Slowcooker/multicooker

Sabine Koning komt in september 2024 met een tweede slowcookerboek met alleen vega-recepten. :partying_face::partying_face::partying_face:

5 likes

Leuk, ga hem zeker bestellen tegen die tijd! Al moet ik bekennen dat ik nog maar weinig uit het eerste boek heb gemaakt haha.

4 likes

Ik nog niets. Ik koop vaak ook die boeken omdat ik mensen leuk vind,.

1 like

Ik heb vrijdag pasta gemaakt in de slowcooker, geĆÆnspireerd op het meest populaire recept van Bored Of Lunch.

Dingen die ik anders heb gedaan:

• Mijn chorizo was op, en ik wilde niet naar de winkel, dus die heb ik weggelaten.
  • Ik had geen verse spinazie dus heb ik wat blokjes diepvriesspinazie gebruikt.
  • Pasta koken in de slowcooker vind ik niet altijd een succes, dus die heb ik in een los pannetje gekookt en later bijgevoegd.

Erg lekker recept, en mijn dochter die normaal kieskeurig kan zijn met nieuwe recepten vond het ook een succes. Dit recept ga ik dus vaker maken, volgende keer hopelijk met chorizo al is het absoluut geen must.

2 likes

Ik heb het vega slowcooker dat net uit is van
sabine van ohmyfoodness. Mochten nog meer mensen daar nieuwsgierig naar zijn. Korte review: zeker wel leuk voor ideeĆ«n, maar als je zelf al veel kookt of makkelijk kookt is het mwoah. Als je niet heel handig bent met koken of zelf dingen bedenken heb je er denk wel heel veel aan! Heel groot deel zijn curry’s, en veel met bonen en peulvruchten. Wat ik jammer vind, er is ook een groot deel met stamppotten. Opzich best geinig had nooit bedacht stamppot in de slowcooker te doen, maar stamppotten zijn juist vegetarisch best matig want geen worst en spek etc. In Sabines recepten mis ik dat ook. Bijv een leuk recept voor hutspot dat goed klinkt maar dan alsnog zou ik daar wel een rookworst ofzo bij willen wil het voelen als een complete maaltijd. Dus dat voelt dan niet echt als een recept waar je als vega volwaardig wat aan hebt. Maar tegelijkertijd dus wel leuk en handig idee dus ga zeker ook stamppot in de slowcooker bereiden.

Het boek is hier inmiddels ook binnen! Ik moest wat langer wachten want mijn eerste exemplaar was flink beschadigd dus ik mocht hem ruilen.

Maar ik ben juist wel enthousiast over het boek. De reden dat ik jaren heb gewacht met het aanschaffen van een slowcooker is vooral dat ik niet zoveel vlees eet, en veel slowcookerrecepten toch hoofdzakelijk vlees bevatten. Toen eenmaal het kwartje viel dat slowcookers echt niet alleen voor vlees zijn, ben ik overstag gegaan, maar alsnog is er wel een gat qua vegetarische recepten dat Sabine met haar boek vult.

Bij elk recept staan opties om het vegan te maken, wat het aantrekkelijk maakt voor mensen die veganistisch eten.

De mening dat stamppotten vegetarisch best matig zijn, deel ik niet. Tegenwoordig zijn er zoveel manieren om de rooksmaak van worst te benaderen, of het zoute van spek. En stamppot is in mijn ogen bij uitstek een gerecht dat staat of valt met hoe je het klaarmaakt. Maak je stamppot op de huishoudschoolmanier zonder smaakmakers en kook je je groenten te lang; ja dan is er weinig aan. Maar met de juiste specerijen, kruiden en andere smaakvolle ingrediƫnten kan je er een heel lekker gerecht van maken, ook zonder vlees.
Naar mijn mening doet Sabine dat meer dan voldoende, als ik de ingrediƫntenlijsten doorneem komen de gerechten absoluut niet flauw of saai over. Het maken van een vega jus is ook nog een optie om stamppot op te leuken. En voor mensen die echt het vlees missen bij stamppotten; er zijn tegenwoordig zoveel hele goede vleesvervangers van o.a. Valess, Vivera, etc.

Ik deel wel je mening over de curry’s, dat zijn er veel en de meeste gebruiken kokosmelk (een product dat ik niet gebruik). Of dat 1 op 1 vervangen kan worden door een niet-kokosmelk weet ik niet, dat moet ik uitzoeken. Dus dat vind ik een licht minpunt, maar verder ben ik erg enthousiast over het boek.
Wat mij betreft heeft Sabine hier weer een prachtig boek mee gemaakt, een zeer waardige opvolger voor haar eerst slowcookerboek, en ik hoop op nog een vervolg.
Waar ik nog wel behoefte aan heb, is een slowcookerboek specifiek gericht op desserts, baksels, toetjes en zoet. Wellicht komt dat in de toekomst nog? Met Sabine’s bakervaring is zij misschien wel de juiste persoon om zoiets te maken. Zo ja dan preorder ik dat boek gelijk. :rofl:

7 likes

Ik sluit me aan bij @FrauHelga.
Ik wilde net eigenlijk het eerste gerecht gaan maken (iets met champignons, brie en krieltjes) maar zag dat maar Max 4u moest en dan ben ik nog niet thuis.

@Bambam wat had je graag gezien?

@FrauHelga waarom gebruik je geen kokosmelk?

4 likes

Kokos zie ik als zoet en ik krijg kortsluiting in mijn hoofd van zoete ingrediƫnten en fruit in avondeten. :rofl: :rofl: :rofl:

Dus geen allergie of zo, of kokoshaat (love kokos!). Maar niet in avondeten. Het wordt dan te zoet naar mijn mening en die typische kokossmaak vind ik lastig te verbloemen.

5 likes

Ken je het boek de vega optie van joke boon? Daar staan allemaal recepten in om zelf makkelijke vleesvervangers te maken en dan ook dingen voor bij de stamppot. Is niet voor een slowcooker maar wel een tip als je ook van je stamppot een complete maaltijd wil maken.

2 likes

Het champignonkrieltje brie gerecht was lekker maar wel te flauw. Ik heb er sriracha en nu is het lekker. De combi brie was wel echt heel Nice.

3 likes

Leuk ga ik eens naar kijken!

1 like

Ah ja ik vind een stamppot vega op zijn tijd zeker wel leuk hoor maar wel matig in de zin van niet zo creatief. Het is denk ik ook erg wat je zoekt in een kookboek! Als ik vegetarisch wil koken (en dat doe ik allang) dan ben je al veel varianten van allerlei stamppotten wel al vaak tegengekomen. Net als allerlei soorten (verwesterde) curry’s. Ik koop een kookboek wel toch voor meer nieuwe inspiratie en creatievere recepten. Maar daarom zei ik het boek is denk ik afhankelijk van hoe makkelijk je kookt en zelf recepten bedenkt hoe fijn je het vindt! En zelf ga ik er zeker ook uit koken maar de stamppot recepten zal ik niet veel gebruiken denk ik. Gaat me overigens niet alleen om de smaak maar ook om de voedingswaarde. Een stamppot zonder eiwitbron voelt voor mij gewoon niet als een volle maaltijd dus dan moet ik dat er zelf nog bij bedenken. Prima maar dan voelen die recepten niet zo compleet.

Ik had zelf iets meer stoof achtige gerechten leuk gevonden! Groente stoof achtige dingen. Of meer nog uit andere keukens gerecht, zuid Amerika, midden oosters, die hoek.

Edit: overigens vind ik het ook echt leuk dat ze dit boek heeft gemaakt het vult idd echt een gat en het idee dat slowcooker alleen voor pulled pork is ed. Dus heb het ook met plezier gekocht en vind het leuk dat ik het heb!! Maar ik zou het niet zomaar aan iedereen aanraden om wat ik hierboven schrijf.

1 like

Precies wat jij omschrijft vind ik van haar 1e boek! Zowel de voedingswaarde als de verwesterde gerechten

3 likes

Vanmiddag kweepeertjes gepocheerd in de slowcooker volgens dit recept. Bij gebrek aan citroen heb ik limoen gebruikt, en ik heb nog wat tonkasuiker toegevoegd en een kaneelstokje. Erg lekker!
Mijn kweeperen vond ik overigens bij Lidl.

Hebben jullie recent nog lekkere dingen in de slowcooker gemaakt?

3 likes

Ik ben een slowcooker noob maar heb een crockpot gekregen, tot nu toe 1 keer gebruikt op de snelkookfunctie maar er moet dus water bij. En normaal in de pan krijg je dan kip met een lekker sausje ofzo maar in die crockpot was het gewoon gaar vlees in water ipv een smaakvol sausje. Begrijp er weinig van. Iemand tip?

1 like

Ik heb zelf geen slowcooker, maar ik gok even dat je het deksel erop had zitten tijdens het garen. Dat is voor de snelkookfunctie prima, want dan is je kip sneller gaar, maar dan kan er ook geen vocht verdampen en krijg je geen ingekookte saus. Ik zou je ingrediƫnt dus eerst garen en daarna de saus laten inkoken (pas wel op dat je het dan niet te lang door laat garen, anders heb je alsnog droge kip).

1 like

Wat jammer, welk recept had je gebruikt?

Ik ben zelf echt geen goede kok dus ik gebruik altijd recepten speciaal voor de slowcooker. Vaak is dat dan met een klein beetje bouillon en kruiden. Als de saus niet in wil dikken kun je er een klein beetje boter gemengd met bloem doorheen roeren, en inderdaad op het eind een half uur ofzo het deksel eraf

1 like

Voor die functie heb je echt maar een beetje vocht nodig. Kijk maar eens naar recepten van de instant pot. Dacht iets van Max een halve of hele cup water voor het gehele gerecht. Dus recepten voor in de pan moet je een beetje aanpassen en de saus later inderdaad wat inkoken.

Deze gemaakt vandaag, erg lekker! Heeft iemand al eens geprobeerd om dit in te vriezen? Lijkt mij ideaal voor in de zomer: spul ontdooien, tussen een tortilla met wat kaas ff in de pan, creme fraiche erbij… :hugs:

Ik denk dat invriezen geen probleem is. Misschien word het wel wat waterig. Zou het gewoon proberen. Heb dit recept ook wel eens gemaakt en wissel dan af met verschillende soorten bbq saus. Altijd een succes!

1 like