Jij zegt jij de vakanties betaalt binnen je relatie omdat het bedrijfskosten zijn, dan is het toch niet zo gek dat ik vraag of de vakantiekosten van je partner dan ook fiscaal aftrekbaar zijn? Snap niet welke aannames jij op doelt.
Wat nou als haar partner meemoet voor het maken van de content. Dan zijn het dus bedrijfskosten en aftrekbaar van de belasting. Good for her.
Prima, dat kan ik me voorstellen. Ik snap niet waarom @Happyfriday gelijk zo defensief reageert dat ik aannames doe terwijl ik gewoon een vraag stel obv haar post
Ik vond dat er een beetje veroordelend werd gereageerd, niet enkel door jou. Misschien dat er daarom defensief word gereageerd. Er word wel vaker spottend gereageerd over bloggers en hun aftrekposten.
Is dit niet hetzelfde als naar rato?
Geen idee. Het is sowieso een naar rato variant (allebei helft inkomen), maar er blijft ook geld over omdat we geen zin hebben om strak te kijken wat er uit gaat en dat naar rato te doen.
Naar rato zonder het rekenwerk .
Voor degenen die de vaste lasten naar rato verdelen met hun partner; wat doen jullie met vakanties? Ook naar rato of 50/50?
10 procent van ons salaris/vakantiegeld/einde jaars uitkering gaat naar ons zakgeld. De rest gaat allemaal naar de gezamenlijke rekening.
Vakanties gaan bij ons van de gezamenlijke rekening, waar we naar rato inleggen. Als er bv voor vakantie extra ingelegd moet worden want niet genoeg gespaard dan gaat dat 50/50. Maar we betalen allebei ook prima spontaan een etentje, ijsje, etc van onze eigen rekening.
Ik spaar voor onze vakantie omdat ik meer verdien. Dus die betaal ik (nu zijn we in de 2jr samen nog nooit op vakantie gegaan xD). Maar ik heb al aardig wat kunnen sparen of als ik dingetjes verkoop!
Ook 50/50! We hebben een gemeenschappelijke gezamenlijke rekening waar we elke maand een vast bedrag op storten, met een vakantie storten we daar dan gewoon extra bij.
Wij kijken wie dan het meeste geld heeft. Ik ben aan de zomervakantie gebonden en ik krijg rond die tijd mijn vakantiegeld. Mijn partner kan dit laten uit betalen wanneer hij wil en heeft dit geld voor de verbouwing uitgegeven. Ik heb de laatste keer bv de tickets en hotels betaald en daar deden we een beetje om en om.
We zijn wel getrouwd dus mijn geld is zijn geld en andersom ook, waardoor het uiteindelijk niet uitmaakt.
We sparen gedurende het jaar en leggen 50/50 in, dus ja, dat gaat ook 50/50. Maar wij verdienen ook ongeveer hetzelfde
Wij leggen naar rato in op vaste lasten, boodschappen en sparen. Vakantie is voor ons een spaarpotje en dus naar rato!
Ik heb loonsverhoging gehad dus even alles weer op een rijtje gezet. Wij betalen onze eigen vaste lasten (zorgverzekering, abbo’s etc.) van ons eigen salaris en daarnaast werken we met de zakgeld methode. Verder gaat alles gemeenschappelijk. Partner rijdt leaseauto dus dat is al af van zijn bruto loon.
Salaris partner: ong. 2800 netto (40u p/w, excl. vakantiegeld, bonus en 13e maand)
Mijn salaris: ong. 2500 netto (32u p/w, excl. vakantiegeld en 13e maand).
Kinderopvangtoeslag: 510 euro per maand (1 kind, 2 dagen per week).
Totaal €5710
Vaste lasten gemeenschappelijk.
Huur €1259,34
Kinderopvang €915,07
Gemeentelijke heffingen €84,00
G/W/L €116,50
KPN internet + tv €58,50
Interpolis verzekeringen €65,04
Netflix/Videoland €21,98
Kosten bank €4,35
Totaal €2524,78
Potjes gezamenlijk per maand:
Boodschappen €400,00 (supermarkt, markt, koffie etc.)
Uitgaven baby €100,00 (voeding, luiers, verzorging)
Uitgaven katten €50,00 (voeding, korrels)
Thuisbezorgd €50,00
Overige uitgaven €100,00 (bijv. cadeautjes voor vrienden, koffie to go)
Totaal €700,00
Sparen gezamenlijk per maand:
Voor ons zoontje €100,00
Vakanties €450,00
Koophuis €1000,00
Totaal €1550,00
Momenteel staat er op onze spaarrekening +/- €68.000 maar daarvan gaat in november bij de overdracht van ons huis ongeveer zo’n €51.000 naar de notaris voor de k.k. en inleg eigen geld ivm overbieding . We hadden eerst heel veel potjes maar we leggen nu bijna alles in het potje ‘huis’ omdat dat psychologisch voor ons goed werkt maar hier wordt ook wel eens van gesnoept als we een een grotere aankoop moeten doen (bij. autostoeltje voor ons zoontje).
De vaste lasten die ik zelf betaal:
Zorgverzekering €131,00
Telefoon abbo €19,00
Kosten bank €5,65
NS abbo €5,10
Spotify €2,50
iCloud €2,99
Totaal €166,24
Mijn partner heeft wat meer persoonlijke vaste lasten zoals een sport abbo etc. maar dat weet ik niet precies hoeveel in totaal. Naast dit betalen we ons €300,00 per maand uit aan zakgeld voor leuke dingen, kleren etc.
Ik heb een nieuwe baan. Dus ik heb de financiën op een rijtje gezet. Ik werk en woon wel in België.
Inkomsten:
Salaris: 2411 (excl. Vakantie geld en 13e maand.)
Maaltijdcheques: 180
Thuiswerk vergoeding: 50
Uitgaven:
Huur: 800
Verzekeringen: 45
GWL: 190
Mobiel: 12
Sport: 22
Lenzen: 20
Internet: 29
Boodschappen: 200
Wow, zijn verzekeringen in Belgie zo goedkoop?
Ziektekosten zijn toch al gauw tegen de 100 euro? Dus vandaar dat ik het niet veel vind
Maar zorgverzekering kan hier toch nooit bij inzitten ?