Slowcooker/multicooker

:sweat_smile: Haha, ik kom net kijken met de slowcooker dus ik ben vooral experimenteren hoor! De gehaktballen ook. Ze zien er nu goed uit maar hoe de smaak is moet ik nog zien.

De soep die ik afgelopen weekend maakte bestond uit groenten die op moesten; tomaten, ui, knoflook en wortel.
De soep van morgen is ook met tomaat, maar ik ga experimenteren met gepelde tomaat uit blik ipv verse tomaat. En ik ga er wat paprikapuree bij doen en wat andere specerijen / kruiden. Als het gaat om soep doe ik altijd maar wat en is het nooit 100% hetzelfde als de vorige keer.

Wat ik in tomatensoep ook lekker vind is stukjes chorizo maar die heb ik nu niet in huis, en moet bovendien eerst aangebakken worden.
Aanbakken of aanbraden vind ik geen probleem, maar na dit weekend heb ik een paar weken geen keukenblok / fornuis ivm verbouwing, dus hou ik het even iets simpeler.

Chili con (of sin, ik heb geen voorkeur) carne wil ik ook op korte termijn gaan maken. Echt van dat comfortfood dat goed in dit jaargetijde past. Alleen jammer dat mijn dochter van 4 niet zo gek is op Mexicaanse kruiden en specerijen.

2 likes

Dank voor deze tip! Heb de risotto gemaakt en hij was heel lekker. Ik moet mijn instantpot wat vaker gebruiken, het is zo handig.

4 likes

Echt leuke ideeën, thanks!

3 likes

De gehaktballen waren lekker! Heel mals, en door het draaien en wisselen van positie hadden ze een dun knapperig laagje gekregen. Niet zo dik als wanneer je ze in een pan braadt, maar wel meer dan wanneer je ze stoomt.

Ik had ze gekruid zoals ik normaal doe, en vond ze iets flauwer van smaak. Dat deed me denken aan wat ik eerder las over slowcookergerechten; je mag wat meer kruiden en specerijen gebruiken dan je normaal zou doen. Ik geloof dat dat met de lange gaartijd te maken heeft.
De volgende keer zal ik dat dan ook doen. Maar verder was het experiment geslaagd!
Van 500 gram half om half gehakt, 1 ei, kruiden naar wens en een flinke hand paneermeel heb ik 6 ballen gedraaid, en ik heb ze 3,5 uur op low gehad in de slowcooker. Vet of vloeistof toevoegen is niet nodig omdat het gehakt zelf vocht / vet genoeg bevat.

3 likes

Momenteel staat er pulled chicken aan in mijn slowcooker. De ingrediënten zijn supermakkelijk en de bereidingswijze ook. Ik ben benieuwd of het met zo weinig moeite net zo lekker wordt als buiten de deur. :blush:

4 likes

Oké die pulled chicken was episch. Ik heb geen foto’s want ik kon er geen sexy plaatje van schieten, maar neem van mij aan dat het lekker was.
Sla had ik niet meer in huis dus heb ik het op een wit bolletje gedaan met nog wat smokey barbecuesaus en plakjes komkommer. Heer-lijk. We aten er aardappelgratin bij.

Ik heb toen de pulled chicken klaar was even geproefd en vond dat het nog een kleine kick kon gebruiken, dus ik heb een theelepeltje sambal toegevoegd en wat zout en peper en toen was het perfect.
Dit recept nodigt ook echt uit tot experimenteren met andere kruiden en specerijen.

Mijn man vond het foodtruck-waardig en ik eigenlijk ook. Met 0 moeite! :partying_face:

11 likes

Probeer de volgende keer gochujang ipv sambal. Het is een peper pasta maar het heeft ook nog wat rokerigs en iets zoetigs.

2 likes

Welke slowcooker raden jullie aan? We zijn met z’n 4tjes thuis :hugs: en het lijkt me ideaal voor de drukke dagen

1 like

Maakt er wel eens iemand risotto in de slowcooker?

1 like

Ik ben nu babi pangang aan het maken in de slowcooker volgens dit recept.

3 likes

Ja die zag ik, maar dat is met pressure cooker functie. En die heb ik niet…

Haha maakt niet uit!

1 like

Ik heb een soort van mix tussen curry en soep vandaag en het is lekkerrrr! Er zit in: knoflook, ui, gember, aardappel, kikkererwten, mais (?why hahahaha), peper, zout, blikje tomaten, kokosmelk, curry kruiden en garam masala

5 likes

Dit is de babi pangang, heb de sambal vervangen door gochujang (thanks voor de tip @Schaakmat). Vind hem lekker! Heb hem nog even zonder deksel aan staan zodat ie nog een klein beetje kan indikken.

7 likes

Ach, ik probeer iedereen te overtuigen om vissaus of gochujang te gebruiken in hun eten. Tenzij ze vegetarisch of veganistisch zijn.

Trouwens dit is wel een lekker pastasaus gerecht (vleesgerecht)

1 like

De slowcooker pruttelt hier weer.
Mijn verse tomaten waren al op en vanavond komt AH pas weer met de boodschappen, dus dit recept leek me voor nu wel geschikt (met gepelde tomaten uit blik ipv verse tomaten):

Zelf heb ik er nog wat selderijblad (gedroogd) aan toegevoegd en wat paprikapuree uit een tube die ik in Duitsland had gekocht. Een beetje paprikapuree in tomatensoep vind ik echt heerlijk.

2 likes

Ik zou een crockpot kopen, kun je veel meer mee (zoals hoge druk, ideaal voor bijv. erwtensoep). Ik ga komend weekendn vriezer weer vullen, met hoge druk kan ik op 1 dag een hele wintervoorraad maken!

1 like

De soep is heel goed gelukt, deze gaat op het lijstje favorieten.
Ben ook blij met de keuze om er paprikapuree in te doen, echt een toevoeging. :blush:

2 likes

Ik gebruik al een aantal jaar een slowcooker dus zal nog even wat succes recepten delen!

https://gezinoverdekook.nl/de-lekkerste-slowcooker-lasagne-zonder-bechamelsaus/

Deze lasagne is echt ZO lekker :drooling_face: Ik maak hem zoals in het recept en vries dan de helft in. Dat doe ik met wel meer recepten uit de slowcooker trouwens.

https://gezinoverdekook.nl/smullen-van-griekse-slowcooker-stifado/ Deze vind ik ook een aanrader.

Heerlijke goulash uit de slowcooker, of uit de braadpan! Ook lekker :joy: Ik ben echt wel fan. Als ik weer eens iets maak zal ik het delen!

Edit: deze zijn ook lekker

3 likes

Hele mooie tips zeg, dank je wel! Mijn lijstje is weer gegroeid. Ben vooral naar de Marokkaanse gehaktballetjes heel erg benieuwd.

3 likes