Show je kasboekje

Ooh dat wist ik niet! Ga ik daar naar zoeken!

De schuld voor langere tijd houdt mij gewoon tegen. Zowel bij lease als bij financiering … wat als we ineens ons droomhuis tegenkomen en het dan niet kunnen betalen vanwege die auto?

Daarom had m’n man een constructie bedacht voor de lening, waarbij we, als het nodig is voor bijvoorbeeld een droomhuis, deze in 1x kunnen aflossen omdat we dat geld wel op de spaar hebben… maaarrr uiteindelijk betaal je meer dan nodig is en dat is zonde… pff

We gaan er maar nog eens goed over nadenken en over praten!

2 likes

Hangt misschien ook nog af van je gezinssituatie. Als je kinderen hebt en een kleine op komst wat niet meer in de auto past. Of je auto is stuk en jij/je partner moeten er dagelijks mee naar werk (maar dan kan het ook een kleine zijn?).

Ik zou zelf echt altijd een minimale buffer achter de hand houden. Hoogte afhankelijk van je maandelijkse kosten en of je huur of koop huis hebt. Je wil niet straks geen nieuwe wasmachine kunnen kopen. Of je cv ketel moeten vervangen. Dat laatste moesten wij doen toen we 2 weken in ons koop huis woonde, waar bijna al ons spaargeld weg was in verband met kosten koper :sweat_smile: €1500 is dan niet veel vergeleken met wat we twee weken daarvoor overmaakte aan de notaris maar was wel even slikken.

1 like

Je kunt het ook andersom zien toch? Nu je buffer uitgeven aan de auto. En mocht er toch iets zijn waar je dat geld voor nodig zou moeten hebben, kan je altijd nog een lening afsluiten… Ik ga er in ieder geval vanuit dat je het over een persoonlijke lening had voor de auto, die kan je ook voor andere zaken afsluiten…

1 like

Ik zou ook kijken voor private lease: goede subsidie vanuit de overheid op ook momenteel tav elektrische auto’s (scheelt ook met de hoge benzineprijzen). Vaak wordt bij auto vergeten wat het eigenlijk echt allemaal kost qua afschrijving, wegenbelasting, onderhoud & dat is bij private lease natuurlijk niet. Voor mij was het in ieder geval goedkoper dan mijn vorige benzine auto, als ik alle werkelijke kosten op een rij zette.

2 likes

Ja daar zeg je wat … zo zou ik het idd ook kunnen zien … en mocht iets kapot gaan, dan zou dat natuurlijk niet ineens zo’n groot bedrag zijn wat we moeten lenen. Thanks voor dit standpunt!

@buffel mijn man gaat verder weg werken en aansluiting met ov is niet te doen. Onze huidige auto is ook al wat ouder, dus willen we eigenlijk wel gelijk een goede auto kopen. We hebben ook nog een tourcaravan dus de aankomende auto moet dit ook kunnen trekken. Dat betekent dat je automatisch al een grotere auto moet hebben, wat ook weer meer wegenbelasting gaat kosten, meer benzine … leuk hoor zo’n nieuwe baan! :stuck_out_tongue_closed_eyes:
(De meeste hybride/elektrische auto’s kunnen geen caravan trekken)

@VanderWoodsen ja je hebt helemaal gelijk met de afschrijving e.d. Dat komt er ook allemaal nog bij.

4 likes

Van spaargeld kopen en max €5.000 uitgeven. Daar kun je een prima, degelijke, grote en zuinige tweedehands auto van kopen die nog wel wat jaren mee kan. Laat je niet verleiden door allemaal luxe, onnodige features als leren bekleding enzo.

2 likes

Nou. Dat is echt geen heel ruim budget in deze tweedehandsautomarkt to be honest.

27 likes

Volgens mij moet je er een heel eind mee kunnen komen.

1 like

5000 euro is de dagwaarde van mijn tweedehandse Kia Picanto uit 2012… Prima auto hoor, maar klinkt alsof @Pythagoras wel naar wat anders op zoek is

4 likes

Bouwjaar 2004. My point exactly. Ze hebben nu een oudere auto al. Waarom zou je die vervangen voor weer een oudere auto, zeker als je veel KM gaat maken. Zou ik niet doen (en dan al helemaal geen Franse auto :grimacing:)

11 likes

Ze wil een grote auto. Als je gaat leasen per maand om geen schuld te hebben maar ook je buffer niet uit te geven, betaal je elke maand een hoop extra geld voor het rijden van een nieuwe of hele jonge auto.

Als je zuinig wilt rijden, moet je echt je eigen ego en je inner luxepoes los zien van de auto die je rijdt. Dat is namelijk wel vaak waar de euro’s in gaan zitten zodra je aan de belangijkste eisen aan een auto hebt voldaan:

• Een auto moet je veilig van a naar b kunnen brengen.
  • Een auto moet nog een aantal jaren mee kunnen
  • De auto moet relatief goedkoop zijn qua verzekering en wegenbelasting
  • Een auto moet relatief zuinig rijden

@mikselke Gezien het aantal Franse auto’s op de weg zal het wel meevallen met hoe “slecht” die zijn en ze zijn ook vaak relatief goedkoop in het onderhoud door onderdelen waar makkelijk aan te komen valt. En dat een auto uit 2004 komt hoeft niks te betekenen voor hoe lang hij nog mee kan, daar zegt de km stand veel meer over. Enige waar je over kan discussiëren is of de auto dan in zijn 18 jarig bestaan niet wat teveel heeft stilgestaan voor als je hem nu intensief wilt gaan gebruiken, maar dan zou je ook kunnen gaan kijken naar auto’s met een iets hogere km stand.

2 likes

Maar waarom moet er nu een andere auto komen dan? Kan hij niet voorlopig met jullie huidige auto naar z’n werk of gebruik jij die voor woon-werk verkeer?

4 likes

Ja die gebruik ik!

Maar we hebben het er vanmiddag nog eens over gehad en ik heb al jullie reacties meegenomen. We gaan nog iets langer zoeken naar eenzelfde soort auto, maar dan wel wat ouder en misschien iets meer km’s… in de tussentijd ga ik met het ov naar m’n werk (ook niet optimaal, maar het is niet anders)

In deze tussentijd gaan we zoveel mogelijk sparen wat we kunnen en dan de auto kopen van ons spaargeld. Dan blijft er hopelijk nog een redelijke buffer over.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie inzichten! Het heeft ons echt verder geholpen

12 likes

Ik weet niet waar je woont maar als je in een grote stad woont is met een deelauto naar je werk ook nog een optie misschien. MyWheels heeft ook elektrische auto’s dus dan betaal je in ieder geval geen benzine. Maar als je voor heel de dag moet huren en voor meerdere dagen per week misschien wel weer duur.

In de auto’s van MyWheels zit een tankpas en brandstof is bij de prijs inbegrepen.

1 like

Ja I know maar dan betaal je de benzine dus indirect via de huurprijs

2 likes

Wij hadden ook dit “probleem”. We moesten allebei alleen maar een korte afstand maar allebei de andere kant op.
Eerst moesten we dezelfde kant op en zette mijn vriend mij af en reed dan door. Dat was echt verschrikkelijk maar oké, wel voordelig.
Vervolgens had hij een nieuwe baan de andere kant op. Hij heeft toen een elektrische scooter gekocht met een actieradius van ~40 km. Dat is nu eigenlijk onze tweede auto. Het komt bijna niet voor dat we allebei heel ver weg moeten op dezelfde dag. Die scooter is dus echt handig en een volle accu kost ongeveer 5 cent stroom.

15 likes

Dit vind ik superslim!

5 likes

Lekker bezig! Waarom willen jullie precies een samenlevingscontract? Zou je ook dingen willen regelen voor ‘kind’? want dan zou ik eerder gaan voor een partnerschap

1 like

Ik denk dat het best persoonlijk is, wij hebbben er een gesprek over gevoerd met de notaris (en uiteindelijk geen ovk opgesteld maar gewacht omdat we toch wilden trouwen). Wat punten die ze mee gaf:

• Verblijfsbeding bij overlijden, geldt ook voor dingen als spaargeld (dus niet alleen huis). Anders is bij overlijden van je partner niks van jou en alles voor je kind.
  • Pensioen en nabestaandenpensioen. Dit is ook afhankelijk van je pensioenfonds of/hoe/wat je moet vastleggen.
  • Grote uitgaven zoals auto, huis, boot, vakantiehuis.
  • Zorg en uitgaven voor je kind.

Wij wilden in ieder geval niks vastleggen over hoe we ons inkomen gingen verdelen over uitgaven omdat onze situatie al vrij snel zou veranderen (kinderwens, nieuwe baan, meer inkomen, eerste koophuis en geen idee hoe we dan het geld zouden verdelen/besteden).

Dat gesprek met de notaris was trouwens een eerste kennismaking en globale bespreking van onze wensen en dus gratis. Deze notaris (overigens absoluut geen aanrader verder, haha) rekende pas kosten als ze daadwerkelijk iets gingen opstellenm

3 likes