Slowcooker/multicooker

Ik ben aan het overwegen een slowcooker/multicooker te kopen. Maar het aanbod is nogal groot…

Is het nog belangrijk wat voor materiaal de binnenpan heeft, heeft dat voor/nadelen voor verschillende bereidingen?

Heb nu een aantal op het oog: Russel hobbs good to go, crock pot express (ook snelkookfunctie) of een instant pot duo. Maar ja zoveel modellen! Hebben jullie aan/afraders? Is voor een gezin van 4 een formaat van 6l groot genoeg?

Airfryer functie erbij is niet nodig, die hebben we al!

2 likes

Ik heb deze en ben heel tevreden!
Gebruik bijna altijd de low temperatuur, en mis zelf ook niet een snelkookoptie, want geniet juist echt van het lang pruttelend eten, en het huis ruikt ook zo lekker erdoor, geeft een soort nostalgisch gevoel👵🏻
Oja ik ben bewust voor de keramische binnenpan gegaan, kan lekker in de vaatwasser en geen vieze teflon(of iets dergelijs) laagje!

1 like

Ik heb de instantpot van 6 liter en deze is zeker groot genoeg voor 4 personen. Ik heb niet de basis versie, maar die erna en ben hier heel tevreden over. Voordeel is dat de pan ook op de inductie kan en een hoge druk functie heeft.

1 like

Ik heb de crockpot en ben er erg blij mee, vooral omdat je er zoveel kanten mee op kunt. Wil ik erwtensoep malen dan zet ik heb gewoon op hoge druk, half uurtje en klaar. Maar ik laat ook rustig gerechtjes de hele dag pruttelen.

1 like

Dank voor alle tips! Heb deze sinds gisteren in huis. Gelijk een tomatensoep lekker snel gemaakt. Komend weekend een pastasaus en erwtensoep maken!

2 likes

Goede aankoop! Erwtensoep is ook lekker hieruit.

1 like

Tipje voor de erwtensoep, het wil op slow nog wel eens gebeuren dat de erwten niet gaar worden, onder hoge druk heb je daar geen last van (ongeveer een half uur).

1 like

Vandaag had ik gasten waarvan ik wist dat er 2 erg houden van zoetzure kip. Ik ben zelf niet gek op de combinatie zoetzuur, zeker niet als er ook nog eens fruit in zit, maar het leek me wel leuk om er mee te experimenteren in de slowcooker. Ik verzorgde een rijsttafel met nog meer gerechten en het leek me makkelijk om er een slowcooker-gerecht bij te doen.

Dus maakte ik dit recept: Crockpot: zoetzure kip - Lovemyfood.nl

De gasten waren laaiend enthousiast en mijn man ook. Ik heb het geproefd voor ik de ananas er in deed en het was inderdaad heel lekker. Ik vind het bijzonder dat je het met simpele ingrediënten voor elkaar kan krijgen om de smaak van een Chinees restaurant te evenaren. Er werd 3 keer opgeschept door de gasten en mijn man heeft gevraagd of ik het vaker wil maken. :rofl: Geslaagd experiment dus!
Ik had geen verse gember in huis, dat heb ik vervangen door 2 theelepeltjes gemberpoeder. En aan het eind heb ik de saus iets gebonden met wat extra maizena. Maar dit recept is absoluut een blijvertje.

11 likes

Ik heb vorig jaar mijn eerste slowcooker gekocht, maar merkte toch dat ik hem te weinig gebruikte en was tot de conclusie gekomen omdat hij gewoon veel te groot is voor zijn 2en. Ik dacht eerst maak extra grote porties en vries het in, maar dat doe ik eigenlijk nooit. Vond hem vooral fijn omdat je in dezelfde pan kan aanbakken.

Heb nu een kleinere gekocht en het is echt een groot verschil qua omvang. De binnenpan zou geschikt moeten zijn voor inductie dus nu hoef ik nog steeds geen extra pan te gebruiken om dingen aan te bakken.

Ik ga de oude gewoon bewaren, was fijn toen onze kookplaat het niet deed en op marktplaats krijg ik er niet veel meer voor.

3,5 liter en 5,6 liter.

8 likes

Tijd voor erwtensoep!
Nouja, over een paar uur…

8 likes

Slowcooker staat hier inmiddels twee uur aan voor deze soep: Tomatensoep uit de Slowcooker recept - de Kokende Zussen

Ben benieuwd of dit nu veel lekkerder wordt dan als ik snel zelf soep maak zonder slowcooker.

Wat zijn jullie favoriete pasta saus recepten? Ik maak zelf vaak bolognesesaus uit de slowcooker maar ben op zoek naar meer variatie want om nou wekelijkse bolognesesaus te maken is ook weer zo heftig.

Dit recept heb ik wel eens gemaakt alleen dan extra soepgroente erbij gedaan. Smaakte prima! Simpel maar lekker.

Heb je een recept van je bolognese saus?

1 like

Ja het recept viel in de smaak! Simpel, weinig omkijken naar maar wel lekker. Denk dat ik er volgende keer nog wel iets van gegrilde paprika bij doe.

Ja die heb ik! Heeft denk ik niet zoveel meer met zo een traditionele bolognese saus te maken door de extra groentes maar toch even toegevoegd hieronder:

Vernederlandste Bolognesesaus
  • 2 ui
  • 1 winterwortel
  • Half bolletje knoflook (heel veel knoflook dus)
  • 500 gr gehakt
  • 400 gr blokjes tomaat (uit blik)
  • 400 ml tomatenpassata
  • 1 tl Italiaanse kruiden
  • 2 tl oregano
  • 3 takjes basilicum
  • olijfolie
  • scheut halfvolle melk (denk 100 ml ofzo)
  • peper en zout

Snij de ui, winterwortel en knoflook in kleine stukjes. Bak de ui, winterwortel en knoflook in een beetje olijfolie. Rul daarna het gehakt. Gooi alle ingrediënten (behalve de melk en basilicum) in de slowcooker (behalve de basilicum) en laat sudderen voor zo een 8 uur op low. Voeg halverwege de melk toe. Laatste uur gooi ik fijn gehakte basilicum erdoorheen. Als het net te waterig is voeg ik het laatste uur wat maizena toe.

Dat is het semi originele recept, maar omdat ik dat te weinig groente vind doe ik er altijd nog aubergine en courgette in kleine blokjes bij (tegelijk met de tomaat). Maar dat maakt het niet meer klassiek bolognese natuurlijk.

1 like

Deze is ook erg lekker:

3 likes

Dit vind ik echt de allerbeste bolognesesaus. Gaat ook goed in de slowcooker, alleen op het einde het deksel er even af laten.

2 likes

Geïnspireerd door jullie bolognese verhalen, staat er nu bolognese op.
Ik heb het nog nooit eerder gemaakt, dus ben benieuwd.
Ik heb dit recept gebruikt (zonder rode wijn en met 1 bouillonblokje extra want ik vind het snel flauw)

3 likes

Het was heerlijk! Zelfs m’n kleuter vond het lekker! Ik heb er voor mezelf nog wel wat zout op gedaan. Tomaat vind ik zelf vaak flauw.

2 likes

Deze chili staat weer aan, voor de tweede keer deze week. Mijn man vroeg of ik het nog een keer wilde maken omdat hij het zo lekker vond. :smiley:
Ik maak extra zodat we er nog een dag van kunnen eten morgen. Het is zulk lekker comfort food en je kunt er zo fijn mee variëren. We eten het weleens met rijst, in wraps, met nacho’s, etc. Deze chili verveelt ons tot nu toe zeker niet.

2 likes

Heb je toevallig ook een site oid met de ingrediënten omgerekend?

Staan in de beschrijving van de Youtube-video:

Ingredients:
1 tbsp Olive Oil
1 onion, finely chopped
1 red chilli, chopped and deseeded
2 garlic cloves, finely chopped
1 tbsp hot chilli powder
1 tbsp paprika
1 tbsp cumin
250g beef mince
1 beef stock cube
1 can 400g chopped tomatoes
70g tomato puree
1 can 400g red kidney beans
1/2 tsp salt and pepper, or to taste

Ik gebruik ipv een hele chili een paprika, voor de rest hou ik het recept aan.

3 likes