Show je kasboekje

Ik hoor dat ook vaak bij vrienden, dat ze zo’n verschillend uitgaven- en spaarpatroon hebben dat gezamenlijk sparen de enige optie is want anders heeft de een 0 en de ander 20.000 gespaard. Kan ik me dus echt niet voorstellen. Je bent allebei volwassen, dan kan je toch ook allebei verantwoordelijkheid dragen om te sparen volgens afspraak.

Wij doen overigens én én: het grootste deel van ons spaargeld staat op onze privérekeningen én we sparen ook gezamenlijk een vast bedrag per maand.

2 likes

Oh ik denk juist dat er veel meer mensen zijn dan jij (en ik) weten met geldproblemen, in meer of mindere mate. Mensen met gokverslavingen, slecht uitgepakte beleggingen, maar ook mensen die een wasmachine bij de wehkamp op afbetaling gekocht hebben, de afbetaling niet konden doen, aanmaningen kregen en zo van kwaad tot erger gegaan zijn. Iedereen kan financiele problemen krijgen en dat gaat ongetwijfeld vaak gepaard met schaamte en als je dan 20k op je eigen rekening hebt staan waar je eigenlijk niet aan mag komen maar ja, wie komt daar achter… En sommige mensen hebben gewoon nooit geleerd om met geld om te gaan he, omdat er vroeger nooit genoeg geld was om te sparen of om andere redenen, en dan staat ineens dat enorme bedrag daar te branden op je rekening… Ik kan echt genoeg scenario’s bedenken waarin een van de partners in een relatie niet om kan gaan met zo’n redelijk grote hoeveelheid geld waar de andere partner geen zicht op heeft, heeft wat mij betreft niet per se wat te maken met volwassenheid.

Ik zou zelf geloof ik niet snel geld dat gezamenlijk is (want dat is het, totdat je uit elkaar gaat) aan één iemand toevertrouwen, ik heb mn geld dan liever gewoon “in het zicht” op een gemeenschappelijke rekening. En ja, daarmee loop ik het risico dat mijn partner op een slechte dag (voor mij, voor hem een heel goede dag :clown_face:) die hele rekening leeg trekt en mij met 0 euro achterlaat. Maar dan heb ik gelukkig mijn eigen spaarrekening waar genoeg geld op staat om voor mezelf te kunnen zorgen. (een eigen spaarrekening hebben vind ik wel een vereiste vóór het hebben van een gezamenlijke spaarrekening)

11 likes

Begrijp ik goed dat je de hypotheekaflossing niet naar rato verdeelt? Wat is de gedachte hierachter? Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht, omdat dit de grootste last zal zijn bij ons. Eigenlijk vind ik de zakgeldmethode het eerlijkste (tenzij iemand meer kan werken, maar bewust kiest voor meer vrije tijd), maar daar zijn mijn partner en ik nog niet aan toe. Als we de hypotheekaflossing niet naar rato verdelen dan ontstaat er nog meer ongelijkheid in wat we aan het eind van de maand overhouden.

Ik ben nu aan het zoeken naar wat ik een eerlijke verdeling vind nu we een huis hebben gekocht. Vind het wel lastig. Ook omdat degene die het meeste verdient van ons twee het beste is in sparen, ongeacht hoogte van het inkomen.

3 likes

Wij sparen gezamenlijk voor onze dochter en verder allebei apart. We storten allebei elke maand een vast bedrag op de gezamenlijke rekening en doen daar alles van (hypotheek, boodschappen, etc)
en wat ieder voor de rest met z’n geld doet moet ie zelf weten. Maar wij verdienen ook wel nagenoeg evenveel.

4 likes

Tijdens corona kreeg een vriendin van me een nieuwe vriend en ze woonden (uiteraard) apart van elkaar (want samenwonen doe je niet na 3 dates), maar ze openden een gezamenlijke rekening?? Whyyyy? Ik heb dat na jaren relatie niet eens. Volgens mij was het zijn idee en later bleek hij een en al red flag te zijn. Inmiddels is het uit en hebben ze nog steeds die gezamenlijke rekening. :clown_face:

2 likes

Ah ik ging niet uit van enkel gemeenschappelijk sparen op je eigen rekening maar van wat jij ook zegt: zelf spaargeld hebben maar ook gemeenschappelijk spaargeld waar je allebei inzage in hebt. Wij sparen dus niet gezamenlijk op onze individuele rekeningen maar hebben afgesproken dat we zelf over spaargeld beschikken zo belangrijk vinden dat we liever op het moment dat het nodig is extra inleggen, dan dat er standaard meer geld op de gezamenlijke rekening staat.

En ik denk ook dat je gelijk hebt hoor, vwb verborgen financiele problemen. Ik hoop maar dat dat bij ons niet speelt en nooit gaat spelen (waarbij de een iets verborgen houdt voor de ander) maar dat is wellicht naïef.

@Annie wij doen alles naar rato maaaar alle grote uitgaven die met het huis te maken hebben (dus ook hypotheek) bewust 50/50. Dat is wel mogelijk omdat we allebei over een full time inkomen beschikken dat niet ver uit elkaar loopt. Wij hebben deze keuze gemaakt zodat het huis altijd voor 50% van de een en 50% van de ander is. Is ook vastgelegd bij de notaris.

Wij gaan vanaf deze maand de zakgeldmethode doen (ons eerste kind wordt deze maand geboren en in de komende jaren gaan er door ouderschapsverlof/minder werken/promoties op het werk grotere verschillen in ons inkomen ontstaan dan de drie tientjes die het tot nu toe scheelde), en we hebben nu besloten €800 zakgeld pp aan te houden, dat gaat voor mij waarschijnlijk redelijk op aan kosten die ik altijd heb, mijn vriend zal er meer van overhouden.
Maar wij hebben wel allebei voldoende (en ongeveer evenveel) spaargeld, dus het is voor ons niet zo’n probleem dat we de weinig tot niet apart meer sparen.

Als je je er fijner bij voelt dat het spaargeld op je eigen rekening staat en dat je dus samen minder/niet spaart kun je ook €350 meer zakgeld overmaken naar beide, maar de kosten die je van je gezamenlijke spaarrekening zou betalen (een lekkend dak of een vakantie oid) moeten toch betaald worden, dus uiteindelijk is het dan broekzak-vestzak.

2 likes

Wij doen 600 en daarvan betaal ik €150 zorgverzekering en eigen risico, €20 sporten, €14 telefoonrekening en nog wat losse bedragen voor wat streamingsdiensten, totaal €10 denk ik?

Ik spaar meestal €200 en de overige €200 is voor kleding en leuke dingen doen.

Edit maar ik spaar dus prive voor weinig, eigenlijk alleen vervangen eigen telefoon, fiets, zulke dingen. Want de rest van onze spullen zijn gezamenlijk dus sparen we samen voor.

1 like

Er is een kopie van paspoort (beide partijen) nodig om de rekening op te zeggen of zo, maar nu het uit is lag dat allemaal moeilijk.

2 likes

Aha op die fiets.
Hopen dat er niks meer op de rekening stond :stuck_out_tongue:

2 likes

Huh was t een en/en rekening ofzo dan. Normaal is dat echt niet nodig.

3 likes

Maar niet iedereen vindt oneindig veel geld opstapelen even belangrijk

@Annie je huis is juridisch gezien (uitzondering daargelaten) voor 50 procent van elke partner. Het is daarom logisch om ook allebei 50% af te lossen en dat niet mee te nemen in de ratoverdeling. Zo houd je zekerheid dat je beiden jouw deel van het huis aflost. Kan je zelf prima anders doen, maar in feite betaalt één van de twee dan de anders vermogensopbouw

3 likes

Maar wat je nu schetst lijkt me ook wel uitzonderlijke situaties: een eigen huis met hypotheek en alsnog meer dan 1000 sparen ed. Zijn zoveel mensen die dat niet kunnen, zelfs niet kunnen sparen. Dus zou me daar echt niet mee vergelijken!

3 likes

Maar als je afspreekt om over zoveel jaar allebei zoveel euro te hebben voor een bepaald doel en je houdt je daar niet aan, dan zegt dat niet iets over hoe belangrijk je geld stapelen vindt, maar over hoe belangrijk je afspraken met je partner vindt, vind ik.

2 likes

Je moet eens kijken wat het Nibud aanraadt, best weinig!
Tuurlijk is veel spaargeld hebben fijn, maar dat heeft tijd nodig + het klinkt niet alsof je dingen zoals een kapotte wasmachine niet direct kan opvangen, en dat is het belangrijkste toch?

Oh zeker mee eens.

2 likes

Ik heb er geen verstand van, mijn vriendin heeft geen verdere details over type rekening gegeven. Maar ergens wel logisch toch dat niet 1 persoon een rekening kan opheffen er ermee vandoor kan gaan? En dat je dus beide moet instemmen en legitimeren.

2 likes

Nee dat is juist de ellende met een normale gezamenlijke rekening. De ander kan m altijd leegplukken zonder dat je daar toestemming voor hoeft te geven. Denk dat heel veel mensen dat niet beseffen en daarom moet je ook wel nadenken met wie je een rekening opent. Je hebt wel een rekening waarbij voor alles beide toestemming moet geven maar in de praktijk heb ik dat pas 1x gezien.

3 likes

Het klinkt alsof jullie aan tafel gaan zitten met alle bonnen en dan gaan rekenen hoe of wat. Is Wiebetaaltwat dan misschien een tijdelijke oplossing voor jullie? Je kunt een of meerdere lijstjes maken en daarin alle aankopen zetten. Het makkelijkste is als jullie dat allebei bijhouden, dan wordt het een gedeelde administratie die weinig tijd kost.

1 like

Ah heftig! Nou ja geen idee waar zij een rekening hebben. :star_struck:

1 like