Nu wil ik dit ook!
Zat eerst te kijken voor een slowcooker, maar wij hebben ook nog geen grillpan en ook geen airfryer.
De pasta wordt in dit recept apart gekookt en aan het einde gecombineerd. Er zijn vergelijkbare recepten waar de pasta wordt meegekookt maar ik vind dat in de slowcooker niet zoān succes. Pasta wil ik echt al dente en niet te melig / zompig.
Je hebt dus helaas wel een extra pan nodig (wat het misschien minder geschikt maakt voor de camping / verbouwing / et cetera) maar het geeft wel een beter eindresultaat. Zoals ik het nu maakte, werd de pasta zeker niet te zacht.
@Hondje Ik heb deze pasta gemaakt in mijn Tristar slowcooker, maar de Russell & Hobbs is inderdaad ook fijn! Ideale multicooker met al die functies. Helaas is hij wel wat prijzig maar ik verwacht dat Sabine van OMF binnenkort wel weer met een kortingscode komt.
De enchilada kip pasta was de volgende dag nog lekkerder volgens mijn man.
We hadden wat over, en de dag er op heb ik dat opgewarmd met nog wat vers geraspte cheddar. Hij vond dat de smaken toen nog beter in elkaar waren getrokken, en daardoor was de scherpte er ook iets af. En mijn dochter die normaal niet gek is op eten met Mexicaanse sauzen en kruiden, at haar bordje ook leeg. Ik was mijn smaak kwijt die dag doordat ik verkouden was dus kon het niet goed beoordelen.
Vandaag staat de slowcooker aan met een tomatensaus, met daarin o.a. ui, knoflook, gehakt en puntpaprika, en de nodige specerijen. Vanavond kook ik er wat spaghetti bij.
Komend weekend wil ik op zoek gaan naar naturel spare ribs om in de slowcooker te doen. Ik eet dat zelf niet maar mijn man en een aantal vrienden wel, dus dat is wel lekker om met Pinksteren te serveren. Ik ga dit recept proberen:
Oh en⦠er is nog een slowcooker onderweg.
Toen ik aan slowcooken begon las ik op diverse fora / sites dat het verslavend is, en dat veel mensen het niet bij 1 apparaat kunnen houden. In FB-groepen zie ik dat ook vaak, dat mensen er meerdere tegelijk aan hebben bij feestjes etc. Dat vond ik destijds heel bijzonder.
Inmiddels snap ik echter wel dat mensen meerdere slowcookers hebben omdat er toch flinke verschillen zijn, en verschillende functies.
Ik heb nu 1 gewone (Tristar 3,5 liter) die voldoende is voor 3 mensen, 1 grote (Russell & Hobbs) die een multicooker is en een veel grotere inhoud heeft. En deze komt er nog bij:
Een mini-slowcooker van 1,5 liter! Deze ga ik vooral voor desserts gebruiken. Ik maak regelmatig toetjes voor mijn man waar mijn dochter en ik niet zo heel gek op zijn (o.a. rijstepap en stoofpeertjes). Hij is daar verzot op. Alleen als je een relatief kleine portie maakt werkt dat niet altijd in een grotere pot, omdat dan bijvoorbeeld niet alle ingrediƫnten goed onder de vloeistof staan. Dat moet met deze mini wel lukken.
In tegenstelling tot mijn man eten mijn dochter en ik graag soep, maar niet zulke grote porties dat we er dagen van willen eten. En soms eten we samen als mijn man voor werk in het buitenland is. Dan is een kleine slowcooker ook handig. En hij lijkt me fijn rond de feestdagen om glühwein in op te warmen, chai, punch, cider en chocolademelk. Dus binnenkort staat de teller op 3.
Daar blijft het echter wel bij want met deze apparaten kan ik in principe alles maken wat ik wil, en hoe ik het wil.
Love it, ik heb een 6,5 liter en gebruik hem inderdaad weinig omdat wij maar met zijn 2en zijn. Dacht toen ik heb kocht dan maak ik grote porties en die vries ik in, maar dat gebeurd nooit.
Voor meerdere dagen koken en/of invriezen doe ik wel, dat vind ik prettig voor drukke dagen.
Dat was ook handig tijdens corona toen mijn man amper in het buitenland zat. Maar nu is hij weer vaak in het buitenland (en dan meestal ook langere tijd) en dan heb ik een stuk minder eten nodig. En niet elk gerecht leent zich voor invriezen. Zo vind ik pasta uit de vriezer niet zo lekker, maar saus apart wel.
Ik vind de slowcooker overigens ook ideaal om eten warm te maken zonder het te laten verpieteren. Laatst hadden we een soort potluck en namen we meerdere potten Frankfurter worsten, broodjes en sauzen mee. De slowcooker heeft die gedurende langere tijd lekker op temperatuur gehouden zodat mensen op verschillende momenten broodjes worst konden samenstellen. Het maakt dan niet uit of hij een uurtje langer op low of warm staat.
Ik maak ook altijd mega veel sauzen, diepvries staat vol met emmertjes sauzen. Pasta of rijst is snel gekookt en idd, voor de drukke dagen is het ideaal.
De mini-slowcooker is inmiddels bezorgd en meteen in gebruik genomen. Ik heb even geen fotoās maar zal hem binnenkort wel even fotograferen naast mijn grotere.
Ik heb er pulled chicken in gemaakt en dat ging perfect! Het vlees stond goed onder en werd gelijkmatig gaar. Voor zoān klein ding heeft 'ie best power, hij is net zo snel als mijn grotere.
In de deksel zit een haakje waarmee je hem op de rand van de slowcooker kan klemmen. Heel fijn als je even wil roeren.
De keramische pot kan gewoon in de vaatwasser en het deksel ook, dus schoonmaken is eenvoudig. Qua functies is hij gelijk aan mijn Tristar; low, high en warmhouden. Geen timer of andere frutsels, gewoon een slowcooker maar dan mini.
Er is voor mij 1 klein nadeel; het snoer is heel kort! Te kort om zonder verlengsnoer bij mijn stopcontacten boven het aanrecht te komen. Mijn stopcontacten zijn weggewerkt aan de onderkant van de bovenkastjes zodat de muren mooi vlak zijn. Dat is dus wel iets meer afstand om te overbruggen met een snoer, maar geen van mijn andere apparaten had daar een issue mee. Maar met een verlengsnoer los ik dat wel op.
Verder ben ik heel enthousiast over het ding, hij is mooi compact en past eenvoudig in een keukenkastje. Voor studentenkamers, kleine huishoudens, kleine eters etc lijkt me dit een ideaal apparaat.
Vandaag stond de mini slowcooker hier weer aan, voor een soort fruitmoes.
Ik gebruikte 3 dikke stengels rabarber, ca. 100 gram aardbeien, 1 beurs appeltje dat nog op de fruitschaal lag, een theelepel kaneel, een zakje vanillesuiker, en 4 eetlepels bruine basterdsuiker. Ik heb er een paar eetlepels water bij gedaan, het door elkaar gehusseld en het toen 3 uur op low laten pruttelen.
Halverwege heb ik er 3 eetlepels van het vrijgekomen vocht uitgeschept en met 2 eetlepels custardpoeder een papje gemaakt, en dat teruggedaan in de slowcooker.
Zó lekker. Die geur alleen al, daar kan geen geurkaars tegenop. Deze fruitmoes is erg lekker bij vla, pudding, yoghurt, etc. Ook los / puur is het heel lekker. Ik heb het bewust niet al te zoet gemaakt, omdat ik het lekker vind om het friszure van de rabarber goed te proeven. Hou je van zoeter, dan doe je er gewoon wat extra suiker bij. Overigens is bruine basterdsuiker geen must, gewone suiker is prima. Maar ik had precies nog een restje basterdsuiker over die ik hier goed in kon gebruiken.
Ik was eerst bang dat ik er teveel vocht bij had gevoegd maar op een gegeven moment gaat de boel geleren en wordt het vanzelf dikker. De stukjes fruit vallen grotendeels uit elkaar, ik heb niets hoeven prakken.
Het ziet er uit als tomatensaus maar het is toch echt fruitmoes.
Het formaat van de mini slowcooker was hiervoor echt ideaal. Leuk om te experimenteren zonder meteen kiloās van hetzelfde te hebben.
De slowcooker staat hier weer aan, met pastasaus! Vanavond kook ik er wat pasta bij.
De mini-slowcooker heb ik de afgelopen weken veel gebruikt. Mijn man vond die rabarbermoes met aardbeien zo lekker dat ik nog meerdere batches heb gemaakt. En gisteren heb ik er gekruide krieltjes in klaar gemaakt, met sperzieboontjes en een kaassausje.
Mensen trekken vooral in de herfst en winter de slowcooker uit de kast, maar ik vind hem juist tijdens de zomer ook fantastisch.
Want ook al wordt het apparaat zelf warm; er straalt nauwelijks warmte van af. Als ik nu een pan op het vuur zou hebben met pastasaus, zou de keuken veel meer opwarmen en ikzelf ook, omdat je er toch bij moet blijven. Nu heb ik enkel het gehakt rul gebakken met wat tomatenpuree en kruiden, daarna het vuur uitgezet en het gehakt met de groenten in de slowcooker gedaan. En dan heb ik er de rest van het middag geen omkijken naar.
Gebruiken jullie de slowcooker ook tijdens hetere dagen en hebben jullie nog lekkere recepten?
Ik heb geinspireerd door jouw eerdere bericht ook rabarber aardbei moes gemaakt, heerlijk. En ik heb afgelopen week pulled chicken gemaakt, pastasaus is ook een goed idee zeg!
Afgelopen weekend heb ik in mijn grotere slowcooker een grote batch rabarbermoes gemaakt, mijn man is er zo gek op. IJskoud uit de koelkast, met wat yoghurt of kwark vindt hij het het lekkerst.
Mijn mini slowcooker staat momenteel te pruttelen, er zit chili con carne in.
Ik heb bovenstaand recept aangehouden, maar ik heb in plaats van een chilipeper een puntpaprika toegevoegd.
De uitjes en het gehakt heb ik aangefruit, en ik heb de tomatenpuree en kruiden in het pannetje toegevoegd. Als kruiden en tomatenpuree even meegebakken worden vind ik dat dat de smaak ten goede komt. De kidneybonen heb ik niet meteen toegevoegd, maar na ca. 2 uur.
Net heb ik al even geproefd en het is echt superlekker, dit recept is een blijvertje.
Ik kwam net deze site tegen het scrollen op reddit (r/slowcooking) en denk dat ik een paar recepten ga proberen, tenminste, als ik morgenochtend niet vergeten ben dat ik dit gepost heb
Wat een mooie site, die ga ik dit weekend uitpluizen! De sloppy Joes zien er lekker uit. Ik zal die Reddit ook bekijken. Ik heb tot nu toe vooral Pinterest, YouTube en FB gebruikt voor slowcook-inspiratie en nieuwe bronnen zijn altijd welkom. Dank voor het delen.
Mijn man heeft het probleem van het te korte snoer van de mini slowcooker trouwens opgelost; hij heeft het vervangen voor een snoer van normale lengte. Nu kan de slowcooker gewoon op mijn aanrecht zonder verlengsnoer, ben er super blij mee.
De chili van gisteren was episch. Gewone chili uit de pan vind ik al heerlijk, maar het lange pruttelen zorgt er voor dat de smaken nog beter worden. Ik ga de chili zeker vaker maken.
Ja die Sloppy Joeās zat ik ook al naar te kijken. En veel verschillende chiliās, daar wil ik ook wel wat van proberen.
Wat fijn dat je een lang snoer hebt nu!
Ik heb het boek van Sabine Koning in besteld. Kan niet wachten.
Ik maak vooral Pulled chicken erin en het is tijd voor meer.
Jaaaaa ik heb hem ook besteld! Nog even geduld voor 'ie komt maar ik heb er nu al zin in. De boeken van Sabine vind ik tot nu toe geweldig (ik heb alleen Reishonger niet, die spreekt me minder aan). Hopelijk is het Slowcooker-boek net zo fijn als haar andere boeken.
Pulled chicken is hier ook favoriet. Zo simpel te maken maar zo lekker.
Overigens vind ik het zo fijn dat de prijzen van groenten en fruit nu zoveel lager zijn. Paprikaās bijvoorbeeld , die waren tot voor kort erg duur. Ik heb al een paar keer voordelig puntpaprikaās gescoord en dan koop ik een wat grotere hoeveelheid die ik deels invries.
Oeh na al die positieve verhalen van jou is dit veel te aantrekkelijk hahaha.
In de FB-groep āMulti- en Slowcooker 2021 recepten & tipsā is een rel ontstaan.
De beheerder brengt binnenkort een tweede slowcooker-boek uit, en heeft recent zonder aankondiging de groepsregels aangepast. Daar staat nu heel sneaky dat als je een recept deelt in die groep, je automatisch de beheerder toestemming geeft die recepten te gebruiken in zijn boeken (waarmee hij dus geld verdient). Daar vallen nu terecht leden over en ze stappen massaal op. Echt bizar dat iemand zoiets flikt.
Ik las het , echt bizar!