Ik hou maandelijks al mijn uitgaven bij. Dit doe ik nu drie jaar. Aan het eind van het jaar kijk ik wat ik per post (boodschappen, vakantie etc.) heb uitgegeven en deel ik dat door 12. Daarop baseer ik dan m’n maandbudgetten per post voor volgend jaar. Voor de meeste dingen zoals boodschappen, uitjes, etc. werkt dat prima. Ik heb er dit jaar qua budget iets bovenop gegooid per maand ivm de inflatie en omdat ik verwacht dat dat nog even doorzet. Voor andere dingen is het een kwestie van ook een beetje logisch nadenken. Afgelopen jaar ben ik bijvoorbeeld op wintersport geweest en dat zit dit jaar niet in de planning, dus ik verwacht minder geld uit te geven aan vakantie. Ik zet het geld trouwens niet per se weg in een potje o.i.d. Dus voor vakantie sta ik vaak begin van het jaar ‘in de plus’ omdat ik er dan per maand 0 euro aan uitgeef en dan in 1x bijv. 500 euro uitgeef aan een accommodatie of vliegticket.
Hoe bereken jij die inflatie door in je budgetten? Dit lijkt me wel een fijne manier van werken!
Ik werk er dit jaar voor het eerst mee: beetje confronterend wel want ik kom er nu achter dat ik vrij weinig ruimte over heb.
Wij doen dit ook maar gebruiken hetformat van nibud. Dat hebben we een beetje aangepast naar onze situatie, maar doet al 3 jaar dienst.
Zo zagen we bijv. dat onze bankkosten omhoog zijn gegaan. Het gaat steeds om 20 cent verhoging, maar het tikt wel aan.
@ufo wij doen dit ook, behalve bij boodschappen en de “huishoudfonds” (drogisterij, schoonmaak,bloemetje). Daar reserveren we 450 euro en 150 euro voor. We proberen op de lopende rekening ook een paar honderd euro te hebben, zodat we toch nog wat speling hebben per maand.
Per maand?
Nee, maar om de zoveel maanden krijg je weer bericht dat het met x cent omhoog gaat. En omdat het kleine bedragen zijn valt het niet op. Maar door het overzicht zien we dat het toch duurder wordt. Dus daarom zijn wij fan van het bijhouden van ons jaarbegroting
2022
2021
.
Als je het wilt delen; welke uitgaven vallen onder dat zakgeldbudget? Wij willen ook naar de zakgeldmethode en mijn man is bang dat hij niet meer kan sparen, en ik dat ik niks over hou (al kan ik daar vast ook de koffietjes onderweg de schuld van geven haha). We hebben nog niet echt een idee wat er wel en niet onder moet gaan vallen.
Wij doen de zakgeldmethode niet structureel maar we doen het elk jaar voor een aantal maanden als we extra gezamenlijk willen sparen. We krijgen allebei €500 zakgeld en betalen daarvan:
- zorgverzekering
- uitjes/koffie/eten buiten de deur als we zonder elkaar zijn
- shoppen (kleding/skincare/boeken)
- individueel sparen
- ov
We betalen bijv. auto/benzine, cadeaus aan vrienden/familie, samen uit eten of naar de bios gaan etc wel van de gezamenlijke rekening. Dus voor ons is het wel opletten dat de kostenpost ‘samen leuke dingen doen’ laag blijft als we willen sparen. En het lukt mij nooit om iets individueel te sparen van 500 en mijn partner wel maar dat vind ik zelf niet erg (ook omdat we dit niet structureel doen).
Maar deze methode is er toch vooral voor dat je juist wel individueel geld kan sparen? Of dat is in ieder geval hoe wij het inzetten. Hoe zorg jij dan voor dat individueel spaart?
Wij zijn dit jaar “overgestapt” naar de zakgeld-methode. Voorheen legden we naar rato een deel van ons salaris in voor de gezamenlijke kosten (alle vaste lasten + boodschappen, gezamenlijke uitjes, vakantie, hond etc) en nu leggen we al ons salaris in en maken we allebei €200 over naar onze eigen rekening.
We hebben samen overlegd wat we handig vonden en kwamen tot de conclusie dat alles wat met gezondheid/verzorging te maken had sowieso gezamenlijk moest zijn, maar ook kleding en eten buiten de deur doen we van de gezamenlijke rekening omdat dit voor ons redelijk gelijk op gaat. Wat we wel nog apart betalen zijn cadeautjes voor elkaar, afzonderlijke hobbies/cursussen en bijv uitjes waar de ander niet bij is.
@Adamas Ons doel is niet om apart veel te sparen, we hebben bij de notaris vastgelegd wat onze inleg in de gemeenschap is (we zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd) en vinden het fijn dat er vanaf nu weinig financieel verschil tussen ons beide zit maar dat we toch de ruimte hebben om onze eigen dingen te kunnen doen.
Oh misschien doen wij het verkeerd! Wij gebruiken het juist om gezamenlijk veel te sparen. Wij leggen normaliter 60% van ons salaris in op onze gezamenlijke rekening en houden dan individueel meer over dan bij de zakgeld methode en sparen dan zowel gezamenlijk als individueel.
Individueel sparen is voor ons niet zo boeiend/noodzakelijk omdat we veel samen doen en in gemeenschap van goederen zijn getrouwd (ik heb zelf wel een emergency fund om onafhankelijk weg te kunnen als er ooit wat mis gaat).
Waarom zijn jullie overgestapt van naar rato naar de zakgeldmethode? Wij doen ook nog naar rato, maar ik twijfel soms of de zakgeldmethode inmiddels niet beter bij ons zou passen…
Dat had eigenlijk meerdere redenen, we hebben een nieuw huis gekocht waarvoor we al ons spaargeld moeten inleggen waardoor we beide op 0 komen te staan. Ook ben ik het afgelopen jaar flink meer gaan verdienen (voorheen was dat redelijk gelijk) en kan ik met de naar-rato methode dus ook weer meer opbouwen waardoor het verschil tussen ons dan steeds groter zou worden.
Ook vonden we het beide vreemd dat ik als vrouw meer kosten alleen zou moeten betalen, simpelweg omdat dit kosten zijn die bij vrouw-zijn horen zoals menstruatie ondergoed, beha’s, verzorging etc. Maar ook mocht ik zwanger raken, dan kan ik juist een aantal maanden amper geld inleggen omdat mijn inkomsten dan vervallen (zzp-er) en ik daarna ook minder zou gaan werken waardoor ik er dan dus financieel harder op achteruit zou gaan. Mijn man heeft bijv juist meer medische kosten die hij bij de naar-rato methode alleen betaalde, terwijl hij daar ook niks aan kan doen.
Toen we alles zo op een rij hebben gezet kwamen we beide tot de conclusie dat we zo niet met geld om willen gaan en dat we het dus beide prettiger zouden vinden als er minder “gedoe” met geld zou zijn, maar we wel beide ons eigen ding kunnen blijven doen. We zijn pas net begonnen en mocht in de toekomst blijken dat €200 te veel of te weinig zakgeld is, of als blijkt dat het toch niet bij ons past, dan kunnen we dat altijd weer aanpassen.
Dit is voor mij ook de reden geweest om het te wijzigen. En dan is het bij ons maar 55/45 procent verdeeld. Ik vond het ook erg scheef dat ik netto/bruto minder verdien en geen bedrijfsauto heb. Mijn prive auto en bijbehorende kosten gaan dus nog van mijn lagere inkomsten af. Ook heb ik geen kans op overwerken om dit op te krikken dus dit voelt voor beide “eerlijker”. En ook vanuit mij een principe kwestie.
Vanaf 1-1 komt ons salaris op ieder zijn eigen rekening binnen en houden elk hetzelfde bedrag over (bijv. 500 voor kleding, hobby, sparen etc.) en alles daarboven gaat naar de gezamelijke rekening. Daar wordt alles rondom het huis/eten etc. vanaf gehaald.
Hmm dit zet me wel aan het denken, vooral nu onze inkomens meer gaan verschillen. Eerst bleef er misschien 100 euro meer over van mijn kant maar heeft mijn vriend ook regelmatig extra inkomsten waardoor dat compenseert maar mijn inkomen heeft flinke stap gemaakt waardoor dat weer scheef is.
Mijn vriend gaat nu wel voor zichzelf beginnen dus we gaan eerst eens kijken wat dat oplevert aan salaris en dan even opnieuw kijken.
Hebben jullie in de verdeling ook nagedacht over spaargeld en studieschuld?
De zakgeldmethode vinden wij op zich top. Maar mijn vriend heeft tienduizend euro spaargeld en geen studieschuld, ik heb geen spaargeld en dertigduizend euro studieschuld, voornamelijk omdat zijn ouders vermogender zijn dan de mijne (werkt dus ook door in de toekomst als we uit elkaar zouden gaan). Er zullen ongetwijfeld stellen zijn bij wie die verschillen nog veel groter zijn.
Als we allebei hetzelfde maandbedrag krijgen, blijft dat uitgangspunt altijd hetzelfde, ik krijg dan nooit de kans om het bij te werken. Zouden jullie dit meenemen in de berekening en zo ja, hoe?
Ik ben hier ook benieuwd naar! Bij ons is het een beetje andersom en aan de ene kant voelt het gek om dan maar al m’n spaargeld ‘weg te geven’ als ik bijv al mijn geld in zou leggen in een huis, maar aan de andere kant kan hij hier nooit tegenop sparen dus zal hij dan altijd minder geld hebben en dat voelt ook niet eerlijk
En @Bailey vanuit jullie situaties snap ik dat inderdaad! Wij zijn niet getrouwd en hebben dit ook verder niet notarieel vastgelegd. In jullie geval snap ik dat je gezamenlijk spaart. Wij sparen eigenlijk bijna niets samen, maar sparen op onze eigen rekeningen.
@Hollyhock denk niet dat er iets verkeerd is! Gewoon een andere manier van sparen, maar het idee zakgeld is uiteindelijk hetzelfde
Ik zou vooral samen overleggen hoe jullie je daarover voelen. Kan meerdere redenen bedenken dat jullie jouw schuld samen dragen en ook voldoende om dat niet te doen. Ik vond het bijvoorbeeld best belangrijk om eerst zelf iets op te bouwen, dat had hij immers ook.
Wij hebben dezelfde situatie en ik los mijn studieschuld zelf af. We hebben dat initiële verschil in spaargeld ook nooit opgelost (edit; ik heb de eerste jaren samen wel heel goedkoop in zijn huis gewoond). We storten beiden de helft van ons inkomen op de gezamenlijke (spaar)rekening voor alle lasten en sparen en de andere helft is individueel omdat ik nu nog niet met hem wil overleggen over mijn financiële doen en laten. Ik kies er bijvoorbeeld zelf voor minder te werken dan ik zou kunnen doen en geef meer geld uit dan hij. Als ik het moeizaam zelf zou kunnen aflossen, lastiger zou kunnen sparen of we kinderen zouden hebben zou ik het wel anders inrichten
Zou overigens als je bijvoorbeeld samen jouw studieschuld gaat aflossen wel echt kijken of je dat ook goed kunt vastleggen.
En leg je dan 50% in van je huidige salaris op de gemeenschappelijke rekening, of betaal je het minder werken als het ware uit eigen zak en betaal je nog steeds 50% van het salaris dat je verdiende voordat je minder ging werken? Is gewoon een vraag uit interesse hoor, zit verder geen gedachte achter
Ik betaal 50% van wat ik netto verdien (dus van wat er in een maand binnenkomt). Hij doet dat ook.