Slowcooker/multicooker

Ik ben nog altijd zo blij met mijn slowcooker. Hij staat wekelijks aan en ondanks dat ik er geen culinaire hoogstandjes mee uithaal, is het gemak me zoveel waard. Vanmiddag heb ik zonder veel moeite een lekkere ragù bolognese gemaakt. Op dagen dat ik weinig tijd / energie heb is een slowcooker echt een fantastisch hulpmiddel.

9 likes

Ik heb sinds kort ook een slowcooker. Al de pulled chicken uit dit topic geprobeerd en smaakte heerlijk! Vanavond een Boursin kip iets met pasta. Ben benieuwd!

Wil ook nog een keer pindakip proberen, iemand lekker recept?

Heb deze gebruikt: https://puur-koken.nl/recepten/kip-boursin/

Smaakt prima, maar niet dat ik zeg dit moet je echt maken of maak ik snel nog een keer.

Ik heb wel steeds dat het aan het eind van de kooktijd nog te vloeibaar is (zowel bij pulled chicken als dit recept)

1 like

Heeft iemand hier nog foto’s van het recept van de pulled chicken van vertruffelijk? De website doet het bij mij niet

1 like

Ja die heb ik! Alle recepten zijn van haar website af, ik weet niet of dat tijdelijk is of permanent. Via Way Back Machine heb ik vorig weekend alle recepten die ik graag van Vertruffelijk gebruikte, teruggevonden. Bij deze het recept:

Dit heb je nodig voor de lekkerste pulled chicken uit de slowcooker

Je kunt allerlei slowcooker pulled chicken variaties maken. Van barbecue tot Indonesische stijl pulled chicken: van alle mogelijkheden loopt het water je al in de mond. Wat benodigdheden betreft is de basis elke keer hetzelfde. In dit recept maken we barbecue pulled chicken. Je hebt daarvoor de volgende producten nodig:

• Een slowcooker
  • 400 gram kipdijfilet
  • Kippenbouillon
  • 1 fijngesneden ui
  • 4 eetlepels (van je favoriete) barbecuesaus (+ eventueel extra)
  • 2 geperste teentjes knoflook
  • 2 eetlepels ketjap manis

Dat lijkt niet veel, maar meer heb je ook niet nodig! De stappen zijn ook niet ingewikkeld; de slowcooker doet het meeste werk voor je. Voordat we beginnen met de bereiding zijn hier eerst nog wat tips om jouw pulled chicken uit de slowcooker écht de lekkerste te maken.
Als je toevallig al gewone kipfilets in de koelkast heb liggen zijn die prima bruikbaar, maar kipdijfilet is een stuk vlees dat na bereiding een stuk malser en zachter blijft. Vooral als je kipfilet te lang of op een hoge temperatuur kookt, droogt het uit. Heb je de keuze, dan is kipdijfilet dus de aanrader!

De beste slowcooker stand
Bij het bereiden van kip kun je een simpele vuistregel aanhouden: hoe hoger de temperatuur, des te sneller het vlees uitdroogt. Op een hogere stand is de kip wel sneller klaar, maar dit kan ten koste van het resultaat gaan. Laat de kip dus sudderen op een lage stand om het zacht te houden. Zo kunnen de bouillon en kruiden ook langer intrekken!

Heerlijke variaties
Wat voor pulled chicken je ook maakt, de basis bestaat altijd uit de kip en kippenbouillon. Voeg andere kruiden en sauzen toe voor een andere variatie! Een paar voorbeelden zijn honing mosterd pulled chicken, teriyaki pulled chicken en mexicaanse pulled chicken. Je hebt meestal maar 3 of 4 extra ingrediënten nodig, die vaak al in de kast staan.

De lekkerste pulled chicken in 4 stappen
Om te beginnen heb je natuurlijk een slowcooker nodig dus pak die erbij. Verzamel alle benodigdheden en we gaan van start! Met deze simpele stappen wordt het wel heel makkelijk om overheerlijke pulled chicken te maken.

Stap 1: Doe de kip in de slowcooker
Doe de hele stukken in de slowcooker; je hoeft de kip niet fijn te snijden. Dankzij de lange kooktijd van de slowcooker wordt het vlees helemaal gaar.

Stap 2: Voeg bouillon en kruiden toe
Een kippenbouillon is de beste basis, omdat je met kip kookt. De bouillon hoeft niet kant en klaar te zijn, want een (half ) kippenbouillonblokje en water klaren de klus ook. Roer het blokje dan wel even door het water. Je hoeft maar weinig water toe te voegen bij slowcooker recept. Houd ongeveer 50-75 ml water aan. Voeg de ui, knoflook, barbecuesaus, ketjap en bouillon toe.

Stap 3: Zet de slowcooker aan
Zet de slowcooker aan, het liefst lang op een lage stand (ongeveer 4 uur). Voor een wat sneller resultaat kun je de kip eerst kort op een hoge stand bereiden en daarna op een lage stand laten sudderen. Laat al die smaken lekker goed intrekken!

Stap 4: De kip uit elkaar trekken
Wanneer de kip bereid is maak je er echt pulled chicken van. Dit doe je heel eenvoudig met twee vorken. Begin in het midden van het stuk kip en trek met de vorken van binnen naar buiten. Herhaal dit tot al je kip volledig pulled chicken is.

Je bent nu de trotse chef van heerlijke pulled chicken! Serveer het met een lekker broodje, salade, wraps of rijst. Er zijn veel mogelijke variaties op pulled chicken, dus je kan eindeloos kokkerellen met de slowcooker. Eet smakelijk!
Persoonlijke tip van Dagmar: breng je pulled chicken eventueel verder nog meer op smaak met je favoriete barbequesaus! Superlekker in combinatie met zoetzure augurk op een lekker broodje.

Aanvulling van mijzelf: ik vind de hoeveelheid vocht wat aan de royale kant dus ik doe maximaal 40 ml. En een flinke scheut gochujang is lekker om het iets meer pit te geven.

6 likes

Super! Dank je wel!! Ik vond de saus vorige keer ook nog iets te dun, dus ga jouw tip gebruiken!

1 like

Ik las dit en dacht: zo makkelijk, dat moet ik testen! Keek ik net even onder de deksel en is de knoflook groen geworden, nog nooit eerder gehad. Jullie wel? Even opgezocht en je kan het gewoon eten, maar ziet er wel bijzonder uit haha

wordt vast lekkerder dan het er zo uitziet met die groene knoflook

1 like

Oeh dat ziet er bijzonder uit! Dat heb ik nog nooit gehad / opgemerkt.

1 like

Ik heb me laten influencen en de Russell Hobbs Satisfry airfryer / slowcooker besteld. :face_with_hand_over_mouth:
Al een tijdje was ik benieuwd naar een airfryer èn ik merk dat mijn (verder fijne!) slowcooker voor feestelijke gelegenheden vaak wat krap is. De Russell Hobbs combineert meerdere functies waaronder slowcooken, grillen en airfryen, en Ohmyfoodness deelde een mooie kortingscode voor bij Bol (Ohmyfoodness15). Wellicht ook een tip voor anderen hier, het apparaat krijgt mooie reviews.

Als ik hem getest heb zal ik mijn bevindingen ook wel posten.

10 likes

Ik heb de Russell Hobbs Satisfry nu een week in gebruik. De airfryer-functie bevalt goed. Het is mijn eerste airfryer en ik vind hem best wel snel als je het vergelijkt met een gewone oven. Vergelijken met andere airfryers kan ik dus niet. Ik heb er tot nu toe wat ovensnacks in gedaan, ovenfriet, en afbakbroodjes. Heel rechttoe rechtaan, simpel en praktisch.

De slowcook-functie probeer ik momenteel uit. Het slowcooken vind ik echter allesbehalve slow. :sweat_smile: Ik heb ook een Tristar slowcooker en dat is een traag ding. Geen probleem, het is nu eenmaal slowcooken, maar het duurt dus even voor die op temperatuur is.
De R&H begon echter al vrij snel te sissen net nadat ik kip en groenten had toegevoegd. Is dat normaal gedrag bij een multicooker? Van de Tristar ken ik dat gedrag niet. De R&H was al na een paar minuten goed warm en ik denk dat die het gerecht sneller klaar heeft dan mijn Tristar.

Ondanks de grootte (hij is vrij lomp) vind ik de Russell & Hobbs wel echt een apparaat dat het goed zou doen op vakantie, in een huisje of caravan. Je kan er zoveel in klaarmaken. Aanbraden gaat ook dus in principe heb je niet eens meer een pan nodig. Tijdens een keukenverbouwing lijkt hij me ook ideaal.
Ik heb het vermoeden dat ie qua energieverbruik minder zuinig is dan de Tristar (ook bij slowcooken) maar dat ga ik nog nameten te komende tijd.

Al met al ben ik heel tevreden over de R&H!

Edit:
Oké dat ging inderdaad erg snel. :rofl:

Ik maakte bami; ik had groenten en kipfilet gekruid en met wat marinade in de slowcooker gelegd. Daar reken ik meestal 3-4 uur voor op low, en als het klaar is doe ik er mie bij die ik heb gekookt. De R&H kon het al in 1 uur op low, de kip en groenten waren namelijk al goed gaar en ik wilde ze er niet langer in laten. Dus ik heb nu maar vast de mie gekookt en erbij gedaan, de boel teruggekoeld, en dan warm ik het vanavond wel op.

Alsnog prima, want het apparaat heeft het koken voor mij makkelijker gemaakt vandaag.
Wellicht dat 'ie wel langzamer is als de pan voller is en het gerecht vloeibaarder is.

11 likes

Ik merk dat ik vooral kipdijgerechten maak in de slowcooker. Dit is mijn favoriete gerecht tot nu toe: Kip cashew uit de slowcooker - OhMyFoodness Heeft iemand een lekker recept voor los gehakt of gehaktballetjes uit de slowcooker?

2 likes

Ik denk dat dat wel kan, maar dat je dan wel een flinke hoeveelheid eten moet hebben, het liefst ook vloeibaar. Voor iets als een curry / soep / ragu is hij denk ik perfect. Mijn gerecht was droger, er zat geen echte saus om de kip en groenten. De komende tijd ga ik nog wel experimenteren met ‘natte’ gerechten.

Na wat speurwerk in een multicooker-groep las ik dat een Duitse vrouw hetzelfde probleem had met de slowcooker-functie, zij had ook een vrij kleine portie vlees met wat saus op low gezet en er vervolgens 4 uur niet meer naar gekeken. Toen ze terugkwam was het een soort beef jerky geworden. :rofl:

Echt het huis verlaten heb ik bij de Tristar weleens gedaan, maar dan ging het om kort buiten de deur zijn. Max een halfuur. En dat deed ik pas toen ik hem al een tijdje in gebruik had.
Er zijn mensen die hun slow/multicooker 's ochtends aanzetten en om 17 uur weer thuiskomen, dat durf ik zelf niet. Ik moet er wel bij zeggen dat beide apparaten die ik heb, geen timer hebben. Voor mij is dat geen belemmering omdat ik vaak vanuit huis werk maar ik kan me voorstellen dat dat voor anderen wel vervelend is. Maar dan zou je er zelf nog een slimme stekker of tijdschakelklok tussen kunnen zetten.

Mijn man vroeg of de R&H de Tristar mettertijd zou vervangen, maar dat verwacht ik niet. Ik vind het echt 2 totaal verschillende apparaten. De Tristar is een slome pruttelpot die uiteindelijk wel op temperatuur komt. Het duurt een tijd maar je hebt er ook geen omkijken naar. Het enige waar je aan hoeft te denken is dat je hem op tijd aanzet.
De R&H is (voor zover ik nu kan beoordelen) veel krachtiger, sneller en veelzijdiger, en daarmee is het een apparaat dat ik niet zomaar onbeheerd wil laten staan. Maar juist die veelzijdigheid maakt dat ik hem ook niet meer wil missen.
Stel dat je in een keukenverbouwing / op de camping zit, en je wil broodjes afbakken, dan kan dat gewoon. Maar met hetzelfde gemak maak je soep of bami, of een (flinke!) portie friet. Ik ben positief verrast door wat hij allemaal kan. Overigens is het schoonmaken ook heel makkelijk, de bak waarin je het eten bereidt is uitneembaar en kan zelfs in de vaatwasser.

@Drosera
Ik heb een tijdje geleden gehaktballetjes gemaakt in de slowcooker zonder deze eerst aan te braden en die waren heel lekker:

500 gram rundergehakt
ca. 50 gram aan gehaktkruiden
2 theelepels mosterd
2 theelepels ketjap
1 ei
Paneermeel

Ik maak de gehaktkruiden zelf op gevoel, meestal met uienpoeder, knoflookpoeder, chili- of paprikapoeder, zout, peper, gemalen komijn, oregano of bieslook, etc. Net hoe mijn pet staat. Een zakje van Silvo kan ook.
Gehaktballen uit de slowcooker kruid ik wel iets heftiger dan gehaktballen uit de braadpan trouwens, want ik merk dat wat ik in mijn slowcooker maak net wat flauwer is dan wat ik op het vuur maak.

2 likes

Ja kan prima hoor! Doe ik ook vaak, gebeurt niks mee. Ik zorg dat ik het deksel er goed op heb zodat die er niet af kan glijden, that’s it. Eigenlijk heel simpel, je laat je koelkast/vriezer ook aan staan, die kunnen ook (behoorlijk) warm worden aan de achterkant, gebeurt ook niks mee.

1 like

Ph zo! Ligt er aan wat je maakt, kip wordt taai inderdaad, maar stoofvlees wil prima. Ik gebruik hem ook veel voor soep, vooral tomatensoep wordt alleen maar lekkerder als hij lang op sraat!

1 like

Doen jullie bevroren vlees in de slowcooker, of laten jullie het eerst ontdooien?
In Amerikaanse video’s zie ik dat men bevroren vlees gewoon in de slowcooker doet, en dan wordt de bereidingstijd verlengd. Maar in Nederlandse FB-groepen lees ik vooral dat het vlees eerst wordt ontdooid omdat het niet veilig zou zijn. Dus tot nu toe heb ik geen bevroren vlees direct in de slowcooker gedaan. Wat doen jullie?

Ik gooi er gewoon bevroren vlees in hoor. Maar ik ben niet zo moeilijk met dat soort dingen.

1 like

Ik heb een instant pot gekregen voor mn verjaardag en ben er zo blij mee :smiling_face_with_three_hearts: we hadden lang een rijstkoker maar toen die kapot ging heb ik geen nieuwe gekocht omdat ik al langer een instantpot wilde. Heb er al heerlijk mee gekookt en vanavond ook heel simpel wat rabarbercompote in gemaakt. De slowcook functie moet ik nog ontdekken! Ik ga voor dit weekend even op zoek, als jullie favoriete vega recepten hebben dan hoor ik het graag!

6 likes

Sabine van OMF heeft een uitgebreide review van de Satisfry geschreven:

Het idee dat je er zelfs een cheesecake in kan maken intrigeert me, dat wil ik ook weleens proberen!

Mijn slowcooker staat weer aan!

Het ruikt nu al zo lekker. Ik had nog een blikje enchiladasaus maar wilde eens wat anders dan gewone enchilada’s. De gehakte chili’s heb ik achterwege gelaten omdat niet iedereen die mee eet, die lekker vindt.

Edit:

Heel lekker!

7 likes

Ziet er lekker uit maar werd de pasta niet te zacht?

1 like