Show je kasboekje

Tuurlijk. Ik heb het ook niet over mijn eigen situatie, kan in m’n eentje de hele hypotheek dragen als het moet (als minst verdienende partner). Het was voor ons een bewuste keuze om bij lange na niet voor het hoogste hypotheekbedrag wat we konden krijgen te gaan. Prima om hier goed over na te denken, lijkt me ook logisch om te doen als je samen een huis koopt.

Maar daarnaast leven we in een maatschappij waarin vrouwen nog steeds minder verdienen dan mannen voor hetzelfde werk. Het zou voor mij oneerlijk aanvoelen als m’n vriend meer vermogen zou kunnen opbouwen, vanwege het seksisme in de samenleving. Want daar komt wat @Shaaar zegt op neer. Ik ben zelf groot voorstander van de zakgeldmethode en vind dat ook écht het eerlijkst. Zo kun je allebei even veel vermogen opbouwen en heb je precies even veel te besteden per maand.

8 likes

Maar dan ga je er vanuit dat elk inkomensverschil in een koppel te wijten is aan seksisme in de samenleving en dat vind ik echt karig feminisme. Maar om dit af te ronden: iedereen moet lekker doen waar je je goed bij voelt. Ik gaf alleen maar aan dat het in de basis logisch is om af te lossen naar eigendomsdeel én dat je dat anders kan doen maar dat dat wel betekent dat de een de anders eigendom aflost. Dat is puur feitelijk

6 likes

Oke dan begreep ik je verkeerd! dacht dat je bedoelde dat je als vrouw sowieso minder zou gaan werken etc., omdat je praatte over de ‘zorgkloof’. Wij hebben dezelfde overwegingen gemaakt inderdaad die je nu aangeeft & willen in de toekomst - met kinderen- ook even veel uren blijven werken.

2 likes

De hypotheekaflossing is geen kost maar het aflossen van een schuld.m. Dus als je 50/50 recht hebt op het huis maar je lost in een andere verdeling af, dan ontstaat er een vordering van de ene partner op de andere partner die ook geclaimd kan worden als je uit elkaar gaat. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is maar als ik het uitgebreider moet uitleggen, let me know of stuur me een dm :slight_smile:

5 likes

Dankjewel! Ik wist niet dat je dit gedeelte dan uiteindelijk kunt claimen. Ik snap de gedachtegang, maar ik wil minimaal volledig naar rato. Dus maakt dan niet uit of we hypotheekaflossing 50/50 doen en dan de meestverdienende alsnog aan iets anders meer bijdraagt of gewoon hypotheekaflossing ook naar rato.

3 likes

Dit is toch niet zo in het geval van een GP of huwelijk in (beperkte) gemeenschap van goederen? Ons is dit althans anders uitgelegd, namelijk: al het geld dat tijdens het huwelijk verdiend wordt is van ons beiden, dus als wij de hypotheek aflossen met uitsluitend dit tijdens het huwelijk verdiende geld lossen we ook 50/50 af. In dat geval is er geen sprake van een vordering die geclaimd kan worden, juist?

Ik wil je ook wel DM’en maar denk dat wel meer mensen het zo geregeld hebben, dus wellicht interessant :blush:.

2 likes

Ik snap het niet. Ik verdien meer dan mijn man maar we zijn allebei 50% eigenaar van het huis.
Geef ik hem dan indirect geld?
We maken elke maand 75% van ons loon over naar de gezamenlijke en doen daar alles van.

Stel dat van het geld wat op jullie gezamenlijke rekening gestort wordt 60% van jou afkomstig is en 40% van je man. Dan wordt de aflossing van de hypotheek voor 60% door jou betaald en 40% door je man. Maar als je het huis verkoopt, wordt de overwaarde (aankoop-aflossing, los van een mogelijk hogere verkoopprijs) 50%-50% tussen jullie verdeeld. Dus stel jullie hebben 10k afgelost, dan is de overwaarde dus ook 10k, voor beide 5k. Maar in werkelijkheid heb jij dan 6k aflossing betaald en je man 4k.

1 like

Bedankt, je voorbeeld maakt het duidelijk!

1 like

Wauw ik lees hier bedragen om te sparen waar ik steil van achterover sla…ik weet dat ik ver beneden modaal zit maar 200€ of meer sparen? Dat is best veel! Voor mij dan :sweat_smile: Ok, ik werk parttime maar dan nog.

10 likes

Wij zijn denk ik naïef als het gaat over gezamenlijke rekeningen en sparen als ik dit topic lees haha. 12+ jaar samen en we hebben een gezamenlijke betaal- en spaarrekening (+ sparen voor ons kind). That’s it. Een kind samen en niet getrouwd of iets op papier (dit staat wel op de lijst om zsm te regelen :grimacing: we zijn laks… niet handig. Voogdij enzo moeten we ook nog regelen in geval van overlijden).

M’n vriend verdient iets meer en ik krijg nu maar 70% betaald door ziekmelding dus sparen gaat ‘minder goed’ nu (€500 denk ik, wisselt). En we huren particulier :money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face: (€966 nu pm kale huur :partying_face:). Wel in goede tijd gaan huren, want we hebben een leuk rijtjeshuis waar ze nu veel meer voor zouden rekenen qua maandelijkse huur. We hebben nu te weinig geld om te kopen (en is nu geen goed idee) en verdienen te veel voor sociale huur. Hoeraa :partying_face:

5 likes

Daarom doe je er goed aan om vast te leggen wat je afspreekt

10 likes

Ja dit @buffel
De situatie die jij beschrijft zijn meestal voer voor slepende rechtszaken.

@Annie
In dat geval zou ik vastleggen dat je de hypotheek aflossing 50/50 betaalt en vervolgens met je andere vaste lasten/huishoudkosten (waaronder hypotheekrente) het zo verdeelt dat het onder de streep alsnog naar rato is. Praktisch gezien maakt het niet uit want het komt waarschijnlijk van één rekening, maar juridisch wel. Je wil voorkomen dat de ander het alsnog gaat claimen omdat diegene boos is en een neef heeft die rechten heeft gestudeerd heeft gezegd dat dit kan.

@ufo
Ja in de wettelijke (beperkte) gemeenschap zit het net weer even anders. Als het huis dan 50/50 is en je lost alleen tijdens het huwelijk/gp af dan klopt het wat jij zegt. Het enige is, dat wanneer je na 01-01-2018 je huwelijk/gp bent aangegaan erfenissen en schenkingen buiten de gemeenschap vallen. Dus stel dat je aflost met een schenking van je ouders dan kan zo’n vordering wel weer ontstaan.

4 likes

Hahaha ik moet lachen

9 likes

Wij hebben dit gewoon laten opnemen (of ja, de notaris heeft ons hier op gewezen) in ons samenlevingscontract. Dat we de aflossing 50/50 doen en de rest van de kosten naar rato.

2 likes

Mooi! @grace je kan dus nog gold diggen, gewoon ervoor zorgen dat je getrouwd / GP bent en de aflossing gedaan wordt met inkomsten uit werk!

Nee zonder grappen, fijn om te weten dat het in ons geval goed geregeld is op deze manier. Dit was namelijk ook zo door onze notaris gecommuniceerd, dus je eerste bericht verwarde me een beetje. Bedankt voor je antwoord :blush:.

2 likes

ik kijk al uit naar de topics “het leed dat een echtscheiding heet” en “het genot dat een echtscheiding heet”

22 likes

“review je toyboy hier” lijkt me dan beter

22 likes

Geen foto’s van andere mensen toegestaan, maar als het toys zijn mag het denk ik wel van de mods.

3 likes

Nee er mogen geen seksgerelateerde topics meer bij

14 likes