Slowcooker/multicooker

Hij vond het toch teveel werk om handmatig 38000 mensen uit de groep te verwijderen. :rofl:
Er werd nog een oproepje geplaatst met het verzoek zelf op te stappen, omdat het zoveel werk was om iedereen te verwijderen, maar ik ben gebleven voor de :popcorn:.
Elke paar uur kelderde het aantal leden maar ik zat er nog steeds in, tot ineens het bericht verscheen dat het beheer is overgenomen door 2 andere mensen.

Er zijn heel veel posts verwijderd maar de groep zelf blijft bestaan en dat vind ik op zich wel goed nieuws. De groep is inmiddels ook weer vindbaar op FB.

6 likes

https://gezinoverdekook.nl/de-lekkerste-slowcooker-lasagne-zonder-bechamelsaus/
Deze staat weer erin voor morgen, lievelingsgerecht van het hele gezin!

1 like

Ik kwam net deze tegen op reddit, een google doc met succes recepten van r/slowcooking

1 like

Al een tijdje geleden las ik dat je poffert / ketelkoek / broeder / gestoomde cake kan maken in de slowcooker. Dat lijkt me zo leuk dat ik dat op mijn lijstje heb gezet om te maken, maar ik dacht er pas recent weer aan toen ik opgeslagen recepten op FB aan het doornemen was.

Het idee is dat je een cakevorm in de slowcooker doet, gevuld met een cakebeslag naar keuze, met water om de vorm heen.Je kunt hiervoor een siliconen vorm gebruiken, een metalen vorm of een speciale puddingtrommel.

Siliconen vormen heb ik niet en mijn meeste metalen vormen zijn te groot. Daarom heb ik een hele kleine puddingtrommel gekocht van 16 cm. Ik twijfelde of deze zou passen in mijn slowcooker. De binnenpan opmeten was lastig, ik kwam op zo’n 16 cm uit dus het zou net wel / net niet passen. Gisteren kwam de puddingtrommel binnen en hij past gewoon perfect in mijn slowcooker! Echt alsof hij er voor gemaakt is. :heart: Zo blij mee.

Het voordeel aan de puddingtrommel is dat hij een deksel heeft, en er dus geen vocht door condens op de cake kan vallen.

Ergens in de komende weken hoop ik te gaan experimenteren. Qua hoeveelheid beslag moet ik nog even gaan rekenen, want mijn vorm is een stuk kleiner dan de vormen die in mijn opgeslagen recepten worden gebruikt. Maar dat komt vast wel goed, desnoods deel ik het beslag op tussen de slowcooker en minivormpjes in de oven of zo.

Heeft iemand hier al eens een cake gemaakt in de slowcooker? Ik ben zo benieuwd hoe de textuur verschilt van een gewone gebakken cake.

Afgelopen week heb ik Rote Grütze in de slowcooker gemaakt maar dat vond ik geen succes. De hoeveelheid maizena in het recept klopte niet, en het werd te stijf naar mijn zin. Mijn man vond het alsnog lekker maar het was bijna snijbaar. :sweat_smile:
En de procureur van de Aldi vond ik ook niet geweldig. Heel lastig uit elkaar te trekken dus voortaan hou ik het weer bij pulled chicken. De smaak was oké, maar mijn pulled chicken is echt veel beter.

Hopelijk gaat het cake-experiment beter!

10 likes

Welk recept gebruik je voor de Pulled chicken? :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

@Moonfairy Deze post waar ik op reageer, oorspronkelijk van Vertruffelijk! En ik doe er een flinke lik gochujang door. :blush:

1 like

Afgelopen week heb ik pulled chicken gemaakt. Lekker maar ik vond hem wel erg waterig dus ik ga even op zoek naar een ander recept.

En laatst had ik trouwens de chili con carne gemaakt de FrauHelga had gedeeld. Die was echt heerlijk!

1 like

@FrauHelga vries jij wel eens maaltijden uit de slowcooker in? Ik vind dat zo slecht lukken, alsof het gaat scheiden als je het opwarmt. Niet een volle saus maar een soort ‘water’ bevroren en de saus.

Volledige maaltijden uit de slowcooker vries ik nooit in.

Wat ik weleens doe, is ragu bolognese met verse ingrediënten in de slowcooker maken, en die vries ik dan soms in porties in. Maar dat is zonder de pasta. Met een goeie ragu heb ik geen probleem dat het scheidt. Met welke gerechten heb je het geprobeerd?

De reden dat ik nauwelijks slowcookermaaltijden invries is dat ik regelmatig ingrediënten gebruik die uit de vriezer komen, en 2 keer invriezen wil ik niet.

@Veertje Leuk dat de chili zo in de smaak viel! Qua pulled chicken kan ik die van Vertruffelijk (eerder gepost in dit topic) aanraden. Als je de hoeveelheid vocht laag houdt wordt die niet waterig.

Uh kip jambalaya, kip kerrie en een of andere saus met rundvlees. Stiekem is het een vraag voor mijn moeder dus ik weet de precieze details niet :joy: maar sowieso is het alleen saus en geen rijst/pasta erbij.

Ah, haha! :sweat_smile: Jammer dat dat niet goed gaat in de vriezer. Met dergelijke sauzen heb ik het nog nooit geprobeerd dus helaas heb ik geen tips.

Gaat er een bindmiddel bij de sauzen? Niet alle soorten kunnen tegen invriezen. Maizena kan bijvoorbeeld niet.

2 likes

Geen ervaring met een slowcooker maar ik heb dit ook wel met sauzen die ik in een normale pan heb gemaakt. Goed roeren eventueel met een garde en dan is het vaak weer een geheel. Ik dacht zelf dat het gewoon bij invriezen hoort. Heb je er misschien kokosmelk of slagroom door? Dat kan ook wel gaan schiften.

4 likes

Oke dit is vast vloeken in dit culinaire topic, maar zou het door de magnetron kunnen komen? Ik warm die sauzen daarin op een denk nu dat het wellicht daaraan ligt en dat het in een pan wel goed zou kunnen gaan.

En goed door roeren na het opwarmen? Als ik iets opwarm in een magnetron heb ik altijd het gevoel dat je het daarna nog even goed door moet roeren.

3 likes

Ik vries heel veel in uit de slow, nooit problemen mee! Ik denk ook eerder dat het in het opwarmen zit.

Voor de mensen met een slowcooker of multicooker, kun je hierin ook wecken? Ik kom er met google niet heel goed uit, dacht wellicht zitten hier ervaringsexperts.
Ik ben aan het twijfelen om er eentje te kopen, maar ik maak ook veel in en heb daar eigenlijk ook een grotere pan voor nodig. Ik dacht: wellicht valt het te combineren :sweat_smile:

1 like

Nooit geprobeerd, maar het lijkt mij wel dat je de potten kunt steriliseren in de instantpot. Ik zie hier wel een recept voor aardbeienjam uit de instantpot. Durf niet te zeggen hoe goed die is, omdat er geen extra pectine bij is toegevoegd

Oh ja, potten steriliseren kan inderdaad ook.
Maar ik bedoelde ook juist na het maken van jam of iets, die potten wecken in de slowcooker of multicooker. Dus weckpotjes met rubberband ect wecken in de cooker zelf.

Voor wie nog twijfelt over de aanschaf van Sabines slowcookerboek; ze deelt in haar stories vandaag wat over de inhoud!

1 like