Oh ik denk juist dat er veel meer mensen zijn dan jij (en ik) weten met geldproblemen, in meer of mindere mate. Mensen met gokverslavingen, slecht uitgepakte beleggingen, maar ook mensen die een wasmachine bij de wehkamp op afbetaling gekocht hebben, de afbetaling niet konden doen, aanmaningen kregen en zo van kwaad tot erger gegaan zijn. Iedereen kan financiele problemen krijgen en dat gaat ongetwijfeld vaak gepaard met schaamte en als je dan 20k op je eigen rekening hebt staan waar je eigenlijk niet aan mag komen maar ja, wie komt daar achter… En sommige mensen hebben gewoon nooit geleerd om met geld om te gaan he, omdat er vroeger nooit genoeg geld was om te sparen of om andere redenen, en dan staat ineens dat enorme bedrag daar te branden op je rekening… Ik kan echt genoeg scenario’s bedenken waarin een van de partners in een relatie niet om kan gaan met zo’n redelijk grote hoeveelheid geld waar de andere partner geen zicht op heeft, heeft wat mij betreft niet per se wat te maken met volwassenheid.
Ik zou zelf geloof ik niet snel geld dat gezamenlijk is (want dat is het, totdat je uit elkaar gaat) aan één iemand toevertrouwen, ik heb mn geld dan liever gewoon “in het zicht” op een gemeenschappelijke rekening. En ja, daarmee loop ik het risico dat mijn partner op een slechte dag (voor mij, voor hem een heel goede dag
) die hele rekening leeg trekt en mij met 0 euro achterlaat. Maar dan heb ik gelukkig mijn eigen spaarrekening waar genoeg geld op staat om voor mezelf te kunnen zorgen. (een eigen spaarrekening hebben vind ik wel een vereiste vóór het hebben van een gezamenlijke spaarrekening)