Sollicitatietopic #2

Daarom. En dit gebeurt wel vaker in mijn werkveld. Dingen die gewoon betaalde functies moeten zijn waarvoor gekwalificeerde mensen in moeten worden gezet worden tot vrijwilligersfuncties gemaakt. En nouja, tot daar aan toe dat het een vrijwilligersfunctie is… maar vraag op zijn minst mensen met een diploma en enige ervaring.

Als dat vrijwilligersteam uit mensen zou bestaan die allemaal een diploma hebben, had ik wellicht wel gesolliciteerd. Misschien is dat ook wel het geval, want dit soort functies trekt toch vaak mensen aan die een sociale studie hebben gedaan, maar kan net zo goed niet zo zijn en daar zit ik niet op te wachten.

1 like

Als het niet aan je eigen functioneren ligt inderdaad om een schriftelijke referentie vragen

1 like

Ik zou het buiten beschouwing laten, en als ernaar gevraagd wordt gewoon eerlijk uitleggen hoe het zit.

Het ligt misschien ook een beetje aan je sector, maar tijdelijke contracten zijn zo normaal tegenwoordig (helaas), daar kleeft echt niet meteen iets negatiefs aan.

Ik heb trouwens ook al meerdere keren in de situatie gezeten dat ik al helemaal bedacht had hoe ik kon vertellen waarom ik weg wilde bij mijn huidige baan, maar er is nog nooit naar gevraagd op een gesprek.

En het is altijd goed om om een referentie en/of LinkedIn aabeveling te vragen inderdaad!

2 likes

Denk je niet dat als dit zo is, dat dit iets is wat al bekend zou zijn bij haar en de manager? Wie weet loopt het een en ander al, of denk je van niet?

1 like

Zou je het niet logischer vinden om het met je collega te bespreken? Neem aan dat zij ook niet op haar achterhoofd gevallen is en heus wel door heeft dat jij veel voor haar repareert of voor haar oppakt. Het is voor je collega toch ook een veel betere startpositie als ze tegen jullie nieuwe manager kan zeggen “ik vind het hier leuk en ons team deed het altijd goed maar nu 1207 weg is, heb ik meer ondersteuning nodig wat betreft X en Y” ipv dat haar nieuwe manager al begint met het idee dat je collega niet goed genoeg functioneert?

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje vergelijkbaar met altijd iemand bij jou af laten kijken zodat ze slaagt voor haar examens (op zich heel aardig van jou) en dan nu tegen een nieuwe docent willen zeggen “zij kijkt altijd bij mij af hoor” ipv dat je tegen haarzelf zegt: misschien moet je bijles overwegen want ik ben zo weg en dan kun je niet meer afkijken bij mij

17 likes

Eerlijk vertellen dat dat de reden is geweest

1 like

Had je toen wel werk maar was je ziekgemeld of was je werkloos? Want ik heb dat eerste en ben niet van plan het als gat op m’n cv te zetten, maar gewoon dat ik sinds 2018 bij dit bedrijf werk en mijn opleiding volg. Weet nog niet helemaal wat ik ga antwoorden als ze vragen waarom mijn opleiding dan zo lang duurt alleen :grimacing:

Ikzelf zou eerlijk zijn, ook omdat ik niet bij een werkgever wil werken die mij daarom niet zou willen aannemen of vooroordelen gaat hebben. Maar dat kan dus wel in je nadeel werken, dan zou ik zoiets zeggen als een lange reis. Ook niet helemaal een leugen, alleen was het een geestelijke lange reis ipv fysiek :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Ja ik zou het alsnog wel willen vertellen, maar dat zit ook in mijn persoonlijkheid. Ben een open boek. Niet per se het slimste altijd, maar voelt voor mij het fijnste.

2 likes

Gewoon eerlijk zeggen. Maar het ligt ook aan de situatie, of de psychische problemen terug kunnen keren en hoe sterk je in je schoenen staat bij een eventuele afwijzing
Mij heeft het wel geholpen aan een fijne werkplek

@Nysmn zo ben ik ook

1 like

Aah ja ik snap ook heel goed dat het niet per se het verstandigste is. Toevallig heeft het bij mensen in mijn omgeving wel goed uitgepakt (maar bij hen was er ook nog best een redelijke kans aanwezig dat het nog een keer terug zou komen) en waren werkgevers juist heel ondersteunend en meedenkend. Maar moet je maar net de juiste treffen.

4 likes

Hm ja ik weet niet. En dan? Straks vragen ze waarheen en wat je hebt gezien. Stel je wordt aangenomen dan begin je al met 10-0 achter aan leugens zegmaar. De kans dat je daarin verstrikt raakt is echt groot. Dat is ook niet heel positief dan

Overigens geen tips over of je het mentale aspect wel of niet moet noemen maar snap dat het heeel lastig is hoor! Ik zelfde heb het maar dan met lichamelijke ziekte. En dat is heel andere, maar ook een struggle hoe en wat je her vertelt. Dus nouja ik hoop iig dat je er voor jezelf uit kan komen en iets vindt wat goed voelt!

3 likes

Mijn vriend heeft dit gehad tussen het behalen van z’n uni diploma en z’n huidige baan. Er is naar gevraagd maar toen heeft hij gezegd dat hij tijd nodig had om na te denken wat hij wilde (ondanks dat de reden ook psychische problemen waren). In principe heeft hij er niet over gelogen maar meer wat info weggelaten. Het was bij hem 1 jaar.

3 likes

Ik ben zelf 2 jaar werkloos geweest door psychische ziekte, maar heb in periodes dat ik iets meer energie had wel een paar dingen gedaan. 2 kleine cursussen (1 van 2 dagen in augustus en 1 online cursus waar ik veel te lang de tijd voor heb genomen) en 2 vrijwilligersbaantjes. Die baantjes deed ik 2 dagen in de maand, maar wel gedurende 8 en 5 maanden lang, dus ik heb het gewoon zo ingevuld op m’n cv:

‘Baan waarin ik ziek werd’ - tot juni 2011
‘Vrijwilligerswerk 1’ - oktober tot mei 2012
‘Cursus 1’ - augustus 2012
‘Vrijwilligerswerk 2’ - augustus tot december 2012
‘Cursus 2’ - februari tot april 2013

In juni 2013 heb ik weer een baan gevonden.
Geen woord gelogen, nooit een vraag over gehad bij sollicitatie daarna. Lijkt alsof ik 2 jaar gevuld heb en heb die dingen ook echt gedaan, maar ik heb zeker de ruimte gehad om te herstellen en ziek te zijn. Overigens raad ik wel aan om echt zoiets te doen als het je enigzins lukt tijdens je ziekte, mij bracht het wel echt veel in m’n herstel ook al waren het geen hele dagvullende dingen (had ik echt niet gered ook).

4 likes

Genoeg tips en adviezen gekregen, maar is het geen optie om het gat in je cv te verklaren met “ik ben een tijdje ziek geweest” punt. Zo ben je toch eerlijk, maar hoef je niet gedetailleerd te praten over de aard van je ziek zijn. Wellicht is dit voor een werkgever voldoende, mogen ze uberhaupt vragen naar het precieze hoe en wat tijdens een sollicitatie?

1 like

Weet iemand hoe je kunt voorkomen dat connecties zien dat je een certificaat toevoegd op Linkedin?

Ik ben momenteel aan het orienteren naar een andere baan en heb twee trainingen gedaan binnen het vakgebied waar in ik de nieuwe baan zoek. Ik wil die certificaten toevoegen aan Linkedin, zodat werkgevers zien dat ik die kennis heb als ze mijn profiel bekijken. Ik wil alleen niet dat mijn huidige werkgever of collega’s zien dat ik die trainingen momenteel aan het doen ben, omdat die helemaal niet relevant zijn voor mn huidige functie en ze dan zouden kunnen denken dat ik aan het solliciteren ben.

Voor zover ik weet voeg je certificaten toe aan je profiel, zonder dat je dat post als update die in mensen hun timeline verschijnt.

Je collega’s kunnen het uiteraard wel zien als ze jouw profiel bekijken.

Bij Education heb je een vinkje ‘notify your network’, dan kun je dus kiezen of je het wil posten. Maar bij Licenses en Certificaten doe je dat per definitie niet.

2 likes

En aanvulling, je kunt via je Settings & Privacy ook nog je default instellen.

2 likes

Als het soortgelijk is, solliciteer je toch niet ‘op alles’? Gewoon doen! Wat maakt het uit wat die man eventueel denkt, als jij die baan wil dan wil je hem

4 likes

In mijn vakgebied zijn alleen maar fulltime vacatures te vinden :cry: Zijn daar nog tips voor? gewoon reageren? in het eventuele gesprek toelichten dat ik parttime wil werken of in de sollicitatiebrief al?

@baron Zou wel reageren, Ik zou je gewoon zien als doorzetter/ enthousiast.

1 like