Er is een kopie van paspoort (beide partijen) nodig om de rekening op te zeggen of zo, maar nu het uit is lag dat allemaal moeilijk.
Aha op die fiets.
Hopen dat er niks meer op de rekening stond
Huh was t een en/en rekening ofzo dan. Normaal is dat echt niet nodig.
Maar niet iedereen vindt oneindig veel geld opstapelen even belangrijk
@Annie je huis is juridisch gezien (uitzondering daargelaten) voor 50 procent van elke partner. Het is daarom logisch om ook allebei 50% af te lossen en dat niet mee te nemen in de ratoverdeling. Zo houd je zekerheid dat je beiden jouw deel van het huis aflost. Kan je zelf prima anders doen, maar in feite betaalt één van de twee dan de anders vermogensopbouw
Maar wat je nu schetst lijkt me ook wel uitzonderlijke situaties: een eigen huis met hypotheek en alsnog meer dan 1000 sparen ed. Zijn zoveel mensen die dat niet kunnen, zelfs niet kunnen sparen. Dus zou me daar echt niet mee vergelijken!
Maar als je afspreekt om over zoveel jaar allebei zoveel euro te hebben voor een bepaald doel en je houdt je daar niet aan, dan zegt dat niet iets over hoe belangrijk je geld stapelen vindt, maar over hoe belangrijk je afspraken met je partner vindt, vind ik.
Je moet eens kijken wat het Nibud aanraadt, best weinig!
Tuurlijk is veel spaargeld hebben fijn, maar dat heeft tijd nodig + het klinkt niet alsof je dingen zoals een kapotte wasmachine niet direct kan opvangen, en dat is het belangrijkste toch?
Oh zeker mee eens.
Ik heb er geen verstand van, mijn vriendin heeft geen verdere details over type rekening gegeven. Maar ergens wel logisch toch dat niet 1 persoon een rekening kan opheffen er ermee vandoor kan gaan? En dat je dus beide moet instemmen en legitimeren.
Nee dat is juist de ellende met een normale gezamenlijke rekening. De ander kan m altijd leegplukken zonder dat je daar toestemming voor hoeft te geven. Denk dat heel veel mensen dat niet beseffen en daarom moet je ook wel nadenken met wie je een rekening opent. Je hebt wel een rekening waarbij voor alles beide toestemming moet geven maar in de praktijk heb ik dat pas 1x gezien.
Het klinkt alsof jullie aan tafel gaan zitten met alle bonnen en dan gaan rekenen hoe of wat. Is Wiebetaaltwat dan misschien een tijdelijke oplossing voor jullie? Je kunt een of meerdere lijstjes maken en daarin alle aankopen zetten. Het makkelijkste is als jullie dat allebei bijhouden, dan wordt het een gedeelde administratie die weinig tijd kost.
Ah heftig! Nou ja geen idee waar zij een rekening hebben.
Hoe zouden jullie het qua kosten doen op het moment dat je gaat samenwonen in de huurwoning van de een terwijl de partner ook nog (hypotheek)kosten heeft aan een koopwoning in aanbouw waar je wellicht later gaat samenwonen? Boodschappen gaan al 50/50, zouden jullie dan woonkosten ook nog verdelen?
Ik zou in ieder geval 0 meebetalen aan de nog te bouwen woning (tot jij op papier ook eigenaar bent) en verder alles delen of naar rato. Partner had ook dubbele lasten gehad als hij alleen had gewoond.
Maar soms is het niet mogelijk om een bepaald huis te kopen zonder het (veel) grotere inkomen van één van de personen, toch?
Als je dan alsnog 50% van hypotheek moet betalen + rest naar rato houd je als één partij alsnog (veel) minder over.
Heb geen verstand van koophuizen ed, maar ik nam aan dat bijna niemand de hypotheek buiten de gezamenlijke overige kosten houdt.
Hm ik vind dit een vreemde manier om hiernaar te kijken. In een land met nog steeds een flinke loon- en zorgkloof man-vrouw heb je als vrouw dan wel vaak het nakijken.
Dat is precies wat ik zeg? Op de rest van je bericht: ik zeg ook. Kan je zelf prima anders doen. Ik zou het zelf niet doen. Als ik 70% van de aflossing zou betalen zou ik ook 70% van het eigendom willen.
@ellegirltalk 50% van de hypotheek is iets anders dan 50% van de aflossing. Wat mij betreft. Als je een bepaald huis niet kan kopen omdat een van de twee niet in staat is om 50% van de aflossing te betalen moet je het niet doen. Maar dat is mijn mening he. Verder mag iedereen zijn gang gaan.
@ufo of je denkt als vrouw dus na hoe je uit constructies kan blijven waarin jij het nakijken hebt? Een huis kopen waaraan jij niks kan bijdragen is daar wat mij betreft een van. Daarnaast; het zal mij verrotten hoe je het uiteindelijk zelf verdeeld. Desnoods spreek je af dat persoon x de aflossing helemaal betaalt omdat persoon y voor de kinderen zorgt en dat compensatie vereist. Ik zou zelf alleen nooit met iemand een huis kopen wat ik in feite niet kan betalen tenzij ik de regeling echt in beton gegoten zou hebben en mijn vriend is net te slim om daaraan mee te doen.
Maar verdelen jullie de gezamenlijke spaarrekening dan ook weer naar rato van inleg als je uit elkaar gaat?
Wij hebben een verdeling van geldelijke inleg en inleg anderszins met elkaar afgesproken, dat maakt dat wij als huishouding een vermogen opbouwen (in koffiekopjes/potten/pannen, spaargeld, en geld in stenen) en dat vermogen in zân geheel is van ons allebei precies evenveel, want we bouwen dat samen op.
Is 1 van ons dan dom of in jouw woorden niet slim genoeg? Wat is het verschil in het vermogen in koffiekopjes/spaargeld en het vermogen in stenen?
Maar hier kun je toch ook keuzes in maken voor jezelf, juist om meer onafhankelijk te kunnen zijn voor je partner? Ik heb er bijv wel over nagedacht qua hyptotheek hoe het is in verhouding met mijn eigen salaris, niet enkel kijkende naar mijn vriendâs salaris. Ik zie het echt te vaak âmisâ gaan - vanwege mijn werk - en dat de vrouw het ânakijkenâ heeft.
Nee alles wat op onze gezamenlijke rekening beland is van ons samen, maar ik zie dat wel echt als iets anders dan een huis. Het gaat a) over hele andere bedragen. Tientjeswerk vs. Elke maand 200+ euro van hem naar mij waar ik niks voor doe. Op het eind is dat een geschonken ton. En b) Vooral ook omdat dit huis iets is wat blijft en wat we gezamenlijk sparen in principe is om op te maken. Als we ooit uit elkaar gaan neem ik mijn 50% en ben ik weg. Dat ik dat zelf betaald heb geeft mij een gevoel van zekerheid. Daar is geen discussie over mogelijk
Ik vind het verder ook niet dom (dat maak jij ervan) als je het anders doet. Ik zou me er alleen niet lekker bij voelen. Maar dit is absoluut niet mijn heuvel om op te sterven, want wat boeit het mij wat een stel met hun geld doet.