Je zou ook gewoon een mailtje kunnen sturen naar de hr afdeling. Iets minder opdringerig en gewoon ‘goh ik was benieuwd’. Je kan daarna altijd nog bellen is het voor een hele populaire functie? Wij hebben nu ook net vacature gesloten voor vacature waar veel kandidaten op waren en heb iedereen van de week mail gestuurd dat we de vacature gesloten hebben, in gesprek zijn en hun sollicitatie wel nog zullen behandelen. Echter was dat voor een aantal mensen ook de eerste reactie die ze van mij kregen na 2 weken. Niet hoe we het normaal doen maar als er veel mensen zijn schiet sneller reageren er soms in. Zeker als ik de mensen waar we wel mee spreken als een razende door het proces probeer te krijgen
Dank je dat is een goede! Maar dat ik nog niks heb gehoord is dus wel echt een slecht teken . Ik denk ergens dat ik gewoon mijn conclusies moet trekken
Niet per se! Mijn man zit nu in een sollicitatie traject van een ziekenhuis (maar dan digitaal team) en dat gaat gewoon mega traag. 2 weken tot uitnodiging (was snel want de automatische reactie was 4 weken) en ook telkens 2 weken tussen elk gesprek. Feedback dat hij door was telkens binnen 1,5e week. Maar ook zij hebben dus super veel mensen die ze spreken, schijnbaar 2 weken bijna non stop mensen spreken tot ze naar de volgende ronde gaan!
Ik heb een gesprek gehad en het was een goed gesprek, maar ik wil er niet werken want de functie spreekt me toch niet zo aan. Hoe zouden jullie dat aangeven? Ik weet dat ze volgende week nog een gesprek met iemand hebben dus het lijkt me wel netjes om het dan daarvoor al aan te geven toch? En zouden jullie een mail sturen of bellen met een toelichting?
Ik denk dat een mail voldoende is. Mochten ze nog vragen hebben kunnen ze altijd op jouw mail reageren, al denk ik niet eens dat ze dat zullen doen.
Ik ga vanaf midden-maart rustig beginnen met solliciteren en mijn huidige sector verlaten. Ik heb alleen een lang opzegtermijn maar hopelijk staat dat andere baankansen niet in de weg.
Wat spannend! Weet je al welke richting je op wil?
Gebeurt best regelmatig! Gewoon een mailtje sturen, bedanken voor diegene zijn tijd en aangeven dat je naar aanleiding van het gesprek geen interesse meer in de functie hebt. En wens ze succes. Als ze dan vragen hebben stellen ze die, anders niet. Ik vind het persoonlijk netjes als je het zo snel mogelijk laat weten. Dan weet de organisatie ook waar ze aan toe zijn
Eerder wat niet haha. Maar ik wil gewoon weer op kantoor werken. Maar laat eerst alles bezinken en dan met een plan komen hoe en wat.
De knoop doorhakken dat je weg wil uit je huidige veld, is al een enorme stap natuurlijk! Echt spannend. Ook fijn dat je jezelf de tijd gunt om het even te laten rusten voor nu.
Ik wil weg bij mn huidige werk. Helaas heb ik chronische pijnklachten die wisselend opspelen. Nu zag ik een vacature voor kassamedewerker. Dit heb ik al eerder gedaan maar toen had ik die pijnklachten niet. En eerlijk gezegd weet ik niet of mn lijf t zou trekken, lijkt me niet dus neig naar niet solliciteren. Verder zag ik ook een vacature voor klantenservice met thuiswerken. Als ze in een gesprek vragen waarom ik t werk zou willen doen kan ik dan eerlijk zeggen dat t thuiswerken me fijn lijkt ivm met mn klachten en dan ik dan ook gewoon met een kruik kan zitten of moet ik t dan echt gewoon houden bij “ik help graag mensen en zoek graag dingen uit als het nodig is”.
Zoals jullie merken heb ik nog nooit echt gesolliciteerd.
Inderdaad reageren op vacatures die jou het beste lijken.
Verder zou ik de chronische klachten nooit al bij een sollicitatie al benoemen. Zeker niet als je er al rekening houdt bij de functie, dat je het bijvoorbeeld kan uitvoeren met thuiswerken. Werkt altijd in je nadeel.
Tenzij je de functie echt niet kan uitvoeren natuurlijk en er aanpassingen nodig zijn.
Ik benoem mijn migraine of eerdere burnout ook niet bijvoorbeeld. Zou het lekker houden op: ik help graag mensen en ik vind thuiswerken ideaal.
En @Hectometer bedankt! Ga dan denk ik in eerste instantie voor de thuiswerkfunctie. En als dat niet gaat lukken kan ik altijd nog proberen of kassa gaat lukken.
Ik ben een stage vacature tegengekomen bij wat lijkt op het bedrijf van m’n dromen (van buitenaf natuurlijk ) en de functie/taken zelf liggen ook superdicht bij mijn interesses, naast dat het vanzelfsprekend in mijn studiegebied ligt, het is echt de perfecte combo.
Ik wil nu niet zomaar gewoon even een motivatiebrief sturen maar echt m’n best doen haha want ik heb het gevoel dat ik deze kans nooit meer ga krijgen. (Dus ga ook eens deze topics doorspitten)
Ik had ineens een spontaan sollicitatiegesprek telefonisch, 1,5 maand nadat ik de mail verstuurd had Voelde me best wel voor het blok gezet maar ze waren blij met de ‘pure antwoorden’ haha. Wel fijn dat ik daardoor niet zenuwachtig kon zijn vooraf
Wat is het schrijven van een goede brief toch een crime. Ik wil ik aangeven waarom de functie me aanspreekt, wat ik allemaal kan (wat het voordeel voor de werkgever is), en waar dat uit blijkt (anders zijn het ook van die nietszeggende stellingen) maar het past gewoon niet allemaal op 1/1,5 A4
Ik zou de focus leggen op het bedrijf en de functie en welke aspecten daarvan bij jou passen, en wat je zou willen leren in die functie. Dingen als ‘ik ben enthousiast want X’ of ‘ik ben een doorzetter omdat Y’ lees je als beoordelaar heel snel overheen in mijn ervaring. Dan denk je al snel: ‘jahaaa je bent heel goed en leuk en geschikt, maar vertel me meer inhoud en over dit bedrijf en de functie!’. Je moet niet vergeten dat een beoordelaar in principe nog niet geïnteresseerd in je is omdat ie je niet kent, dus te veel over jezelf praten zou ik afraden
(Mening gebaseerd op toen ik 140 sollicitatiebrieven moest lezen en echt vaak na 4 zinnen dacht: ‘saai’ haha)
Goed punt ! In wat voor sector werk je (mag ook PB ofc).? Ik vraag me vooral af hoe hoe krijg je dat allemaal in een brief die niet te lang is ik denk altijd, het bedrijf wil toch ook weten wat ik voor ze kan betekenen (aan de hand van wat ze zoeken dus) en waarom ze mij moeten kiezen.
Ik probeer ook wel voorbeelden te geven van hoe ik gevraagde kwaliteiten dan toepas maar het wordt dan al snel te veel en te lang. Dus biivoorbeeld ze zoeken iemand die ook beleid maakt, dan vertel ik over hoe ik dat in mijn huidige werk doe, maar meestal staan er 5 van dat soort dingen in, die ik allemaal kan en waar ik ook iets over wil vertellen haha
Wat zouden jullie in een sollicitatiebrief voor een simpele functie zetten (klantenservice). Heb gewoon geen ervaring met solliciteren, mn stage was geluk en voor mn hema heb ik nooit een brief hoeven schrijven . Vind ook alles zo standaard. Hoi ik wil graag mensen helpen en in mn pyjama met mn warmtedekentje/ventilator werken zal t m niet doen denk.
Ik zou wel zeggen dat je graag mensen wilt helpen/ondersteunen/adviseren. En dan zou ik dat specifiek maken naar de functie. Dus niet algemeen dat je mensen wilt helpen, maar waarom je dat wilt doen voor dat specifieke bedrijf/onderwerp. En verder zou ik ook inhaken op je eerdere werk bij de Hema. Dus dat je het leukste aspect van je werk het contact met mensen vond oid en dat je dat graag wilt doorzetten. En verder kijken wat er in de vacature staat qua eisen (stressbestendig, geduldig i dunno) en dan zou ik toelichten dat je die eigenschappen hebt en waar dat uit blijkt. En ook nog iets zeggen over wat je aanspreekt aan het bedrijf.