Sollicitatietopic #2

Oh, op die fiets. Ja, dat is inderdaad altijd spannend!

@Nysmn Ja, salarisindicatie ben ik ook gewend, maar echt onderhandelen als in het heen en weer gaan met bedragen. En ik dacht dat Luzarl dat bedoelde.

4 likes

Oh wat fijn! Dankjewel!
Het lukt mij alleen niet om jou een berichtje te sturen. Kan jij mij berichten?

3 likes

Thanks @Kultakala & @LaPetiteRobeNoire!

2 likes

Ik was zo blij dat ik het voor deze baan online kon doen. :sweat_smile: in real life had ik het denk ik niet kunnen doen.

Edit. Stom eigenlijk want we zijn het gewoon waard.

Ik heb afgelopen weekend een sollicitatiebrief gestuurd op een functie die me wel leuk leek. Nu ik de vacaturetekst nog een paar keer heb gelezen merk ik dat ik er helemaal niet zo enthousiast meer van wordt en dat deze funtie eigenlijk helemaal niet hij me past. Is het slim de recruiter/contactpersoon te bellen/mailen dat ik er alsnog vanaf zie? Het is wel een organisatie waar ik in de toekomst zou willen werken

Ja hoor, kun je gewoon doen! Uiteraard wel een beetje netjes verwoorden als je in de toekomst evt. je nog een keer wilt melden maar is verder niks mis mee.

1 like

Nou mijn eerste gesprek zit erop. Ik ben benieuwd of ik er iets van zal horen want ik was eigenlijk echt slecht voorbereid. Ik denk dat het wel ok ging maar ik vond zelf dat ik niet echt diep inging op het antwoorden van hun alhoewel er dat niet echt lieten blijken. Ik vind het wel nog steeds irritant dat ik daadwerkelijk een taaltest moet afleggen omdat ik een Engelstalige master heb gedaan terwijl Nederlands gewoon duidelijk mijn moedertaal is.
Ik ben ook niet echt wijzer geworden of de functie ook echt iets voor mij is, ik denk dat ik zeker een sterke meerwaarde kan zijn door mijn ervaringen met het cijfergedeelte maar ze lijken wel echt meer nadruk te leggen op formele adviezen uitwerken dan dat ik begreep in de vacature. Moest wel even lachen toen iemand van hen vroeg of de ik de relevante ministers ken :upside_down_face:

1 like

Dit zou ik ook doen. Juist een mooie kans om de organisatie beter te leren kennen!

En @Luzarl ik vind dat ook echt een vervelend moment in het gesprek, ik ga er ook een beetje van stamelen, verlies direct al mijn zelfverzekerdheid, zo van ‘ja ehm ik dacht aan xx euro??’

2 likes

Wat goed, gefeliciteerd!

1 like

Ik duim voor je!!! Goed bezig :yellow_heart:

2 likes

Ik heb een aantal weken geleden een project-klus gedaan bij een bedrijf tegen een bepaald salaris. Ik kon toen ietsje onderhandelen(200 euro)
Nu bieden ze mij een jaarcontract aan op een iets andere functie met hetzelfde salaris. (ongeveer hetzelfde niveau)
Zouden jullie dan dit keer opnieuw gaan onderhandelen?

Het voorstel gaat uit van een bruto fulltime salaris op basis van 40 uur maar volgens de CAO wordt 38 uur gezien als fulltime.
Zouden jullie dit aankaarten? (ik ga 32u werken)

1 like

Ik weet niet wat de precieze regels zijn, maar als je in dienst komt dienen ze gewoon de cao (38 uur) aan te houden toch?
(Heb laatst ook een min/plus constructie gezien waarbij de uren buiten de 38 uur als vakantieuren worden gerekend.)

Qua salaris zou ik zeker opnieuw onderhandelen. Het gaat immers om een jaarcontract. Wellicht dat je er meer uit kunt krijgen.

En wat tof trouwens, na 1 projectklus gelijk een jaarcontract aangeboden gekregen!

1 like

Jaa het toeval treft dat mijn naaste collega daar ontslag genomen heeft en die functie dus vrij kwam. Wellicht is het deels strategisch gegaan, maargoed maakt mij niet uit. Ze zitten wel echt om ‘handjes’ verlegen. Maar het voelt ergens wat ‘gierig’ of brutaal om nou nog meer te eisen ofzo?

3 likes

Ik ben onlangs ook geswitcht van een totaal andere branche naar een andere met administratieve functie. Ik had hier geen diploma voor maar wel op gesolliciteerd, en aangenomen. Bij het gesprek gaven ze zelf aan dat de werkzaamheden aan te leren zijn, en vroegen ze of ik open stond voor cursus/opleiding. Ze vonden het veel belangrijker dat ik binnen de organisatie pastte en goed in het team zou liggen, dan dat ik direct het diploma heb.

2 likes

In mijn cao is 1fte ook geen 40 uur, terwijl de meeste wel 40 uur werken (of 32 bij 0,8). De extra uren die je dan werkt zijn eigenlijk gewoon overuren en kun je opnemen.

Tja, ik had die vraag niet gesteld maar wel uitgebreid gesproken met degene bij wie ik zou solliciteren en de communicatie was heel open. Twee van mijn promotoren hebben me aangemoedigd te solliciteren dus ik had dit gewoon echt niet verwacht… maar ja, koop ik nu niets voor.

1 like

Ja ik ben in de war hoe het precies zit nu. Ook qua vakantiedagen en indd wat je daadwerkelijk werkt. In verhouding tot fulltime.
32 uur op een 38u fulltime cao is meer dan ‘4’ dagen of 4/5e zeg maar. Terwijl ze dat nu wel zo berekenen in alles. (Op basis van 40)

Gelukkig staat mijn promotor echt 100% achter mij en gaat hij het ook voor me opnemen, ik denk niet dat hij blij gaat zijn met dit nieuws :joy:

4 likes

Ik heb ook ergens gewerkt waar 38 uur fulltime was, maar je werkte er dan 40. Zo bouwde je 12 vakantiedagen extra op, wat ik heel fijn vond.

3 likes

Dit heb ik inderdaad ook nu!

2 likes