Verdiend een chirurg “‘maar” 64€ per uur ? Mijn uurloon is 95€… ik werk wel voor een baas en zie daar natuurlijk maar een klein deel van.
Chirurgen werken natuurlijk wel enorm veel uren en ik niet….
Verdiend een chirurg “‘maar” 64€ per uur ? Mijn uurloon is 95€… ik werk wel voor een baas en zie daar natuurlijk maar een klein deel van.
Chirurgen werken natuurlijk wel enorm veel uren en ik niet….
Dit is in loondienst, de meeste chirurgen zijn niet in loondienst maar vrijgevestigd. En de normatieve werkweek is 45 uur overdag doordeweeks, de diensten komen er nog bovenop.
Volgens mij is de stelregel dat als jij voor een bepaald uurtarief wordt weggezet, je zelf ong 30%-35% daarvan per uur als salaris zou moeten krijgen.
Althans, dat was in de accountancy zo.
Haha mijn man heeft niet eens gestudeerd (na de havo). En verdiend toch wel meer dan ik, heeft een lease auto. Ik heb een hbo, uni bachelor en master, en hobbel zo’n 800€ (Netto) en zonder auto achter hem aan
Doet t soms pijn. Mja. Heeft hij een bepaald talent wat ie goed heeft ingezet; ook ja (& gelukkkg voor hem in een branche waar je geen papieren voor nodig hebt. Want, je kan een talent hebben voor infusen aanleggen maar dan heb je pech en wel papieren nodig haha)
Ik ben nu stiekem heel benieuwd in wat voor branche je man werkt.
Heb onze verdeling nog niet gehoord. We storten allebei de helft van ons inkomen op de gezamenlijke regeling, betalen daar alles van ons twee van en sparen het restant. De andere helft is van ons en eigen verantwoordelijkheid zodat ik onnodig dure interieurspullen en kleding kan blijven kopen zonder zijn kritiek te horen
Na alles gelezen te hebben, ben ik zo benieuwd naar het volgende: ik zie allemaal hele duidelijke potjes, vaak ook een bedrag voor uitjes/leuke dingen of zakgeld, heel afgebakend, en bij sommigen komt het dan ook precies uit en is daarmee het salaris op.
Ik heb ook natuurlijk gewoon geld gereserveerd voor mijn vaste lasten, een aantal potjes voor dingen, een vast spaarbedrag etc, maar ook elke maand nog wel extra dingen die niet in die overzichten staan. Elke maand komt er wel iets van onderstaand bij wat ik moet betalen, dat kan ik gelukkig ook, maar met al die categorieën en potjes lijkt het op papier altijd heel wat, terwijl je in de praktijk elke maand nog wel extra kosten hebt, zoals:
Voor een aantal van deze dingen kun je potjes maken, maar als ik mijn vaste lasten + andere standaard uitgaven op een rijtje zet, hou ik véél meer over dan in de praktijk omdat er iedere maand wel één of meer van bovenstaande dingen bij zit.
Hoe doen mensen dat die hun hele inkomen heel strak gebudgetteerd hebben?
Ohja dat krijg ik zeker niet, ik heb het eventjes omgerekend en ik verdien ongeveer 20€ per uur.
Wij doen ook geen zakgeld methode, maar dat doen we niet omdat ik al 70% van de lasten betaal (naar rato).
Maar onder aan de streep houden we ongeveer het zelfde bedrag over wat we vrij kunnen besteden.
@Amarens ik zorg dat ik altijd aan het einde 50 euro op mijn rekening over hou voor onverziene kosten.
Zijn er hier ook mensen die aan het einde van de maand (paar dagen voor je salaris) altijd tussen de 0-10 euro over hebben? Of toch nog wat laten staan oid?
“Gewoon” de ICT haha
Nu hebben de meesten daar wel een opleiding voor maar hij heeft alles zichzelf aangeleerd als soort uit de hand gelopen hobby waar hij gewoon heel erg goed in bleek.
Ze roepen daar allemaal dat hij er een talent voor heeft, het heel snel ziet en door heeft. In een half jaar zat ie boven de mensen die er dus wel een opleiding etc in hebben.
Ja hij kan t ook niet helpen natuurlijk haha
Om dit te voorkomen boek ik/wij nooit het geld wat over is in een maand naar de spaarrekening. Dus als ik op de dag dat mijn salaris gestort wordt nog 30 euro (fictief bedrag) op de rekening heb dan laat ik dat daar staan, waardoor zich een soort buffer opbouwt en 1,5 jaar later is dat een prima bedrag. Ik zou er echt stress van krijgen als ik de dagen voor salaris dan moet nadenken of ik wel genoeg geld heb voor lunch op kantoor oid. Als het bedrag hoog wordt wat overblijft als buffer boek ik pas een gedeelte weg.
—
Wij hanteren ook een zakgeld methode waarbij we allebei 500 euro krijgen en dat is puur voor dingen zonder kleding/dure makeup/etentjes met vrienden. Sparen hiervan doen we niet. Dus telefoons/fietsen/duurdere dingen die je niet in 1x kan kopen betalen we van onze gezamelijke (spaar)rekening (behalve game-pcs daar mogen we allebei onze 13e maand voor inzetten etc). Maar dit werkt puur en enkel omdat we er hetzelfde in staan (zoals dat we beide perse om de drie jaar een veel te dure iphone willen en we daarin dezelfde wensen hebben. Als de een zou denken dat een iphone van 400 euro duur zat is terwijl de ander perse de duurste iPhone pro wilt zou het niet werken denk ik). Enige wat we zelf moeten betalen is game pcs/xbox/nintendo switch of dat soort ongein, maar daar gebruiken we allebei de dertiende maand voor (en het is niet alsof je dit soort zaken op jaarlijkse basis koopt dus dat werkt wel goed)
Ik verdien 2800 netto per maand. Mijn vriend en ik doen 50-50, onze salarissen zijn ook vrijwel gelijk.
We storten beide 1212.12 euro naar de gezamelijkerekening. Daar worden alle vaste lasten van bepaald, dus hypotheek, boodschappen, abbo voor Netflix, Viaplay e.d. Wat we over houden gaat naar de gezamelijke spaarrekening. Daar betalen we bijvoorbeeld ook de vakanties van. Maar ook grote uitgaves aan het huis. Kan voorkomen dat er te weinig opstaat en dan boeken we van onze prive spaarrekening naar de gezamelijke om de grote uitgaves te kunnen doen.
Rest van het salaris houden we zelf. Voor mij gaat er dan iedere maand 100 euro naar mijn belegrekening. Kleding e.d. koop ik zelf en de rest gaat naar mijn spaarrekening.
Als je naar mijn overzicht kijkt zie je dat ik voor al deze dingen toch wel potjes heb. Soms bij elkaar idd en er kan ook geschoven worden tussen potjes. Alleen met bruiloftskosten kwam ik soms wel in de knel maar gelukkig is bijna iedereen om me heen nu wel getrouwd dus dat is voorbij
Bedacht me laatst wel dat ik niet echt een potje heb voor een nieuwe wasmachine oid. Maar evt zou dat van het laptop-potje af kunnen of anders uit m’n noodfonds.
Wij doen ook naar rato op de rekening, praktijk is dat hij 200 meer stort op de gezamenlijke. Ik weet man zijn inkomen niet echt (zzp) maar hij betaald ook veel uit zichzelf ipv de gezamenlijke pas te gebruiken. Hij checkt die rekening niet eens, ik moet het in de gaten houden.
Ik doe het zelf ook, dingen ‘zelf’ betalen want zit dan veel voor mij bij of vergeet gewoon. Puur kind aankopen wel vaak van gezamelijke.
Grote aankopen doen we of om en om of 50/50.
Beide houden wel ongeveer evenveel over, dat is belangrijkste (op alles te kunnen betalen na natuurlijk). We willen echt geen ruzie over geld, beide ouders hadden dat en voor beide deel verantwoordelijk voor scheiding.
Maar mbt mental load en thuis dingen regelen doe ik wel meer. En dat is soms een punt omdat hij meer uren werkt.
Voor alles wat je benoemd heb ik een potje. Sommige zijn overkoepelende zoals het katten potje waar ik hun voer van koop en lage dierenarts kosten. Als wij een grote uitgaven moeten doen, zoals bijvoorbeeld vorig jaar toen onze kat ziek was en dit bijna €3000 koste. Gaat dit van de spaarrekening af. Daarvoor hebben wij een buffer aangelegd.
Wij hebben ook een potje onvoorzien. Je hebt bijna elke maand wel iets wat buiten je potje valt.
Ik heb eigk standaard minimaal 1000€ extra ‘over’op m’n lopende rekening
Ik gebruik hier dan mijn spaargeld voor of een combi van spaargeld en een bedrag van mijn lopende rekening. Ik zorg dat ik €3000,- spaargeld heb voor al die dingen die je nu opnoemt. (Zorgkosten heb ik daarnaast al in een apart potje) Ik moet bijv. nu een bedrag van €78,- betalen onverwacht voor iets, dat doe ik dan van mijn lopende rekening en dan houd ik aan het eind v/d maand iets minder over, dat is geen probleem want die ruimte is er wel. Een boek of plant zou ik ook gewoon van mijn lopende rekening betalen. Mocht er onverwacht iets zijn met mijn auto, huisdier of een apparaat of iets anders van wat jij opnoemt zou ik dat (al dan niet 50/50 met mijn partner) van mijn spaargeld betalen dat niet in een ‘vast’ potje zit.
Het kan ook nog zo zijn dat je én minder werkt en én meer verdient. Mijn 32 uur leveren meer op dan de 36 van m’n man.
Overigens ook zakgeldmethode voor ons.
dit doen wij precies zo! Zo heb ik ook fijn mijn eigen lopende- en spaarrekening en dat vind ik echt top.