Slowcooker/multicooker

Ja ik heb hem gisteren meteen gekocht toen ik het inkijkexemplaar zag :smiley:

2 likes

Oh goed punt; hier is een inkijkexemplaar te zien. Is nog wat duidelijker denk ik dan de stories.

Ik hoop dat 'ie snel op de mat valt. :smiley:

3 likes

Oh, leuk dat je het deelt. Mooi dat er best wat vega-opties in het boek zijn, ik kom niet verder dan soepen en chilli.

Over 2 weken moet mijn vriend weer stand-by staan voor zn werk, dus van het weekend gaat de slowcooker weer aan om te mealpreppen. De orange chicken die ik laatst deelde, ga ik weer maken. Verder ga ik denk ik dit topic uitpluizen en 2 andere recepten voor de vriezer maken, ondanks dat dit weer schreeuwt om te slowcooken.

1 like

Het slowcookerboek van Sabine is opgestuurd, hopelijk valt ie morgen op de mat. :smiley:

1 like

Hoop ook het bericht te krijgen. Echt leuk dat vooruit bestellen. Had vandaag gekeken wanneer het eindelijk kwam.

1 like

Het boek staat in mijn PostNL-app. Geen garantie maar de kans is groot dat ik het boek vandaag krijg. Ik ben zo benieuwd! :partying_face:

Heeft iemand hier al eens kweeperen in de slowcooker gemaakt? Ik kreeg een berichtje van een familielid met een kweeperenboom in de tuin. Haar boom barst van het fruit en de kweeperen zijn rijp. Komend weekend mag ik daar plukken.
Al eerder pocheerde ik kweeperen volgens het recept van David Lebovitz maar dat was altijd in een gewone pan. De slowcooker heeft denk ik een uurtje of 3 nodig.

2 likes

Ik kreeg al een berichtje dat ik hem vandaag op de deurmat kan vinden

1 like

Hij is binnen! Wat een prachtig boek zeg. Ik kan niet wachten om er uit te gaan koken (gaat vandaag helaas niet lukken maar hopelijk snel).

@Bambam Qua vega-recepten staat er aardig wat in! Er is een heel hoofdstuk gewijd aan vegetarische recepten, maar diverse andere recepten zijn ook goed vega te maken voor zover ik kan zien. En ook buiten het vegetarische hoofdstuk staan vegetarische recepten.

Sabine’s boeken vind ik qua opmaak altijd kloppen. Duidelijk, mooi, modern. Heldere foto’s die aantrekkelijk zijn. Iets wat ik best wel knap vind want ik krijg slowcooker-gerechten nooit sexy op de foto. Qua formaat vind ik het boek ook prettig (niet te dik, niet te groot).

Er zit veel variatie in de recepten, het is niet alleen maar stoofschotels of curry’s. Ze heeft echt een mooie hoeveelheid verschillende recepten verzameld zodat er voor ieder wat wils is. En het boek bevat veel achtergrondinformatie over het gebruik van een slowcooker. Cheatsheets, algemene tips, etc. Ik ben heel blij met dit boek!

Edit: 1 puntje van kritiek; er staat maar 1 zoet recept in. Nu is dat niet heel gek; slowcookers worden toch vooral gebruikt voor gerechten. De laatste tijd zie ik online wat vaker recepten voor cake en fudge en omdat Sabine veel bakt, had ik gehoopt dat er daar wat meer over in zou staan. Dat is helaas niet het geval. Desondanks wel een heel gaaf boek.

7 likes

Ah wat leuk dat je dit ff laat weten over de vega recepten. Thanks!

1 like

Ik heb het boek net binnen gekregen en het ziet er inderdaad echt goed uit!
Ik denk dat ik hier heel veel inspiratie uit kan halen omdat ik tot nu toe vooral pulled chicken, stoofpotjes en chili heb gemaakt.
Vandaag wordt er hier geklust en heb ik een pot chili con carne opstaan (die frau helga hier heeft gedeeld).
Die heb ik al vaker gemaakt en is zo lekker en gemakkelijk.
Van het weekend kan ik pas uit het boek gaan koken maar ik heb nu al zoveel leuke recepten gezien!

2 likes

Ik heb het boek ook binnen en krijg gelijk zin om de slowcooker weer te gaan gebruiken!

Die Chili van frauhelga ga ik ook een keer proberen! Ben daar nu zo benieuwd naat

3 likes

Ik vind de chili heel lekker en ik had hem vandaag ook voor de klussers bij mij thuis gemaakt. Ze vonden het heerlijk!
Ik moet wel zeggen dat het niet 100x beter is dan een pakje ofzo maar gewoon echt goed en lekker :ok_hand:

2 likes

Dit wordt het vanavond

Ik heb alleen een jalapeño pepper erin gedaan (had ik nog liggen)
En kokosmelk (want ik kan nooit fatsoenlijk een recept volgen)

Ik wilde vorige winter al een slowcooker kopen, maar heb me er toen uiteindelijk niet meer in verdiept en niks aangeschaft. Ik word nu opnieuw enthousiast van dit topic en het kookboek, dus ga er weer even induiken!
Ik heb nog een paar maanden zwangerschaps -/ ouderschapsverlof, lijkt me heerlijk om dan 's ochtends die pot vol te gooien en 's avonds goed eten te hebben.

3 likes

Yay leuk! En precies om die reden vind ik het ook een fantastisch apparaat. Mijne staat alweer te pruttelen met de eerder geposte chili.

Weet je ongeveer wat je wil qua apparaat? Wil je alleen slowcooken en langzaam garen, of een multicooker die ook bijvoorbeeld een yoghurt-, rijst- en hogedrukprogramma heeft?

1 like

Ik vind zo’n alleskunner leuk klinken, maar ik denk dat ik daar in praktijk weinig gebruik van maak en met name de slowcookfunctie zal toepassen. Maar moet me er echt nog in verdiepen, nog geen definitieve keuze gemaakt.

1 like

Ja precies, dat was ook mijn gedachte. En multicookers (met name Crockpots) zijn vaak vrij groot en lomp, daar moet je maar net ruimte voor hebben.

Ik heb naast mijn 2 slowcookers (1 gemiddelde, 1 heel kleintje) een airfryer/slowcooker, en die laatste gebruik ik vaak om te airfryen, maar niet zo vaak om te slowcooken. Alleen als ik echt grote hoeveelheden nodig heb en dat gebeurt in mijn kleine gezin niet zo vaak. Dus met simpele slowcookers red ik me over het algemeen heel goed.

Ik moet zeggen dat ik die Crockpots ook best intimiderend vind, met name het koken onder hoge druk. Je moet dan een ventiel gebruiken geloof ik om de vele stoom te laten ontsnappen, en daar heb ik al weleens horrorfilmpjes over gezien. Met voedsel aan de muren etc. :sweat_smile: Met slowcooken kan er weinig verkeerd gaan dus dat is ideaal voor mij. Volgens een vriend van mij is het echt heel makkelijk in de praktijk en dat geloof ik ook wel, maar ik kan best weleens warrig of gehaast zijn tijdens het koken en dan maak ik sneller fouten. Dus better safe than sorry, ik hou het bij slowcooken.

Wat sommige mensen een toevoeging vinden, is een timer op de slowcooker. Die heb ik zelf niet, ik zet gewoon een wekkertje op mijn telefoon als het moet.
Op drukke dagen vind ik de slowcooker echt een topding, en het helpt ook enorm op hete dagen als je wel wil koken, maar niet te lang in een hete keuken wil staan. Succes met je zoektocht!

2 likes

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik hoef eigenlijk ook niks ingewikkelds met ventielen enzo, haha. Dus een simpele slowcooker klinkt dan prima voor mij.
Ga ik daar gewoon voor!
Vind zo’n timerfunctie nog wel fijn, dat het klaar is als ke thuis komt, maar verder hoef ik ook niks bijzonders.

1 like

Haha ik kan dus echt niet meer zonder mijn Instant Pot. De pressure cooker is juist super simpel en ik ben niet zo’n planner wat eten betreft, dus ideaal dat ik binnen een uurtje mals stoofvlees op tafel kan hebben. Al 5 jaar dat ding in huis en nog geen horrorverhalen hier hoor! Ik vond het eerst ook een intimiderend ding, maar dat was nergens voor nodig.

En wat betreft ruimte die hij inneemt in een kastje: niets meer dan de slowcooker die ik eerst had.

5 likes

Ah dat klinkt fijn!
De crockpot van een vriend vond ik echt een loeigroot ding, die had heel veel extra functies en vooral het deksel vond ik groot en hoog. Die zou bij mij lastig op een plank passen.

Ik ben juist wel een planner qua eten (ik plan altijd een week vooruit) en dan kan slowcooken prima, maar ik begrijp goed dat als je niet plant pressure cooken erg handig en tijdbesparend is!
Er zijn wat YouTubers die ik volg en die gebruiken dus ook zo’n grote. Eentje (Acre Homestead) heeft regelmatig kookdagen waarbij ze op 1 dag de hele vriezer volkookt met groenten uit eigen oogst, en met zo’n pressure cooker heeft ze dan in een mum van tijd tig maaltijden bereid. Lijkt me enorm handig en ik geniet er echt van om daar naar te kijken.

2 likes