Sollicitatietopic #2

Maar dat is er eigenlijk altijd, tenzij van tevoren duidelijk aangegeven van niet

Wat betreft de secundaire arbeidsvoorwaarden, over de reiskosten weet ik eerlijk gezegd ook niet… Wat me verder invalt waar je ook nog naar zou kunnen vragen:

  • hardware (laptop, werkmobiel/mobiele data)
  • thuiskantoor vergoedingen als er ook wordt verwacht dat je home office doet (tegemoetkomingen voor meubilair dat je daarvoor nodig hebt, evt. extra monitor en keyboard e.d.)
  • overuren - worden die betaald, of kun je die later opnemen als vrije dagen?
  • Zijn er dingen als een fietsplan, kortingen op sporten (weet niet hoe normaal dat in NL is, maar hier biedt bijna elke werkgever korting op sportabo’s bijvoorbeeld)
1 like

@kika Wat ik lastig vind is dat we tijdens het 1e gesprek dit soort dingen totaal niet besproken hebben. Niet vreemd want was geen arbeidsvoorwaardengesprek natuurlijk.
Doe dit voor het eerst en voor mijn huidige baan was ik totaal niet ervaren en had gelijk alles geaccepteerd waardoor ik later achter allerlei nare ongelijkheden kwam. Wil dat niet nogmaals hebben straks dus vandaar dat ik zoveel vragen heb, maar wil ook niet veeleisend zijn. Vind dit echt wel heel moeilijk. Ga sowieso vragen over de reiskosten, contract, thuiswerken etc, werktijden, laptop en telefoon en ook over beoordeling. Hoe die worden gedaan etc.

1 like

Nee dat zou ik echt pas over dik een week doen als je nog niks gehoord hebt!

1 like

Heb weer een pareltje hoor mbt marktconform salaris. Gemaild of ze een indicatie kunnen geven of kunnen aangeven als ze onder een CAO vallen in welke salarisschaal de functie is ingedeeld. Krijg ik terug dat ze niet onder een CAO vallen en het salaris marktconform is. Dus ik heb weer gereageerd of ze in ieder geval een indicatie of range kan aangeven omdat het anders zonde van beide partijen hun tijd is. Krijg ik terug dat ze geen indicatie kan geven, maar dat ik wel mijn salaris indicatie kan geven en ze dat dan gaat overleggen of het zinvol is te solliciteren.

Hahahhahahahha :fu:

Waarom altijd zo geheimzinnig

2 likes

Bij ‘marktconform’ denk ik altijd: als het een goed salaris was dan zetten ze het wel bij de functie om meer mensen aan te trekken. Zal wel niet veel soeps zijn :stuck_out_tongue_winking_eye: Sowieso stom dat er altijd zo geheimzinnig over wordt gedaan, werkt (gender)ongelijkheid in salaris alleen maar in de hand.

3 likes

Nee nu geen 13e maand en reiskosten iets minder dan wat ik bij deze ga krijgen. Maar moet veel meer kilometers maken (50km per dag meer dan huidig) Ik zou wat dat betreft iets meer willen hebben qua vergoeding.
Laat ik het zo zeggen, qua salaris ga ik echt flink vooruit puur omdat ik nu gewoon te weinig krijg vergeleken gemiddeld. Enige wat beter is bij mijn huidige functie is een vast contract, maar is niet waardevol. Want doorgroeien kan ik niet en ben klaar met mijn huidige werkgever. Nieuwe werkgever is in een sector waar ik altijd al heb willen werken en heel breed is, ook al zou ik na 1 jaar geen vast contract/verlenging krijgen, ik heb ervaring opgedaan die heel waardevol is om door te groeien. Dus al met al is dit voorstel wel veel beter, maar wil wel iets onderhandelen ook voor mezelf dat het goed voelt.

Mijn man zegt letterlijk; niet teveel doen want deze baan gaat je alleen maar iets goeds opleveren haha.

@River bah ik heb dat ook 1x gehad, kreeg me een aanbod waar ik toch wel stiekem erg om moest lachen. Na uitleggen waarom ik er niet mee akkoord ging begrepen ze het nog niet. Best sneu dat dit soort werkgevers bestaan, die letterlijk iemand zoeken die hard willen werken voor weinig centjes.
Werd me later ook verteld door iemand dat hun aanbod bijna 1000 euro lager lag dan normaal en dat noemden ze ‘marktconform’ :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ugh irritant! In dat geval zou ik een heel grote range geven met jouw minimum aan de onderkant. En dan kun je als ze eindelijk hun aanbod doen zeggen 'ja maar ik ben er tijdens het gesprek achter gekomen dat de werkzaamheden meer in de hoge range vallen.

Haha zo van “nou ergens tussen 2500 en 5500 dacht ik aan?” :joy:

5 likes

Yep! :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

@EllaFitzgerald hahhaha ja heb op deze manier al geen eens zin meer om te solliciteren, van een kandidaat wordt toch ook 9 van de 10 keer een salaris indicatie gevraagd…
Plus het hangt ook van vele andere factoren af, pensioen opbouw etc :see_no_evil:

1 like

Is het gebruikelijk om de opzegtermijn van je huidige baan te vermelden in een sollicitatiebrief?

Voel me echt een noob dat ik dit niet weet, ik heb voorheen alleen bijbaantjes gehad :woman_shrugging:

Neuh doe ik niet, dat komt in een gesprek wel

5 likes

Ik heb altijd gehoord dat je totdat ze je de baan aanbieden zoveel mogelijk bezig moet zijn met jezelf aanprijzen en hen laten zien dat jij dé persoon bent voor deze baan.

Praktische zaken zoals wanneer je kan beginnen komen dan later wel (dan sta jij ook sterker, omdat je al weet dat ze jou graag willen hebben).

(Overigens vind ik het soms wel handig om wel alvast een beetje duidelijkheid over salaris - ook een ‘praktische zaak’- te hebben van te voren, zodat niemand elkaars tijd verspilt)

3 likes

Ik liever ook niet, zoals @Kaastosti zegt idd. Alleen als er in de vacature uitdrukkelijk gevraagd wordt te vermelden wanneer je kan beginnen, dan zet ik het er wel bij.

1 like

Kreeg net een mail binnen dat ik niet ben uitgenodigd voor een gesprek, maar dat is ook meteen de hele mail, dus zonder reden. Ook geen contactinfo voor als ik wel wat meer info wil. Vind dat zo onvriendelijk, geef dan in ieder geval in het algemeen aan waar het aan ligt (bijv ervaring of opleiding, veel sollicitaties). Ik heb ook tijd gestoken in de brief. Heb nu maar de HR contactpersoon in de vacaturetekst gemaild met de vraag, ben benieuwd of ik reactie krijg.

1 like

@Chief hopelijk ontvang je iets aan feedback, dit is niet heel netjes.

Moet in het contract staan dat ze bij goed functioneren overgaan naar onbepaalde tijd? Ik heb het contract gekregen, daarvòòr telefonisch contact gehad waarbij ze aangaven dat de intentie gelijk onbepaalde tijd is na 12 maanden, maar staat niet in het contract. Weet niet of ik dat moet laten opnemen?

1 like

Ik zou er naar vragen maar is niet standaard om op te nemen. Ik zou gewoon informeren en als ze dan zeggen “ja dat doen we niet want…” zou ik daar mee akkoord gaan. Een vastgelegde intentie heb je volgens mij ook niet per se heel veel aan.

1 like

Heb ik zelf nog nooit in een contract gehad en intentie is allemaal leuk en aardig maar heb je juridisch niks aan dus ik zou er geen punt van maken.

2 likes

Ik ga voorzichtig weer eens rondkijken nu mbt werk, maar daar hoort het leed dat cv updaten heet helaas bij. Heb er nu nog een van jaren terug helemaal met zo’n ‘hip’ template hihaho, maar ben benieuwd hoe jullie je cv hebben? Helemaal fancy en opvallend met zo’n template of whatever of gewoon rechttoe rechtaan?

Ik heb zelf een duidelijk “saai” cv, maar waar alles op staat en ook qua eerdere werkzaamheden. Toen ik bij mijn vorige werk mensen aannam/solliciteerde bij mij was ik zelf blijer met een duidelijk cv en duidelijke functieomschrijving dan een die er helemaal fancy uit zag met weinig tekst. Meeste recruiters lezen toch eerst het cv/lezen niet de motivatie en brief dus ik zou daarom een duidelijke functie omschrijving zetten bij je werkverleden.

Mijn 2e gesprek van de week was trouwens inderdaad een formaliteit en kijken of de 2e keer de klik er ook weer was. Had ik mezelf voor niets helemaal druk zitten maken haha. Ik ben dus ook aangenomen en het werd meteen een arbeidsvoorwaardegesprek. Super blij mee, ook met de voorwaarden! :smiley:

6 likes