Show je kasboekje

Bij ons gaat dit nooit komen. Mijn eigen rekening en x bedrag daarop blijft van mij. Andersom ook. Inmiddels al jaren een huis samen en nog veel langer een relatie. Bij de notaris is ook aangeven dat wat van de een is van diegene blijft tenzij een van ons dood gaat. Ik/wij gaan helemaal voor de relatie maar ik sta er heel nuchter in dat het door wat dan ook zo kan veranderen en dan wil ik absoluut niet dat alles van ons samen is. Ik sta bijv. ook ingeschreven bij meerdere gemeentes voor een sociale huurwoning, better safe than sorry. Ik vind ook dat het helemaal niet zo automatisch moet zijn dat alles gedeeld wordt, alsof dat het geheim is toch een geslaagde relatie.

26 likes

Hier ook zo. We hebben een gezamenlijke rekening waar we beiden hetzelfde bedrag aan vaste lasten, boodschappen en spaargeld op inleggen. Daar doen we alles van wat van ons samen is. Verder wat ik overhoud is gewoon van mij. Geldt ook voor hem. We verdienen beiden ongeveer hetzelfde, dus daar is ook geen discussie over. We betalen verder vanalles voor elkaar als het zo uitkomt, maar ik vind het een fijn idee dat ik gewoon voor mezelf ook alles goed geregeld heb, want ondanks dat we 15 jaar samen zijn en 7 jaar samenwonen, kan het altijd misgaan. Alles op een hoop is prima als het werkt voor je, maar niet mijn ding.

We hebben hetzelfde als jij laten vastleggen in ons samenlevingscontract.

7 likes

Wij gebruiken de “zakgeldmethode” sinds we samenwonen en dus gezamenlijke lasten hadden. Al het geld dat binnenkomt uit inkomen is van ons allebei. Inmiddels is dat ook wettelijk vastgelegd d.m.v. de beperkte gemeenschap van goederen. Ik vind zakgeldmethode een stom woord (alsof we kinderen zijn) dus we noemen dat bedrag onze dotatie haha.

Ik heb wel nog mijn eigen vermogen (spaargeld en beleggingen) en studieschuld wat buiten de overeenkomst valt, omdat ik dat daarvoor al had. Het is toch een fijn idee om eigen geld te hebben ook buiten het “zakgeld” om. Als er ooit een erfenis komt is die ook alleen van degene die de erfenis krijgt.

2 likes

Jouw situatie is vrijwel letterlijk hoe het bij ons ook zit. Ik verdien netto 600 euro meer dan mijn vriend en wij leggen naar rato in, dus ik betaal 56% en m’n vriend 44%. Ik betaal ook regelmatig extra’s zoals uit eten en bijv. deze maand kwamen we tekort op de rekening en dan ben ik ook degene die 100 euro extra overmaakt. En aan de ene kant voelt dat eerlijk want ik verdien best veel meer dan hij. Aan de andere kant ben ik er sowieso financieel ook op achteruit gegaan door het samenwonen, want voorheen betaalde mijn huisgenoot de helft van de vaste lasten. Ik heb zelf het afgelopen jaar ook amper gespaard. En ik vind het dan net als jij lastig dat m’n vriend best wel een ruim uitgavenpatroon heeft en dan tegen mij al snel roept ‘geen geld’ terwijl hij wel luxe uit eten gaat met vrienden en meerdere weekendjes weg met vrienden per jaar etc. Ik vind het dan lastig te bepalen of hij echt geen geld heeft of dat hij andere prioriteiten stelt waardoor dingen met mij samen alleen kunnen als ik ze betaal (en hij daar misschien ook wel een beetje op rekent?). Ik verdien wel meer dan hij maar als ik bepaalde dingen voor hem betaal betekent dat wel dat ik zelf ook andere dingen niet kan kopen/doen.

6 likes

Ik ben er gisteren maar even voor gaan zitten en heb met behulp van een oud excel bestand mijn financiĂ«n even op een rij gezet. Ik deed altijd de maand beginnen op de 1e, alleen krijg sinds kort salaris op de 20e, gelijk met de toeslagen dus ik kan eigenlijk beter even anders gaan beginnen met de (financiĂ«le) maand. Dat geeft enigszins een error in m’n hoofd :joy::joy:

1 like

Hi, ik heb dit hele topic even in een paar dagen gebinged, heel interessant om te zien hoe anderen hun financiën regelen :slight_smile:

Zag dat het automatisch sparen (op een vaste dag het geld op je betaalrekening afromen naar de spaarrekening) via SNS voorbij kwam, maar dit kan ook bij de Rabobank!

In de app via Service —> Betaal- en spaarrekening en dan Slimme overboekingen.

Zo heb ik zelf bijvoorbeeld ook ingesteld dat alle betalingen naar boven worden afgerond, dit ‘wisselgeld’ wordt dan naar de spaarrekening gestort. Zijn maar kleine beetjes, maar toch!

6 likes

Ik heb net mijn inkomsten voor de rest van 2023 op een rij gezet en de verwachte kosten die ik sowieso ga hebben (dus incasso’s maar ook boodschappen blabla) eraf gehaald. En ik zou daarvan toch echt wel een deel moeten kunnen sparen :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear: ben heel benieuwd of dat echt gaat lukken :grimacing:. Hopelijk zijn m’n jaaropgaves er snel zodat ik alvast m’n jaarruimte kan berekenen. Want dan weet ik eigenlijk pas echt wat ik over ga houden voor alle rest.

2 likes

Hoeveel spaar je ongeveer per maand met het wisselgeld? Ik heb het deze week ook ingesteld maar ik pin eigenlijk heel weinig, meestal bestel ik m’n boodschappen online. Weet eigenlijk niet of zulke afschrijvingen ook worden meegenomen.

Nee alleen dingen die je in de winkel pint. Ik heb sinds oktober 75 euro, maar heb m wel x2 staan.

2 likes

Ik doe dit met peaks en heb sinds eind december al 120 euro gespaard met de verdubbelaar aan

2 likes

Alleen pinnen idd, ik pin best veel, heb ‘m twee maanden aan staan en zit nu op zo’n €60,00 (ook verdubbeld inderdaad).

Zijn kleine beetjes, maar ‘t is toch iets extra’s zonder dat je het door hebt.

2 likes

Dit kan zeker niet met de ASN app?

2 likes

Wel confronterend zo (vooral vanwege alle zonde/weggesmeten aankopen van de laatste jaren die ik sowieso deed want ik spaarde veel te weinig :sob:)

11 likes

Is er iemand met Rabobank die weet waar je dat moet doen? Ik krijg het niet gevonden en lijkt mij ook wel wat om te proberen!

1 like

Je kan sowieso een automatische overboeking instellen. Gewoon een betaling doen en dan waar staat ‘vandaag een keer’ er een vaste boeking van maken. Of via service en dan bij betaal- spaarrekening zie je slimme overboekingen en bij spaarrekening automatisch sparen instellen

4 likes

Ja maar dat is een vast bedrag sparen wat jij bedoelt toch? Ik bedoel pinsparen

4 likes

Wat wil je precies doen? Er zijn verschillende opties, je hebt dat wisselgeldsparen maar ook bv dat op de 20e als je nog 300 euro hebt staan alles er boven wordt gespaard.

Staat onder service-> betaal en spaarrekening → slimme overboekingen. Oh zie nu je bericht, dat staat ook onder slimme overboekingen en heet wisselgeld opzij zetten.

Oh wow je kan t ook x 5 doen.

4 likes

Dat wat je quote staat bij het spaarstuk van het originele bericht maar dat pinsparen is op dezelfde plek te vinden

7 likes

Bedankt! Ook @mikselke ik weet nu waar ik het zoeken moet

3 likes

ik kan je aanraden om kleine doelen te stellen die je gaat opschalen, mijn spaardoel was jaren zoveel mogelijk sparen en wel zien maar dan was het resultaat dit, vorig jaar ben ik overgeschakeld op mijn spaardoel tastbaar te maken door te zeggen ik ga nu 10k bijeen ratsen, zodra ik daar aan was heb ik dat waar opgeschaald naar 12500 en 15000, nu staat het op 25000
het beter bijhouden helpt ook wel echt stukken beter, ik dacht altijd dat ik goed spaarde omdat er wel een tamelijk goed bedrag op mijn rekening stond voor mijn gevoel tot ik dus onderstaand tabelletje per jaar had gemaakt. Ik snap bijvoorbeeld nog steeds niet waar mijn geld van 2020 naartoe is gegaan.

-weg-

ik heb er nu recent een kleiner potje langs gemaakt om nerdy dingen van aan te kopen, die dingen haalde ik gewoon van de spaarrekening waardoor het misliep. Mara het is zoals je zelf zegt ook wel echt een attitude die je moet leren, ik heb toen ik ging studeren en toegang tot mijn spaarboekje ook belachelijk vele geld er door gejast wat echt niet slim was.

5 likes