Show je kasboekje

Ja dit @buffel
De situatie die jij beschrijft zijn meestal voer voor slepende rechtszaken.

@Annie
In dat geval zou ik vastleggen dat je de hypotheek aflossing 50/50 betaalt en vervolgens met je andere vaste lasten/huishoudkosten (waaronder hypotheekrente) het zo verdeelt dat het onder de streep alsnog naar rato is. Praktisch gezien maakt het niet uit want het komt waarschijnlijk van één rekening, maar juridisch wel. Je wil voorkomen dat de ander het alsnog gaat claimen omdat diegene boos is en een neef heeft die rechten heeft gestudeerd heeft gezegd dat dit kan.

@ufo
Ja in de wettelijke (beperkte) gemeenschap zit het net weer even anders. Als het huis dan 50/50 is en je lost alleen tijdens het huwelijk/gp af dan klopt het wat jij zegt. Het enige is, dat wanneer je na 01-01-2018 je huwelijk/gp bent aangegaan erfenissen en schenkingen buiten de gemeenschap vallen. Dus stel dat je aflost met een schenking van je ouders dan kan zo’n vordering wel weer ontstaan.

4 likes

Hahaha ik moet lachen

9 likes

Wij hebben dit gewoon laten opnemen (of ja, de notaris heeft ons hier op gewezen) in ons samenlevingscontract. Dat we de aflossing 50/50 doen en de rest van de kosten naar rato.

2 likes

Mooi! @grace je kan dus nog gold diggen, gewoon ervoor zorgen dat je getrouwd / GP bent en de aflossing gedaan wordt met inkomsten uit werk!

Nee zonder grappen, fijn om te weten dat het in ons geval goed geregeld is op deze manier. Dit was namelijk ook zo door onze notaris gecommuniceerd, dus je eerste bericht verwarde me een beetje. Bedankt voor je antwoord :blush:.

2 likes

ik kijk al uit naar de topics “het leed dat een echtscheiding heet” en “het genot dat een echtscheiding heet”

22 likes

“review je toyboy hier” lijkt me dan beter

22 likes

Geen foto’s van andere mensen toegestaan, maar als het toys zijn mag het denk ik wel van de mods.

3 likes

Nee er mogen geen seksgerelateerde topics meer bij

14 likes

Ben wel benieuwd hoe de huidige situatie nu is. Begin binnenkort met een andere baan en wil weer eens kritisch door mijn vasten lasten heen

2 likes

Bij mij is er ook veel veranderd sinds ik de vorige keer mijn kasboekje plaatste. Ik ben uit elkaar gegaan en ik woon nu weer alleen in een huurwoning. Huidige situatie:

Inkomsten:
Salaris: €1810,22 (28u p/w hulpverlening)
Huurtoeslag: €104,-
Zorgtoeslag: €70,-
Gift: €100,-
Reiskostenvergoeding werk: €300,-/€400,-
Totaal: €2384,22/€2484,22

Uitgaven:
Huur inclusief g/w/l: €790,-
Internet: €5,-
Zorgverzekering: €115,50
Eigen risico: €38,50 (10x)
Inboedelverzekering: €4,90,-
W.A. verzekering: €3,94
Autoverzekering: €28,49
Wegenbelasting: €37,-
Uitvaartverzekering: €8,73
Doorlopende reisverzekering: €3,35
Bankrekening: €2,20
Mobiele abonnement: €13,-
Duo aflossing: €90,95
Filmhuis abonnement: €21,-
Sportschool: €43,50
Spotify: €9,99
Spaarpotje met mijn moeder: €15,-
OV gemiddeld: €40,-
Benzine: €500,- +/-
Boodschappen: €400,- +/-
Leuke dingen/uitjes: €100,- +/-
Sparen: €100,-

Totaal: €2371,05

15 likes

Ik werk full-time (40u) bij een Big-4 als accountant met 4,5 jaar ervaring (bijna mijn RA). Daarnaast heb ik een side-job op de uni waarbij ik meehelp bij de post-master. Heb een lease-auto en telefoon van de zaak dus heb verder geen brandstofkofsten en/of verzekeringen/belastingen

Inkomsten:
Salaris 2.722 netto
Side-job 230 netto
Totaal 2.952

Uitgaven:
DUO 31
Gezamenlijke huishoudrekening (hypotheek, boodschappen, verzekeringen etc) 990
Lunch op kantoor 50
Zorgverzekering 145
Levensverzekering 11
Uit-eten/Drankjes: 350
Shoppen/Verzorging: 250
Totaal: 1.727

Sparen/Beleggen:
Wereldreis 600
Toekomst 115
Weekend met zusje 35
Weekend met vriendin 40
Aflossen studieschuld 285
Beleggen 150
Totaal 1.225

10 likes

Ben wel benieuwd naar het potje wereldreis! Heb je al een concreet plan?

Ik ga ‘m ook weer eens opschrijven.

Ik werk 32 uur en krijg naast maandelijks salaris ook vakantiegeld, 13e maand en als het bedrijf ‘t goed doet bonussen. Maar werk er net 1 maand :joy:. Heb een lease auto en tankpas via mijn werkgever dus daar geen kosten meer voor.

Inkomsten
€ 2.423.79

Uitgaven
€ 150,00 DUO
€ 666,87 Huur
€ 104,00 Gas en elektra
€ 88,95 Zorgverzekering (max eigen risico)
€ 12,80 Water
€ 44,40 Gemeentelijke belastingen (10x)
€ 41,90 Sportschool
€ 32,67 Verzekeringen
€ 58,45 Internet & spotify
€ 18,66 Mobiel (net afgerekend wat op m’n toestel nog open stond)
€ 20,92 Streaming en iCloud
€ 6,65 Pakketkosten bankrekening

€ 1.246,36 totaal. Ik budgetteer eigenlijk niks :smiling_face_with_tear: en spaar veeeeel te weinig. Geef gemiddeld 375-400 per maand aan boodschappen uit als ik de Rabo app moet geloven (voor mezelf alleen, moet me schamen). Huis kopen zit er toch nooit meer in dus daarvoor hoef ik niet te sparen.

Eigenlijk wil ik aanvullend gaan sparen/beleggen voor m’n pensioen maar ik heb niet heel veel jaarruimte en moet dus even goed zoeken wat dan past. Écht pensioenbeleggen incl. fiscale voordelen, of zijn de kosten daarvoor te hoog en moet ik ‘gewoon’ beleggen bij de giro? Moet daar eens goed voor gaan zitten.

5 likes

Ik ben binnenkort werkeloos! :scream: laatste jaar PhD, en straks mijn thesis afschrijven en even rustig een nieuwe baan zoeken. Maar merk dat ik nu heel erg aan het rekenen ben wat er straks in en uit gaat.

Mijn situatie nu per maand:
Inkomen:
2480 salaris
50 gift van opa
250 van vriend (terugbetaling voor kosten koper huis)
= 2780

Uitgaven:
1650 gezamenlijke rekening (boodschappen, hypotheek, gwl, auto en verzekeringen)
70 ov
17 telefoon abonnement
100 euro per weekend voor uit eten/uitgaan of kleding = 400
100 cadeaus
= 2237 euro

Sparen
400 gezamenlijke spaarrekening
100 euro prive spaarrekening (ongeveer wat er overblijft)
=500 euro

Vooral met die 400 euro begroot voor leuke dingen doen worstel ik een beetje, wat doen anderen? Is dit gemiddeld weinig of veel? Merk wel dat het snel op raakt…

2 likes

Leuk om de updates te lezen! Ik werk 40u p/w als :sparkles:consultant :sparkles: (1 jaar ervaring). Heb een leaseauto met tankpas, dus geen losse autokosten. Pensioenopbouw gaat niet via de werkgever, dat moet ik zelf regelen. Wil waarschijnlijk volgend jaar naar 36 uur gaan om meer vrije tijd te hebben, dus goed moment om alles op een rijtje te zetten.

Inkomen
Salaris netto €2.280 (na bijtelling auto)
Hypotheekrenteaftrek €130

Totaal inkomen €2.410

Vaste lasten
Hypotheek €860
VvE €65
G/W/L €76
Internet €30
Zorgverzekering €113
Inboedel & aansprakelijkheidsverzekering €7
Sportschool €32
Sim only prive €8
Sim only zakelijk €12
Betaalrekening + creditcard €4

Totaal vaste lasten €1.207

Variabel
Boodschappen €200
Uit eten&leuke dingen €200
Kleding (potje) €70
Kapper/pedicure/drogist (potje) €70
Cadeaus (potje) €20
Huis inrichting etc. (potje) €60

Totaal variabel €620

Sparen en beleggen
Vakantie €110
Belastingen huis €60
Beleggen privé €300
Beleggen pensioenrekening €100

Totaal sparen/beleggen €570

Totaal uitgaven €2.397

Edit: typfout

1 like

Waar heb jij je pensioenbeleggen nu geregeld :grimacing:?

Bij Meesman! Ben er tot nu toe heel tevreden over, qua kosten zijn ze een van de voordeligste partijen en het werkt makkelijk. Automatische incasso instellen en verder heb je er geen omkijken naar, dat geeft mij wel rust

2 likes

Ga ik die meenemen in m’n vergelijkend warenonderzoek :grimacing:

4 likes

Nog geen concrete plannen! We willen sowieso richting Australië/NZ. Zuid Amerika is nu ook hot zien we om ons heen, maar dat trekt ons niet per se. We zijn nu in ieder geval aan het sparen tot we 20.000 hebben en daarna gaan we een concreet plan maken :grin::heart:

5 likes

Hoe doe jij het met belasting met je sidejob?