Show je kasboekje

Wij zijn dit jaar “overgestapt” naar de zakgeld-methode. Voorheen legden we naar rato een deel van ons salaris in voor de gezamenlijke kosten (alle vaste lasten + boodschappen, gezamenlijke uitjes, vakantie, hond etc) en nu leggen we al ons salaris in en maken we allebei €200 over naar onze eigen rekening.

We hebben samen overlegd wat we handig vonden en kwamen tot de conclusie dat alles wat met gezondheid/verzorging te maken had sowieso gezamenlijk moest zijn, maar ook kleding en eten buiten de deur doen we van de gezamenlijke rekening omdat dit voor ons redelijk gelijk op gaat. Wat we wel nog apart betalen zijn cadeautjes voor elkaar, afzonderlijke hobbies/cursussen en bijv uitjes waar de ander niet bij is.

@Adamas Ons doel is niet om apart veel te sparen, we hebben bij de notaris vastgelegd wat onze inleg in de gemeenschap is (we zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd) en vinden het fijn dat er vanaf nu weinig financieel verschil tussen ons beide zit maar dat we toch de ruimte hebben om onze eigen dingen te kunnen doen.

6 likes

Oh misschien doen wij het verkeerd! Wij gebruiken het juist om gezamenlijk veel te sparen. Wij leggen normaliter 60% van ons salaris in op onze gezamenlijke rekening en houden dan individueel meer over dan bij de zakgeld methode en sparen dan zowel gezamenlijk als individueel.

Individueel sparen is voor ons niet zo boeiend/noodzakelijk omdat we veel samen doen en in gemeenschap van goederen zijn getrouwd (ik heb zelf wel een emergency fund om onafhankelijk weg te kunnen als er ooit wat mis gaat).

2 likes

Waarom zijn jullie overgestapt van naar rato naar de zakgeldmethode? Wij doen ook nog naar rato, maar ik twijfel soms of de zakgeldmethode inmiddels niet beter bij ons zou passen…

Dat had eigenlijk meerdere redenen, we hebben een nieuw huis gekocht waarvoor we al ons spaargeld moeten inleggen waardoor we beide op 0 komen te staan. Ook ben ik het afgelopen jaar flink meer gaan verdienen (voorheen was dat redelijk gelijk) en kan ik met de naar-rato methode dus ook weer meer opbouwen waardoor het verschil tussen ons dan steeds groter zou worden.

Ook vonden we het beide vreemd dat ik als vrouw meer kosten alleen zou moeten betalen, simpelweg omdat dit kosten zijn die bij vrouw-zijn horen zoals menstruatie ondergoed, beha’s, verzorging etc. Maar ook mocht ik zwanger raken, dan kan ik juist een aantal maanden amper geld inleggen omdat mijn inkomsten dan vervallen (zzp-er) en ik daarna ook minder zou gaan werken waardoor ik er dan dus financieel harder op achteruit zou gaan. Mijn man heeft bijv juist meer medische kosten die hij bij de naar-rato methode alleen betaalde, terwijl hij daar ook niks aan kan doen.

Toen we alles zo op een rij hebben gezet kwamen we beide tot de conclusie dat we zo niet met geld om willen gaan en dat we het dus beide prettiger zouden vinden als er minder “gedoe” met geld zou zijn, maar we wel beide ons eigen ding kunnen blijven doen. We zijn pas net begonnen en mocht in de toekomst blijken dat €200 te veel of te weinig zakgeld is, of als blijkt dat het toch niet bij ons past, dan kunnen we dat altijd weer aanpassen.

7 likes

Dit is voor mij ook de reden geweest om het te wijzigen. En dan is het bij ons maar 55/45 procent verdeeld. Ik vond het ook erg scheef dat ik netto/bruto minder verdien en geen bedrijfsauto heb. Mijn prive auto en bijbehorende kosten gaan dus nog van mijn lagere inkomsten af. Ook heb ik geen kans op overwerken om dit op te krikken dus dit voelt voor beide “eerlijker”. En ook vanuit mij een principe kwestie. :nerd_face:

Vanaf 1-1 komt ons salaris op ieder zijn eigen rekening binnen en houden elk hetzelfde bedrag over (bijv. 500 voor kleding, hobby, sparen etc.) en alles daarboven gaat naar de gezamelijke rekening. Daar wordt alles rondom het huis/eten etc. vanaf gehaald.

2 likes

Hmm dit zet me wel aan het denken, vooral nu onze inkomens meer gaan verschillen. Eerst bleef er misschien 100 euro meer over van mijn kant maar heeft mijn vriend ook regelmatig extra inkomsten waardoor dat compenseert maar mijn inkomen heeft flinke stap gemaakt waardoor dat weer scheef is.

Mijn vriend gaat nu wel voor zichzelf beginnen dus we gaan eerst eens kijken wat dat oplevert aan salaris en dan even opnieuw kijken.

3 likes

Hebben jullie in de verdeling ook nagedacht over spaargeld en studieschuld?

De zakgeldmethode vinden wij op zich top. Maar mijn vriend heeft tienduizend euro spaargeld en geen studieschuld, ik heb geen spaargeld en dertigduizend euro studieschuld, voornamelijk omdat zijn ouders vermogender zijn dan de mijne (werkt dus ook door in de toekomst als we uit elkaar zouden gaan). Er zullen ongetwijfeld stellen zijn bij wie die verschillen nog veel groter zijn.

Als we allebei hetzelfde maandbedrag krijgen, blijft dat uitgangspunt altijd hetzelfde, ik krijg dan nooit de kans om het bij te werken. Zouden jullie dit meenemen in de berekening en zo ja, hoe?

3 likes

Ik ben hier ook benieuwd naar! Bij ons is het een beetje andersom en aan de ene kant voelt het gek om dan maar al m’n spaargeld ‘weg te geven’ als ik bijv al mijn geld in zou leggen in een huis, maar aan de andere kant kan hij hier nooit tegenop sparen dus zal hij dan altijd minder geld hebben en dat voelt ook niet eerlijk

2 likes

En @Bailey vanuit jullie situaties snap ik dat inderdaad! Wij zijn niet getrouwd en hebben dit ook verder niet notarieel vastgelegd. In jullie geval snap ik dat je gezamenlijk spaart. Wij sparen eigenlijk bijna niets samen, maar sparen op onze eigen rekeningen.

@Hollyhock denk niet dat er iets verkeerd is! Gewoon een andere manier van sparen, maar het idee zakgeld is uiteindelijk hetzelfde

1 like

Ik zou vooral samen overleggen hoe jullie je daarover voelen. Kan meerdere redenen bedenken dat jullie jouw schuld samen dragen en ook voldoende om dat niet te doen. Ik vond het bijvoorbeeld best belangrijk om eerst zelf iets op te bouwen, dat had hij immers ook.

Wij hebben dezelfde situatie en ik los mijn studieschuld zelf af. We hebben dat initiële verschil in spaargeld ook nooit opgelost (edit; ik heb de eerste jaren samen wel heel goedkoop in zijn huis gewoond). We storten beiden de helft van ons inkomen op de gezamenlijke (spaar)rekening voor alle lasten en sparen en de andere helft is individueel omdat ik nu nog niet met hem wil overleggen over mijn financiële doen en laten. Ik kies er bijvoorbeeld zelf voor minder te werken dan ik zou kunnen doen en geef meer geld uit dan hij. Als ik het moeizaam zelf zou kunnen aflossen, lastiger zou kunnen sparen of we kinderen zouden hebben zou ik het wel anders inrichten

Zou overigens als je bijvoorbeeld samen jouw studieschuld gaat aflossen wel echt kijken of je dat ook goed kunt vastleggen.

1 like

En leg je dan 50% in van je huidige salaris op de gemeenschappelijke rekening, of betaal je het minder werken als het ware uit eigen zak en betaal je nog steeds 50% van het salaris dat je verdiende voordat je minder ging werken? Is gewoon een vraag uit interesse hoor, zit verder geen gedachte achter

2 likes

Ik betaal 50% van wat ik netto verdien (dus van wat er in een maand binnenkomt). Hij doet dat ook.

Maar dan heeft jouw keuze om minder te gaan werken toch ook een effect op jullie gemeenschappelijke leven? Iets eerder in je bericht zeg je dat je nu nog geen zin heb om met hem te overleggen over je financiële doen en laten, maar ik begrijp niet zo goed hoe dat in deze situatie geldt als jouw financiële keuzes ook effect hebben op jullie gemeenschappelijkheid (en dus ook hem)? En ik begrijp dat als je 36 ipv 40 uur gaat werken er netto niet zoveel verandert, maar als je van 40 naar 24 uur zou gaan, is dat wel anders. Ik kan me dan bijna niet voorstellen dat je dat zou doen zonder dat met hem te overleggen?

Haha ik vind het wel grappig dat je eerst zegt dat er geen gedachte achter zit en nu dit post.

Ik zeg niet voor niks dat dit beslissingen zijn die je samen maakt op basis van wat je samen belangrijk vindt. Het is uiteindelijk een naar rato variant die voor ons fijner werkt dan gewoon alles naar rato (dan moeten we bijhouden wat we uitgeven) of de zakgeldmethode (dan zou ik mij schuldig voelen over dat ik gewoon niet fulltime wil werken). Ik heb er voordeel aan, zoals ik in alle andere methoden ook voordeel heb omdat de minst verdienende partner altijd minder inbrengt. En het is tweerichtingsverkeer: hij is ook een paar uur minder gaan werken, wat financieel meer impact had als toen ik minder ging werken en daar doe ik ook niet moeilijk over want dat hebben we zo afgesproken. Als ik ooit meer ga verdienen dan hij heeft hij hetzelfde voordeel.

We weten ook beiden wat we ongeveer samen moeten verdienen om die pot op peil te houden, dus nee ik kan niet zomaar ineens 16 uur minder gaan werken (wie wel), daar zouden we inderdaad over moeten praten

3 likes

Haha ja dat snap ik. Het was in ieder geval niet mn bedoeling om te suggereren dat het een of het ander eerlijker zou zijn of dat jij of je partner profiteert van de ander ofzo. En ook niet mn bedoeling om te suggereren dat wat je schreef niet klopt.

Ik ben zelf nog heel zoekende naar hoe we onze relatie financieel moeten inrichten sinds er wat dingen veranderd zijn en het zou gewoon heeeeeeel prettig zijn als er een manier was die hoe dan ook het meest eerlijk is. Los van of de een meer of minder spaargeld heeft, of een huis waar de ander geen eigenaar van is, wie minder is gaan werken om welke reden, wie een hogere schuld heeft… Maar uiteindelijk is het toch deels een afweging van al die dingen en wat je zelf belangrijk en eerlijk vindt

1 like

Ben ik de enige die het niet erg vind als het allemaal niet precies eerlijk is? Mijn man verdient een stuk meer en houdt ongetwijfeld gemiddeld meer over ook om te sparen, daar in tegen betaald hij meer aan bijv vakanties dus hoe je het ook wendt of keert, hoe je het ook verdeelt het komt altijd bij je samen terecht. Ik heb ook zo iets van als je het allebei goed hebt wat maakt het uit. En met scheiding bijv zijn we in gemeenschap getrouwd dus moet het toch eerlijk verdeeld worden

5 likes

Maakt niet uit hoor, vond het vooral grappig. Verder herkenbaar. Wij hebben zelf als er echt iets groots verandert vaak zo’n ‘zijn we allebei nog ok zo? Voelt het goed met oog op dat we het een tijdje zo doen? Hoeveel heb jij dan nog voor jezelf? Hoeveel ik? Kunnen we daarmee doen wat we belangrijk vinden’ moment en anders proberen we wat nieuws. Maar dat kan ook vooral doordat we dus die ruimte hebben. Het hoeft voor ons dus ook niet helemaal eerlijk als we allebei maar het gevoel hebben dat we het goed redden.

2 likes

Ja ik heb ook het idee dat er soms nou eenmaal verschillen zijn. Stel je vriend heeft een vermogen van tonnen en jij verdient gewoon modaal, dan moet je vriend er toch niet voor zorgen dat jij ook ineens een spaarrekening van een paar ton kan hebben of elke maand 5k zakgeld hebt? En de kans is dan ook groot dat grote uitgaven of uitjes meer van zijn kant komen (althans dat is bij ons dan zo). Zolang je het maar goed geregeld hebt bij uit elkaar gaan, sterfgevallen etc.

10 likes

Zijn er koppels die samenwonen en beide zzp-er zijn? Hoe regelen jullie het? Wij doen soort van 50/50… maar weet dat mijn partner uiteindelijk echt veel meer kan sparen dan ik. En ik verdien ook minder. Maar soms heeft hij ook geen werk. Dus het is lastig te bepalen hoeveel ieder verdient per jaar en hoeveel ieder betaald.

Of iemand die niet in dezelfde situatie zit maar advies heeft of wil vertellen hoe jij het zou aanpakken?

2 likes

Ja, goede vraag wel. Heb al van alles getypt hier maar wil er ook niet een heel boek over schrijven. De grote dingen hebben we vastgelegd, wat er gebeurt als we uit elkaar gaan enzo. Dus dat is allemaal prima. En ik streef er ook niet naar om alles tot op de laatste cent eerlijk te verdelen, maar ik vind het wel lastig om in sommige situaties te bepalen wat eerlijk is (/wat ik eerlijk vind), en ook om in te schatten hoe keuzes van nu mijn financiële situatie van later gaan beïnvloeden, met name als we uit elkaar zouden gaan. Er is best wel een groot vermogensverschil tussen mij en mijn partner en dat zal ook altijd zo blijven en ik denk dat ik daardoor des te meer de drang heb om dingen zo goed mogelijk voor mezelf te willen regelen (ik ben de minstvermogende partner).

1 like