Bijzonder dat de ervaringen zo anders zijn. Ik heb altijd het idee dat het puur marketing is. Voordat ik glasvezel had, hadden we ook gewoon internet van t-mobile voor hetzelfde geld. Nooit problemen mee gehad, ook niet met andere aanbieders. Terwijl we hier ook veel met zijn twee thuiswerken en mijn vriend ook online games speelt.
Er zit idd wel verschil in provider, zoals @JustinBieber en @Feather al aangeven. Heeft ook te maken met waar ze hun leidingen hebben liggen/hoe het netwerk opgebouwd is. Wij hebben een huis gekocht in een compleet nieuwe wijk en zowel Ziggo als KPN komen een netwerk leggen in de wijk, dat gaat dus niet over hetzelfde netwerk.
Het kan trouwens ook schelen om zelf goede wifi-punten in huis te hebben. Je hebt namelijk wifi-punten die het signaal alleen maar doorzetten (waardoor het zwakker wordt maar wel verder komt) en punten de wifi met dezelfde sterkte uitzenden. Als je een goed netwerk in huis hebt, kun je in principe met elke provider een goede verbinden krijgen, mits het signaal wat binnen komt ook van allemaal even sterk is. Ik denk dat dat de combinatie is waardoor voor sommige KPN beter werkt en voor anderen Ziggo.
Ik moest het even nazoeken, maar dat heeft te maken met dat alleen Ziggo kabel aanlegt en KPN en andere adsl. Dan kan het wel dat het via ziggo beter is idd. Bij glasvezels is het helemaal open, kpn heeft het hier aangelegd maar je kon na een paar maanden iedere provider kiezen.
Ah ik mis dit topic! Misschien wordt het tijd dat ik mijn eigen kasboekje eens zwart op wit ga maken.
Ik woon nu 8 maanden in mijn koophuis ( ) en aangezien ik net nog eens YNAB heb bijgewerkt, heb ik weer een goed overzicht. Een gemiddelde van de laatste 6 maanden (januari-juni) (de vaste/verwachte kosten van juni zijn meegerekend, maar er missen dus nog wel 10 dagen):
Inkomsten: 4336 euro
Dit is opnieuw het gemiddelde van álles: loon, maaltijdcheques, premies, uitbetalingen (bv. terugbetalingen van verzekeringen), vakantiegeld. Eindejaarspremie zit hier nu niet in. En vakantiegeld trekt het gemiddelde goed omhoog. Zonder juni (en vakantiegeld) is dit gemiddelde 3265 euro. Puur loon is het gemiddeld 2972 euro.
Vaste kosten (zonder verzekeringen): 991,33 euro
Hypotheek: 760,45 euro
Internet: 34 euro
Gas en elektriciteit: 70 euro (m’n voorschotbedrag schommelde heel erg, dus mogelijks klopt dit niet helemaal)
Water: 30 euro (dit is een gok, ik heb nog maar 1 afbetaling gekregen)
GSM: 9 euro
Netflix/streaming: 5 euro
Spotify: 5 euro
Vakbond: 20,38 euro (hier krijg ik jaarlijks 145 euro van terug)
Goede doelen: 20 euro
Krant: 35 euro
Patreon: 2,5 euro
Verzekeringen: 201 euro per maand
Autoverzekering: 510 euro (jaarlijks)
Schuldsaldo: 753 euro (jaarlijks)
Brandverzekering + familiale: 500 euro (jaarlijks)
Rechtsbijstandverzekering: 80 euro (jaarlijks)
Hospitalisatieplan: 34 euro (maandelijks)
Ziekteverzekering: 160 euro (jaarlijks)
Jaarlijkse vaste kosten: 2975 euro per jaar (247,9 euro per maand)
Belastingen: 1600 euro
Onroerende voorheffing: nog geen idee
Verkeersbelasting: 110 euro
Studie en studieboeken: rond de 800 euro (maar gebeurt in oktober)
Onderhoud boiler: 125 euro (gok, is hier nog niet gebeurd)
Dropbox: 120 euro
LastPass: 40 euro
YNAB: 100 euro
Lidgeld: 80 euro
Variabele kosten: 1853 euro
Boodschappen: 400 euro
Uit eten/afhalen: 155 euro
Transport (OV en diesel): 100 euro
Onderhoud en kosten auto: 24 euro
Sporten: 50 euro
Kledij: 20 euro
Spullen/meubels/toestellen/technologie: 590 euro
Gezondheid en verzorging: 50 euro
Cadeaus: 60 euro
Hobby’s (uitstapjes, optredens, boeken, reizen, etc.): 170 euro
Verbouwingen/aanpassingen huis: 234 euro
Sparen:
Volgens YNAB heb ik dan een net income van 880 euro per maand (maar dat is wel scheef getrokken door het vakantiegeld). Zonder vakantiegeld komt het op 31,70 . En met de gemiddelden in deze post kom ik zonder vakantiegeld uit op een klein verlies (3293 euro per maand aan uitgaven).
Dit rekent YNAB ook als uitgaven (en niet als sparen):
Pensioensparen: 990 euro per jaar
Beleggen: momenteel gemiddeld 133 euro per maand
Ontwikkelingsfonds (microkredieten): 500 euro per jaar
Een aantal kanttekeningen:
- onder boodschappen en uit eten vallen soms dingen die ik meebreng voor anderen (en later terugbetaald krijg), in realiteit zal mijn gemiddelde dus lager zijn.
- ik moest heel wat inboedel kopen, blijkbaar 590 euro pm gemiddeld, want ik had erg weinig spullen. Dat zal, samen met een aantal aanpassingen aan mijn huis, nog wel even duren, dus ik ben al blij als ik min of meer break even draai
.
Leuk en volledig overzicht! Ik wil ook wel die ynab maar dan zie ik die 100 euro per jaar en dan denk ik tja…
Ja, niet goedkoop. Studenten krijgen trouwens 1 jaar gratis. Zo ben ik er ook mee begonnen en nu wil ik er niet mee stoppen. Maar het maakt me wel veel bewuster met geld (en systemen die ik vroeger probeerde, bleven nooit lang hangen), dus haal ik die 100 euro er zo wel uit (of zo probeer ik het toch aan mezelf te verantwoorden ). En het geeft me ook gemoedsrust.
Vaste lasten: plus minus 2200
Hypotheek € 912
Creditcard € 5
Verzekeringen € 74
Greenchoice € 270
Mobiele telefoons (3) € 42
Brommerverzekering & pechhulp € 15
Televisie & internet & streaming (3) € 58
Zorgverzekering incl. beugelverz € 325
Kwartaal- en jaarkosten* € 190
Gemeentelijke lasten (10 x p/j) € 156
ING bankkosten (2 rek+beleggingen) € 12
Goede doelen UNCHR/JustDiggit € 100
Zakgeld kind 1 € 10
Bibliotheek € 10
Variabele lasten: plus minus 2500
Boodschappen (900)
Cadeaus (200)
Uitjes (500)
Vervoer (100)
Schoonmaak (200)
Aankopen (400)
Overig (200)
- School, sport kids, eigen risico, overlijdensrisicoverzekering
& Dan komt er met twee salarissen ruim 6000 binnen en sparen we zo’n 1300 + vakantiegeld/bonussen.
Ooit gestart met niks dus dit is heel fijn. Nu nog wat minder aan boodschappen uitgegeven
Vind het wel leuk om mijn financiele situatie nu eens te delen
Inkomsten
400 euro all-in aupair inkomsten
200 papa
100 zorgtoeslag
100 freelance werk
Totaal 800
Uitgaven Nederland
Zorgverzekering 145
Tele2 25
Dela 5
Spotify familie 15
ICloud 3
Totaal 193 afgerond
Uitgaven Duitsland
OV maandkaart 49 euro
Totaal 242
Over: 558
Ik hoef geen ‘grote’ boodschappen te doen.
Variabel
Taallessen 300 per maand (per maand inschrijven dus niet standaard)
Nou ziet er best goed uit
Wel fijn dat je t zo kan ook!
Heb je trouwens geen aansprakelijkheidsverzekering? Zou ik wellicht wel over nadenken om af te sluiten
Dat is via de au pair verzekering geregeld en die betalen de ouders, maar daar weet ik de details niet van (ga ik vandaag wel ff naar vragen als ik mn nieuwe contract krijg, goeie!)
Misschien niet aardig, maar ik ben zo blij om jouw kasboekje te lezen @Luzarl haha. Ik zie allemaal mensen die 3000 / 6000 euro binnen harken enzo haha. Het is even refreshing
- Ik ben natuurlijk gewoon jaloers en salty en gun iedereen een mega salaris incl mezelf hahahahah.
Owhh okee, top!
Ja heb ik zelf ook hoor. Het is lekker overzichtelijk, ik ben helemaal tevreden en living my best life
Voor hoeveel uur? Dat scheelt natuurlijk ook
Soms is het gewoon oneerlijk ik werkte ooit 32 uur pw bij de hema en verdiende daar net wel net niet 1000 euro mee
Het zijn toch vrijwel altijd de mensen die dik verdienen die hier posten als een soort humble brag. Ik denk zeker niet dat wat je hier ziet, het forumgemiddelde is.
Lol ik wilde m’n eigen post in dit topic terugzoeken en toen kwam ik dit tegen. Nog 3 jaar te gaan, denk niet dat ik dat nog red
Ik zet het ook even op ‘papier’, want heb zelf niet eens op een rijtje hoe en wat.
Inkomen:
flexmedewerker dus varieert enorm, afgelopen keer was het netto €2200 inclusief vakantiedagen en reiskosten, maar deze maand wordt het denk ik €600 (vakantie gehad). En vanaf september ga ik ook weer studeren dus dan mag ik geluk hebben als ik €800 verdien.
Vaste lasten:
€350 huur (partner betaalt de meeste vaste lasten qua het huis)
€220 school
€30 sportschool waar ik zelden naar toe ga
€8 hbo max
€10 spotify
€3 amazon
€23 pathe
€27 tele2
€35 weeskind onderhouden
Totaal = €706
En boodschappen en uitjes verschilt heel erg maar denk dat ik sowieso het meeste kwijt ben aan boodschappen doen, by far. Die betaal ik ook het vaakst.
Als ik een maand heb waar ik 1500+ verdien is het echt prima te doen. Maar vanaf september gaat het wel even lastig worden weer. Als ik standaard 2 dagen per week werk is het netto inkomen ongeveer €1000 (en als ik vaak zondagen pak nog iets meer) dus dan zou het net moeten lukken ook qua boodschappen denk ik.
Werk(24 uur) 1350 netto
Huurtoeslag 200
Zorgtoeslag 150
Totaal 1700 euro
Uitgaven
1050 per maand aan huur zorg gwl gemeenschapelijke belastingen scooter Spotify inboedel wa telefoon internet abbonementen en verzekeringen
300 euro per maand aan boodschappen
Ik spaar alsnog wel elke maand rond de 100 euro maar ik geef ook makkelijk geld uit aan van alles, en ga elk jaar op vakantie.