Zal vast per persoon verschillen maar voor mij zit de meerwaarde in het lange termijn aspect.
Sowieso zijn er rekeningen die niet maandelijks betaald hoeven te worden. In een jaarplan zijn die ook ondergebracht. Daarnaast zijn er altijd uitgaven die uit het niets lijken te komen, zoals een onverwachte renovatie, gestolen fiets, kapotte telefoon weet ik het.
Als je bv. al 5 jaar lang jaarplannen bij houdt waarin elke uitgegeven cent ondergebracht is, kan bijna niks je nog verrassen. Zoals ik aangaf kan je maatschappelijke en persoonlijke veranderingen (door inflatie, ontslag, etc.) en het effect hiervan op je lange termijn doelen meteen doorrekenen. In principe kun je bv. na een aantal jaar alles bijhouden perfect doorrekenen wanneer het haalbaar is om hypotheekvrij te zijn, met pensioen te kunnen gaan etc. Zo ver ga ik dan weer niet, want dat vind ik niet zo relevant of boeiend. Wél interessant vind ik uitrekenen hoe hoog mijn buffer écht moet zijn om bv. een volledig jaar aan lasten te kunnen dekken. Dat weten maakt beleggen weer minder eng, want je weet zeker dat je belegd met geld dat je echt niet nodig hebt. Ik speel graag op safe dus in de scenario’s ga je dan bv. ook uit van het moeten betalen van je volledige eigen risico voor zorg. Hou je geld over, kun je weer extra aflossen, etc.
En ja er kan natuurlijk altijd nog iets desastreus gebeuren en je kan je nooit op alles voorbereiden. Maar geen rekening die mij nog kan verrassen haha, dat geeft weer rust.