Show je kasboekje

Ik heb ook hele algemene doelen:

• spaarpotje waar ik gewoon van leef (wil niet zoveel geld op m’n lopende rekening hebben staan voor t geval m’n pinpas wordt gestolen)
  • huis (sparen voor koopwoning)
  • auto (voor t geval m’n auto onderhoud ofzo nodig heeft)
  • vakantie
  • zorgtoeslag (ik zet al m’n zorgtoeslag daar op want heb tot nu toe elk jaar nog groot deel moeten terugbetalen omdat m’n loon omhoog ging of de inschatting niet klopte)

Ik boek dus eigenlijk vooral heen en weer vanaf m’n spaarpotje

3 likes

Ik ben eigenlijk op zoek naar een handige manier om op je lopende rekening een soort potjes te maken. Stel ik geef mezelf een budget van 250 euro per maand voor boodschappen, dan heb ik geen zin om elke keer in de supermarkt te denken “oh nog 138 over dus als ik dit koop dan kan ik ook nog dat etc.”
Bestaat zoiets of moet ik wel met een externe app aan de slag?

2 likes

& @Luzarl ja is zeker een geluk! En ook discipline want voor zo’n bedrag moet je wel jarenlang elke maand consequent sparen.

4 likes

Heh. Duizend euro per maand sparen is toch veel knapper als je 1600 verdient, dan wanneer je 4000 verdient. Vergt niet echt dezelfde discipline

17 likes

Ja dat is helemaal waar! Het heeft voor mij wel heel erg geholpen om zo’n mega doel te stellen waar ik in veel jaren naartoe kan sparen. Ik begon echt op 0 namelijk en heb het allemaal gespaard van m’n loon. Maar je moet inderdaad wel vooraf bedenken welk bedrag per maand haalbaar is. En dan stug volhouden en je nooit laten verleiden er aan te komen

1 like

Ik vind discipline hebben op het gebied van geld uberhaupt knap, ik heb dat niet. En als je dan 30k kan sparen voor je 30e plus voor mooie reizen, een auto en een bruiloft dan denk ik al helemaal :fearful: ik zou met een inkomen van 5k netto nieteens kunnen sparen

4 likes

Maar zelfs dat is ook deels geluk denk ik eigenlijk. Ik ben heel erg zo opgevoed door m’n ouders, waardoor het me denk ik makkelijker afgaat dan mensen die dat niet standaard meekrijgen vanuit huis.

Betekent overigens niet dat ik ook heel trots ben hoor dat ik m’n spaardoelen kan halen. Had het geld ook aan iets anders uit kunnen geven natuurlijk

5 likes

Ja nou good for you toch! Heb je al een idee wat je er mee gaat doen? Je 30k potje bedoel ik dan

1 like

Thanks :slight_smile: Jaa het idee was ooit om m’n studieschuld ervan te kunnen betalen + cash voor als ik een huis wil kopen.

Alleen laat ik het allebei denk ik nog ff aan me voorbij gaan nu ik nog een paar jaar 0% rente op de studieschuld heb en dat huis gaat er ook de komende jaren ook nog niet komen haha.

1 like

Bij veel banken (in elk geval ING en ABN) heb je nu per maand inzicht in je uitgaven via de app. Ik maak één keer in de zoveel tijd een maandbegroting en hou nu via de app bij of ik een beetje uitkom per categorie. Vooral inderdaad voor boodschappen. Eerder gebruikte ik Grip hiervoor. (Weet trouwens niet of dit helemaal is wat je bedoelt.)

5 likes

Huh waar dan? Ik heb ING en de app maar ik zie dit nergens?

1 like

Staat onder inzicht

4 likes

Oh wauw idd haha, gevonden, thanks! Klopt bij mij alleen helemaal niks van :joy:

1 like

Ik heb nu iets van 2500 euro privé en 1000 euro zakelijk (een deel moet naar de belastingdienst). Niet heel veel, maar ik zit onder/op bijstandsniveau, dus er zijn genoeg maanden dat ik gewoon niet kan sparen of hooguit 10 euro :slight_smile: Ik heb het niet op iets gebaseerd verder. En ik heb trouwens ook wel spaarpotjes, dit bedrag is het totaal van alles.

7 likes

Ik weet precies wat ik heb en hoeveel ik overhou en heb alles geprobeerd van 50 euro per week pinnen tot meerdere rekeningen maar het lukt me gewoon niet. Lief dat je advies geeft maar ik ben er mee bezig, dus het komt wel goed!

5 likes

In het kader van een nieuw jaar en nieuwe doelen wil ik graag mijn financiën beter in kaart brengen. Ik zat eraan te denken om met jaarbudgetten te gaan werken. Heeft iemand hier dat weleens geprobeerd? Om een voorbeeld te geven, in 2022 hebben mijn partner en ik ongeveer €3000 aan tank betaald. Is het dan handig om dit voor alles uit te rekenen en een berekening te maken voor 2023 of hebben jullie handigere manieren.

Mijn doel is meer sparen omdat ik merk dat er veel geld verloren gaat en ik heb geen idee waarheen.
Ook wil ik weten hoeveel ik kwijt ben aan vaste lasten en meer grip krijgen op ons uitgaven.

1 like

Op basis van alle uitgaven voor vaste lasten van 2022 en de verwachte uitgaven van 2023 maken wij twee prognoses voor 2023, 1 van een worst case scenario en 1 van een best case scenario. In een best case scenario geven we bijvoorbeeld 400 euro uit aan boodschappen per maand en in een worst case scenario 500 euro. Voor de uitgaven van 2022 kijken we inderdaad naar het totale jaarbedrag wat we delen door 12 of het aantal maanden waarin je deze kosten gemaakt hebt. Bv. gemeentebelasting, afvalstoffenheffing, reisverzekering etc. zijn in ons geval geen maandelijkse kosten maar alles bij elkaar wel een flink bedrag. Dus naar mijn idee is het ook belangrijk om een beeld te hebben van deze voor ons (half)jaarlijkse vaste lasten.

Op basis van die prognoses bepalen we hoeveel budget over is voor niet-vaste lasten (vakantie, leuke dingen, interieur, renovatie etc.) en stellen we financiële doelen voor 2023. Hiervoor gaan we meestal een beetje tussen het best en het worst case scenario inzitten, een doel moet uitdagend zijn maar wel haalbaar. Bij ons zijn die doelen: een bepaald bedrag op de spaarrekening, een doel voor inleg van beleggingen en (eerder optioneel) doelen voor extra aflossen hypotheek en extra aflossen studieschuld.

Vervolgens houden we elke maand elke cent die uitgegeven wordt bij. Het vraagt wat werk (maar goed echt een uurtje per maand of zo) maar werkt heel goed. Geeft echt inzicht en soms krijg je een wake-up call :joy:.

6 likes

Haha vind ik ook hoor. Ik ken verder ook echt niemand die het zo doet (voor zover ik weet).

Voor mij is dat uurtje dat je er maandelijks aan zit het wel dubbel en dwars waard. Je zou misschien het tegenovergestelde verwachten maar ik merk dat ik daardoor juist veel minder (krampachtig) met geld bezig ben, me minder zorgen maak. Dingen als inflatie en verhoging van lasten kun je met cijfers uit eerdere jaren volledig doorrekenen. Je weet op elk moment hoe je er voor staat en waar je knelpunten zitten qua uitgaven. Kan het iedereen aanraden maar snap ook dat veel mensen er geen zin in hebben! Maar eerlijk gezegd weet ik zeker dat het mij al duizenden euro’s heeft opgeleverd, ook omdat je soms wordt teruggefloten (bij mij vooral als ik schrik van wat ik heb uitgegeven in de horeca, terwijl het me dat niet waard is).

3 likes

Zal vast per persoon verschillen maar voor mij zit de meerwaarde in het lange termijn aspect.

Sowieso zijn er rekeningen die niet maandelijks betaald hoeven te worden. In een jaarplan zijn die ook ondergebracht. Daarnaast zijn er altijd uitgaven die uit het niets lijken te komen, zoals een onverwachte renovatie, gestolen fiets, kapotte telefoon weet ik het.

Als je bv. al 5 jaar lang jaarplannen bij houdt waarin elke uitgegeven cent ondergebracht is, kan bijna niks je nog verrassen. Zoals ik aangaf kan je maatschappelijke en persoonlijke veranderingen (door inflatie, ontslag, etc.) en het effect hiervan op je lange termijn doelen meteen doorrekenen. In principe kun je bv. na een aantal jaar alles bijhouden perfect doorrekenen wanneer het haalbaar is om hypotheekvrij te zijn, met pensioen te kunnen gaan etc. Zo ver ga ik dan weer niet, want dat vind ik niet zo relevant of boeiend. Wél interessant vind ik uitrekenen hoe hoog mijn buffer écht moet zijn om bv. een volledig jaar aan lasten te kunnen dekken. Dat weten maakt beleggen weer minder eng, want je weet zeker dat je belegd met geld dat je echt niet nodig hebt. Ik speel graag op safe dus in de scenario’s ga je dan bv. ook uit van het moeten betalen van je volledige eigen risico voor zorg. Hou je geld over, kun je weer extra aflossen, etc.
En ja er kan natuurlijk altijd nog iets desastreus gebeuren en je kan je nooit op alles voorbereiden. Maar geen rekening die mij nog kan verrassen haha, dat geeft weer rust.

12 likes

Ja een van mijn favoriete “finfluencers” zegt altijd: het beste overzicht is hetgene dat jij fijn vindt om te gebruiken!

Ben ik het helemaal mee eens, het belangrijkste is overzicht creëren en blijven houden.

2 likes