Show je kasboekje

En heb je dan ook iets afgesproken (/vast hebben gelegd) over de verdeling hiervan, mocht de relatie uitgaan? Geen oordeel, ik ben gewoon benieuwd.

2 likes

Tuurlijk is dat lullig maar ik bedoel meer de situatie van als je allebei goed kan leven (genoeg geld voor leuke dingen) en bijv bij scheiding in gemeenschap van goederen samen bent dus helft v spaargeld krijgt maar 1 van de 2 houdt maandelijks veel meer over (bijv in geval van hart chirurg en caissière) lijkt me niet zo’n issue toch? Het leven kan toch niet altijd precies gelijk zijn? Zolang je gelukkig bent en allebei een goed leven hebt…

1 like

Ik zou het heel naar vinden als ik alles kan veroorloven en enkele duizenden euro’s over hou per maand en mijn partner voor simpelere aankopen lang moet sparen. Dat jij even lekker gaat shoppen en je partner alleen slechte kwaliteitkleding kan veroorloven? Tuurlijk bestaan die verschillen in de maatschappij, maar in een huishouden?! Een thoraxchirurg verdient makkelijk echt 5x keer zoveel als een caissier.

21 likes

Maar met de zakgeld methode lijkt het mij juist heeeeel ongemakkelijk dat je bij wijze van spreke maandelijks 4000€ zakgeld krijgt dankzij je partner die chirurg is :joy: je vond het altijd prima om bij H&M te shoppen maar nu koop je alles bij Ralph Lauren

4 likes

Ja maar je krijgt dan voor mn gevoel echt een grote ongelijkheid in je relatie. Als ik de “rijke” zou zijn zou ik ook echt niet willen dat mijn partner bijna niets leuks kan doen terwijl ik zelf elk weekend kan shoppen en luxe uit eten kan ofzo.

9 likes

Maar das niet perse waar de ‘Rijke’ partner kan toch ook gewoon de etentjes betalen en luxe vakanties😂 je doet toch ook gewoon genoeg samen

3 likes

Waarom zou de zakgeld methode ongemakkelijk zijn, maar de rijke partner alle uitjes laten betalen niet?

22 likes

nee nog niet, maar dat willen we wel doen. Maar we zijn daar nog niet aan toe gekomen. Maar ik acht de kans dat het uitgaat niet zo groot. Maar het is natuurlijk wel goed om het alsnog vast te leggen

1 like

Haha ik wist dat deze vraag zou komen en terecht maar dat zijn nog dingen die je samen doet. Met die 4000€ zakgeld dan een Chanel tas kopen ofzo ja ik weet niet lijkt me ook akward wetende dat het niet echt je ‘eigen’ gespaarde geld is

1 like

Maar wat je helemaal niet mee neemt zijn de keuzes die je maakt omdat je in een relatie zit. Ik woon in een duurdere stad omdat mijn vriend werkt in de randstad. Hij verdient meer, maar als we ergens anders hadden gewoond was ik minder kwijt geweest aan woning. Tuurlijk is dat voorbeeld wel heel extreem, maar als je levensbeslissingen maakt op basis van je relatie (waar je woont, waar je werkt, waar je op vakantie gaat, eventuele kinderen) dan vind ik het raar om je geld helemaal gescheiden te houden.

4 likes

Daar heb ik niet echt over nagedacht :joy: in dat opzicht heb ik het eerlijk gezegd erg makkelijk ik ben ingetrokken bij mijn partner ook in de randstad maar hij had dit huis al. Gekocht langer geleden in veel makkelijker tijden. Maar uiteindelijk vind ik wel gewoon zolang je allebei leuke dingen kunt doen, goed kunt leven, geld voor jezelf hebt, vind ik een inkomsten verschil geen probleem en dus ook niet dat de ene misschien wat meer overhoudt. En tegelijkertijd vind ik wel dat degene die meer verdient meer moet bijdragen aan de vaste lasten

Maar dat laatste hoeft niet per se altijd met kinderen te maken hebben toch? Ik werk 28 uur en mijn partner 36/40 uur. Mijn partner is heel carrière gericht en besteedt graag veel tijd aan zijn werk en ik niet. Hij betaalt een groter gedeelte v/d vaste lasten dan ik, omdat hij (veel) meer verdient dan ik maar dus ook veel meer uren werkt dan ik. Ik zorg wel meer voor onze hond en ik besteed ook veel meer tijd aan huishouden en ik kook bijv. elke dag.

4 likes

Dit klinkt als mijn leven haha ik werk iets minder en verdien een stuk minder maar zorg voor de hond en kook praktisch altijd

3 likes

Ik ben zelf van 32 uur naar 28 uur gegaan maar hierbij is inderdaad wel het bedrag dat ik aan mijn vriend betaal voor de vaste lasten hetzelfde gebleven! En mijn vriend gaat nu binnenkort naar een 40-uurs contract maar dan passen we ook niets aan de verdeling aan. Mijn vriend en ik hebben dezelfde studie gedaan maar ik geef gewoon niet zo veel om werk en vind mijn vrije tijd en sociale contacten en ontspanning belangrijker ghehe.

1 like

Ik denk dat financieen gewoon best complex kunnen zijn en per stel gewoon erg verschillen. Voor wij samen gingen wonen hebben we veel opties bekeken. Ik wilde het eerst 50/50 doen omdat ik altijd heb geleerd op eigen benen te moeten staan. Echter was dat in ons geval gewoon niet realistisch. Ik ben chronisch ziek en hoe graag ik het ook zou willen; ik kan niet fulltime werken. Als we het 50/50 zouden doen zou ik precies €0,- overhouden. €0,- voor leuke dingen/kleding en €0,- om te sparen. Dat was gewoon geen optie. Uiteindelijk dus akkoord gegaan met de zakgeldmethode op aanraden van zijn kant. Je bent nou eenmaal samen, hebt samen een huis wat 50/50 is dus het geld ook. Mijn vriend verdient gewoon veel meer. Niet alleen omdat hij meer werkt maar ook omdat de branche waar hij in zit gewoon meer verdiend. Heeft hij hiervoor harder gewerkt? Niet per se want ik heb langer gestudeerd en ben me aan het blijven ontwikkelen om zo op langere termijn ook wat meer te kunnen verdienen.

Omdat ik meer thuis ben doe ik ook wat meer in het huishouden maar ik ben gewoon chronisch ziek en dat heeft invloed op onze financien. Als er ooit kinderen komen zou de zorg dus ook meer op mijn schouders rusten omdat ik gewoon meer thuis ben. Hij wist van te voren met wie hij ging samenwonen. Ik zou het dus niet echt eerlijk vinden als hij aan het einde van de maand honderden/duizend euro’s overhield en ik niks, terwijl ik doe wat ik kan en stiekem zelfs een beetje meer dan dat.

Ik vind het misschien nog wel anders als iemand gewoon niet wìl werken of niet de moeite doet om iets te zoeken terwijl de ander er dan een tweede baan bij moet nemen om maar rond te kunnen komen (ik ken ze). Dan snap ik dat je denkt joeee doeeeg. Maar verder kan het soms complexer zijn dan het in eerste instantie lijkt. Niet iedereen is ‘jong en gezond’ en kan daardoor veel verdienen.

6 likes

Naar mijn idee is het grote voordeel van de zakgeldmethode juist dat je nooit gezeik hebt over geld. Geen oordeel over elkaars uitgaven.

Ik kan maar 1 scenario verzinnen waarin het voor mij persoonlijk zou kunnen gaan wringen en dat is als de ander parttime zou gaan werken zonder reden (dus geen kinderen / chronische ziekte, etc.) of geen ambitie meer laat zien. Geen fijn gevoel om hard aan het werk te zijn terwijl je partner veel meer vrije tijd heeft of de kantjes ervan af loopt op het werk.

5 likes

Maar juist als je in gemeenschap van goederen trouwt is het volstrekt onmogelijk dat de een meer overhoudt dan de ander. Alles wat het huwelijk binnenkomt is dan namelijk automatisch 50/50 van beide partners.
Dus alles wat de hartchirurg binnenhaalt en alles wat de caissière binnenhaalt, je kunt dan wel op papier eigen spaarrekeningen hebben (en daar kun je een ander bedrag op zetten elke maand), maar als je uit elkaar gaat is de helft van zijn spaarrekening van haar en andersom.

9 likes

@jasmijntheetje is dat niet ook omdat je samenwoont met iemand? Ik had geen studieschuld, mijn man ( toen nog vriend/ huisgenoot) wel en doordat we op 1 adres woonden werd ‘zijn ‘ inkomen dus hoger ( de draagkracht) dus groter doordat het samen werd gevoegd met die van mij. Vond dat toen al zo vreemd. Stel we hadden geen ( serieuze) relatie of waren gewoon vriendinnen onder 1 dak, dan betaal je dus meer doordat je huisgenoot ook een inkomen heeft.

3 likes

Daarnaast geldt lang niet altijd dat als je harder voor je carrière hebt gewerkt dan je partner, dat je ook meer verdient. Ookal is dat wel de situatie waar steeds van wordt uitgegaan.

Mijn partner is na zijn studie gaan werken en dat was het dan. Ik ben na mijn studie in een baan gerold met een 1-jarig traineeshipen en ben vervolgens overgestapt naar een baan met een 3-jarig opleidingsprogramma. Ik verdien nu minder dan mijn vriend, maar heb ook nog minder jaren werkervaring. Op den duur is het maar de vraag of ik ooit meer ga verdienen dan mijn vriend. En dan hebben we hetzelfde opleidingsniveau en werken we beide in een in principe goed betalende branche.

Als we het principe “ik heb er hard voor gewerkt, dus ik mag ook wat meer overhouden” principe zouden doortrekken naar onze situatie, dan zou mijn vriend een deel van zijn salaris naar mij mogen overmaken. En dan klinkt dit argument ineens toch een beetje suf voor mijn gevoel.

6 likes

Ja i know dus als je uit elkaar gaat is idd allebei de helft maar tijdens het huwelijk/relatie kan je dan toch prima alles gescheiden houden en lekker je eigen rekening, zelf sparen, je eigen ding doen als je tenminste beide genoeg hebt voor leuke dingen :joy: voor mij geeft dat wat meer gevoel van vrijheid/onafhankelijk. Alles wat ik koop voor mezelf qua shoppen, sushi, make up is daadwerkelijk mijn eigen geld, verdient door mijn eigen werk

1 like