Ik vind je eigen plan heel goed klinken. Al zal boiler denk ik ook onder verantwoordelijkheid van de verhuurder vallen. Toen ik van 0 moest komen heb ik eerst los €1000 gespaard, als vaste noodbuffer. Daarna heb ik aparte potjes aangemaakt voor bijv. eigen risico. Dat zijn meer ‘sinking funds’ of reserveringen. Nibud doet het vrij generiek met inboedel, terwijl ik in principe alleen een laptop en wasmachine echt nodig heb en ook al weet dat ik die op termijn moet vervangen. Dus voor dat soort reserveringen leg ik elke maand vaste bedragen opzij. Ik vind dat onderscheid tussen noodbuffer en reserveringen voor specifieke kosten die kunnen komen zelf fijn werken.
Boiler is uitgesloten in mijn contract met de verhuurder, dus die is helaas voor eigen kosten.
Ik denk dat ik ook voor de 10k wil gaan om te sparen. Alleen is dat voldoende voor mijn vaste lasten voor enkele maanden en ook onvoorziene kosten.
Daarna wil ik eigenlijk gaan beleggen of pensioensparen. Nu eerst accepteren dat ik wat lasten heb die ik moet afbetalen.
Bedankt iedereen voor de inbreng dit was waardevol voor mij om een knoop door te hakken hoeveel ik als buffer wil hebben.
Wow Argentinië 2030 is wel echt goals.
Ik heb ook spaarpotjes is echt top (als je niet de verkeerde verwachtingen hebt). Al vind ik Oprah wel echt next level georganiseerd.
Jaa, ik leef ook echt voor die potjes haha. Zo handig en overzichtelijk! Nooit meer wakker liggen om uit te rekenen als je X betaald, of je nog wel genoeg over hebt voor Y, want dat zie je direct. Echt, ik raad het iedereen aan.
In t potje ‘buffer’ hebben we nu ong €6000, maar zou graag naar €10.000 gaan, hopelijk lukt dat eind volgend jaar. Maar we zijn 1,5 jaar geleden samen gaan wonen dus we hebben het meeste relatief nieuw. En we wonen klein met een VVE en hebben geen auto dus dat scheelt ook al wel wat (onvoorziende) kosten.
Ook sparen we wel apart voor bv eigen risico en belastingen etc, en nog tig andere (kleine) potjes. Mocht het echt nodig zijn, halen we het natuurlijk ook uit die potjes.
Woow super handig! Welke app is dit?
Je kan dit bij de app van je bank doen vaak. Ik vind het bij de Rabo heel fijn, maar bv SNS doet het ook.
ING heeft dit ook, maar geen balkje in het overzicht waarin je ziet hoever je bent met je spaardoel. Pas als je op het individuele doel drukt.
Dit is gewoon de Rabo apo. Daar kan je bij je spaarrekening potjes maken.
Je kan inderdaad een doel instellen en dan zie je zo’n balkje.
Het is wel puur fictief allemaal want t staat uiteindelijk gewoon op 1 hoop op de rekening. Maar is wel superhandig voor overzicht en aparte spaardoelen.
Oh ik heb 1 maand nu geprobeerd met potjes maar ik vind het zo onhandig dat ik telkens met bij en afboeken per potje… Had bijv een potje ‘Leuke dingen’, moet ik telkens overboeken grr.
Ik heb alleen potjes voor grotere spaardoelen, dat werkt inderdaad wat fijner vind ik want dan hoef je niet voor elk ding weer geld over te maken. Ik heb:
- max eigen risico
- vakantie
- 30k voor m’n 30e
- grote buitenlandreis
- bruiloft
- auto reparatie
- gemeentelijke belastingen
Ik heb 1 potje dat “skere tijden” heet en die is er specifiek voor om lekker uit te putten mocht ik het onverhoopt niet redden
Ik vind het echt superknap dat je voor al die dingen kan sparen en dan ook nog 30k ‘los’
Ik heb ook hele algemene doelen:
- spaarpotje waar ik gewoon van leef (wil niet zoveel geld op m’n lopende rekening hebben staan voor t geval m’n pinpas wordt gestolen)
- huis (sparen voor koopwoning)
- auto (voor t geval m’n auto onderhoud ofzo nodig heeft)
- vakantie
- zorgtoeslag (ik zet al m’n zorgtoeslag daar op want heb tot nu toe elk jaar nog groot deel moeten terugbetalen omdat m’n loon omhoog ging of de inschatting niet klopte)
Ik boek dus eigenlijk vooral heen en weer vanaf m’n spaarpotje
Ik ben eigenlijk op zoek naar een handige manier om op je lopende rekening een soort potjes te maken. Stel ik geef mezelf een budget van 250 euro per maand voor boodschappen, dan heb ik geen zin om elke keer in de supermarkt te denken “oh nog 138 over dus als ik dit koop dan kan ik ook nog dat etc.”
Bestaat zoiets of moet ik wel met een externe app aan de slag?
& @Luzarl ja is zeker een geluk! En ook discipline want voor zo’n bedrag moet je wel jarenlang elke maand consequent sparen.
Heh. Duizend euro per maand sparen is toch veel knapper als je 1600 verdient, dan wanneer je 4000 verdient. Vergt niet echt dezelfde discipline
Ja dat is helemaal waar! Het heeft voor mij wel heel erg geholpen om zo’n mega doel te stellen waar ik in veel jaren naartoe kan sparen. Ik begon echt op 0 namelijk en heb het allemaal gespaard van m’n loon. Maar je moet inderdaad wel vooraf bedenken welk bedrag per maand haalbaar is. En dan stug volhouden en je nooit laten verleiden er aan te komen
Ik vind discipline hebben op het gebied van geld uberhaupt knap, ik heb dat niet. En als je dan 30k kan sparen voor je 30e plus voor mooie reizen, een auto en een bruiloft dan denk ik al helemaal ik zou met een inkomen van 5k netto nieteens kunnen sparen
Maar zelfs dat is ook deels geluk denk ik eigenlijk. Ik ben heel erg zo opgevoed door m’n ouders, waardoor het me denk ik makkelijker afgaat dan mensen die dat niet standaard meekrijgen vanuit huis.
Betekent overigens niet dat ik ook heel trots ben hoor dat ik m’n spaardoelen kan halen. Had het geld ook aan iets anders uit kunnen geven natuurlijk
Ja nou good for you toch! Heb je al een idee wat je er mee gaat doen? Je 30k potje bedoel ik dan