Al een tijdje geleden las ik dat je poffert / ketelkoek / broeder / gestoomde cake kan maken in de slowcooker. Dat lijkt me zo leuk dat ik dat op mijn lijstje heb gezet om te maken, maar ik dacht er pas recent weer aan toen ik opgeslagen recepten op FB aan het doornemen was.
Het idee is dat je een cakevorm in de slowcooker doet, gevuld met een cakebeslag naar keuze, met water om de vorm heen.Je kunt hiervoor een siliconen vorm gebruiken, een metalen vorm of een speciale puddingtrommel.
Siliconen vormen heb ik niet en mijn meeste metalen vormen zijn te groot. Daarom heb ik een hele kleine puddingtrommel gekocht van 16 cm. Ik twijfelde of deze zou passen in mijn slowcooker. De binnenpan opmeten was lastig, ik kwam op zo’n 16 cm uit dus het zou net wel / net niet passen. Gisteren kwam de puddingtrommel binnen en hij past gewoon perfect in mijn slowcooker! Echt alsof hij er voor gemaakt is.
Zo blij mee.
Het voordeel aan de puddingtrommel is dat hij een deksel heeft, en er dus geen vocht door condens op de cake kan vallen.
Ergens in de komende weken hoop ik te gaan experimenteren. Qua hoeveelheid beslag moet ik nog even gaan rekenen, want mijn vorm is een stuk kleiner dan de vormen die in mijn opgeslagen recepten worden gebruikt. Maar dat komt vast wel goed, desnoods deel ik het beslag op tussen de slowcooker en minivormpjes in de oven of zo.
Heeft iemand hier al eens een cake gemaakt in de slowcooker? Ik ben zo benieuwd hoe de textuur verschilt van een gewone gebakken cake.
Afgelopen week heb ik Rote Grütze in de slowcooker gemaakt maar dat vond ik geen succes. De hoeveelheid maizena in het recept klopte niet, en het werd te stijf naar mijn zin. Mijn man vond het alsnog lekker maar het was bijna snijbaar. 
En de procureur van de Aldi vond ik ook niet geweldig. Heel lastig uit elkaar te trekken dus voortaan hou ik het weer bij pulled chicken. De smaak was oké, maar mijn pulled chicken is echt veel beter.
Hopelijk gaat het cake-experiment beter!