Show je kasboekje

Ja die gebruik ik!

Maar we hebben het er vanmiddag nog eens over gehad en ik heb al jullie reacties meegenomen. We gaan nog iets langer zoeken naar eenzelfde soort auto, maar dan wel wat ouder en misschien iets meer km’s… in de tussentijd ga ik met het ov naar m’n werk (ook niet optimaal, maar het is niet anders)

In deze tussentijd gaan we zoveel mogelijk sparen wat we kunnen en dan de auto kopen van ons spaargeld. Dan blijft er hopelijk nog een redelijke buffer over.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie inzichten! Het heeft ons echt verder geholpen

12 likes

Ik weet niet waar je woont maar als je in een grote stad woont is met een deelauto naar je werk ook nog een optie misschien. MyWheels heeft ook elektrische auto’s dus dan betaal je in ieder geval geen benzine. Maar als je voor heel de dag moet huren en voor meerdere dagen per week misschien wel weer duur.

In de auto’s van MyWheels zit een tankpas en brandstof is bij de prijs inbegrepen.

1 like

Ja I know maar dan betaal je de benzine dus indirect via de huurprijs

2 likes

Wij hadden ook dit “probleem”. We moesten allebei alleen maar een korte afstand maar allebei de andere kant op.
Eerst moesten we dezelfde kant op en zette mijn vriend mij af en reed dan door. Dat was echt verschrikkelijk maar oké, wel voordelig.
Vervolgens had hij een nieuwe baan de andere kant op. Hij heeft toen een elektrische scooter gekocht met een actieradius van ~40 km. Dat is nu eigenlijk onze tweede auto. Het komt bijna niet voor dat we allebei heel ver weg moeten op dezelfde dag. Die scooter is dus echt handig en een volle accu kost ongeveer 5 cent stroom.

15 likes

Dit vind ik superslim!

5 likes

Lekker bezig! Waarom willen jullie precies een samenlevingscontract? Zou je ook dingen willen regelen voor ‘kind’? want dan zou ik eerder gaan voor een partnerschap

1 like

Ik denk dat het best persoonlijk is, wij hebbben er een gesprek over gevoerd met de notaris (en uiteindelijk geen ovk opgesteld maar gewacht omdat we toch wilden trouwen). Wat punten die ze mee gaf:

• Verblijfsbeding bij overlijden, geldt ook voor dingen als spaargeld (dus niet alleen huis). Anders is bij overlijden van je partner niks van jou en alles voor je kind.
  • Pensioen en nabestaandenpensioen. Dit is ook afhankelijk van je pensioenfonds of/hoe/wat je moet vastleggen.
  • Grote uitgaven zoals auto, huis, boot, vakantiehuis.
  • Zorg en uitgaven voor je kind.

Wij wilden in ieder geval niks vastleggen over hoe we ons inkomen gingen verdelen over uitgaven omdat onze situatie al vrij snel zou veranderen (kinderwens, nieuwe baan, meer inkomen, eerste koophuis en geen idee hoe we dan het geld zouden verdelen/besteden).

Dat gesprek met de notaris was trouwens een eerste kennismaking en globale bespreking van onze wensen en dus gratis. Deze notaris (overigens absoluut geen aanrader verder, haha) rekende pas kosten als ze daadwerkelijk iets gingen opstellenm

3 likes

Haha goede reden wel :joy:

@anon3219017 ja indd, ik dacht dat er ook wat geregeld moest worden voor het kind maar dat is niet zo.

Nou ja, zolang je beiden toegang hebt tot de rekening kan de ander dat sowieso doen (mijn vriend niet want die is de pincode van de app vergeten). Als je jouw deel met een notarieel samenlevingscontract dan wel terugkrijgt, maar met een zelf opgestelde overeenkomst niet, dan zou ik wel langs de notaris gaan. Een oriënterend gesprek met een notaris kan geen kwaad maar misschien is het net zo goed zelf te regelen en dan bespaar je zo weer 350 euro.

5 likes

Ik zou hier ook voor langs de notaris gaan. Eventueel in pakket met testamenten, want ook al valt er niks te erven valt er altijd wel wat te erven. Vooral omdat het zo smaakgevoelig is wat je wilt vastleggen. Voor als je het zelf wilt doen: zou iniedergeval goed expliciteren wat je dan mag betalen van de gezamenlijke rekening en wat onder zakgeld valt, wanneer die samen sparen periode eindigt en wat er dan met het geld gebeurt (wat is het doel) en wat je met het geld doet in geval van een break-up op welke termijn. Ik kan je wel een paar screenshots sturen van hoe dit er in ons contract uit ziet.

6 likes

Heb je dit zelf opgesteld? Is dat rechtsgeldig? Of is het meer een document zodat je beiden bewust een moment hebt stilgestaan bij uitgaven ed?

2 likes

Wij hebben het meest standaard €100-van-de-Hema-contract met 5 afstreepvelden en verder niks aan eigen input, daarin staat dat we de kosten van de huishouding (met specificatie wat onder die kosten valt) verdelen naar rato van inkomen (met specificatie van wat besteedbaar inkomen is) of naar rato van vermogen als de kosten hoger zijn dan de totale inkomsten, en dat we in afwijking hiervan schriftelijk kunnen afspreken om een andere verdeling aan te houden of bepaalde kosten buiten de huishouding te laten gedurende 1 jaar, en dat we na dat jaar dan weer opnieuw moeten afspreken/opschrijven of we dat verlengen.
En er staat een artikel in dat we allebei eigenaar zijn van de helft van het gezamenlijke saldo op de gezamenlijke bankrekening(en), ongeacht hoe dat saldo tot stand is gekomen, dus als mijn partner de rekening leegtrekt zou ik de helft van hem kunnen terugvorderen.

1 like

Is in ons geval rechtsgeldig. Opgesteld bij de notaris (gewoon zo’n standaardpakket trouwens). Maar het is ook vrij duidelijk uiteen gezet, dus je kan op basis van denk ik wel zelf iets in elkaar flansen als je niet allemaal gekke bepalingen wilt meenemen

5 likes

Je kan zelf ook rechtsgeldige overeenkomsten opmaken. Ik heb een familielening en dat is niet via de notaris gegaan maar ze kunnen zeker de aflossing komen innen als ik stop met betalen. Je moet het alleen goed opstellen.

2 likes

Technisch gezien mag hij (of jij) de secretaresse 50% geven

4 likes

Wow dit is echt slim.

2 likes

Beiden 600, maar daarvan betalen we onze zorgverzekeringen zelf, telefoonrekeningen, kleding, leuke dingen en cadeautjes voor vrienden en familie. En we sparen beiden voor onze eigen doelen naast de gezamenlijke spaarpot.

2 likes

Wij hetzelfde!

4 likes

In theorie heb je altijd recht op het deel dat jij op de en/of rekening hebt gestort (tenzij je contractueel een andere verdeling hebt afgesproken of in een gemeenschap bent), maar in de praktijk kunnen jullie allebei bij het geld en kan het nogal lastig zijn om dat terug te krijgen als de ander er met al het spaargeld vandoor gaat. Maar dit is ook lastig als je een samenlevingscontract of zelfs een huwelijk hebt, dus ik zou niet per de daarvoor een samenlevingscontract aangaan. Ik zou dan eerder, wat hierboven werd gezegd, sparen op twee aparte rekeningen. Mocht iemand er echt vandoor gaan met het geld dan moet je dat namelijk alsnog via de rechter oplossen en dat is het meestal niet waard.

Wij verdelen alle huishoudkosten naar rato (heel precies berekend in excel, haha) en dat is ook het meest ‘standaard’ in samenlevingscontracten. Persoonlijk vind ik dat ook het meest eerlijk, maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. (Dit geldt overigens niet voor de aflossing van de hypotheek, wat niet van toepassing is lees ik, maar zeg het er toch maar bij voor anderen als ze dit lezen.)

Voogdij kun je overigens ook zelf bij de rechtbank regelen en hoeft niet in een testament, zoals hierboven werd gezegd. Ik zou natuurlijk altijd aanraden om wel een notarieel samenlevingscontract en testamenten te laten maken maar, tbh, het is zo duur en als je geen koophuis hebt of andere bijzonderheden zou ik het zelf ook niet doen.

1 like

Nou niet helemaal joke’s on you toch? Neem aan dat je ‘gezamenlijk’ spaart voor een gezamenlijk doel, dus als jij denkt dat je 20k hebt gespaard voor de aankoop van een huis of boot of wereldreis en je partner zegt dan ineens van ‘huh nee dat heb ik nooit zo begrepen??? dat geld is op???’ dan heb je gewoon niets. Als je spaart op een gezamenlijke rekening en je partner trekt die rekening op een dag helemaal leeg, kun je de helft van dat bedrag in ieder geval altijd vorderen. En tot je dat bedrag teruggekregen hebt, heb je je eigen spaargeld achter de hand.

1 like