Show je kasboekje

Bedoel je dat je het voordeel wilt weten van ‘alles op 1 hoop’ of juist andersom?

Nou ik vraag me af of het uitmaakt of je allebei je eigen geld houd en dan een potje maakt voor gezamenlijke uitgaven (wat geloof ik de meeste mensen doen) of alles op een hoop gooit en jezelf dan geld geeft om te besteden. Misschien komt het gewoon op het zelfde neer hoor, maar misschien heb je wel redenen om het juist zo te doen/waarom het handiger is/etc.
Ik had er nog nooit zo over nagedacht in ieder geval.

Wij doen het vooral zo omdat verreweg de meeste uitgaven gezamenlijk zijn: huis, auto, vakanties, boodschappen etc.
Wij zijn ook zon stel die bijna alles samendoet, dus misschien scheelt dat ook :sweat_smile:
Mijn man legt wel meer in, maar hij eet ook meer en gebruikt de auto (veel!) meer. Dus uiteindelijk klopt het allemaal wel zo ongeveer.

1 like

Ik ben single heb een huur etage en verdien netto 2245 per maand
Daarnaast krijg ik nog een bonus van 5000 als ik bepaalde doelen haal per jaar .
Kan ook minder zijn.

Uitgaven
Huur
Auto
Verzekeringen
Netflix etc
Duo
Eten
Benzine
Staatsloterij
Postcode loterij
Totaal bij elkaar €1350

Hou ik 880,- over
Waarvan ik eigenlijk 650 wil sparen dan hou ik 230 over voor leuke dingen.

2 likes

Ik zou het gewoon willen voor samen een toekomst opbouwen. Alles op de grote hoop en daarvan je dingen doen.

We hebben nu dat we allebei 500 euro overmaken naar onze gezamenlijke rekening (huur, gwl, gemeente, boodschappen etc) en zelf sparen. Maar ik merk toch dat je soms een onvoorziene uitgave hebt en je dan allebei weer geld moet overmaken naar die rekening. Toch wat onhandig soms.

1 like

Maar zou je dan niet bijvoorbeeld allebei 750 over kunnen maken naar de gezamenlijke rekening en dan de 500 die overblijft op een gezamenlijke spaarrekening? Dan kun je daarvan onvoorziene uitgaven betalen of samen op vakantie, uit eten etc.

1 like

Dat zou ook inderdaad kunnen. Maar dan heb je ook al weer een gezamenlijke spaarrekening. Dan zou ik weer denken; gooi alles erop, mega spaarrekening en voor jezelf die kleine houden (max 1000 euro bijvoorbeeld) en jezelf zakgeld geven.

Het is nog even een dillema wat me het meest verstandige lijkt. Gelukkig zijn we allebei niet moeilijk met geld en gunnen we elkaar wel wat.

Wij wonen samen en hebben een gezamenlijke rekening voor boodschappen. Voor de rest gebruiken we onze eigen rekeningen, want wij hebben meer zoiets van wat ik verdien is van mij en wat hij verdient is van hem. We hebben wel samen spaardoelen maar daarvoor sparen we beide op onze eigen spaarrekeningen.

3 likes

Ja zo doen wij het dus ook. Misschien wil ik het later wel meer op een hoop gooien maar dat vind ik nu een beetje te nog. We wonen wel al meer dan 2 jaar samen maar het voelt nog niet helemaal als ‘het echte werk’.

Wij doen het ook zo en volgens mij vinden mensen in onze omgeving dat raar, omdat zij het wel allemaal samen doen. Maar voor ons werkt dit perfect en als ik dan iets wil kopen hoef ik dat niet eerst te overleggen, want het is toch m’n eigen geld. Ideaal. :blush:

Dit inderdaad. Hoef ik me niet te verantwoorden met mijn dure smaak :grimacing:

3 likes

Hahaha wil ik ook weten !

1 like

Ik zie eerlijk gezegd niet echt voor me wanneer we alles op een hoop zouden gooien! Ik zou een duurdere aankoop voor mezelf dan altijd een beetje vervelend vinden ofzo. Ik vind zelfstandigheid in een relatie ook heel belangrijk, en daar hoort voor mij wel bij dat ik precies weet wat er bij mij binnenkomt en uitgaat en dat echt zelf in de hand heb. Maar goed, wij gooien wel een groot deel van onze salarissen in de gezamenlijke pot hoor, dus al het andere is wel echt gewoon extra. En wat bij ons ook helpt is dat we allebei gul zijn. We vinden het allebei geen probleem om vanuit ons ‘eigen’ geld dingen aan ons huis uit te geven of dingen voor ons samen te betalen. Ik verdien nu bijv meer dan mijn vriend en het kan mij echt niet schelen dat ik dan ook meer uitgeef aan dingen voor ons samen. Als dat voor frustratie of irritatie zou zorgen zou ik me wel voor kunnen stellen dat we meer of al ons geld op een grote hoop zouden gooien.

1 like

@Suvi Ik dacht dat Zweden heel prijzig was, maar valt het qua huizenprijs dan mee? 900 euro vind ik zelf totaal niet veel. Ik dacht hoge prijze --> hoge inkomens maar zie nu vooral de hoge inkomens terugkomen.

Volgens mij woont @Suvi in een appartement in een complex dus dat is wel anders als een koophuis natuurlijk

1 like

In steden hier in NL betaal je voor een appartement in een complex vaak ook meer dan 1000 euro dus ik vind het niet echt anders (dat is btw ook gewoon een koophuis toch?) Of @Suvi moet echt in een klein dorp wonen ofzo, kan natuurlijk ook. Maar dan nog had ik het hoger verwacht.

2 likes

Mijn vriend en ik betalen de vaste lasten naar ratio. Degene die meer salaris heeft betaald dus ook iets meer aan de vaste lasten. Inmiddels ligt ons salaris vrij dicht bij elkaar dus is het verschil ook niet zo groot. Toen ik nog studeerde was het verschil wel wat groter. Wij hebben alleen gezamlijke rekening voor de vaste rekeningen. Boodschappen betalen we gewoon van onze eigen rekening. We hebben ook geen idee hoeveel we daar aan kwijt zijn elke maand. Probeer mijn vriend al een jaar zover te krijgen om dat samen in kaart te brengen en ons zelf een budget te geven hiervoor… denk namelijk dat hier nog wel wat geld te besparen valt.

Woon je samen of betaal je 50 euro pm voor een schoonmaakster?

Woon alleen, ze komt eens in de twee weken twee uur, 24 euro per keer.

Hoe heb je diegene gevonden? Ik zoek ook iemand maar ik kan alleen mensen vinden die 15 euro per uur vragen.

1 like