Show je kasboekje

Ik zit in de gelukkige situatie dat ik nu ongeveer 15 maanden vooruit zou kunnen als ik nu mijn baan zou verliezen en geen uitkering zou krijgen. Ik zit in de ‘ongelukkige situatie’ dat ik recentelijk heb moeten meemaken dat mijn ouder overleed waardoor mij wel heel duidelijk werd dat je niets aan een volle bankrekening hebt als je opeens dood bent en ja - dat kan ons allemaal gebeuren.
Ik ben om die reden gestopt met sparen en wil wat meer genieten.
(Ik woon in een nieuwbouw huurappartement dus hier niet te vrezen voor duur onderhoud aan de woning, dat scheelt erg)

Ik ben niet van plan al mijn geld op te brassen, maar ik zou in elk geval nooit onder een 6 maanden buffer willen komen.

10 likes

Ik heb een buffer van nu 1500 euro, sad but true maar we hebben heel veel kosten dit jaar gehad, verbouwing achter de rug dus die 1500 voelt wel oké. Normaal buffer van rond de 10.000 geeft mij een veilig gevoel

3 likes

In januari tik ik de 3000 euro aan, en dat geeft me wel even rust. Ik wil wel richting de 10.000 maar daar moet ik nog even geduld voor hebben.

Door rijlessen heb ik de afgelopen maanden telkens max 800 euro op mijn spaar gehad, en dat gaf wel echt stress, haha.

1 like

Wij sparen min of meer wat we over hebben eigenlijk staat er altijd wel voldoende op voor onverwachte dingen het schommelt tussen de €10.000 en €15.000

2 likes

Ik hoop ooit nog een huis te kunnen kopen dus ik spaar eigenlijk zoveel als mogelijk. Al houd ik wel ruimte voor vakanties, leuke dingen doen en horeca etc. En zou ook wel graag paar maanden zonder inkomen kunnen zitten. Maar alles is bij mij op één grote hoop en als ik iets nodig heb gaat het ook van die grote hoop af.
Edit: ik vind die buffer bij mij dan weer niet kloppen. Ik kan niet eeuwig in dit huurhuis blijven zitten, verhuizen kost ook veel geld. Ik heb geen autokosten, maar moet wel rekening houden met almaar stiigende ov kosten. Ik zou in ieder geval nerveus worden als ik altijd op die buffer zou hangen die het Nibud nu aangeeft. Als mijn baan wegvalt, heb ik nul lucht.

4 likes

Ik hou 10.000 euro als buffer. Ik heb een eigen huis en auto, dus dat is het bedrag waar ik me nog wel veilig bij voel voor het geval er onverwachts herstellingen of vervangingen moeten gebeuren. Ik moet nog heel wat meubels kopen en zou graag zonnepanelen leggen, maar voor niet-noodzakelijke dingen wil ik niet onder de 10.000 gaan. Ik heb dit jaar een huis gekocht en momenteel staat er zo’n 13.000 euro op de spaarrekening.

2 likes

Wij ( gezin met 2 kinderen ) hadden 10.000€ als buffer en deze zijn we dit jaar kwijt geraakt omdat we kosten hadden aan ons huis die onmiddellijk moesten gebeuren. ( gesprongen leidingen, water liep letterlijk overal ).

Dus wij streven nu terug naar dit bedrag. Is natuurlijk wel heel veel, dacht ook niet dat we het nodig hadden, maar nu is het op…Sparen voor job kwijt geraken enz doen we niet, niet omdat we er geen bang voor hebben ( heb ik wel ) maar gewoon omdat het goed geregeld is kwa uitkering etc.

6 likes

Mijn man en ik bespraken dit 5 jaren geleden toen we de start naar ons koophuis zijn gestart en voelen ons comfortabel met minimum 6 maanden hypotheek + zo’n 15.000 euro extra buiten verbouwing woning voor onvoorziene uitgaven en gezien we ook kindjes wilden (inmiddels ben ik twee keren moeder mogen worden). We hebben dit vrij ruimschoots kunnen aanhouden.

3 likes

Ik vind je eigen plan heel goed klinken. Al zal boiler denk ik ook onder verantwoordelijkheid van de verhuurder vallen. Toen ik van 0 moest komen heb ik eerst los €1000 gespaard, als vaste noodbuffer. Daarna heb ik aparte potjes aangemaakt voor bijv. eigen risico. Dat zijn meer ‘sinking funds’ of reserveringen. Nibud doet het vrij generiek met inboedel, terwijl ik in principe alleen een laptop en wasmachine echt nodig heb en ook al weet dat ik die op termijn moet vervangen. Dus voor dat soort reserveringen leg ik elke maand vaste bedragen opzij. Ik vind dat onderscheid tussen noodbuffer en reserveringen voor specifieke kosten die kunnen komen zelf fijn werken.

6 likes

Boiler is uitgesloten in mijn contract met de verhuurder, dus die is helaas voor eigen kosten.
Ik denk dat ik ook voor de 10k wil gaan om te sparen. Alleen is dat voldoende voor mijn vaste lasten voor enkele maanden en ook onvoorziene kosten.
Daarna wil ik eigenlijk gaan beleggen of pensioensparen. Nu eerst accepteren dat ik wat lasten heb die ik moet afbetalen.
Bedankt iedereen voor de inbreng dit was waardevol voor mij om een knoop door te hakken hoeveel ik als buffer wil hebben.

2 likes

Wow Argentinië 2030 is wel echt goals.
Ik heb ook spaarpotjes is echt top (als je niet de verkeerde verwachtingen hebt). Al vind ik Oprah wel echt next level georganiseerd.

12 likes

Jaa, ik leef ook echt voor die potjes haha. Zo handig en overzichtelijk! Nooit meer wakker liggen om uit te rekenen als je X betaald, of je nog wel genoeg over hebt voor Y, want dat zie je direct. Echt, ik raad het iedereen aan.

In t potje ‘buffer’ hebben we nu ong €6000, maar zou graag naar €10.000 gaan, hopelijk lukt dat eind volgend jaar. Maar we zijn 1,5 jaar geleden samen gaan wonen dus we hebben het meeste relatief nieuw. En we wonen klein met een VVE en hebben geen auto dus dat scheelt ook al wel wat (onvoorziende) kosten.

Ook sparen we wel apart voor bv eigen risico en belastingen etc, en nog tig andere (kleine) potjes. Mocht het echt nodig zijn, halen we het natuurlijk ook uit die potjes.

4 likes

Woow super handig! Welke app is dit?

Je kan dit bij de app van je bank doen vaak. Ik vind het bij de Rabo heel fijn, maar bv SNS doet het ook.

ING heeft dit ook, maar geen balkje in het overzicht waarin je ziet hoever je bent met je spaardoel. :pleading_face: Pas als je op het individuele doel drukt.

Dit is gewoon de Rabo apo. Daar kan je bij je spaarrekening potjes maken.

Je kan inderdaad een doel instellen en dan zie je zo’n balkje.

Het is wel puur fictief allemaal want t staat uiteindelijk gewoon op 1 hoop op de rekening. Maar is wel superhandig voor overzicht en aparte spaardoelen.

1 like

Oh ik heb 1 maand nu geprobeerd met potjes maar ik vind het zo onhandig dat ik telkens met bij en afboeken per potje… Had bijv een potje ‘Leuke dingen’, moet ik telkens overboeken grr.

3 likes

Ik heb alleen potjes voor grotere spaardoelen, dat werkt inderdaad wat fijner vind ik want dan hoef je niet voor elk ding weer geld over te maken. Ik heb:

• max eigen risico
  • vakantie
  • 30k voor m’n 30e
  • grote buitenlandreis
  • bruiloft
  • auto reparatie
  • gemeentelijke belastingen
4 likes

Ik heb 1 potje dat “skere tijden” heet en die is er specifiek voor om lekker uit te putten mocht ik het onverhoopt niet redden

32 likes

Ik vind het echt superknap dat je voor al die dingen kan sparen en dan ook nog 30k ‘los’

16 likes