Show je kasboekje

Thanks :slight_smile: Jaa het idee was ooit om m’n studieschuld ervan te kunnen betalen + cash voor als ik een huis wil kopen.

Alleen laat ik het allebei denk ik nog ff aan me voorbij gaan nu ik nog een paar jaar 0% rente op de studieschuld heb en dat huis gaat er ook de komende jaren ook nog niet komen haha.

1 like

Bij veel banken (in elk geval ING en ABN) heb je nu per maand inzicht in je uitgaven via de app. Ik maak één keer in de zoveel tijd een maandbegroting en hou nu via de app bij of ik een beetje uitkom per categorie. Vooral inderdaad voor boodschappen. Eerder gebruikte ik Grip hiervoor. (Weet trouwens niet of dit helemaal is wat je bedoelt.)

5 likes

Huh waar dan? Ik heb ING en de app maar ik zie dit nergens?

1 like

Staat onder inzicht

4 likes

Oh wauw idd haha, gevonden, thanks! Klopt bij mij alleen helemaal niks van :joy:

1 like

Ik heb nu iets van 2500 euro privé en 1000 euro zakelijk (een deel moet naar de belastingdienst). Niet heel veel, maar ik zit onder/op bijstandsniveau, dus er zijn genoeg maanden dat ik gewoon niet kan sparen of hooguit 10 euro :slight_smile: Ik heb het niet op iets gebaseerd verder. En ik heb trouwens ook wel spaarpotjes, dit bedrag is het totaal van alles.

7 likes

Ik weet precies wat ik heb en hoeveel ik overhou en heb alles geprobeerd van 50 euro per week pinnen tot meerdere rekeningen maar het lukt me gewoon niet. Lief dat je advies geeft maar ik ben er mee bezig, dus het komt wel goed!

5 likes

In het kader van een nieuw jaar en nieuwe doelen wil ik graag mijn financiĂ«n beter in kaart brengen. Ik zat eraan te denken om met jaarbudgetten te gaan werken. Heeft iemand hier dat weleens geprobeerd? Om een voorbeeld te geven, in 2022 hebben mijn partner en ik ongeveer €3000 aan tank betaald. Is het dan handig om dit voor alles uit te rekenen en een berekening te maken voor 2023 of hebben jullie handigere manieren.

Mijn doel is meer sparen omdat ik merk dat er veel geld verloren gaat en ik heb geen idee waarheen.
Ook wil ik weten hoeveel ik kwijt ben aan vaste lasten en meer grip krijgen op ons uitgaven.

1 like

Op basis van alle uitgaven voor vaste lasten van 2022 en de verwachte uitgaven van 2023 maken wij twee prognoses voor 2023, 1 van een worst case scenario en 1 van een best case scenario. In een best case scenario geven we bijvoorbeeld 400 euro uit aan boodschappen per maand en in een worst case scenario 500 euro. Voor de uitgaven van 2022 kijken we inderdaad naar het totale jaarbedrag wat we delen door 12 of het aantal maanden waarin je deze kosten gemaakt hebt. Bv. gemeentebelasting, afvalstoffenheffing, reisverzekering etc. zijn in ons geval geen maandelijkse kosten maar alles bij elkaar wel een flink bedrag. Dus naar mijn idee is het ook belangrijk om een beeld te hebben van deze voor ons (half)jaarlijkse vaste lasten.

Op basis van die prognoses bepalen we hoeveel budget over is voor niet-vaste lasten (vakantie, leuke dingen, interieur, renovatie etc.) en stellen we financiële doelen voor 2023. Hiervoor gaan we meestal een beetje tussen het best en het worst case scenario inzitten, een doel moet uitdagend zijn maar wel haalbaar. Bij ons zijn die doelen: een bepaald bedrag op de spaarrekening, een doel voor inleg van beleggingen en (eerder optioneel) doelen voor extra aflossen hypotheek en extra aflossen studieschuld.

Vervolgens houden we elke maand elke cent die uitgegeven wordt bij. Het vraagt wat werk (maar goed echt een uurtje per maand of zo) maar werkt heel goed. Geeft echt inzicht en soms krijg je een wake-up call :joy:.

6 likes

Haha vind ik ook hoor. Ik ken verder ook echt niemand die het zo doet (voor zover ik weet).

Voor mij is dat uurtje dat je er maandelijks aan zit het wel dubbel en dwars waard. Je zou misschien het tegenovergestelde verwachten maar ik merk dat ik daardoor juist veel minder (krampachtig) met geld bezig ben, me minder zorgen maak. Dingen als inflatie en verhoging van lasten kun je met cijfers uit eerdere jaren volledig doorrekenen. Je weet op elk moment hoe je er voor staat en waar je knelpunten zitten qua uitgaven. Kan het iedereen aanraden maar snap ook dat veel mensen er geen zin in hebben! Maar eerlijk gezegd weet ik zeker dat het mij al duizenden euro’s heeft opgeleverd, ook omdat je soms wordt teruggefloten (bij mij vooral als ik schrik van wat ik heb uitgegeven in de horeca, terwijl het me dat niet waard is).

3 likes

Zal vast per persoon verschillen maar voor mij zit de meerwaarde in het lange termijn aspect.

Sowieso zijn er rekeningen die niet maandelijks betaald hoeven te worden. In een jaarplan zijn die ook ondergebracht. Daarnaast zijn er altijd uitgaven die uit het niets lijken te komen, zoals een onverwachte renovatie, gestolen fiets, kapotte telefoon weet ik het.

Als je bv. al 5 jaar lang jaarplannen bij houdt waarin elke uitgegeven cent ondergebracht is, kan bijna niks je nog verrassen. Zoals ik aangaf kan je maatschappelijke en persoonlijke veranderingen (door inflatie, ontslag, etc.) en het effect hiervan op je lange termijn doelen meteen doorrekenen. In principe kun je bv. na een aantal jaar alles bijhouden perfect doorrekenen wanneer het haalbaar is om hypotheekvrij te zijn, met pensioen te kunnen gaan etc. Zo ver ga ik dan weer niet, want dat vind ik niet zo relevant of boeiend. WĂ©l interessant vind ik uitrekenen hoe hoog mijn buffer Ă©cht moet zijn om bv. een volledig jaar aan lasten te kunnen dekken. Dat weten maakt beleggen weer minder eng, want je weet zeker dat je belegd met geld dat je echt niet nodig hebt. Ik speel graag op safe dus in de scenario’s ga je dan bv. ook uit van het moeten betalen van je volledige eigen risico voor zorg. Hou je geld over, kun je weer extra aflossen, etc.
En ja er kan natuurlijk altijd nog iets desastreus gebeuren en je kan je nooit op alles voorbereiden. Maar geen rekening die mij nog kan verrassen haha, dat geeft weer rust.

12 likes

Ja een van mijn favoriete “finfluencers” zegt altijd: het beste overzicht is hetgene dat jij fijn vindt om te gebruiken!

Ben ik het helemaal mee eens, het belangrijkste is overzicht creëren en blijven houden.

2 likes

Ik hou maandelijks al mijn uitgaven bij. Dit doe ik nu drie jaar. Aan het eind van het jaar kijk ik wat ik per post (boodschappen, vakantie etc.) heb uitgegeven en deel ik dat door 12. Daarop baseer ik dan m’n maandbudgetten per post voor volgend jaar. Voor de meeste dingen zoals boodschappen, uitjes, etc. werkt dat prima. Ik heb er dit jaar qua budget iets bovenop gegooid per maand ivm de inflatie en omdat ik verwacht dat dat nog even doorzet. Voor andere dingen is het een kwestie van ook een beetje logisch nadenken. Afgelopen jaar ben ik bijvoorbeeld op wintersport geweest en dat zit dit jaar niet in de planning, dus ik verwacht minder geld uit te geven aan vakantie. Ik zet het geld trouwens niet per se weg in een potje o.i.d. Dus voor vakantie sta ik vaak begin van het jaar ‘in de plus’ omdat ik er dan per maand 0 euro aan uitgeef en dan in 1x bijv. 500 euro uitgeef aan een accommodatie of vliegticket.

2 likes

Hoe bereken jij die inflatie door in je budgetten? Dit lijkt me wel een fijne manier van werken!

Ik werk er dit jaar voor het eerst mee: beetje confronterend wel want ik kom er nu achter dat ik vrij weinig ruimte over heb.

1 like

Wij doen dit ook maar gebruiken hetformat van nibud. Dat hebben we een beetje aangepast naar onze situatie, maar doet al 3 jaar dienst.
Zo zagen we bijv. dat onze bankkosten omhoog zijn gegaan. Het gaat steeds om 20 cent verhoging, maar het tikt wel aan.

@ufo wij doen dit ook, behalve bij boodschappen en de “huishoudfonds” (drogisterij, schoonmaak,bloemetje). Daar reserveren we 450 euro en 150 euro voor. We proberen op de lopende rekening ook een paar honderd euro te hebben, zodat we toch nog wat speling hebben per maand.

Per maand?

3 likes

Nee, maar om de zoveel maanden krijg je weer bericht dat het met x cent omhoog gaat. En omdat het kleine bedragen zijn valt het niet op. Maar door het overzicht zien we dat het toch duurder wordt. Dus daarom zijn wij fan van het bijhouden van ons jaarbegroting

2022

2021

.

12 likes

Als je het wilt delen; welke uitgaven vallen onder dat zakgeldbudget? Wij willen ook naar de zakgeldmethode en mijn man is bang dat hij niet meer kan sparen, en ik dat ik niks over hou (al kan ik daar vast ook de koffietjes onderweg de schuld van geven haha). We hebben nog niet echt een idee wat er wel en niet onder moet gaan vallen.

2 likes

Wij doen de zakgeldmethode niet structureel maar we doen het elk jaar voor een aantal maanden als we extra gezamenlijk willen sparen. We krijgen allebei €500 zakgeld en betalen daarvan:

• zorgverzekering
  • uitjes/koffie/eten buiten de deur als we zonder elkaar zijn
  • shoppen (kleding/skincare/boeken)
  • individueel sparen
  • ov

We betalen bijv. auto/benzine, cadeaus aan vrienden/familie, samen uit eten of naar de bios gaan etc wel van de gezamenlijke rekening. Dus voor ons is het wel opletten dat de kostenpost ‘samen leuke dingen doen’ laag blijft als we willen sparen. En het lukt mij nooit om iets individueel te sparen van 500 en mijn partner wel maar dat vind ik zelf niet erg (ook omdat we dit niet structureel doen).

1 like

Maar deze methode is er toch vooral voor dat je juist wel individueel geld kan sparen? Of dat is in ieder geval hoe wij het inzetten. Hoe zorg jij dan voor dat individueel spaart?

1 like