Totaal niet bedoeld om loedermoederig te klinken maar toch even om de andere kant te belichten:
Wij hebben geen IPad/tablet thuis en mijn kinderen (6 en 3) weten niet beter. Natuurlijk kijken ze tv, maar dat zetten wij aan (op afgesproken momenten, maar ze kijken best veel) en we hebben hiermee zelf de leiding over wat ze kijken en hoe dicht ze op het scherm zitten. Op de school van mijn kind worden ook geen schermen gebruikt, dat scheelt. Natuurlijk blijft dit niet voor eeuwig goed gaan, maar in het kader van digitale opvoeding vind ik zelf wel prettig. Het helpt ook dat je als je op pad bent de kinderen eigenlijk niet vaak zeuren over âkijkenâ, want er zijn gewoon geen schermen beschikbaar (onze telefoons krijgen ze alleen bij hoge uitzondering, en dan vergrendeld). Ze weten ook niet echt wat YouTube is en zijn niet gewend zelf schermen te bedienen. Ze kijken wat wij aanzetten.
Uiteraard kiest iedereen helemaal zelf en is alles ok. Het enige dat ik hiermee wil zeggen is dat het er voor jonge kinderen tot een jaar of 8 zeker wmb echt niet automatisch âbijhoortâ en dat je het dus wel degelijk kunt uitstellen, als je zou willen. Met de nadruk op dat laatste.