd ik een buffer aan van 10.000 euro. Ik wil echt te allen tijde onmiddellijk weg kunnen als ik dat zou willen en niet nog een half jaar hoeven sparen voor ik mijn partner kan verlaten oid. En ook wil ik een nieuwe laptop kunnen kopen als ik daar zin in heb, of op een dure vakantie gaan als ik dat wil. Mijn partner vindt het een beetje onzin, zeker omdat we samen spaargeld hebben waarvan de helft van mij is, maar ja, wie zegt dat hij niet op een slechte dag dat volledige bedrag naar zijn eigen rekening overmaakt? Ik zou dan helemaal niets meer hebben en gevangen zitten, dat risico wil ik niet lopen.

8 likes

Ik had er dus voordat ik er hierover had gelezen nog nooit over gehoord, maar ik ga het dit weekend met mijn man over de zakgeld methode hebben. We doen nu naar rato, maar we sparen voor alle grote dingen toch samen. We hebben evenveel spaargeld dus dat maakt eigenlijk ook niet uit. Ik wil niet alles op een hoop, want ik vind het gewoon fijn dat we zelf nog kunnen bepalen waar we geld aan uitgeven zonder gevoel te hebben dat je je moet verantwoorden. Dat mijn man duizend verschillende kabeltjes en computer dingetjes kan kopen, en nog een surfplank erbij (okee dat laatste heb ik wel een veto op gezet ivm ruimte gebrek en zoveel surft hij niet meer hahahaha) of iets anders voor een hobby waar hij zich weer in heeft gestort, en dat ik denk: ja je doet maar, zolang we maar genoeg kunnen sparen voor spaardoel X en y.
Kunnen we net zo goed de zakgeld methode doen denk ik.

1 like

Ik vind de zakgeld methode zo kinderachtig klinken? Bovendien hoe erg is het uiteindelijk als 1 van de 2 meer of minder geld overhoudt? Misschien heeft diegene die meer overhoudt duurdere hobbies of koopt diegene meer nieuwe spullen zoals vaatwassers etc

6 likes

Sowieso kunnen er talloze redenen zijn waarom de een meer verdient dan de ander. Lijkt me in een langdurige relatie wel zo fijn als je hetzelfde te besteden hebt. Niet dat de een amper iets te besteden heeft en de ander 1000 euro vrij kan besteden.

11 likes

Ja het is misschien het eerlijkst want waarschijnlijk verdien je idd nooit precies evenveel. En waarsch hou je ook niet precies evenveel over als je niet de zakgeld methode hanteert. Maar is dat erg als je allebei goed kunt leven? En met eventuele uit elkaar gaan allebei genoeg spaargeld hebt bijv

2 likes

Ik ben het ook met je eens. Ik vind het een wassen neus. (Maar ja, wie ben ik?)

1 like

Bij ons werkt zakgeldmethode heel goed. Mijn ouders hadden daar vroeger altijd gezeik over, bijv als mn vader volgens mn moeder een kop koffie teveel had gedronken ergens, of mn moeder weer teveel kleren had gekocht volgens mn vader. Daar heb ik geen behoefte aan :+1:t3:

2 likes

Maar daar zeg je iets heel belangrijks, als je allebei goed kan leven. Heel vaak zal dit niet het geval zijn. Bv bij mijn collega. Dan moet ze soort van de vakantie terugbetalen aan dr vent omdat zij t niet in 1 keer kan dokken. Nou in een lange relatie vind ik dat zeer ongezond. Als je t dan zo naar rato in wil vullen(vind ik met verschillende inkomens ook niet eerlijk) zeg dan als ā€œrijkeā€ joe deze vakantie doe ik ofzo.

8 likes

Dat vind ik ook zeker ongezond en raar en lijkt me in een goede relatie dat dat ook niet hoort. In een gezonde goede relatie zou inkomsten verschil gewoon moeten kunnen bestaan en dan gewoon op een natuurlijke manier een beetje rechtgetrokken moeten kunnen worden. Zoals dat zo’n man dan zegt van ik betaal die vakantie of ik koop die nieuwe koelkast wel

Ik snap dan weer niet dat je in een langdurige relatie de scheve financiƫn enigszins recht moet trekken doordat de ander dan de vaatwasser aanschaft. Ik vind het veel logischer om de financiƫn dan meteen/maandelijks recht te trekken.

11 likes

Wij delen de vaste lasten naar rato van ons inkomen. Ik verdien minder dus draag minder bij, maar hou dus ook in absolute zin minder over. Grote uitgaven doen we dan weer 50/50, zoals trouwen, keuken, maar ook vakantie (want veel te weinig spaargeld gezamenlijk). Eigenlijk best wel gek dat mn vriend dus zeurt over dat hij met zakgeld minder kan sparen, want hij kan relatief nog steeds meer sparen dan ik door die deels naar rato en deels 50/50 verdeling.

Vond al jullie spaarverhalen/verdelingen iig super interessant om te lezen. Denk dat het @ovenschaal model voor mij persoonlijk heel goed zou werken en eerlijk aanvoelen, maar dat m’n vriend ook een behoefte aan comfort wbt spaargeld (dure uitgaven, onafhankelijkheid) nodig heeft en we niet uit een andere verdeling gaan komen tot hij weet wat hij dan minimaal aan eigen spaargeld wilt.

1 like

Ik zou van mijn loon 100€ overhouden, en mijn man iets van een 1000€ +Dus ja dat is het eerlijkste. Ik werk minder zodat hij full time kan werken ( ik zorg voor de kinderen ). Als hij dat niet zou willen ( zakgeldmethode ) dan zou hij minder moeten gaan werken of zouden we geld uitgeven aan een nanny etc…

Een kennis van mij ( vrouw en moeder ) verdiend ook een pak minder ( hij verdiend het dubbele ) en bij hun is dat dus niet zo. Sterker nog, zij betaald wel minder hypotheek maar het huis is ook minder van haar. Het is ook geen goeie relatie ( duh ) en ik denk dus dat ze bij haar man blijft omdat ze geen kant op kan. Zo jammer

3 likes

Au wat een ongezonde situatie. Is toch schofterig dat je degene die minder inkomsten heeft omdat zij voor jouw kinderen zorgt minder eigenaar laat zijn van jullie gezamenlijke huis?! Bizar.

8 likes

Ik vind het wel een interessante discussie. In onze situatie is het zo dat ik meer verdien. Ik heb onlangs leuke loonsverhoging gekregen, maar heb daar ook echt hard voor gewerkt, opleiding gedaan etc. Ik vind dan ook dat ik daar van mag ā€œgenietenā€ door net wat meer bestedingsruimte voor mezelf te hebben voor leuke dingen. Ik vind de zin ā€œdoordat die baan toevallig meer betaaltā€ dan ook wat lastig haha.
Overigens is het wel zo dat het verschil bij ons niet mega groot is en we allebei evenveel werken en allebei 1 dag in de week thuis zijn met ons kind.

6 likes

Wij hebben net een huis gekocht en zijn aan het klussen. Wij hebben nu een noodpot/buffer van 8.000 gezamenlijk. Dat is niet voor klussen, maar voor als de auto stuk gaat, apparatuur stuk gaat, er groot onderhoud per direct nodig is.

Verder hebben we gezamenlijk spaargeld ingelegd, alles 50/50, voor het klussen. Van onze prive rekening naar de gezamenlijke. En we sparen nu elke maand €1000 oa voor klussen. Prive sparen we allebei een klein deel, €100 a €200 per maand en dat is echt voor eigen uitgave, als je telefoon stuk is, hobbies, etc.

3 likes

Hier ben ik het ook mee eens, hoezo zou je niet wat meer voor jezelf mogen hebben als je bijv hart chirurg bent en 10 jaar gestudeerd hebt en je partner is caissiĆØre? Ik zeg maar even iets met een groot inkomsten verschil

4 likes

Het gaat niet om mogen, het gaat om hoe je je relatie samen vorm geeft en wat je deelt en wat niet. Zolang de inkomens niet sterk verschillen en je de zorg voor eventuele kinderen eerlijk verdeelt is er geen probleem. Ik doe dit ook niet, en verdien minder dan mijn vriend. Ik hou zelfs meer geld over omdat ik geen dure auto hobby heb.

Als een van beiden minder gaat werken om voor een kind te zorgen moet je het mijn inziens wel gelijktrekken omdat een van beiden dan financieel benadeeld wordt. Is toch lullig als diegene niet op stap kan met zijn vrienden omdat hij minder is gaan werken om voor jullie kinderen te zorgen? Stel je gaat uit elkaar, dan zou hij ook minder spaargeld hebben om zelf een huis te krijgen.

8 likes

Ik heb momenteel alleen eigen spaargeld, maar ik woon pas een klein half jaar samen met mijn vriend. Mochten we samen een huis kopen zouden we denk ik ook wel een gezamenlijke spaarrekening nemen voor het huis en alles wat daarbij komt kijken. Ik wil wel altijd ook mijn eigen spaargeld houden omdat ik bijv. een eigen auto heb, zonder mijn partner op vakantie en naar festivals ga en ook andere uitgaven doe zoals een laptop of zo, daar wil ik eigen spaargeld voor hebben. En ik zou ook altijd wat achter de hand willen hebben voor nood, of voor als een goeie vriend(in) of familielid van mij geld zou moeten lenen dat dat dan ā€˜mijn’ geld is en ik daar een keuze over maak en er geen overleg hoeft te zijn met mijn partner. En eigen spaargeld is ook fijn voor als je relatie uit zou gaan lijkt me!

3 likes

ik vind het heel interessant hoe andere het doen. Wij hebben gewoon 1 rekening, daar worden onze salarissen op gestort en doen we alles mee. Dus ook als ik iets ga doen met vriendinnen of hij iets wilt kopen voor zichzelf gaat het gewoon daarvan af. We overleggen wel als het om iets grotere bedragen gaat (meer dan 50 euro). Ik kan me echt niet voorstellen om dat anders doen, het is gewoon ons geld.

7 likes

Ik zou dit juist verschrikkelijk vinden. Dat hij precies kan zien wat ik uitgeef. Tuurlijk weet hij het nu ook ongeveer, maar dat ik zou moeten overleggen als ik iets wil kopen krijg ik stress van. Maar dat ligt misschien ook aan mijn (impuls)koopgedrag haha.

17 likes