Slowcooker/multicooker

Je hebt dan van die ouderwetse met een fysiek klokje er op, maar mijn man gebruikt overal in huis slimme schakelaars die je met een app kan bedienen en beheren. Smartsockets heten die geloof ik.
Hij gebruikt die voor mijn elektrische deken zodat dat ding niet onnodig lang aan staat. :sweat_smile:

2 likes

Goede vraag, ik heb dezelfde situatie. Vraag me ook af of dat sowieso goed is om bijv. Kip zo lang ongekoeld in de slowcooker te laten zitten.

Ik lees wel eens dat kip er bevroren in gedaan wordt, zelf geen ervaring mee.

Het slowcookerseizoen is hier weer begonnen, vandaag erwtensoep, later deze week stamppot boerenkool!

Oeh hoe maak jij je stamppot in de slowcooker? Ik heb het weleens overwogen maar wil niet dat de boerenkool tot snot gekookt is.

Op TikTok kan je onder ‘crocktober’ momenteel veel leuks vinden.

Ik heb twee weken geleden een crockpot besteld en gisteren gebruikte ik hem voor de tweede keer. Ingesteld op 6 uur low, maar na ongeveer 5,5 uur is hij uitgevallen (net daarvoor had ik gezien dat hij nog aan stond). Nu gaat hij met geen mogelijkheid meer aan?? Heb maar contact gezocht met Coolblue, want dit lijkt me niet de bedoeling.

Ik heb gisteren de Crockpot CSC052X-01 besteld, was in de aanbieding voor 55 euro bij Amazon (wel Spanje) en hij komt morgen binnen. Ben zo benieuwd. Heb allemaal recepten al opgeslagen om te maken. Lijkt me echt ideaal om aan het einde van de werkdag een lekkere maaltijd te hebben zonder al te veel moeite (en goed voor de afwisseling want nu eten we 15 recepten die heel erg op elkaar lijken, dag in dag uit).

Laten jullie de crockpot ook draaien als jullie niet thuis zijn? Snap dat dit wel het idee ervan is, maar lijkt me toch best eng ofzo?

1 like

Ik doe 8 uur op low, aardappeltjes onderin (met runderboullion), dan komt alles wel koud uit de koelkast want ik zet het de avond van te voren allemaal al klaar, incl. water en boullionpoeder. De aardappels staan net onder water. De boerenkool is na 8 uur nog steeds knapperig, en zeker niet slap, hij kan een beetje verkleuren maar dat doet niks met de smaak.

Volgens mij staat het receptje ook hierboven bij mijn receptfoto’s.

@Harrrie ja hoor, ik zet hem gewoon aan. Kan m.i. weinig mee gebeuren, er staan zo veel apparaten (koelkast, vriezer, wasmachine) aan als we er niet zijn.

2 likes

Ja dat is waar inderdaad, wasmachine laat ik ook gewoon makkelijk aanstaan natuurlijk.

De slowcooker staat aan, we eten vanavond pulled chicken wraps en het ruikt zooo lekker. Ben nu al zo excited dat het eten klaar is na een werkdag zonder dat ik iets hoef te doen (behalve een salade erbij maken).

2 likes

Dit recept wil ik even hier delen hoor:

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1192996/hachee-uit-de-slowcooker

Ik was bij mijn ouders eten en ze hadden heel lekkere hachee, bleek dit recept te zijn. Echt een aanrader! (en heel gemakkelijk klaar te maken volgens mijn vader)

4 likes

Vandaag met een verspakket erwtensoep gemaakt. Super chill, hele dag in de pot en dan einde van de dag klaar.

3 likes

Vandaag met m’n nieuwe slowcooker (die het gelukkig al langer doet dan de oude) stoofvlees gemaakt, was echt heerlijk.

3 likes

Ik heb de Indische hachee gemaakt van eetspiratie maar de saus was helaas echt nog super waterig na 8 uur op standje low. Ik heb de cooker nog even aan gelaten zonder deksel en daar is het wel iets mee ingedikt en ik heb er nog een plakje ontbijtkoek doorheen gedaan. Terwijl er helemaal niet veel water nodig is in dit recept. Ook vind ik het vlees niet supermals geworden helaas.

Het vlees wordt malser door iets zuurs, ik vind een theelepel azijn echt weinig, ik zou eerder een eetlepel doen. Ik laat hachee ook altijd nog even inkoken dus dat is an sich niet zo vreemd

1 like

Vandaag ben ik niet vooruit te branden, voel me erg moe en ook een beetje slap. Ben bang dat ik een virus te pakken heb.
Hoe heerlijk is het dan om slowcookers te hebben. :orange_heart:
Vroeger zou ik Thuisbezorgd gedaan hebben, en voor een keer is dat ook echt niet erg. Maar op momenten dat ik al halverwege de dag weet dat koken waarschijnlijk niet lukt, zet ik liever de slowcooker aan.

Momenteel pruttelen er 2, eentje met pulled chicken, en eentje met tomatensoep met chorizo. En de hoeveelheid is zodanig dat we er zeker 2 dagen van kunnen eten, dus mocht ik morgen nog niet lekker zijn, dan is het avondeten in ieder geval geregeld.

Afgelopen donderdag had ik er ook 2 tegelijk aan; eentje met gehaktballetjes en eentje met stoofpeertjes.

6 likes

Ah wat naar dat je je zo voelt, maar wat goed dat je wel voor een verse maaltijd gaat!

Hier staat sinds 11.00 vanochtend de slowcooker met een bolognese saus op. Hoe heerlijk dat ik vanochtend enkel alle groente moest snijden, kort alles aanbakken en dat de slowcooker nu de rest van het werk doet. Ben zo blij met die slowcooker, had ik veel eerder moeten kopen :heart_eyes:

2 likes

Twijfelde om een slowcooker aan te schaffen maar heb hier amper 5 comments gelezen en ben al om haha :joy:

7 likes

Jaaaaa join the club!
Voor mij is het op drukke dagen zo’n lifesaver. Ik had hem veel eerder moeten hebben. :smiley:

1 like

Ben benieuwd naar je recept voor de tomatensoep, zou je die willen delen?

1 like

Ja hoor. Ik maak hem normaal in een gewone pan maar ik voelde me vanmiddag zo belabberd dat ik geen zin had om te wachten tot het klaar was, en toen heb ik het in de slowcooker gemikt. Hier komt 'ie:

Tomatensoep met chorizo.
  • 1/3e chorizo, in kleine blokjes gesneden
  • 2 uien
  • 1 teen knoflook
  • 1 grote winterpeen of 2 kleinere wortels
  • halve courgette
  • 3 flinke tomaten
  • worcestershiresaus
  • 2 eetlepels tomatenpuree
  • 1 eetlepel paprikapuree (optioneel)
  • 1 blik tomatenblokjes
  • 1 bouillonblokje
  • kruiden en specerijen naar wens. Ik gebruik meestal zout, peper, wat paprika-, knoflook- en uienpoeder, Vegeta, gedroogde oregano en selderij.

Snij de chorizo in stukjes en bak deze kort aan in wat olijfolie. Neem ze met een schuimspaan uit de pan en zet ze apart.
Snij ook alle groenten in stukjes. Doe de groente in de pan in de olie die er nog in zit, en voeg de worcestershiresaus toe. Voeg na een minuut of 5-10 minuten de tomaten- en paprikapuree toe, en bak deze even mee om te ontzuren. Daarna mogen ook de tomatenblokjes er bij, de kruiden en specerijen en het bouillonblokje. Laat enkele minuten pruttelen.
Vul het blik van de tomatenblokjes met water, en doe ook dat water bij de soep. Laat nog even pruttelen en giet de inhoud van de pan dan in de slowcooker, waar je het enkele uren op low of high laat pruttelen tot de stukjes wortel gaar zijn.
Pureer daarna de soep, en mocht je het wat dunner willen dan kan je nog wat water toevoegen. Breng eventueel op smaak met extra zout of peper, en voeg de chorizo weer toe aan de soep.

Mijn soep is elke keer weer een tikkie anders, afhankelijk van welke groenten ik in mijn koelkast heb liggen. De wortel en courgette kan je gerust vervangen voor iets anders wat je nog hebt, zoals paprika of prei. Ook met de kruiden kan je spelen met wat je lekker vindt en nog hebt liggen. De paprikapuree haal ik in Duitsland maar die kan je makkelijk weglaten. Mutti Verdurine is ook nog lekker in de soep.
Ik vind het een ideale soep om mijn kind ongemerkt aardig wat groenten te laten eten. :smiley:

De soep kan dus ook makkelijk zonder slowcooker gemaakt worden. Als de groenten (met name de wortel als je die gebruikt) zacht genoeg zijn om te pureren is hij klaar.

8 likes