Sollicitatietopic #2

Gewoon doen! Ik heb 't verteld aan 't einde van m’n tweede gesprek toen de wederzijdse interesse wel duidelijk was. Eerste gesprek was digitaal. Tweede gesprek had ik een colbertje aan wat m’n buik wel een beetje verdoezelde. Ik ben met 28 weken aangenomen!

3 likes

Doen! Mijn moeder heeft twee keer iemand aangenomen die in het tweede trimester zat. Als je de meest geschikte kandidaat bent, zien ze dat ook.

2 likes

jeetje het lijkt erop dat ik nu ook een tweede baan heb. Ik weet nu even niet wat ik moet kiezen. De tweede baan is uitdagender, spannender en ook wel prestigieuzer, verdient ook meer maar de eerste baan is in mijn woonplaats en maar 32 uur in plaats van fulltime. Echt even lastig dit moet maar even met mezelf in beraad.

kan die tweede op termijn ook niet in 32?

1 like

Ik zou vooral afgaan op de baan waar jij je het beste bij voelt, los van de uren (als dat financieel haalbaar voor je is natuurlijk)!

ik weet niet zeker of deze functie in 32 uur kan. Door mijn woonsituatie ben ik in de gelukkige omstandigheid dat het salaris niet zoveel uitmaakt. Het scheelt in totaal 450 euro netto. Maar het gaat eigenlijk meer om kansrijkheid versus belastbaarheid. Vind het sowieso ook wel lastig om straks weer iemand teleur te moeten stellen.

1 like

Als je maar zorgt dat jij dat zelf niet bent, want de recruiters of HR personeel kunnen dat prima aan, dat hoort bij hun baan!
Juist heel goed dat je in zo’n luxepositie zit, daar mag je ook van genieten en profiteren. Succes!

4 likes

Ik heb deze week een aantal sollicitatiegesprekken gehad en bij één van die gesprekken werd gevraagd naar mijn psychische gezondheid. Voelde me een beetje overvallen erdoor en ik weet ook niet of dat zomaar gevraagd ´mag´ worden. Ik heb nu ook gewoon met ja geantwoord maar ja, wat is psychisch gezond? Ik zie eens per maand een psycholoog en heb loop in het dagelijks leven tegen wat dingen aan, maar niet per se dingen die me belemmeren in mijn werk. Het gaat ook om een kantoorfunctie dus geen mentaal/fysiek uitputtend beroep of zo.
Het ging echt zo:
“Verder nog belangrijke dingen die ik van je moet weten?”
“Nee ik geloof het niet.”
“Ben je gevaccineerd?”
“Ja ik ben gevaccineerd.”
“En verder? Gewoon gezond en zo?”
“Ja ik ben gezond.”
“Ook mentaal?”
“Ja.”

Nou ja geen idee wat ik met dit bericht wil haha, ik heb er gewoon een beetje een nare nasmaak aan overgehouden maar ik weet niet of dat terecht is of dat ik er gewoon te zwaar aan til.

3 likes

Ik vind dit echt heeeeeeel erg raar… Dit mogen ze ook helemaal niet vragen? Weet natuurlijk niet in wat voor situatie je zit qua baan zoeken etc., maar als je enigszins een keuze hebt zou ik persoonlijk wel echt ernstig twijfelen of ik voor een werkgever wil werken die bij een sollicitatie al alle grenzen overgaat.

25 likes

Ik zit gelukkig in een hele luxe positie: ik heb een vast contract en een hele leuke baan (iets mindere werkomstandigheden) en ben rustig aan het solliciteren op banen die me écht heel leuk lijken. Ik vind het ook heel raar, het gesprek was verder heel leuk en ontspannen en de functie lijkt me ook heel erg leuk en toen kwam dit ineens zo uit de lucht vallen. Ik wacht eerst maar even af of ik überhaupt een positief bericht krijg, maar misschien ga ik hier sowieso nog wel een bericht over sturen?

Ik ben echt zo gefrustreerd en vooral beledigd. Sollicitatiegesprek gehad voor vergelijkbare functie als dat ik nu heb, maar dan bij een veel kleiner bedrijf. Dus minder verantwoordelijkheden. Ik zou zelfs durven zeggen dat deze vacature makkelijker is qua werkzaamheden en lager is qua niveau. Ik heb 10 jaar werkervaring in deze functie en vakgebied. Er werkt bij dat bedrijf nog iemand in dezelfde functie en je zou dus samen met haar de werkzaamheden gaan uitvoeren. Zij heeft veel minder ervaring dan ik. In de vacature stond dat ze iemand zochten met 3 jaar ervaring.

Ik ben het niet geworden want volgens hun: zou ik niet genoeg gewicht aan de tafel brengen, te weinig ervaring hebben en de andere collega niet goed kunnen ondersteunen want ze hadden echt iemand nodig die net zo goed was als haar. Ik was ‘te licht’.

Toen ze belden en dit zeiden stond ik gewoon met m’n mond vol tanden. Ik herken mij echt 100% niet in deze reactie. Ik heb direct ook een oud collega van gebeld die mij goed kent: joh, ben ik nu idioot of zij, herken jij dit in mij?

Het gesprek verliep ook hartstikke goed, ik was totaal niet zenuwachtig en kon overal goed antwoord op geven. Sterker nog ik overwoog om zelf de functie te gaan weigeren als ik hem kreeg, omdat ik de functie te laag vond.

2 likes

Heeel raar inderdaad, al die vragen mogen echt absoluut niet gesteld worden en zo wel mag je erover liegen. Maar zoals @quarterlife ook al zegt zouden dit echt red flags zijn voor mij en hoef ik daar echt niet te werken als ze dit vragen

1 like

Lol denk dat ze “je bent overgekwalificeerd en we schijten in onze broek dat het niet uitdagend genoeg voor je is en je snel weer verder gaat kijken” verkeerd hebben gespeld (wat ook altijd een fucking stomme non-reden is om mensen mee af te wijzen trouwens).

2 likes

Hebben ze niet de verkeerde gebeld dan ???

2 likes

Nee, want ik ‘ken’ de HR medewerker die mij belde en waarmee ik het gesprek had. Dus lijkt mij dan stug dat je zo’n verwisseling maakt. Maar schoot ook wel door mijn hoofd.

Ik ga in ieder geval LinkedIn goed in de gaten houden om te kijken wie ze dan wel hebben aangenomen!

Ik zou niet afwachten maar al laten weten dat je het gesprek onprofessioneel vond en je je terugtrekt!! Sorry hoor maar what the fuck, wat denken ze wel niet.

5 likes

Ja, ik! Bij het tweede gesprek was het zichtbaar (eerste gesprek kon ik het nog goed verbergen - lange procedure). Zelf toen ook genoemd en ben ook aangenomen. Ze reageerden trouwens echt heel prettig, wat voor mij omgekeerd gelijk wat liet zien over sfeer en type organisatie.

Laat je er niet door tegenhouden, zou ik zeggen!

1 like

Nou ja, het is in ieder geval zo aantoonbaar niet waar dat je het helemaal naast je neer kunt leggen. Het slaat gewoon nergens op. Maar ik zou ook boos zijn hoor, en het moeilijk los kunnen laten.

Er zal heus wel een andere reden achter zitten waarom ze jou niet nemen die ze niet willen uitspreken (waarschijnlijk omdat ze de persoon die ze wel nemen heel graag willen maar dat niet echt kunnen verantwoorden, bijvoorbeeld omdat ze die al kennen) maar wel heel dom van ze dat ze zo’n aantoonbaar onjuist excuus geven.

1 like

Ik heb een uitnodiging voor een gesprek gekregen via de mail. Nu twijfel ik over of ik er op moet reageren. Het is gewoon een aankondiging van ‘uit zoveel sollicitaties hebben we zoveel mensen geselecteerd, waaronder jij. Het gesprek vind plaats op dag-tijd-plaats met de volgende corona maatregelen.’ Ben super blij dat ze mij uitnodigen uiteraard. Maar zou niet verder komen dan een Bedankt voor de uitnodiging, ik kijk er naar uit o.i.d.

Reageer jij op een uitnodigingsmail?

  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Meer dan dat is ook niet nodig toch? Ik zou het erg raar vinden om geen bevestiging te sturen dat je het bericht ontvangen hebt en komt.

5 likes