Hoe zouden jullie het qua kosten doen op het moment dat je gaat samenwonen in de huurwoning van de een terwijl de partner ook nog (hypotheek)kosten heeft aan een koopwoning in aanbouw waar je wellicht later gaat samenwonen? Boodschappen gaan al 50/50, zouden jullie dan woonkosten ook nog verdelen?
Ik zou in ieder geval 0 meebetalen aan de nog te bouwen woning (tot jij op papier ook eigenaar bent) en verder alles delen of naar rato. Partner had ook dubbele lasten gehad als hij alleen had gewoond.
Maar soms is het niet mogelijk om een bepaald huis te kopen zonder het (veel) grotere inkomen van één van de personen, toch?
Als je dan alsnog 50% van hypotheek moet betalen + rest naar rato houd je als één partij alsnog (veel) minder over.
Heb geen verstand van koophuizen ed, maar ik nam aan dat bijna niemand de hypotheek buiten de gezamenlijke overige kosten houdt.
Hm ik vind dit een vreemde manier om hiernaar te kijken. In een land met nog steeds een flinke loon- en zorgkloof man-vrouw heb je als vrouw dan wel vaak het nakijken.
Dat is precies wat ik zeg? Op de rest van je bericht: ik zeg ook. Kan je zelf prima anders doen. Ik zou het zelf niet doen. Als ik 70% van de aflossing zou betalen zou ik ook 70% van het eigendom willen.
@ellegirltalk 50% van de hypotheek is iets anders dan 50% van de aflossing. Wat mij betreft. Als je een bepaald huis niet kan kopen omdat een van de twee niet in staat is om 50% van de aflossing te betalen moet je het niet doen. Maar dat is mijn mening he. Verder mag iedereen zijn gang gaan.
@ufo of je denkt als vrouw dus na hoe je uit constructies kan blijven waarin jij het nakijken hebt? Een huis kopen waaraan jij niks kan bijdragen is daar wat mij betreft een van. Daarnaast; het zal mij verrotten hoe je het uiteindelijk zelf verdeeld. Desnoods spreek je af dat persoon x de aflossing helemaal betaalt omdat persoon y voor de kinderen zorgt en dat compensatie vereist. Ik zou zelf alleen nooit met iemand een huis kopen wat ik in feite niet kan betalen tenzij ik de regeling echt in beton gegoten zou hebben en mijn vriend is net te slim om daaraan mee te doen.
Maar verdelen jullie de gezamenlijke spaarrekening dan ook weer naar rato van inleg als je uit elkaar gaat?
Wij hebben een verdeling van geldelijke inleg en inleg anderszins met elkaar afgesproken, dat maakt dat wij als huishouding een vermogen opbouwen (in koffiekopjes/potten/pannen, spaargeld, en geld in stenen) en dat vermogen in zân geheel is van ons allebei precies evenveel, want we bouwen dat samen op.
Is 1 van ons dan dom of in jouw woorden niet slim genoeg? Wat is het verschil in het vermogen in koffiekopjes/spaargeld en het vermogen in stenen?
Maar hier kun je toch ook keuzes in maken voor jezelf, juist om meer onafhankelijk te kunnen zijn voor je partner? Ik heb er bijv wel over nagedacht qua hyptotheek hoe het is in verhouding met mijn eigen salaris, niet enkel kijkende naar mijn vriendâs salaris. Ik zie het echt te vaak âmisâ gaan - vanwege mijn werk - en dat de vrouw het ânakijkenâ heeft.
Nee alles wat op onze gezamenlijke rekening beland is van ons samen, maar ik zie dat wel echt als iets anders dan een huis. Het gaat a) over hele andere bedragen. Tientjeswerk vs. Elke maand 200+ euro van hem naar mij waar ik niks voor doe. Op het eind is dat een geschonken ton. En b) Vooral ook omdat dit huis iets is wat blijft en wat we gezamenlijk sparen in principe is om op te maken. Als we ooit uit elkaar gaan neem ik mijn 50% en ben ik weg. Dat ik dat zelf betaald heb geeft mij een gevoel van zekerheid. Daar is geen discussie over mogelijk
Ik vind het verder ook niet dom (dat maak jij ervan) als je het anders doet. Ik zou me er alleen niet lekker bij voelen. Maar dit is absoluut niet mijn heuvel om op te sterven, want wat boeit het mij wat een stel met hun geld doet.
Tuurlijk. Ik heb het ook niet over mijn eigen situatie, kan in mân eentje de hele hypotheek dragen als het moet (als minst verdienende partner). Het was voor ons een bewuste keuze om bij lange na niet voor het hoogste hypotheekbedrag wat we konden krijgen te gaan. Prima om hier goed over na te denken, lijkt me ook logisch om te doen als je samen een huis koopt.
Maar daarnaast leven we in een maatschappij waarin vrouwen nog steeds minder verdienen dan mannen voor hetzelfde werk. Het zou voor mij oneerlijk aanvoelen als mân vriend meer vermogen zou kunnen opbouwen, vanwege het seksisme in de samenleving. Want daar komt wat @Shaaar zegt op neer. Ik ben zelf groot voorstander van de zakgeldmethode en vind dat ook Ă©cht het eerlijkst. Zo kun je allebei even veel vermogen opbouwen en heb je precies even veel te besteden per maand.
Maar dan ga je er vanuit dat elk inkomensverschil in een koppel te wijten is aan seksisme in de samenleving en dat vind ik echt karig feminisme. Maar om dit af te ronden: iedereen moet lekker doen waar je je goed bij voelt. Ik gaf alleen maar aan dat het in de basis logisch is om af te lossen naar eigendomsdeel én dat je dat anders kan doen maar dat dat wel betekent dat de een de anders eigendom aflost. Dat is puur feitelijk
Oke dan begreep ik je verkeerd! dacht dat je bedoelde dat je als vrouw sowieso minder zou gaan werken etc., omdat je praatte over de âzorgkloofâ. Wij hebben dezelfde overwegingen gemaakt inderdaad die je nu aangeeft & willen in de toekomst - met kinderen- ook even veel uren blijven werken.
De hypotheekaflossing is geen kost maar het aflossen van een schuld.m. Dus als je 50/50 recht hebt op het huis maar je lost in een andere verdeling af, dan ontstaat er een vordering van de ene partner op de andere partner die ook geclaimd kan worden als je uit elkaar gaat. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is maar als ik het uitgebreider moet uitleggen, let me know of stuur me een dm
Dankjewel! Ik wist niet dat je dit gedeelte dan uiteindelijk kunt claimen. Ik snap de gedachtegang, maar ik wil minimaal volledig naar rato. Dus maakt dan niet uit of we hypotheekaflossing 50/50 doen en dan de meestverdienende alsnog aan iets anders meer bijdraagt of gewoon hypotheekaflossing ook naar rato.
Dit is toch niet zo in het geval van een GP of huwelijk in (beperkte) gemeenschap van goederen? Ons is dit althans anders uitgelegd, namelijk: al het geld dat tijdens het huwelijk verdiend wordt is van ons beiden, dus als wij de hypotheek aflossen met uitsluitend dit tijdens het huwelijk verdiende geld lossen we ook 50/50 af. In dat geval is er geen sprake van een vordering die geclaimd kan worden, juist?
Ik wil je ook wel DMâen maar denk dat wel meer mensen het zo geregeld hebben, dus wellicht interessant .
Ik snap het niet. Ik verdien meer dan mijn man maar we zijn allebei 50% eigenaar van het huis.
Geef ik hem dan indirect geld?
We maken elke maand 75% van ons loon over naar de gezamenlijke en doen daar alles van.
Stel dat van het geld wat op jullie gezamenlijke rekening gestort wordt 60% van jou afkomstig is en 40% van je man. Dan wordt de aflossing van de hypotheek voor 60% door jou betaald en 40% door je man. Maar als je het huis verkoopt, wordt de overwaarde (aankoop-aflossing, los van een mogelijk hogere verkoopprijs) 50%-50% tussen jullie verdeeld. Dus stel jullie hebben 10k afgelost, dan is de overwaarde dus ook 10k, voor beide 5k. Maar in werkelijkheid heb jij dan 6k aflossing betaald en je man 4k.
Bedankt, je voorbeeld maakt het duidelijk!
Wauw ik lees hier bedragen om te sparen waar ik steil van achterover slaâŠik weet dat ik ver beneden modaal zit maar 200⏠of meer sparen? Dat is best veel! Voor mij dan Ok, ik werk parttime maar dan nog.
Wij zijn denk ik naĂŻef als het gaat over gezamenlijke rekeningen en sparen als ik dit topic lees haha. 12+ jaar samen en we hebben een gezamenlijke betaal- en spaarrekening (+ sparen voor ons kind). Thatâs it. Een kind samen en niet getrouwd of iets op papier (dit staat wel op de lijst om zsm te regelen we zijn laks⊠niet handig. Voogdij enzo moeten we ook nog regelen in geval van overlijden).
Mân vriend verdient iets meer en ik krijg nu maar 70% betaald door ziekmelding dus sparen gaat âminder goedâ nu (âŹ500 denk ik, wisselt). En we huren particulier (âŹ966 nu pm kale huur
). Wel in goede tijd gaan huren, want we hebben een leuk rijtjeshuis waar ze nu veel meer voor zouden rekenen qua maandelijkse huur. We hebben nu te weinig geld om te kopen (en is nu geen goed idee) en verdienen te veel voor sociale huur. Hoeraa
Daarom doe je er goed aan om vast te leggen wat je afspreekt