Show je kasboekje

Wat betalen jullie allemaal veel voor internet? Bijna allemaal 50e of meer? Ik heb 27e t-mobile glasvezel.

3 likes

Is bij mij combi tv en internet

3 likes

68 euro maar wel super internet overal is wel eens anders geweest bij goedkopere aanbieders

3 likes

Ik heb geen glasvezel nodig, en stap elk jaar over naar een andere aanbieder. Vorig jaar €35 voor KPN (internet+TV), nu €30 voor Ziggo (ook internet+tv). Die aanbiedingen zijn er eigenlijk altijd wel dus elk jaar overstappen loont wel.

4 likes

Ik heb altijd gezeur met verhuizingen etc. en ben nog nooit in een keer goed geholpen door klantenservices van dit soort providers. Dus nu ik ergens woon en niet ga verhuizen laat ik het lekker zo. Heb internet nodig voor m’n werk en het is nu duur maar het functioneert perfect.

In mijn bedrag bij KPN zit overigens spotify bij in. Dus dat vertekent ook iets.

3 likes

Je kunt ook bellen met je huidige provider zodra je contract afloopt en vragen of ze iets voor je kunnen doen als je je contract verlengt, vaak krijg je dan weer dezelfde aanbieding als nieuwe klanten.

2 likes

Ik hoor van veel mensen dat Ziggo dat regelmatig wel doet, maar KPN vrijwel nooit. Het kan het proberen waard zijn maar voor mij is bellen veel stress en nieuw aansluiten zo gepiept, dus maar net wat je fijn vindt.

3 likes

Het is nu 30e voor 6 maanden en daarna 35, met 2,50 extra korting als je al bij t-mobile mobiel zit. Zelfs als je maar 15 euro bespaart per maand, dat is 180 per jaar en in vijf jaar loopt het al op naar 1000e. Snap dat niet iedereen het de moeite waard vind, maar ik ben niet bereid om het dubbele te betalen voor hetzelfde internet uit hetzelfde draadje. Ook zorgverzekeringen en energie switch ik iedere abonnement. Alleen bij energie wil ik wel dat het ook 100% groen is dus dan kijk ik niet alleen naar prijs.

3 likes

Helaas is dat alleen niet zo. Ik heb hier nog nooit problemen gehad met KPN en krijg ook de snelheid waar ik voor betaal, terwijl dat voor Ziggo te moeilijk was. Aangezien we beide afhankelijk zijn van een goede en snelle internetverbinding voor werk, ga ik niet zomaar switchen.

Irritante is ook dat we wifi punten nodig hebben en nu voor veel geld al die van KPN hebben. Maakt de drempel en kosten om over te stappen ook hoger.

1 like

Maar het wisselt ook heel erg of je ergens in de Randstad of in Noordoost-Groningen wil huren, nieuwbouw, of je al 20 jaar op een wachtlijst staat voor sociale huur, of je recht hebt op toeslagen.
Daarnaast misschien je leeftijd en wensen voor een woning. De locatie, leeftijd, grootte voor een woning is ook weer bepalend voor je energierekening en andere kosten etc etc.

Ik zou vooral kijken naar wat je maximaal inclusief kan (en wil!!) betalen en daar je wensen op aanpassen.

1 like

Ik kreeg die wifipunten van de ziggo gewoon gratis opgestuurd!

4 likes

Het is niet helemaal hetzelfde. Wij hebben hier geen glasvezel en ziggo is de enige die ons heel snel internet kan leveren. Alle andere providers komen niet eens bij de 100mb. Wij hebben door vriends gamehobby dus geen keuze dan bij ziggo te blijven…

2 likes

Bijzonder dat de ervaringen zo anders zijn. Ik heb altijd het idee dat het puur marketing is. Voordat ik glasvezel had, hadden we ook gewoon internet van t-mobile voor hetzelfde geld. Nooit problemen mee gehad, ook niet met andere aanbieders. Terwijl we hier ook veel met zijn twee thuiswerken en mijn vriend ook online games speelt.

Er zit idd wel verschil in provider, zoals @JustinBieber en @Feather al aangeven. Heeft ook te maken met waar ze hun leidingen hebben liggen/hoe het netwerk opgebouwd is. Wij hebben een huis gekocht in een compleet nieuwe wijk en zowel Ziggo als KPN komen een netwerk leggen in de wijk, dat gaat dus niet over hetzelfde netwerk.

Het kan trouwens ook schelen om zelf goede wifi-punten in huis te hebben. Je hebt namelijk wifi-punten die het signaal alleen maar doorzetten (waardoor het zwakker wordt maar wel verder komt) en punten de wifi met dezelfde sterkte uitzenden. Als je een goed netwerk in huis hebt, kun je in principe met elke provider een goede verbinden krijgen, mits het signaal wat binnen komt ook van allemaal even sterk is. Ik denk dat dat de combinatie is waardoor voor sommige KPN beter werkt en voor anderen Ziggo.

4 likes

Ik moest het even nazoeken, maar dat heeft te maken met dat alleen Ziggo kabel aanlegt en KPN en andere adsl. Dan kan het wel dat het via ziggo beter is idd. Bij glasvezels is het helemaal open, kpn heeft het hier aangelegd maar je kon na een paar maanden iedere provider kiezen.

2 likes

Ah ik mis dit topic! Misschien wordt het tijd dat ik mijn eigen kasboekje eens zwart op wit ga maken.

7 likes

Ik woon nu 8 maanden in mijn koophuis ( :exploding_head: ) en aangezien ik net nog eens YNAB heb bijgewerkt, heb ik weer een goed overzicht. Een gemiddelde van de laatste 6 maanden (januari-juni) (de vaste/verwachte kosten van juni zijn meegerekend, maar er missen dus nog wel 10 dagen):

Inkomsten: 4336 euro
Dit is opnieuw het gemiddelde van álles: loon, maaltijdcheques, premies, uitbetalingen (bv. terugbetalingen van verzekeringen), vakantiegeld. Eindejaarspremie zit hier nu niet in. En vakantiegeld trekt het gemiddelde goed omhoog. Zonder juni (en vakantiegeld) is dit gemiddelde 3265 euro. Puur loon is het gemiddeld 2972 euro.

Vaste kosten (zonder verzekeringen): 991,33 euro
Hypotheek: 760,45 euro
Internet: 34 euro
Gas en elektriciteit: 70 euro (m’n voorschotbedrag schommelde heel erg, dus mogelijks klopt dit niet helemaal)
Water: 30 euro (dit is een gok, ik heb nog maar 1 afbetaling gekregen)
GSM: 9 euro
Netflix/streaming: 5 euro
Spotify: 5 euro
Vakbond: 20,38 euro (hier krijg ik jaarlijks 145 euro van terug)
Goede doelen: 20 euro
Krant: 35 euro
Patreon: 2,5 euro

Verzekeringen: 201 euro per maand
Autoverzekering: 510 euro (jaarlijks)
Schuldsaldo: 753 euro (jaarlijks)
Brandverzekering + familiale: 500 euro (jaarlijks)
Rechtsbijstandverzekering: 80 euro (jaarlijks)
Hospitalisatieplan: 34 euro (maandelijks)
Ziekteverzekering: 160 euro (jaarlijks)

Jaarlijkse vaste kosten: 2975 euro per jaar (247,9 euro per maand)
Belastingen: 1600 euro
Onroerende voorheffing: nog geen idee :stuck_out_tongue:
Verkeersbelasting: 110 euro
Studie en studieboeken: rond de 800 euro (maar gebeurt in oktober)
Onderhoud boiler: 125 euro (gok, is hier nog niet gebeurd)
Dropbox: 120 euro
LastPass: 40 euro
YNAB: 100 euro
Lidgeld: 80 euro

Variabele kosten: 1853 euro
Boodschappen: 400 euro
Uit eten/afhalen: 155 euro
Transport (OV en diesel): 100 euro
Onderhoud en kosten auto: 24 euro
Sporten: 50 euro
Kledij: 20 euro
Spullen/meubels/toestellen/technologie: 590 euro
Gezondheid en verzorging: 50 euro
Cadeaus: 60 euro
Hobby’s (uitstapjes, optredens, boeken, reizen, etc.): 170 euro
Verbouwingen/aanpassingen huis: 234 euro

Sparen:
Volgens YNAB heb ik dan een net income van 880 euro per maand (maar dat is wel scheef getrokken door het vakantiegeld). Zonder vakantiegeld komt het op 31,70 :laughing:. En met de gemiddelden in deze post kom ik zonder vakantiegeld uit op een klein verlies (3293 euro per maand aan uitgaven).
Dit rekent YNAB ook als uitgaven (en niet als sparen):
Pensioensparen: 990 euro per jaar
Beleggen: momenteel gemiddeld 133 euro per maand
Ontwikkelingsfonds (microkredieten): 500 euro per jaar

Een aantal kanttekeningen:

• onder boodschappen en uit eten vallen soms dingen die ik meebreng voor anderen (en later terugbetaald krijg), in realiteit zal mijn gemiddelde dus lager zijn.
  • ik moest heel wat inboedel kopen, blijkbaar 590 euro pm gemiddeld, want ik had erg weinig spullen. Dat zal, samen met een aantal aanpassingen aan mijn huis, nog wel even duren, dus ik ben al blij als ik min of meer break even draai :stuck_out_tongue: .
10 likes

Leuk en volledig overzicht! Ik wil ook wel die ynab maar dan zie ik die 100 euro per jaar en dan denk ik tja… :smiling_face_with_tear:

1 like

Ja, niet goedkoop. Studenten krijgen trouwens 1 jaar gratis. Zo ben ik er ook mee begonnen en nu wil ik er niet mee stoppen. Maar het maakt me wel veel bewuster met geld (en systemen die ik vroeger probeerde, bleven nooit lang hangen), dus haal ik die 100 euro er zo wel uit (of zo probeer ik het toch aan mezelf te verantwoorden :sweat_smile: ). En het geeft me ook gemoedsrust.

1 like

Vaste lasten: plus minus 2200
Hypotheek  €  912
Creditcard  €  5
Verzekeringen  €  74
Greenchoice  €  270
Mobiele telefoons (3)  €  42
Brommerverzekering & pechhulp  €  15
Televisie & internet & streaming (3)  €  58
Zorgverzekering incl. beugelverz  €  325
Kwartaal- en jaarkosten*  €  190
Gemeentelijke lasten (10 x p/j)  €  156
ING bankkosten (2 rek+beleggingen)  €  12
Goede doelen UNCHR/JustDiggit  €  100
Zakgeld kind 1  €  10
Bibliotheek  €  10

Variabele lasten: plus minus 2500
Boodschappen (900) 
Cadeaus (200)
Uitjes (500)
Vervoer (100)
Schoonmaak (200)
Aankopen (400)
Overig (200)

• School, sport kids, eigen risico, overlijdensrisicoverzekering

& Dan komt er met twee salarissen ruim 6000 binnen en sparen we zo’n 1300 + vakantiegeld/bonussen.

Ooit gestart met niks dus dit is heel fijn. Nu nog wat minder aan boodschappen uitgegeven :v: