ik heb precies dezelfde ervaring. Nam toevallig een hap soep vandaag uit de kom en de smaak van een vaatwastablet overheerste .
Ik heb het idee dat dit ook kan verschillen met welke vaatwasmiddel je gebruikt.
Toen we met mijn ouders op vakantie waren, had mijn moeder van die pods mee genomen voor de vaatwasser. En daarna vond ik de bordjes van de kinderen echt zo sterk ruiken naar die geur. En het smaakte ook heel zepig, echt heel vies.
Ik gebruik thuis altijd gewoon de goedkoopste huismerk vaatwastabletten en daarbij merk ik het juist niet.
Ik gebruik ook altijd cheap ass vaatwastabletten⊠geef nu meestal eten maar van dat plastic ikea servies. Begint nu wel te verkleuren alleen.
Ik stuur je een dm!
Omdat ik dit vaker hoorde, wassen we de siliconenbordjes van de kinderen toch maar met de hand af.
Mijn hypothese (niet wetenschappelijk onderbouwd dus ) is dat vaatwastabletten geconcentreerder zijn dan gewoon een sopje met afwasmiddel en dat het daardoor in de vaatwasser wel die zeep-smaak overneemt.
Hierdoor ben ik overgeschakeld op de eco-vaatwastabletten van AH, die zijn geurloos.
Werkt dit?
Ik had van de week ook iets geproefd van het bordje van mijn zoon. Zeep! Echt viesâŠ
Maar ben benieuwd of met de hand afwassen nu nog zin heeft, of zou die smaak er nu al zo erg in zitten dat het er niet meer uit gaat?
Wij hebben geen vaatwasser, en onze silicone bordjes zijn compleet geurloosđ we gebruiken wel afwasmiddel of afwaszeep met weinig geur (eco v jumbo met name). Ik denk alleen dat je de huidige geur er niet meer uit gaat krijgenđ
Ga dat ook maar proberen dan.
Las op Google iets over uitkoken in azijn of schoonmaken met baking soda. Dus dat ga ik morgen ook proberen en daarna met de hand afwassen.
Ik ben ook eens een instagram-post tegengenkomen met de tip om de bordjes in de oven te steken om de geur te verwijderen. Weet alleen de details niet meer maar ik veronderstel niet te heet.
Je hoeft trouwens niet per se kinderborden te hebben.
Het zal per kind verschillen maar hier is in 2,5 jaar pas 1 bord stuk gegaan en dat was vorige week en expres .
Bij hele kleintjes kan je het eten ook los op de tray leggen en bij iets groter kunnen ze van een normaal bordje eten.
Misschien een oplossing voor het zeepsopsmaakprobleem
Ik heb een tijdje terug ook de zeepsmaak ervaring gehad. Echt een wonder dat mijn dochter haar eten altijd redelijk tot goed at⊠ik ben overgegaan naar hard plastic (zeg naar Mepal-achtig). Dat heeft tot nu toe nog niet zoân smaak.
Ik begin me af te vraag of er mis is met mijn smaak. Mijn kind eet al jaren van zoân silicone bord en ik eet heel vaak zijn restjes op. Ik heb nog nooit iets geks geproefd. Bij ons gaat hij ook in de vaatwasser.
Ik heb net alles uitgekookt maar ruik nog steeds zeep en soms ook ver weg eten (kerrie kruiden bijv.).
Misschien trekt het nog weg als het goed is afgekoeld?
Vind het echt zonde om alles te vervangen, heb een hele verzameling. Als iemand dé tip heeft, hoor ik het heel graag.
In azijn laten weken of iets met bakingpowder?
Dat uitkoken was ook met azijn inderdaad (heel mân huis stinkt nu).
Die andere optie kan ik nog proberen!
Hier ook niet hoor. Wij spoelen wel eerst alles met koud water maar wassen gewoon af met dreft en regelmatig ook in de vaatwasser.
Het verschil zit hem ook in de kwaliteit/materiaal van de bordjes zelf heb ik gemerkt!! Het zeepsmaak effect vond ik heel erg bij de siliconenbordjes van de Wibra, minder tot niet bij die van Liewood
Bij mij is alles van Liewood en alles smaakt/ruikt naar zeep.
Misschien moeten we toch een onderzoek starten welk merk vaatwastabletten het beste is dan
Ik merk er tot nu toe ook niks van hoor. 1 bakje van zeeman is al vaak in de vaatwasser geweest en proef totaal geen zeep. En dat kwantum muizenbordje is nu 2x erin geweest en ook geen zeepsmaak. Maar goed misschien komt het nog, misschien niet