Show je kasboekje

Ja pensioenpremie en inleg werkgever verschilt ook per bedrijf (en soms veranderen percentages ook na x tijd in dienst), dus dan is het inderdaad afwachten op je eerste uitbetaling.
Als ik verschillende calculators invul kom je rond 1700/1800.

4 likes

Oke spannend, dankjewel!!!

2 likes

Voor alle mensen die dit ook overwegen: doen!! Als je Netflix voortdurend laat doorlopen kijk je (waarschijnlijk) best veel niet en heb je daar amper grip op. Dat is echt zonde van je geld. Ik zet 'm aan en meteen weer uit, dan heb ik het abo dus voor vier weken en loopt het niet zomaar door. Voor mij scheelt dit een hoop omdat ik soms echt weken niet kijk en dan plots fanatiek bingewatch. Voor mij is het daarom een uitkomst het zo te doen. :hugs:

11 likes

Je hebt me overtuigd

2 likes

Oh wat spannend! Veel succes alvast! :grin:Fijn dat het je wat helderheid geeft!

1 like

In:
Salaris: netto 1735 (38 uur)
Premie privévervoer: 100
Forfaitair bedrag onkosten: 100
Thuiswerkpremie: 100

totaal netto 2035

Uit
Kostgeld thuiswonend) 350
Ziekenfonds 8
Hospitalisatieverzekering 22
Tandverzekering 8
Treinabonnement 123
Verzekering auto 42
Verkeersbelasting 35,5
Netflix 13,50 (moet ik stopzetten)
Hayu 5
Patreon 6
Game abonnement 13

Beleggingen 100
Pensioensparen 82,50
Kosten auto 50 (zet ik op een apart rekening voor onderhoud en banden)
Spaarrekening 800 (streefdoel 1000 maar dat lukt eigenlijk nooit)

Samen 1658,50

Van het overblijvende geld die ik vooral boodschappen, koop hier en daar iets van kleding, cosmetica of een game. Niet meegerekend zijn een jobbonus van de overheid die varieert (dit jaar 700), belastingen die ik terug krijg (dit jaar 200), vakantiegeld (iets van een 1200) en een commissie die ik op het werk krijg voor de verkoop van kranen. momenteel staat daar iets van een 2500 voor open aan bestellingen.
Mijn Netflix moet ik dringend terug stopzetten, ik had deze enkel terug geactiveerd voor Young Royals en The Crown maar is me nu ontgaan.
Qua sparen heeft het mezelf wel echt goed geholpen dat ik in mijn app telkens het doel kan aanpassen en verhogen, ik heb de eerste 3 jaren van mijn carriere amper gespaard toen ik begon terug te tellen, sinds vorig jaar gaat dat veel beter door eerst mijn doel op 10k te zetten, en dan telkens te verhogen als ik aan 100% zit, ik had het eerst te hoog staan waardoor het gevoelsmatig amper impact had om iets over te zetten.

5 likes

Nieuwe baan maar financieel niet veel anders toch nieuwe lijstje

Inkomen ongeveer €1700,- netto (32 u)

Uitgaven
Zorgverzekering €161,-
Telefoon abbo : €24,-
Sportschool €15,-
Ov gemiddeld: €20,-
Bankgiro loterij:€14,50,- (ja zonde moet echt opzeggen)
Hbo Max en npo: €7.-
Pensioen sparen: €100,-
Deze vaste lasten ongeveer €341,50,-
Boodschappen en eten halen/bestellen ongeveer €700,-
Totaal: €1041,50,-
Hou dus ruim €600,- over dit gebruik om om te sparen (geen vast bedrag gewoon wat ik over houd) leuke dingen van te doen/kopen en soms betaal ik ook in 1 keer iets duurs van me normale rekening zoals afgelopen maand de helft van een nieuw bed (€600)
Hypotheek, energie/water en belastingen betaald man, zijn inkomen is dan ook ruim €1000,- meer per maand

2 likes

Goed bezig, dat ziet er idd goed haalbaar uit! Ik zou, nu je toch bezig bent, gelijk even doorpakken en ook nadenken over hoeveel je wilt/kunt sparen per maand en hoeveel je wilt uitgeven aan zaken als kleding, verzorgingsartikelen, sparen voor vakantie, cadeaus, etc. Anders lijkt het alsof je best veel overhoudt per maand en geef je het misschien alsnog allemaal uit (dat werkt voor mij zo iig)

2 likes

Dit, sparen echt als vaste last gaan zien als je die ruimte hebt. Geld op je lopende rekening gaat altijd te makkelijk op gewoon omdat het er is.

5 likes

Hier nog even op aanvullend qua spaargedrag is het zelf erger dan ik me herinnerde, ik heb dit jaar de helft van heel mijn pot gespaard door mijn gedrag te verbeteren. Mijn dieptepunt was 2019 waar ik letterlijk 400 euro heb gespaard, ik heb ook echt geen idee waar ik mijn geld toen aan heb uitgegeven.

5 likes

Ik vroeg mij af wat jullie een beetje voor een buffer achter de hand houden?
Zelf heb ik voor komend jaar een doel gesteld rekening houdend met mijn woon, werk en leef situatie. Het nibud heb ik geraadpleegd maar ik vind die bedragen echt té hoor, als mijn auto kapot gaat koop ik er niet direct eentje van 8.500 euro oid, dus vind het niet echt een betrouwbare maatstaf.
Zelf heb ik het idee om een zodanige buffer te hebben dat ik 3 maanden mijn huur en vaste lasten kan betalen + extra voor als een boiler of wasmachine oid kapot gaat.

Ik ben dus benieuwd wat voor buffer jullie hebben, waar jullie het op baseren etc.

3 likes

Ik ben alleen met volwassen dochter en ik heb (sinds kort) 3000€ op de spaarrekening. Ik kom van eten halen bij de voedselbank en 0 geld tot dit dus ben trots op mezelf dat ik dit als buffer heb.
Ben nog steeds onder aan de ladder qua inkomen maar ben wél tevreden met wat ik verdien en heb.

136 likes

Ik zit in de gelukkige situatie dat ik nu ongeveer 15 maanden vooruit zou kunnen als ik nu mijn baan zou verliezen en geen uitkering zou krijgen. Ik zit in de ‘ongelukkige situatie’ dat ik recentelijk heb moeten meemaken dat mijn ouder overleed waardoor mij wel heel duidelijk werd dat je niets aan een volle bankrekening hebt als je opeens dood bent en ja - dat kan ons allemaal gebeuren.
Ik ben om die reden gestopt met sparen en wil wat meer genieten.
(Ik woon in een nieuwbouw huurappartement dus hier niet te vrezen voor duur onderhoud aan de woning, dat scheelt erg)

Ik ben niet van plan al mijn geld op te brassen, maar ik zou in elk geval nooit onder een 6 maanden buffer willen komen.

10 likes

Ik heb een buffer van nu 1500 euro, sad but true maar we hebben heel veel kosten dit jaar gehad, verbouwing achter de rug dus die 1500 voelt wel oké. Normaal buffer van rond de 10.000 geeft mij een veilig gevoel

3 likes

In januari tik ik de 3000 euro aan, en dat geeft me wel even rust. Ik wil wel richting de 10.000 maar daar moet ik nog even geduld voor hebben.

Door rijlessen heb ik de afgelopen maanden telkens max 800 euro op mijn spaar gehad, en dat gaf wel echt stress, haha.

1 like

Wij sparen min of meer wat we over hebben eigenlijk staat er altijd wel voldoende op voor onverwachte dingen het schommelt tussen de €10.000 en €15.000

2 likes

Ik hoop ooit nog een huis te kunnen kopen dus ik spaar eigenlijk zoveel als mogelijk. Al houd ik wel ruimte voor vakanties, leuke dingen doen en horeca etc. En zou ook wel graag paar maanden zonder inkomen kunnen zitten. Maar alles is bij mij op één grote hoop en als ik iets nodig heb gaat het ook van die grote hoop af.
Edit: ik vind die buffer bij mij dan weer niet kloppen. Ik kan niet eeuwig in dit huurhuis blijven zitten, verhuizen kost ook veel geld. Ik heb geen autokosten, maar moet wel rekening houden met almaar stiigende ov kosten. Ik zou in ieder geval nerveus worden als ik altijd op die buffer zou hangen die het Nibud nu aangeeft. Als mijn baan wegvalt, heb ik nul lucht.

4 likes

Ik hou 10.000 euro als buffer. Ik heb een eigen huis en auto, dus dat is het bedrag waar ik me nog wel veilig bij voel voor het geval er onverwachts herstellingen of vervangingen moeten gebeuren. Ik moet nog heel wat meubels kopen en zou graag zonnepanelen leggen, maar voor niet-noodzakelijke dingen wil ik niet onder de 10.000 gaan. Ik heb dit jaar een huis gekocht en momenteel staat er zo’n 13.000 euro op de spaarrekening.

2 likes

Wij ( gezin met 2 kinderen ) hadden 10.000€ als buffer en deze zijn we dit jaar kwijt geraakt omdat we kosten hadden aan ons huis die onmiddellijk moesten gebeuren. ( gesprongen leidingen, water liep letterlijk overal ).

Dus wij streven nu terug naar dit bedrag. Is natuurlijk wel heel veel, dacht ook niet dat we het nodig hadden, maar nu is het op…Sparen voor job kwijt geraken enz doen we niet, niet omdat we er geen bang voor hebben ( heb ik wel ) maar gewoon omdat het goed geregeld is kwa uitkering etc.

6 likes

Mijn man en ik bespraken dit 5 jaren geleden toen we de start naar ons koophuis zijn gestart en voelen ons comfortabel met minimum 6 maanden hypotheek + zo’n 15.000 euro extra buiten verbouwing woning voor onvoorziene uitgaven en gezien we ook kindjes wilden (inmiddels ben ik twee keren moeder mogen worden). We hebben dit vrij ruimschoots kunnen aanhouden.

3 likes