Sollicitatietopic #2

Ik zit weer in een grote twijfelmodus, en ik merk dat dit iets is wat vaak terugkomt. Ik ben dus een tijdje aan het solliciteren, het ging niet altijd even vlot, waardoor ik mijn zoekcriteria heb uitgebreid. Nu heb ik dus een sollicitatie lopen bij een bedrijf waar ik oorspronkelijk niet zou gesolliciteerd hebben (veel meer werkuren dan ik zou willen, vroege en late shiften, 40min rijden vanaf m’n thuis). Ik heb er een positief gesprek gehad, het loon is er ook meer dan ik ooit heb gehad, het zit in de lijn van wat ik ken/kan en het is direct een vast contract (dus werkzekerheid) en nog een aantal voordelen. Wat zouden jullie doen? Wie heeft ook last van het eeuwige getwijfel? Ik heb ooit in een ver verleden meegemaakt dat ik bij een bepaalde job geen enkele twijfel had en er volledig voor wou gaan, moet ik dit gevoel volgen?

Op papier klinkt het goed, maar als je gevoel zegt ‘nee’, zou ik echt heeeel goed nadenken of je het moet doen. Ik weet niet of je de luxe hebt om verder te kijken, maar ik heb bv 2 keer niet naar mijn gevoel geluisterd en beide keren veel spijt (gehad). Je kan ook altijd je proeftijd proberen natuurlijk, als je die hebt.

5 likes

Het is direct een vast contract maar na 3 maanden is er een evaluatiemoment. Ik heb vooral ‘angst’ dat het te veel uren zijn (40u) aangezien ik eigenlijk parttime wens te werken met 3 kleine kinderen, en ik zie het niet combineerbaar. Nu weet je het ook pas echt als je het effectief doet. Ik heb de luxe om verder te kijken en er zijn zelfs andere mogelijkheden. Ze hebben mij trouwens nog niets laten weten (het tweede gesprek was nu een week geleden), gisteren heb ik gemaild met de vraag of er al een beslissing is genomen, geen reactie op gekregen.

Ik heb nu twee sollicitaties lopen en bij beide best wel kans denk ik. Over de ene ben ik het meest enthousiast maar de voorwaarden (oa salaris en vakantiedagen) zijn een stuk minder. Mn vriend eist (niet letterlijk he) dat ik ga onderhandelen maar ik heb weinig ervaring in deze functies dus dat voelt heel misplaatst. Wat zouden jullie doen?

Inderdaad doen. Onderhandelen is nooit misplaatst en zeker als je bij die andere ook kans maakt en betere voorwaarden hebt, lijkt het me heel normaal om te doen.

2 likes

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Assessment topic

Hoe lang duurt het bij jullie gemiddeld tot je een reactie krijgt op je sollicitatie? Ik heb ergens 9 dagen geleden gesolliciteerd, maar nog steeds niks gehoord :frowning_face:

Kan je ze bellen om te vragen of er al nieuws is?

Antwoord op je vraag: heel vaak duurt het tot ik een ons weeg :stuck_out_tongue: a.k.a. ik hoor nooit meer wat en ze zijn ook niet meer te bereiken :stuck_out_tongue: Maar wie zo met sollicitanten omgaat gaat op m’n zwarte lijst.

2 likes

Denk je niet dat dat te opdringerig is?

Ik ben ook bang dat ik het gewoon niet geworden ben, maar ik wilde weten of ik nog hoop kan houden of dat ik mijn conclusies al kan trekken.

1 like

Heb je al een gesprek gehad of wacht je op reactie n.a.v. je brief? Of ja is het 9 dagen na het sluiten van de vacature of 9 dagen sinds je een gesprek hebt gehad bijv.?
Stond er in de vacature iets over het verloop van de procedure, wanneer ze uitsluitsel zouden geven, wanneer selectie plaatsvindt, etc?

Het is heel logisch dat je wilt weten waar je aan toe bent en bellen is gemotiveerd, niet ongeduldig.
Sollicitatieprocedures kunnen om allerlei redenen uitlopen, ook als ze hebben gezegd “deze week hoor je wat” en het gebeurt nog niet, maar als je ze dan belt kunnen ze je gewoon zeggen “er was iemand ziek / door onvoorziene omstandigheden loopt het een beetje uit” maar dan weet je in elk geval wat.

En als ze dat opdringerig vinden dan weet je genoeg :slight_smile: Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan dat weet ik.

1 like

Ik heb alleen een brief gestuurd. Dus daarom denk ik dat ze geen interesse hebben. Na een gesprek laat je denk ik sowieso wel wat weten. Maar ik wil deze functie zo graag :sob:. Er staat helemaal niks over de procedure. Misschien ga ik na het weekend wel even bellen, als ik het durf. Dank je voor de tip!

Je zou ook gewoon een mailtje kunnen sturen naar de hr afdeling. Iets minder opdringerig en gewoon ‘goh ik was benieuwd’. Je kan daarna altijd nog bellen :slight_smile: is het voor een hele populaire functie? Wij hebben nu ook net vacature gesloten voor vacature waar veel kandidaten op waren en heb iedereen van de week mail gestuurd dat we de vacature gesloten hebben, in gesprek zijn en hun sollicitatie wel nog zullen behandelen. Echter was dat voor een aantal mensen ook de eerste reactie die ze van mij kregen na 2 weken. Niet hoe we het normaal doen maar als er veel mensen zijn schiet sneller reageren er soms in. Zeker als ik de mensen waar we wel mee spreken als een razende door het proces probeer te krijgen :slight_smile:

2 likes

Dank je dat is een goede! Maar dat ik nog niks heb gehoord is dus wel echt een slecht teken :sob:. Ik denk ergens dat ik gewoon mijn conclusies moet trekken :frowning_face:

Niet per se! Mijn man zit nu in een sollicitatie traject van een ziekenhuis (maar dan digitaal team) en dat gaat gewoon mega traag. 2 weken tot uitnodiging (was snel want de automatische reactie was 4 weken) en ook telkens 2 weken tussen elk gesprek. Feedback dat hij door was telkens binnen 1,5e week. Maar ook zij hebben dus super veel mensen die ze spreken, schijnbaar 2 weken bijna non stop mensen spreken tot ze naar de volgende ronde gaan!

1 like

Ik heb een gesprek gehad en het was een goed gesprek, maar ik wil er niet werken want de functie spreekt me toch niet zo aan. Hoe zouden jullie dat aangeven? Ik weet dat ze volgende week nog een gesprek met iemand hebben dus het lijkt me wel netjes om het dan daarvoor al aan te geven toch? En zouden jullie een mail sturen of bellen met een toelichting?

Ik denk dat een mail voldoende is. Mochten ze nog vragen hebben kunnen ze altijd op jouw mail reageren, al denk ik niet eens dat ze dat zullen doen.

1 like

Ik ga vanaf midden-maart rustig beginnen met solliciteren en mijn huidige sector verlaten. Ik heb alleen een lang opzegtermijn maar hopelijk staat dat andere baankansen niet in de weg.

1 like

Wat spannend! Weet je al welke richting je op wil?

Gebeurt best regelmatig! Gewoon een mailtje sturen, bedanken voor diegene zijn tijd en aangeven dat je naar aanleiding van het gesprek geen interesse meer in de functie hebt. En wens ze succes. Als ze dan vragen hebben stellen ze die, anders niet. Ik vind het persoonlijk netjes als je het zo snel mogelijk laat weten. Dan weet de organisatie ook waar ze aan toe zijn :slight_smile:

3 likes

Eerder wat niet haha. Maar ik wil gewoon weer op kantoor werken. Maar laat eerst alles bezinken en dan met een plan komen hoe en wat.