Show je kasboekje

Wij krijgen helemaal niet meer toeslag met/voor 2e kind. Als ik de toeslag door de helft doe, is voor elk kind evenveel als toen ik 1 kind had.

Ficitief met 1 kind 200 euro toeslag en nu met 2 kinderen 400.
Ik dacht dus dat je voor 2e meer zou krijgen en dus bijv 500 toeslag kreeg ipv 400.

Wij gaan zoveel overhouden als ze straks beide of 1 al naar school gaan.

Denk het wel, zo aangevraagd. Mijn man heeft het gedaan dus misschien moet ik het maar controleren.

Andere kant hij is zzp en betaal liever niet terug als hij beter jaar heeft dam verwacht.

1 like

Ja dat wel maar ontvang dan liever per maand minder. En misschien wat terug krijg dan 1000 ofzo terug te moeten betalen.

3 likes

Hm ja, wij hebben ook wat ruimer ingeschat, maar blijven dat wel in de gaten houden.

Volgens de tabel kan je voor beide kinderen eigenlijk nooit dezelfde toeslag krijgen:

Maar ach inderdaad, beter achteraf wat extra’s krijgen ipv bijbetalen!

2 likes

Zo heb ik zelf bijvoorbeeld ook ingesteld dat alle betalingen naar boven worden afgerond, dit ‘wisselgeld’ wordt dan naar de spaarrekening gestort.

Ik ben in de ING app aan het zoeken of dit ook bij ING bestaat, maar kan zo niks vinden. Iemand die ING heeft en zoiets bij ING heeft gevonden?

1 like

Vanochtend mijn financiën ook maar weer eens op een rijtje gezet. Ik ben 30 en woon alleen in een koopappartement. Ik werk 36u, inhoudelijk leidinggevende functie in de zorg (WO functie), 4 jaar werkervaring

Inkomen:
3110 netto incl reiskosten excl vakantiegeld en 13e maand

Uitgaven:
Hypotheek: 507
VvE: 258
G/w/l: 116
Gemeentelijke belastingen: 72
Zorgverzekering: 141
Autoverzekering: 103
Wegenbelasting: 19
Overige verzekeringen (inboedel, aansprakelijkheid, overlijdensrisico): 16
Ziggo: 55
Vodafone: 20
Abonnementen (Videoland, Spotify, Viaplay): 25
Goede doelen: 20
Sportabonnement: 25
Lenzenabonnement: 12
Boodschappen: 250
Tanken: 175

Totaal: 1821

Dan blijft 1289 over, daarvan probeer ik 750 te sparen en hou ik 500 over, maar meestal is de verhouding eerder andersom (als dat al lukt :sweat_smile:).

Ik ben heel erg tevreden met mijn financiële situatie, maar blijf het soms wel eens moeilijk vinden om te zien en horen in mijn omgeving hoeveel verschil het kan maken als je een relatie hebt en samen kunt wonen… Kan zoveel schelen!

11 likes

Ik hoop dat ik deze vraag hier kwijt kan. Ik ben aan het kijken naar huurwoningen/appartementen en wil voor mijzelf een beetje een kostenplaatje maken.

Wie is er alleenstaand en woont in een woning/appartement en wat ben jij per maand kwijt kan g/w/l, verzekering, gemeentelijke lasten? Of andere terugkerende kosten die ik nu nog vergeet. Oh en welk energielabel heeft de woning? Denk dat dat ook wel verschil maakt.

Heb heb geen idee wat ik moet verwachten en wil niet dat ik straks een leuke woning kan huren en dan er achter komen dat ik het eigenlijk niet eens kan betalen. :joy: Wil mijn spaargeld liever niet aanraken.

2 likes

Wat ik kwijt ben aan mijn huis en alles er omheen :

Kale huur : 669,-
Servicekosten (water + warmte inbegrepen) : 231,-

Totaal = 900.

Dan heb ik ook nog Eneco (elektra + kookgas) : 105 euro. Energielabel E.

Mijn gemeente belastingen gaan 50/60 euro per maand zijn.

Internet : 53,-
Inboedelverzekering : 10:48
Aansprakelijkheidsverzekering : 30 per jaar.

Edit : Daar komen ook nog natuurlijk je persoonlijke kosten bovenop zoals abbo’s, zorgverzekering etc.

3 likes

Gemeentelijke belastingen zullen rond de 45-50 euro zijn denk ik. Aanslag van dit jaar heb ik nog niet.

Energielabel geen idee. Ik heb aan de zijkanten geen buren en woon aan de Maas waar het best flink waait. Het appartement moet nog energiezuinig worden gemaakt dus label: geen idee.

7 likes

Mag ik vragen welke app dit is? Ziet er handig uit!

4 likes

Zekers

Op iPhone, weet niet of die er ook is voor android

1 like

Helaas :pensive:

3 likes
UITGAVEN januari
VAST
Huur € 731,28
Energie en water € 105,00
Gemeentebelastingen € 50,00
Telefoon, televisie, internet € 80,00
Verzekeringen € 22,39
Totaal vaste lasten € 988,67

Dit zijn alleen de gegevens voor mijn huis. Sociale huurwoning van 50m2 in een grote stad. Nieuwbouw 2015 dus ik vermoed energielabel A.

2 likes

en om ontopic te blijven mijn kasboekje. ik houd een jaarrekening bij in excel, vandaar de lege posten.

maandoverzicht jaarrekening - januari 2023
INKOMSTEN jan
Netto loon/uitkering € 3.100,00
Vakantiegeld
13de maand/bonus
Vaste reiskostenvergoeding € 65,00
Variabele reiskosten
Belastingteruggaaf
Teruggave gas+energie
Inkomsten Marktplaats/Vinted
Overige inkomsten
Inkomsten delen Spotify € 12,00
TOTAAL INKOMSTEN € 3.177,00
UITGAVEN jan
VAST
Huur € 731,28
Energie en water € 105,00
Gemeentebelastingen € 50,00
Motorrijtuigenbelasting € 20,00
autoverzekering € 40,10
Telefoon, televisie, internet € 80,00
Verzekeringen € 22,39
Zorgverzekering € 160,00
kosten ING-rekening € 3,50
ANWB € 9,15
Contributies en abonnementen € 65,35
Sportschool
Studieschuld € 217,08
Afbetalingen
Totaal vaste lasten € 1.503,85
Vaste inleg De Toekomst € 300,00
Vaste inleg vakantie € 100,00
Vaste kosten kat € 30,00
Vaste inleg zorgkosten € 38,00
Vaste inleg cadeautjes
Extra sparen
Extra studieschuld € 100,00
Vaste inleg vriendinnenrekening € 50,00
Totaal vaste inleg potjes € 618,00
Totaal vaste lasten + vaste inleg € 2.121,85
WISSELENDE UITGAVEN
Boodschappen
Kleding
Onderhoud huis en tuin
Drogisterij
Nagelsalon
Make-up
Cadeautjes
Benzine
Eten buitenshuis
Thuisbezorgd/Uber Eats
Niet-vergoede ziektekosten
Vrijetijdsuitgaven
Ondefinieerbaar
Verjaardagsrekening
Totaal wisselende uitgaven € 0,00
TOTAAL ALLE UITGAVEN € 2.121,85
INKOMSTEN MIN UITGAVEN € 1.055,15
5 likes

Helaas niet voor android, al zie ik dat er best wel veel apps zijn. Al twijfel ik wel om mijn banrekening te koppelen :sweat_smile:

1 like

Oh dat hoeft bij deze niet. Ik zou m’n bankrekening niet aan zo’n app koppelen. Never :speak_no_evil:

6 likes

Ik heb uiteindelijk een aantal budget dingen in mijn bankapp aangezet en dat van mijn salaris automatisch 10% naar mijn spaarrekening gaat. Eens kijken of ik hier al wat bewuster van wordt haha

4 likes

Heel veel dingen gaan ontzettend afhankelijk zijn van waar en wat voor woning je gaat huren, dan kan ik je nu wel vertellen dat ik zo’n 150 euro per maand betaal voor energie en gas, maar daar heb je niks aan tenzij je in een soortgelijke woning gaat wonen natuurlijk. Misschien handig om een beetje beeld te geven bij het soort woning waar je naar kijkt?

Heel veel kosten kun je nu al zelf best goed oplijsten, gemeente heffingen, inschatting van internet/tv, boodschappen etc. Dat zou ik sowieso voor jezelf op een rijtje zetten, geeft ook beeld bij wat je dan kwijt kan zijn aan huur en wat je dan vrij te besteden over gaat houden.

2 likes

Ik huur inclusief voor 750 euro (wel klein)
En dan heb ik nog
Tele2 spotify npo icloud en pathe: 70
Verzekeringen 15
Zorg 145 (aanvullend verzekerd ivm acne)
Gemeentelijke belastingen en water 30
Swapfiets 19 euro (ik weet het)
Elke maand 50 euro naar mn beleggingsrekening (is niet echt een uitgave maar gaat wel van mn lopende rekening)
En de postcodeloterij 14,50

Ik verdien 1800 netto en heb genoeg over

4 likes

Ik ben niet zo heeeel kieskeurig, zo lang de huurprijs maar niet te hoog is :face_with_hand_over_mouth: maar ik kom voornamelijk appartementen tussen de 70-80 m2 tegen, dus ik denk dat zoiets het waarschijnlijk gaat worden.

Maar ik moet idd ff een excel maken en uitgaan van worst case scenario’s denk ik

1 like