@MerelM Wat leuk dat je vertelt over dat wisselgeldsparen, ik kende dat helemaal niet. Ik weet niet of ik het zelf snel zou doen maar het klinkt super verslavend. Zeker als je @Luzarl hoort over verdubbelaars en al 120 euro te hebben gespaard. @Xiomara Weet je al of dit kan met de ASN app?
Wat leuk om dit te lezen! Ik heb net ook wissel sparen aangezet!
Nee helaas
Het is inderdaad wel een beetje verslavend, maar je bent je er ook wel weer van bewust hoe vaak je pint
Zal ook mijn kasboekje even delen:
Inkomsten mezelf: 2.500 netto (freelance, financiële dienstverlening, 24 uur per week)
Inkomsten vriend: 3.250 netto (eigen bedrijf, financiële dienstverlening, 40 uur per week)
Privé:
Inleg gezamenlijke rekening: 1.200
Sport: 33
Vrije tijd: 600
Sparen: 400
Sparen vakantiegeld: 250
Totaal: 2.483
Gezamenlijk
Mijn inleg: 1.200
Zijn inleg: 2.250
Hypotheekrente aftrek: 69
Kinderopvang toeslag: 1.239
Kinderbijslag: 166 (naar maand omgerekend)
Totaal: 4.924
Uitgaven:
Gas/Elektra: 250
Zorgverzekering: 350
Levensverzekering: 18
Hypotheek: 1.119
Overige verzekeringen (inboedel, auto): 145
Kinderopvang: 1.872
TV/Internet: 48
Videoland: 9,99
Gemeentelijke belastingen (10 mnd): 50
Water: 20
Schoonmaakster: 90
Boodschappen: 600
Sparen: 350
Totaal: 4.897
Ik geef mezelf maandelijks een vast salaris zodat ik van de overige omzet iets opbouw voor als ik geen opdracht heb.
We doen denk ik een soort verkapte zakgeld methode. De salarissen worden op onze eigen rekeningen gestort, we hadden de inleg zo bepaald dat we beiden hetzelfde overhouden. Maar ik hou nu meer over om zelf meer te kunnen sparen zodat ik een eigen buffer opbouw (idee van mijn vriend, hij heeft een eigen bedrijf en bouwt daar ook in op). We zijn niet getrouwd en geen geregistreerd partner, wel kinderen, maar stellen ieder jaar de balans op van onze ‘financiële relatie’. Klink heel zakelijk, maar dat krijg je met een stel wat in de finance hoek werkt . Meer ook om bijvoorbeeld vast te leggen dat we beiden 50/50 de hypotheek aflossen terwijl we niet hetzelfde inleggen.
Nou vriendlief is overstag hoor De link over de zakgeldmethode hiep heel erg. En daarnaast al jullie support waardoor ik echt hyped was om dat hele geldgezeik nu écht eens te tackelen.
Ik snap dus echt geen reet van die kinderopvangtoeslag. Wij verdienen ongeveer hetzelfde bij ons thuis en krijgen 650 eu per maand aan kinderopvangtoeslag en betalen 1800 euro. Hoe kan daar zo’n groot verschil in zitten? Wou ik even kwijt haha
Ik twijfelde ook al even. Maar bruto/netto verschil kan ook liggen aan hoeveelheid kinderen (en niet alleen aan aantal uren/dagen). Voor een 2e kind betaal je bruto bv evenveel maar krijg je dus netto meer terug. En daarbij geldt dan ook weer dat je voor het ‘duurste’ kind het meeste zelf betaalt (dus als je 2 kinderen op dagopvang hebt heb je relatief meer korting - want meer uren met korting - dan 1 op dagopvang en 1 op bso, want bso is minder uren, dus goedkoper ), etc. En sowieso is een hele grote bepalende factor de tarieven van de opvangcentra. Hoe hoger die boven het max te vergoeden bedrag van de overheid liggen, hoe hoger je netto bijdrage sowieso al is. Daar zitten enorme verschillen in en die tikken bij meer kinderen/heen enorm aan.
Lang verhaal kort: er zijn veel factoren van invloed. Je kunt het dus niet 1 op 1 vergelijken. Tip is wel om elk jaar goed te kijken naar je verwachte inkomen want teveel ontvangen KOT later terug moeten betalen is echt niet fijn
Ja snap ik als je hetzelfde betaalt maar minder toeslag krijgt. Wij hebben twee kinderen die 2 dagen naar de opvang gaan. Voor het tweede kind krijgen we dacht ik zo’n 88% toeslag.
Dat is natuurlijk een heel verschil tov 1 kind hebben die bijvoorbeeld 4 dagen naar de opvang gaat (ca. 50% toeslag voor ons). Daarnaast is de hoogte van het tarief bij elke organisatie verschillend. Ik ken vrienden waarbij het tarief 1,5 euro hoger is dan het maximale toeslag tarief, dat zou bij 2 x 2 dagen al op bijna 300 euro netto per maand uitkomen…
Wij krijgen helemaal niet meer toeslag met/voor 2e kind. Als ik de toeslag door de helft doe, is voor elk kind evenveel als toen ik 1 kind had.
Ficitief met 1 kind 200 euro toeslag en nu met 2 kinderen 400.
Ik dacht dus dat je voor 2e meer zou krijgen en dus bijv 500 toeslag kreeg ipv 400.
Wij gaan zoveel overhouden als ze straks beide of 1 al naar school gaan.
Denk het wel, zo aangevraagd. Mijn man heeft het gedaan dus misschien moet ik het maar controleren.
Andere kant hij is zzp en betaal liever niet terug als hij beter jaar heeft dam verwacht.
Ja dat wel maar ontvang dan liever per maand minder. En misschien wat terug krijg dan 1000 ofzo terug te moeten betalen.
Hm ja, wij hebben ook wat ruimer ingeschat, maar blijven dat wel in de gaten houden.
Volgens de tabel kan je voor beide kinderen eigenlijk nooit dezelfde toeslag krijgen:
Maar ach inderdaad, beter achteraf wat extra’s krijgen ipv bijbetalen!
Zo heb ik zelf bijvoorbeeld ook ingesteld dat alle betalingen naar boven worden afgerond, dit ‘wisselgeld’ wordt dan naar de spaarrekening gestort.
Ik ben in de ING app aan het zoeken of dit ook bij ING bestaat, maar kan zo niks vinden. Iemand die ING heeft en zoiets bij ING heeft gevonden?
Vanochtend mijn financiën ook maar weer eens op een rijtje gezet. Ik ben 30 en woon alleen in een koopappartement. Ik werk 36u, inhoudelijk leidinggevende functie in de zorg (WO functie), 4 jaar werkervaring
Inkomen:
3110 netto incl reiskosten excl vakantiegeld en 13e maand
Uitgaven:
Hypotheek: 507
VvE: 258
G/w/l: 116
Gemeentelijke belastingen: 72
Zorgverzekering: 141
Autoverzekering: 103
Wegenbelasting: 19
Overige verzekeringen (inboedel, aansprakelijkheid, overlijdensrisico): 16
Ziggo: 55
Vodafone: 20
Abonnementen (Videoland, Spotify, Viaplay): 25
Goede doelen: 20
Sportabonnement: 25
Lenzenabonnement: 12
Boodschappen: 250
Tanken: 175
Totaal: 1821
Dan blijft 1289 over, daarvan probeer ik 750 te sparen en hou ik 500 over, maar meestal is de verhouding eerder andersom (als dat al lukt ).
Ik ben heel erg tevreden met mijn financiële situatie, maar blijf het soms wel eens moeilijk vinden om te zien en horen in mijn omgeving hoeveel verschil het kan maken als je een relatie hebt en samen kunt wonen… Kan zoveel schelen!
Ik hoop dat ik deze vraag hier kwijt kan. Ik ben aan het kijken naar huurwoningen/appartementen en wil voor mijzelf een beetje een kostenplaatje maken.
Wie is er alleenstaand en woont in een woning/appartement en wat ben jij per maand kwijt kan g/w/l, verzekering, gemeentelijke lasten? Of andere terugkerende kosten die ik nu nog vergeet. Oh en welk energielabel heeft de woning? Denk dat dat ook wel verschil maakt.
Heb heb geen idee wat ik moet verwachten en wil niet dat ik straks een leuke woning kan huren en dan er achter komen dat ik het eigenlijk niet eens kan betalen. Wil mijn spaargeld liever niet aanraken.
Wat ik kwijt ben aan mijn huis en alles er omheen :
Kale huur : 669,-
Servicekosten (water + warmte inbegrepen) : 231,-
Totaal = 900.
Dan heb ik ook nog Eneco (elektra + kookgas) : 105 euro. Energielabel E.
Mijn gemeente belastingen gaan 50/60 euro per maand zijn.
Internet : 53,-
Inboedelverzekering : 10:48
Aansprakelijkheidsverzekering : 30 per jaar.
Edit : Daar komen ook nog natuurlijk je persoonlijke kosten bovenop zoals abbo’s, zorgverzekering etc.
Gemeentelijke belastingen zullen rond de 45-50 euro zijn denk ik. Aanslag van dit jaar heb ik nog niet.
Energielabel geen idee. Ik heb aan de zijkanten geen buren en woon aan de Maas waar het best flink waait. Het appartement moet nog energiezuinig worden gemaakt dus label: geen idee.
Mag ik vragen welke app dit is? Ziet er handig uit!
Helaas